Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rieltje

Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 08:42

Als tegenhanger van het "beste springtip die je ooit hebt gekregen" topic was ik wel geintereseerd in wat jullie bokkers als slechtse tip/instructie hebben meegekregen. Niet alleen springen, maar ook dresuur, western of zelfs verzorging.

Als aftrapper:

Ik ben na 18 jaar niks met paarden gedaan te hebben net weer begonnen - en was erg verbaasd over de nieuwe visie over het opstappen. In "mijn" tijd was de regel als je een krukje nodig hebt om op te stappen ben je er niet klaar voor om te rijden en je kon je ook echt wel op een lachsalvo verheugen als je voor de les een krukje pakte. Dat is nu dus echt wel anders.

Dus wat heb jij verkeerd aangeleerd gekregen - of waarvan had jij graag gewilt dat je het van het begin af aan anders geleerd had?

Corelli

Re: Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 08:50

Sturen met de teugels (rechtsaf = rechterteugel van de hals) geleerd op de manege. Als ze dat de leerlingen en de paarden nou meteen goed aanleerden, dan scheelt dat een hoop!

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 08:50

Ik heb op de manege geleerd met je teugels te sturen en met je voeten alleen maar aan te sporen.

Ik ben erg blij dat ik later privé les heb genomen op een kleine stal en ik geleerd heb hoe je wél echt moet rijden :')

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 08:52

Als je het hoofdstel om doet,het halster om de hals doen.Thuis ook bij mijn pony gedaan.Ze schrikt en hangt zichzelf bijna op.Gelukkig schoot het touw los.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 08:52

Leg je binnenhand maar op je bovenbeen/knie dan kan je hem makkelijker vast houden en kost het je minder kracht.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 08:53

En ik leerde vroeger op de manege om het paard in galop te slaan met de zweep...echt belachelijk -O-

M_EL_ISSA

Manege: Als je je handen achter je benen houdt, gaat hij van zelf nageeflijk lopen..

-O-

EliseXJoelle

spelen met je teugels om rond te krijgen. deed netjes wat er gevraagd werd 'nog meer hij zakt nog niet' 'ja nog meer wees duidelijker' *zaagt flink in de mond* 'juist zo daar maakt hij zijn hals rond'
arm paardje moest zo dag in dag uit gereden worden :(:)

in haar hoofd was het begrip nageven volgens mij een begrip zonder betekenis. helaas. ken té veel mensen die zo rijden |(
gelukkig niet lang bij haar hoeven te lessen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 08:54

Als je wilt stoppen aan de teugels trekken. Dus niet... Ben blij dat ik nu wel anders weet.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 08:55

Allemaal in een rijtje rijden en tegelijk lichtrijden met de voorste. Dus ook al had je een groot/klein/snel/langzaam paard, iedereen Moest tegelijk in hetzelfde ritme lichtrijden :') .

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 08:58

Sturen door je teugels allebei naar de kant te doen waar je naartoe wilt en aansporen met je hakken(best flink hard!). Ook geleerd op de manege. Ik heb met die hakken aansporen ecgt wel een flink aantal jaren gereden ;(

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 08:59

lucifertje schreef:
Leg je binnenhand maar op je bovenbeen/knie dan kan je hem makkelijker vast houden en kost het je minder kracht.

Dat heb je iet van mij geleerd! :oo

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 09:00

Voor vasthouden, achter er onder schoppen. De enige weg die dat arme dier op kon is omhoog.

Helaas ziet de betreffende lesgever dat nog steeds graag -O-

joyenbeau

Cardy schreef:
Allemaal in een rijtje rijden en tegelijk lichtrijden met de voorste. Dus ook al had je een groot/klein/snel/langzaam paard, iedereen Moest tegelijk in hetzelfde ritme lichtrijden :') .

Nouja! Daar heb ik nog nooit van gehoord, dat is wel heel achterlijk hoor -O- .

mickydo

Mijn paard en ik moesten leren wijken. De hulpen aangehoord en als ie het niet deed dan moest ik hem meteen een paar flinke tikken met de zweep verkopen zodat hij voortaan meteen opzij zou gaan voor mijn been.... Uuhhmm ja ik heb de les afgekapt, de instructrice de deur gewezen en van een top instructrice nu wel leren wijken, en nog veel meer :)

Rieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 09:01

Britta31 schreef:
Als je het hoofdstel om doet,het halster om de hals doen.Thuis ook bij mijn pony gedaan.Ze schrikt en hangt zichzelf bijna op.Gelukkig schoot het touw los.

Ow jee - doen ze bij mij op de manage ook!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 09:03

M_EL_ISSA schreef:
Manege: Als je je handen achter je benen houdt, gaat hij van zelf nageeflijk lopen..

-O-

Serieus?! Achter je benen? :oo
Met handen op de benen zie ik al wel eens en dat is natuurlijk al om te janken, maar dit gaat nog een stapje verder

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 09:04

Ik reed een paard dat in het verleden erg slecht gereden werd. Bij het minste teugelcontact ging hij meteen ontzettend in de krul, schoolvoorbeeld van een valse knik in de hals (en een hele erge!), en ik schakelde professionele hulp in om te helpen dit eruit te krijgen.

Ik had verder geen informatie gegeven over de specifieke problemen waar ik tegenaan liep met dit paard, ik ging gewoon rijden en de instructeur alles met een open blik laten beoordelen.

Van zodra ik de teugels lichtjes opnam ging knollies neus op de borst, en het commentaar was: "netjes! Ga zo door, probeer hem daar te houden!"

:+

(Ik heb nog een foto van dat moment, er is echt geen discussie over mogelijk dat het paard nog nét niet zijn eigen nek aan het breken was :') )

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 09:05

Vreselijke dingen komen hier voorbij zeg! Veel dingen die op maneges worden gezegd heb ik mezelf ook schuldig aan gemaakt... Vroeger.

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 09:05

om achter het linkeroor te gaan zitten..... :Y) ... Maar snapte wel wat ze bedoelde!

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 09:08

Catnip schreef:
Ik reed een paard dat in het verleden erg slecht gereden werd. Bij het minste teugelcontact ging hij meteen ontzettend in de krul, schoolvoorbeeld van een valse knik in de hals (en een hele erge!), en ik schakelde professionele hulp in om te helpen dit eruit te krijgen.

Ik had verder geen informatie gegeven over de specifieke problemen waar ik tegenaan liep met dit paard, ik ging gewoon rijden en de instructeur alles met een open blik laten beoordelen.

Van zodra ik de teugels lichtjes opnam ging knollies neus op de borst, en het commentaar was: "netjes! Ga zo door, probeer hem daar te houden!"

:+

(Ik heb nog een foto van dat moment, er is echt geen discussie over mogelijk dat het paard nog nét niet zijn eigen nek aan het breken was :') )

Jeetje hopelijk heb je die instructrice meteen de deur gewezen?
Ben eigenlijk nu ook wel erg benieuwd naar die foto :o

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 09:09

Zet je handen breed uit elkaar dan zakt je paard wel met z'n hoofd..

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 09:10

Bij mijn eerste verzorgpaard, waarvoor ik nooit had gereden, zei de eigenaar dat mijn been veel veder naar voren moest.
Ik keek laasts filmpjes terug van de eerste keren en daar lag mn been gewoon schouder-heup-hak en paar maanden erna niet meer :')
Nu vind ik het juist lastig om goede beenhouding aan te nemen omdat ik altijd met mn been naar voren zat

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 09:13

In stilstand net zo lang druk opbouwen ( trekken aan de teugels :+) tot het paard 'nagaf'

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 09:21

een paard dat altijd aan het strand heeft gestaan, en nu dan les kreeg in de dressuur, teugels heeeeeel kort pakken omdat ze wegrende. Wat dus uitliep op uiteindelijk de bak inlopen en eindeloos rondjes galopperen om die druk maar kwijt te raken :Y)