HELP! Paard beter verkeersmak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariantjuh

HELP! Paard beter verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 13:43

Hallo,

Ik heb een Fries bijrijdpaard, genaamd Gaike. Ze is nog maar 4 jaar en ben haar verder aan het doorrijden. Het is werkelijk een schat en zit geen vlieg kwaad in.
Er is alleen 1 probleempje en dat gaat over het buitenrijden..... En daar wil ik jullie tips over horen!
ps: Ik rijd nooit helemaal alleen buiten, maar met nog een paard of iemand op de fiets, zodat ze wat steun heeft aan de ander. Het andere paard is compleet verkeersmak.

Aanstaande zomer willen we haar laten beleren voor de wagen, maar ze zal dan nog zeker beter verkeersmak moeten worden.
Tegemoetkomende auto's vind ze niet eng. Auto's die achterop komen en zachtjes doorrijden vind ze ook niet eng. Als een auto achter haar blijft rijden (omdat er bijvoorbeeld een tegenligger komt) wordt ze heel onrustig en gaat ze raar doen. Vrachtwagens en trekkers vind ze sowieso helemaal eng.

Het is gelukkig niet zo dat ze er vandoor vliegt. Als er een auto achter haar blijft rijden of er komt een vrachtwagen of trekker vanachter, wordt ze onrustig en gaat er naar kijken. Zodra de trekker of vrachtwagen dichterbij komt, wordt ze nog onrustiger en gaat een beetje dribbelen. Dan draait ze in 1 keer haar kont naar de sloot en draait om. Dit soort praktijken heeft er voor gezorgd dat we al bijna 2x in de sloot zijn beland. :9

Ik ben zelf niet bang. Ik blijf er altijd opzitten en voel het ook al aankomen als ze raar gaat doen. Ik weet alleen niet goed hoe ik het aan moet pakken. Als ze raar gaat doen, houd ik haar sowieso in, omdat het anders nog erger wordt. Maar als ik dat alleen blijf doen, gaat ze natuurlijk nooit snappen dat het niet de bedoeling is dat ze zo doet. De vorige keer heb ik een grote tik met de zweep gegeven, maar dit resulteerde erin dat het alleen maar erger werd en ze de weg opvloog en daar ook nog ging klieren. Dit had dus ook geen resultaat.

Het omdraaien moet ze echt afleren, omdat ze natuurlijk zo niet voor de kar kan gaan lopen. Maar hoe krijg je dit eruit?

Ik wil graag jullie tips. Respect trouwens dat jullie dit helemaal hebben gelezen.

Esthelle

Re: HELP! Paard beter verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:47

Misschien eens een middag bij een trekker op bezoek? En rustig laten kijken als hij stil staat

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 13:51

We hadden trouwens als idee om met een auto er expres achter te blijven rijden en dit telkens te herhalen zodat ze er aan kan wennen. Zo leert ze dat de auto's die achter haar blijven rijden niet eng zijn

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:54

Ja precies, wilde ik ook zeggen. Trekker op bezoek laten komen en zo laten wennen.
Zoek een plek waar je het veilig kunt oefenen en ook ruimte hebt.
Dan met je paard naar de trekker toelopen en direct stoppen als je paard iets van angst laat zien, liever nog een stap daarvoor. Wachten totdat ze ontspant (gaat kauwen en likken) en dan weglopen/achteruit lopen weg van de trekker. Dan dit herhalen en steeds 1 % verbetering vragen, dus move closer, stay longer. Uiteindelijk kan ze de trekker aanraken of er heel dichtbij komen. Ga dan niet dit tot in den treuren oefenen in een sessie, maar stop op een hoogtepunt. Dat kan zijn na 3 keer iets dichterbij te zijn gekomen, bij sneller ontspannen of uiteindelijk echt bij de trekker komen.

Als het in het begin nog te spannend is kun je de trekker voor je uit laten rijden en erachteraan lopen. In de natuur is alles wat van het paard afgaat een prooi dier en wat ernaartoe komt een roofdier. Dus alles wat van ze af gaat is niet bedreigend.

Dan gaat ze snappen dat met rustig blijven het gevaar weggaat, en ze uiteindelijk snapt dat het helemaal geen gevaar is.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:55

Met de auto erachter kan je ook oefenen, maar doe dit eerst heel kort en breidt het uit.
Zodra ze ontspant meteen de auto laten stoppen, wederom om haar te leren dat ontspanning het antwoord is.

Het kan ook helpen eerst in de bak allerlei enge dingen te gaan doen, en haar die aan te laten raken met haar neus. Ik doe dit altijd als voorbereiding en kan dan buiten haar ook dingen die ze eng vind met haar neus aan laten raken. Eerst kleine dingen als paaltjes en enge stroomhokjes, later ook stilstaande trekkers etc. Daarna lopende trekkers. (uiteraard altijd in overleg en opgezet in veilige setting)

Vrachtwagens doe ik door ernaast te wandelen op een bospad wat grenst aan weg. Aan een lang touw zodat het paard ruimte heeft om even de benen te bewegen bij angst, maar te belonen bij stilstaan. Steeds iets dichter naar de weg toe. En evt. even mee te lopen in de richting die vrachtwagen rijdt, zodat hij weer weg rijdt van het paard.

Voorbereiden in de bak met gesimuleerde panieksituaties is wel heel belangrijk omdat het anders gevaarlijk is, evenals een paard aan een lang touw kunnen besturen.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 28-01-15 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:59

Hoe reageert ze op de genoemde situaties als je er naast loopt?

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 16:21

Als ik er normaal naast loop blijft ze netjes achter me. Als ik dus buiten ga lopen, is dat geen succes. Ze wordt dan ook erf druk en durft me zowat over te lopen. Als ik kwaad wordt helpt het egt niets. Zijn we weer op het erf is ze hartstikke braaf. Vreemd paard dus :p

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:28

Goeie tips vind ik. Verder zou ik het onrustige angstgedrag zoveel mogelijk negeren. Gewoon proberen door te rijden en niet straffen of belonen. Als jij rustig blijft wordt je paard dat vanzelf ook, er vanuitgaande dat je hem onder controle kan houden. Idd lekker op veilige plekken oefenen.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:41

Ik zou eens beginnen met grondwerkoefeningen zodat ze ruimte leert respecteren en leert dat jij de leider bent. Als dat eenmaal accepteert zal ze in moeilijke/angstige situaties ook beter naar je luisteren en kun je beginnen met lopend naast je paard op de weg. En dan langzaam uitbouwen naar erop (misschien dan eerst nog met iemand ernaast).

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 16:50

Ja. Grondwerk doe ik ook en ze heeft echt ontzag voor me en weet dat ik de baas ben. Ze geeft ook veel vertrouwen. Ik kan ze ook gewoon goed onder controle houden. Totdat het eng wordt, dan ben ik er ineens niet meer ofzo.. :) Dan let ze ook gewoon niet meer op mij en doet ze net of ik er ineens niet meer ben. Ik ga nog wel meer grondwerk doen, zodat de band nog sterker wordt.
Bedankt voor de tips iig!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:58

Als het eng word en het paard je dan omver gaat lopen heeft ze GEEN ontzag of respect voor je en ziet ze je zeker niet als leider.
Werk daar eerst flink aan op veilig terrein, desnoods met grondwerklessen. Diegene kan dan misschien ook mee op wandeltocht als je eenmaal wat respect en leiderschap hebt opgebouwd.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:00

misschien eerst een soort van schrikparcours in haar vertrouwen omgeving? Zodat ze ook in dat soort situaties leert te vertrouwen op de leider. Als ze in de bak bij enge dingen al door je heen loopt is er toch iets mis in de leiderschapsverhouding naar mijn idee.
Goed dat je iets gaat doen met de tips. Succes!

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:01

Zie net dat Ineke2 me voor was.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:06

Ga even puur reageren op basis van mijn eigen ervaring met mijn paard.

Het inhouden als ik iets voel aankomen, werkte bij die van mij niet. Hij werd er alleen maar drukker van. Wat ik dus deed is kneepje geven en daarna de teugels weer loslaten, ging hij een pasje harder, kneepje en weer loslaten.
Daarnaast is die van mij ook niet bang voor auto's. wel enigszins voor trekkers en vrachtwagens. Ik hou dan ook altijd wel mijn omgeving in de gaten, en ik weet waar er inhammetjes zijn. Hoor ik dus iets aankomen, of zie ik iets aankomen. Dan zet ik hem in het dichtstbijzijnde inhammetje, wat soms betekent dat er even een snel drafje moeten doen. In het inhammetje, heeft hij afstand en kan hij zien wat er langs komt. Dan is er bij ons niks aan de hand.

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 23:21

Bedankt! Ja ik probeer ook meestal inhammetjes op te zoeken. Maar als ik stil ga staan wordt dit alleen maar erger.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 23:24

Het helpt bij mij toch het beste om af te stappen als ik weet dat hij gek gaat doen. Aan de hand is hij dan toch een stuk rustiger, en zodra het enge voorbij is en hij is weer rustiger, uitgebreid belonen, weer opstappen en verder gaan. Langsrijdende vrachtwagens met een kleine berm ertussen zijn al geen probleem meer, hij verstijft alleen nog iets waar hij eerst ook behoorlijk gek kon doen. Belangrijkste: NIET straffen! Juist belonen op de goede momenten en de slechtere momenten echt negeren, alleen zelf rustig blijven.
De voorgaande tips vind ik ook erg goed, denk dat je hier een combinatie uit moet vinden wat voor jullie het beste gaat werken!

Als je stilstaat in een inham, laat r dan wel kijken naar het enge. Ik merkte dat ze dan ook wel rustiger worden als ze het kunnen zien. Zolang je zelf maar op dat moment kalm blijft, en ze daarna beloont als ze niet al te gek heeft gedaan. Werkt bij mij echt het beste!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:30

Als je wat vaker in een inhammetje hebt gestaan, kom je echt wel op een moment dat je inziet dat jouw paard helemaal niet bang (meer) is voor trekkers en vrachtauto's en dat het probleem meer in je eigen reactie zit dan in het paard. Jullie moeten vertrouwen in elkaar krijgen en ach, schrikt hij een keer en versnelt misschien een paar pasjes, ook geen probleem. Je moet het tijd geven en regelmatig je grenzen opzoeken en verleggen. Komt echt goed en dan kan je de wereld aan met je beestje!