Neckrope

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blixem

Neckrope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 09:52

Nou heb ik gister een neckrope gekocht bij paard 2015 en vandaag wil ik hem gaan uitproberen natuurlijk houd ikk wel gewoon het hoofdstel om en ik zal mijn zus vragen om te helpen hebben jullie nog tips?

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 10:06

Een neckrope moet je aanleren, daar zal je paard niet ineens naar luisteren, want hoe moet hij snappen wat je bedoeld?
Je paard moet eerst het principe van neckreining sturen kennen.

Als je paard dat al kent, dan is het inderdaad verstandig om eerst het hoofdstel erom te laten en langzaam over te schakelen van hoofdstel met teugels naar halster met touw (noodrem) naar alleen neckrope.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 10:11

Ik heb gebruik die alleen in de bak die afgesloten is. Maar ik kon gelijk slangevolte maken. En vest goed sturen ermee. Verbaasde mij enorm. Alleen de rem kon ik niet zo goed vinden. Veel plezier ermee

Blixem

Re: Neckrope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 10:26

Ik zal het hem ook gaan aanleren anders is het niet eerlijk tegenover hem
En ik doe het ook in een afgesloten bak de tips die op bokt wiki staan zijn ook heel handig

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:19

Je kunt het beste je paard eerst leren op zithulpen te reageren. (en als het goed is gebruik je die al bij het rijden met hoofdstel)

Zithulp om te sturen:
- gewicht op de zitbeenknobbel aan de kant waar je naartoe wilt
- kijken waar je heen wilt, schouders en heupen draaien iets mee
- beide handen naar de kant waar je naartoe wilt (dus binnenhand van de hals en buitenhand naar de hals toe)
- buitenbeen naar achteren

Zithulp om af te remmen:
Kantel je bekken naar achteren (onderrug bollen) en hou dit stijf, dus niet meer meeveren zoals je tijdens het rijden doet. Druk hierbij je hakken naar beneden.

Zodra je paard reageert: hulp ontspannen en belonen. Je zult zien dat hij op steeds kleinere hulpen gaat reageren. De halsriem in nog een extra hulpmiddel om de buitenkant te begrenzen, net zoals je buitenteugel doet. Of om af te remmen voor op de borst. Denk er vooral bij het afremmen aan dat je niet continue trekt, maar de riem even aanneemt en weer ontspant.

Veel plezier met oefenen!

(ik heb een facebookpagina waar tips en informatie gegeven worden over rijden zonder hoofdstel, misschien vind je dat interessant: https://www.facebook.com/Onbeteugeld)

Anniek22

Re: Neckrope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 09:47

Ik doe het zelf altijd met touwhalster met een extra touw eraan, dat leg ik dan over de nek van het paard. Dan pak ik de neckrope, doe die om en stuur alleen met de neckrope. Touwhalster is voor noodgevallen. Ik zou eerst oefenen in de bak, daarna in je eentje kleine rondjes buiten, dan grotere rondjes buiten alleen, dan kleine rondjes met iemand anders buiten en dan pas een langer ronde buiten met iemand anders. Ik heb er een maand over gedaan, iets meer. Mijn paard reageert perfect maar die van jouw misschien niet. Je paard moet het eerst aanleren. Die van mij trekt natuurlijk soms ook wel een sprintje, dan loont het extra touw aan het touwhalster :-)