bit vast pakken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sammert

bit vast pakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 12:46

Hallo ,

Sinds kort pakt mijn 8 jarige merrie steeds het bit vast en zet het op rennen. Compleet uit het niets. Wat zouden jullie denken dat het is?

De tandarts is geweest de osteopaat en ik heb sinds november vorig jaar hebben wij een op maat gemaakt zadel die in december nog is bijgevuld. Ik rij met een dubbel gebroken bustrens vanaf dag 1 dat ik haar heb beleerd al 3 jaar lang , nooit problemen mee gehad. We hebben ook 1 x in de week les.

Angela

Re: bit vast pakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:27

Ik heb mijn nieuwe zadel in korte tijd drie keer moeten laten bijvullen ivm inzakken van de vulling. Misschien toch weer zadelmaker erbij?

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:13

Pak je zelf onbewust niet vast? Ben je anders gaan rijden?
Mijn paard pakte rechts vast omdat ik zelf met te veel contact op rechts reed en links bijna zonder contact.
Nu ik daar zelf meer van bewust ben is het contact weer zo goed als gelijk....

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:15

Heb je een enkel of dubbel gebroken bit?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:16

compleet uit het niets... lijkt mij niet waarschijnlijk... ga goed na wat je doe/vraagt van je paard op de momenten dat het gebeurt. Misschien eens iemand laten filmen of eens vragen of je instructrice wil voelen wat er gebeurt.

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 18:01

Ik heb een dubbel gebroken bustrens. Ik heb mijn instructrice er ook meerdere keren op gezet om te kijken of het aan mij lag maar ook bij haar doet ze het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:04

ninne1 schreef:
Pak je zelf onbewust niet vast? Ben je anders gaan rijden?
Mijn paard pakte rechts vast omdat ik zelf met te veel contact op rechts reed en links bijna zonder contact.
Nu ik daar zelf meer van bewust ben is het contact weer zo goed als gelijk....

Dit heb ik dus ook heel vaak, 9/10 is het vaak een rij technisch iets.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:45

Sammert schreef:
Ik heb een dubbel gebroken bustrens. Ik heb mijn instructrice er ook meerdere keren op gezet om te kijken of het aan mij lag maar ook bij haar doet ze het.

Maar heeft je instructrice dan ook nog een oplossing?
En wanneer doet ze het? Wat vraag je van haar dat ze het bit gaat vast pakken?

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 08:13

Evelijn schreef:
Sammert schreef:

Maar heeft je instructrice dan ook nog een oplossing?
En wanneer doet ze het? Wat vraag je van haar dat ze het bit gaat vast pakken?

Nee , ze dacht eerst dat ze last had van haar mond dus de tandarts laten komen maar helaas. Ze doet het wanneer het haar uit komt. Of ik nou stap , draaf of galopeer of ik nou een wending rij of rechtuit

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 08:27

Klinkt toch alsof ze ergens pijn heeft...
Wat adviseert je instructrice op het moment dat ze gaat rennen?

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 08:40

De merrie die ik rij pakt regelmatig op linkse vast. Dit komt Door mij zelf omdat ik onbewust meer druk op die teugel zet. Mijn instructeur zegt tegen mij dat als ze vasthoud ik mijn linkerhand naar voren moeten en meer met rechts moet gaan werken. Ze gaat vast houden op de momenten dat ik te veel op link doe en van de druk af wil komen. Mijn hand naar voren brengen en iets meer druk op rechts nemen (laat rechts los dan) werkt hier goed en ze begint steeds minder vast te houden

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 08:51

Laat eerst haar rug en lendenen maar na kijken.
Wanneer doet ze het precies?
Is het met hengstigheid erger?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:11

Vergeet jezelf niet. Jij kan ook vastzitten, ga eens naar een osteopaat. "Ja maar ze doet het ook bij mijn instructrice". Klopt, maar je merrie is het gevoel "oh, daar komt t weer: rennen!" Niet in een keer kwijt.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:28

Misschien een domme vraag, maar weet je zeker dat ze haar tong niet over het bit doet? Mijn paard deed dat aanvankelijk geregeld en ging dan ook rennen, misschien door het rare gevoel. Bij hem was de oplossing een ongebroken trens.

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 11:21

maralyn schreef:
Laat eerst haar rug en lendenen maar na kijken.
Wanneer doet ze het precies?
Is het met hengstigheid erger?

Ze is nagekeken door de osteopaat. Ze doet geen tong over het bit heen , heb ik ook na laten kijken. Op het moment dat ze vast pakt laat ik los. Met hengstigheid word het niet erger.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:20

Veel op de binnen hoefslag rijden, en veel de kant pakken, dat ze niet vastpakt. Zodra ze op de vaste kant weer iets loslaat, buigen.
Veel buigen... En gaat ze wel? Schop maar na.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:27

Is ze niet gewoon wat frisser door het weer ? Dat is momenteel bij veel paarden bij ons op stal het geval.....

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:28

Sammert schreef:

Bij mij deed ze precies hetzelfde, enkelgebroken bitje erin en elke keer alsie begint te rennen buitenteugel losser laten gaan en op de volte

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 20:13

Ze is sowieso wel wat frisser maar dat uit zich alleen in meer voorwaarts en niet in ongecontroleerd rennen met het bit tussen haar kiezen. Tussendoor is ze heel fijn te rijden.

Ik heb er ook nog aan gedacht dat ze het dressuur werk misschien niet meer leuk vond , dus ben naar het strand gegaan en daarna heb ik nog een keer een buitenrit gemaakt maar alle twee de keren pakte ze ook vast.

Enkel gebroken loopt zij niet fijn op. Ze is heel gevoelig op alles. De tandarts is vandaag weer geweest, we hebben er nu wéér een ander bit in hangen. Een dubbel gebroken watertrens en als je iets meer druk neemt blokkeert je bit en word het een stang. Ze leek het hier wel goed op te doen , hopelijk was dit geen moment opname en blijft ze ook fijn lopen op dit bit.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 23:24

Sammert schreef:
Ze is sowieso wel wat frisser maar dat uit zich alleen in meer voorwaarts en niet in ongecontroleerd rennen met het bit tussen haar kiezen. Tussendoor is ze heel fijn te rijden.

Ik heb er ook nog aan gedacht dat ze het dressuur werk misschien niet meer leuk vond , dus ben naar het strand gegaan en daarna heb ik nog een keer een buitenrit gemaakt maar alle twee de keren pakte ze ook vast.

Enkel gebroken loopt zij niet fijn op. Ze is heel gevoelig op alles. De tandarts is vandaag weer geweest, we hebben er nu wéér een ander bit in hangen. Een dubbel gebroken watertrens en als je iets meer druk neemt blokkeert je bit en word het een stang. Ze leek het hier wel goed op te doen , hopelijk was dit geen moment opname en blijft ze ook fijn lopen op dit bit.

Ik hoop het ook voor je, geen rem is echt eng.....

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 23:31

Wat ik zo lees is dat je het lichamelijk/tanden en zadel al uitgesloten hebt (super goed.) dus dan zou ik het in de rijerij gaan zoeken. Hoe is ze verder in het rijden? Is ze fijn aan je been, ontspannen/los over de rug heen? Hoe is ze in het schakelwerk en zijgangen? Rechtgerichtheid? Ben je toevallig in je rijden iets aan het veranderen, ben je der meer aan het oppakken? Aangezien je zegt dat ze het sinds kort doet.

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 19:41

mala26 schreef:
Wat ik zo lees is dat je het lichamelijk/tanden en zadel al uitgesloten hebt (super goed.) dus dan zou ik het in de rijerij gaan zoeken. Hoe is ze verder in het rijden? Is ze fijn aan je been, ontspannen/los over de rug heen? Hoe is ze in het schakelwerk en zijgangen? Rechtgerichtheid? Ben je toevallig in je rijden iets aan het veranderen, ben je der meer aan het oppakken? Aangezien je zegt dat ze het sinds kort doet.

Ze is super fijn aan je been , licht in de hand behalve op de momenten dat ze vast pakt. Ze is lekker los en ontspannen en het schakelwerk en de zijgangen gaat ook zoals altijd.

Ik ben inderdaad wel wat gaan veranderen , af en toe kleine stukjes meer verzamelen en hoger oprichten. Maar eigenlijk laat ik dat achterwege sinds zij zo 'gevaarlijk' doet en doe ik gewoon de basis dingen maar zelfs dat gaat niet zonder problemen. Normaal gesproken als zij iets moeilijk vind gaat ze in de rem en wil ze omhoog, eigenlijk alles behalve voorwaarts.

RomyNeron

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 21:52

Misschien een correctie bitje proberen? Ik ken mensen met goede ervaringen er mee

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:23

Sammert schreef:
mala26 schreef:

Ze is super fijn aan je been , licht in de hand behalve op de momenten dat ze vast pakt. Ze is lekker los en ontspannen en het schakelwerk en de zijgangen gaat ook zoals altijd.

Ik ben inderdaad wel wat gaan veranderen , af en toe kleine stukjes meer verzamelen en hoger oprichten. Maar eigenlijk laat ik dat achterwege sinds zij zo 'gevaarlijk' doet en doe ik gewoon de basis dingen maar zelfs dat gaat niet zonder problemen. Normaal gesproken als zij iets moeilijk vind gaat ze in de rem en wil ze omhoog, eigenlijk alles behalve voorwaarts.

Maar ze is dus gaan vast pakken op het moment toen jij in het rijden meer ging vragen?
Want dan zou je dus bijna weer wel gaan denken dat er ergens in het lijf iets niet fijn zit en waar je toen tegenaan bent gereden en dat ze dat niet fijn heeft gevonden.
Maar om even alles op een rijtje te hebben : Normaal als ze iets moeilijk vind gaat ze in de rem en wil ze omhoog komen. Maar nu pakt ze het bit vast en gaat ze rennen???
Want dat is wel van het ene uiterste naar het andere.
Persoonlijk heb ik zelf liever dat ze het gas erop zetten dan dat ze op de rem gaan staan en omhoog komen.
Het enige wat bij mij toen een beetje werkte was als ze het gas erop zetten een "schop" mee naar voren geven en je hand toestaan. En dat klinkt ontzettend stom omdat je op zulke momenten niet bedenkt om je stuur nog maar eens even losser te gooien. En bij mij kwam er dan een moment dat ze er weer was en dan kon ik een kleine volte op sturen.
Hoe gaat ze nu met dat nieuwe bitje???

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 11:06

Normaal gesproken gaat ze als ze iets moeilijk vind inderdaad in de rem en wil ze omhoog. Nu heb ik dit persoonlijk liever dan dat ze gaat rennen. Ze is al super voorwaarts van zichzelf en als ze dan de controle nog eens overneemt gaat ze écht hard en ook dwars op andere paarden af die in de bak rijden. Eigenlijk heeft ze op de nieuwe 'rijverandering' altijd op dezelfde manier gereageerd, remmen. Maar kort erna is ze dus zo gaan doen.

Het nieuwe bitje rijd ze wel fijner op, stabieler kauwt lekker en een mooi schuim mondje. Maar zodra ik per ongeluk aan mijn linker hand kom dan lijken de stoppen wel door te slaan. Omdat dit bitje scherper inwerkt als je je hand sluit omdat het dan een stang word wil ze nu bokken of omhoog. Zodra ik mijn linkerhand met rust laat is er niets aan de hand. Ik hoef ook absoluut niet te willen remmen op links want dan kan ik net zo goed gelijk in het zand gaan liggen.

Vandaag komt er toevallig een kraker/masseur op stal dus die gaat ook even mijn paard nakijken , ben erg benieuwd.