help, paard struikelt veel!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

muis98

help, paard struikelt veel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 18:58

(sorry als dit verkeerd staat :? )

Ik heb mijn paard Una nu al iets meer dan 2 maanden maar blijf tegen een probleem aan lopen. Una struikelt onwijs veel zowel tijdens het rijden als aan de hand. meestal is het niet zo erg en is het alleen bij oneffenheden in de weg, maar ik heb nu ook al een paar keer gehad dat haar achter benen wat onder haar lichaam vandaan gleden (gelukkig nog maar 2 of 3 keer gebeurd) en bij overgangen wil ze nog wel eens struikelen. Nu heb ik in overleg met iemand die mij mogelijk les gaat geven besloten dat ik vooral veel balkjes met haar ga lopen zowel aan de hand als onder het zadel en misschien aan de longe? maar ik vroeg me af of er misschien nog meer oefeningen zijn om haar haar voeten beter op te laten tillen.

De hoefsmid is er ook bij geweest, ik heb dit probleem ook aan hem uitgelegd en hij kon sowieso aan de hoeven geen oorzaak vinden voor het struikelen en ze loopt tijdens het rijden ook niet te treuzelen ofzo maar loopt gewoon in een mooi tempo door.

Anoniem

Re: help, paard struikelt veel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:01

Heb je haar gekeurd bij aankoop?

Het kan meerdere redenen hebben, ik dacht eerst aan rijtechnisch maar als ze het ook doet als ze aan de hand meeloopt dan kun je denken aan artrose oid. Het kan ook komen doordat ze heel slap is. Ik zou er even kritisch naar kijken met iemand en desnoods een keer een kreupelheidsonderzoek laten doen.

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 20:07

ik heb haar niet laten keuren bij aankoop, was misschien achter af wel verstandig geweest, maar was direct verliefd op haar (het eerste paard in jaren waar ik me echt veilig op voelde).

Wat ik wel erg apart vond was daze absoluut niet struikelde toen ik bij de vorige eigenaar op haar heb gereden. Ze is toen alleen een keer uit gegleden met haar achterhand, maar het was ook in een weiland met vochtig en hoog gras. Zou het ook luiheid kunnen zijn? aan de hand doet ze het namelijk duidelijk minder en je hoort haar af en toe gewoon sloffen met haar hoeven, ze lijkt verder niet stijf ofzo maar ze vertikt het gewoon haar hoeven op te tillen, behalve als we echt ergens over heen moeten zoals de betonnen balken die je wel eens langs de weg ziet liggen (gebruik dit als balkjes oefening bij gebrek aan een bak met balkjes) ook als we door hoger gras rijden tilt ze haar benen in eens stukken beter op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:08

Doe eerst maar eens een aankoopkeuring dan, kan best zijn dat ze gewoon niet goed is. Als dat niet zo is kun je altijd nog verder gaan kijken rijtechnisch, maar eerst kijken of je paard wel gezond is.

Edit: is het Une de Pink?

sterrexxx11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:24

Idd, ik ben het helemaal met Joolien eens, mocht er niks aan de hand zijn is inderdaad balkjes lopen een hele goede oplossing. Cavaletti etc. Gewoon zorgen voor wat meer bespiering, of misschien is je pony idd wat lui en niet bij de les.
Ook heb ik eens gehoord dat cavaletti dus goed werkt en als je daar mee bezig bent ondertussen een paar keer de voet van de pony op te tillen (dus zoals bij het uitkrabben van de hoeven). Dan laten zakken en meteen aan laten draven, pony mag een paar passen ''mank'' lopen daarna gewoon normaal. Mocht dat niet zo gaan, contact met arts opnemen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:28

sterrexxx11 schreef:
Idd, ik ben het helemaal met Joolien eens, mocht er niks aan de hand zijn is inderdaad balkjes lopen een hele goede oplossing. Cavaletti etc. Gewoon zorgen voor wat meer bespiering, of misschien is je pony idd wat lui en niet bij de les.
Ook heb ik eens gehoord dat cavaletti dus goed werkt en als je daar mee bezig bent ondertussen een paar keer de voet van de pony op te tillen (dus zoals bij het uitkrabben van de hoeven). Dan laten zakken en meteen aan laten draven, pony mag een paar passen ''mank'' lopen daarna gewoon normaal. Mocht dat niet zo gaan, contact met arts opnemen..

Wat je als laatste noemt is een buigproef en daar moet je echt wel iets meer weten dan wat jij zegt ;) Dat doe je niet zomaar. Laat dat maar gewoon aan de da over, een keuring kost je niet zoveel, maar lijkt me in dit geval wel even slim.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:35

Wat heeft je paard bij de vorige eigenaar gedaan en wat rij jij er nu op het kan namelijk best zijn dat ze nog erg slap is in haar spieren en dat ze nog een beetje moet wennen aan jou manier van rijden . Tevens vind ik een keertje de osteopaat erbij ook niet verkeerd die kan dan even kijken of alles in haar rug netjes staat. Heeft je paard ook echt op de baan gelopen dat niet is una haar volledige naam of is het een afkorting.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 01:39

ik zou zeggen als ze medisch in orde is; meer afwisseling in het rijden; haar altijd bezig houden.
Veel tempoisselingen, overgangen,voltes verkleinen, vaak van hand veranderen, slangevoltes,..
maar mss lig het probleem idd verder.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 08:19

Keuren is natuurlijk altijd slim bij aankoop van een paard ! Heb je misschien een filmpje van het rijden en struikelen ?

Als die het bij de vorige eigenaar niet deed zou het heel goed luiheid kunnen zijn maar dat is wat makkelijker te beoordelen van een filmpje gwn zoals je altijd rijdt

Is je paard intussen al naar de smid geweest ? Hoe staat die op zijn voeten ? Als die erg lang staan kunnen ze ook struikelen Kun je misschien een foto maken van zijn hoeven ?

Ga je weleens op buitenrit ? doet die het dan ook of minder ?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 08:50

Als ze een paar keer echt is uitgegleden dan zou je haar rug eens na kunnen laten kijken Door een osteopaat. Vaak struikelen kan met een blokkade in de wervelkolom te maken hebben. Vooral ook omdat het paard het daar niet deed.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 08:53

Mijn paard struikelde ook veel bleek HKO te zijn, ik zou het toch uitzoeken waar het door komt.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 08:56

Ik denk direct artrose.
Dit heeft mijn paard ook gehad, die struikelde ook altijd...
Laat het beestje keuren voordat je gaat prutsen of jezelf in gevaar brengt.
Mijn paard is door die artrose heel naar gestruikeld waardoor we samen gevallen zijn uit de galop en hierdoor heb ik nu altijd last van mijn rug en schouders en heb ik nog steeds last van de hersenschudding.
Kort samengevat; veiligheid boven alles dus eerst naar de da!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 09:19

Je kunt zelf al kijken of het arthrose in de voet is.
Laat je paard op een vlakke ondergrond door iemand stappen.
Ga op enige afstand naast hem staan en kijk naar de toon.
Je paard plaatst zijn been naar voren met de toon enigszins naar de grond gericht.
Op het allerlaatste moment, vlak voor hij de hoef op de grond zet trekt hij zijn toon met een rukje omhoog naar voren.
De bal van de voet landt zo net iets eeerder dan de toon.
Zo is het bij een paard dat geen overhoef heeft....

Het gaat heel snel, maar je kunt het zonodig ook even filmen en vertraagd afspelen, dat is duidelijker.
E.e.a. moet je niet weerhouden ook naar de da te gaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 09:51

Zou idd een klinische keuring bij een DA laten doen. Zonodig verder laten kijken als daar reden toe is.
Daar zou ik geen dag mee wachten, want mocht je paard idd artrose hebben dan is nu nog goed te beoordelen of ze het voor de aankoop al had en kun je de koop ontbinden.
Persoonlijk -als ik je verhaal zo lees - zou ze ook nog wel eens atactisch kunnen zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:12

Er komen meteen al rampscenario's voorbij maar ben het zeker eens met het feit dat je haar moet laten nakijken. Veel struikelen is niet normaal.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:17

Hmm, ik zou toch eerst denken aan de hoeven. Hoeft niets engs te zijn, maar misschien toch wat (te) hoge hielen waardoor het paard op de toon land en wellicht ook niet goed kan doorrollen?

teunie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:17

Als ik jou was zou ik haar, zoals al door meerdere aangegeven, laten kontroleren op artrose. Toen een merrie bij ons op het werk veel begon te struikelen bleek ze ook artrose te hebben

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:28

Die van mij heeft ook zulke tijden. Dan loopt ie ook niet lekker, tölt beetje hobbelig etc. Maar wij laten m elk jaar behandelen door de chiropractor/osteopaat. Dat helpt en dan is het struikelen een jaar weer weg :-)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:05

Maartje1990 schreef:
Hmm, ik zou toch eerst denken aan de hoeven. Hoeft niets engs te zijn, maar misschien toch wat (te) hoge hielen waardoor het paard op de toon land en wellicht ook niet goed kan doorrollen?

In de OP staat dat de smid al heeft gekeken en in de stand van de hoeven geen oorzaak voor het struikelen kan vinden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:13

Bij struikelen gaan bij mij meteen alle HKO alarm bellen af, dat zou ik eerst altijd willen uitsluiten en het pas daarna in de training en voedingstoestand (tekorten) zoeken.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:17

Babootje schreef:
Maartje1990 schreef:

In de OP staat dat de smid al heeft gekeken en in de stand van de hoeven geen oorzaak voor het struikelen kan vinden.

Tja, maar de ene smid is de andere niet.

Volgens de smid bekapte hij de bijrijdmerrie perfect.

De hoeforthopeed denkt daar IETSJE anders over. Gevolg: maand lang elke dag op de harde stappen en een hoefstand die compleet veranderd moet worden. (dier stond rond de 80 graden, zo stijl!)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:23

Mijn eerste gedachte is ook, laat eens een foto zien van de hoeven.
9 van de 10 x is het simpel op te lossen door goed kapwerk , menig smid kan op dat vlak nog wel wat leren

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:30

Hoe oud is het dier?

De mijne heft ook absoluut haar voetjes niet op en kijkt nooit waar ze loopt, waardoor ze weleens struikelt.
Maar ze begint dan ook al best oud te worden, dus ik maak me geen zorgen.

Ik denk dat balkjes draven/stappen wel een goede oefening is en een bezoekje van de DA kan natuurlijk ook nooit kwaad :)

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:45

artrose kan een oorzaak zijn. komt veel voor bij paarden die nogal veel struikelen en aan de hoeven niks te zien is. Een goede hoefsmid kan het wel minderen , maar dan moet je echt een goede smid hebben. succes !

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:40

TS ik zou voorlopig niet meer rijden en haar rug eens goed nalaten kijken. Ze stond als draver ook bekent om het vele "springen" (galopperen) wat al aangeeft dat er iets niet helemaal lekker zit.

Las dat ze 7 jaar koers verleden heeft zowel lange als korte en grasbaan. Ze heeft dus al een behoorlijke carrière achter de rug van af haar eerste/ anderhalf jaar. Sluit eerst artrose/slijtage aan benen en rug uit voor je er weer op gaat.

Beterschap met haar. Is een mooie merrie.:j