bij ons op stal is er een tinker, morisette, en die loopt gewoon niet onder het zadel. ze is echt helemaal gezond, zadel licht goed. al je naast haar loopt, loopt ze wel, maar er op niet. dus een vriendin van mij, morisette haar leaser, ging weer proberen te rijden, ik mocht haar zeg maar les geven. normaal kwam ze geen stap voor uit. dus nu hadden we een paar dagen met zn drieën geoefend. zij erop, en ik ik in de bak. en ze begon gewoon goed te lopen en zelfs draven. zelfs kleine stukjes aan de teugel! maar nu werd ze dus in de les gezet, en daardoor is ze nu weer helemaal terug bij af. iemand tips?
Het paard staat dus de hele les stil? of loopt het tijdens de les wel?
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst: 16-01-15 08:15
Er kunnen zoveel redenen zijn waarom een dier niet loopt. Maar eerst is meer informatie wel handig. Hoe oud is de merrie, hoe lang onder het zadel. Is ze in nederland of ergens anders geboren. Is echt zeker dat het zadel goed ligt, nergens drukt? In wat voor lessen wordt ze gebruikt? Zijn het ervaren ruiters of beginners.
En een ding snap ik niet, ze loopt tijden niet, je geeft les (hoe dan) dier loopt en dan meteen aan de teugel? Het aan de teugel lopen is heel iets anders dan hoofd in een bepaalde houding. Veel belangrijker is lekker de teugels zo veel mogelijk loslaten en dier leren lopen op vier benen onafhankelijk van de ruiter.
Wat zegt de eigenaar van de merrie eigenlijk ervan en wat hebben zij gedaan om het probleem op te lossen.
Maar de mogelijke oorzaken kunnen zijn, zadel is toch niet goed, rug of andere problemen, onervarenheid en niet begrijpen wat de bedoeling is van aandrijven of zo, ook dat moeten paarden leren begrijpen. De ruiter kan het dier zoveel hinderen met zit of handen dat het beestje geen ander middel ziet dan stil blijven staan.
Of ze kan de ruiter uitproberen. Onze oude tinker vindt niks leuker dan pubers pesten, hij kan heel erg goed en vlot lopen maar hij heeft het vaak genoeg geflikt dat hij geen enkele stap heeft gezet als er een puber op zijn rug zat die wel even dacht zonder kennismaking hem te overmeesteren. Of hij gooide ze eraf of bleef domweg staan hoe hard ze ook hun best deden. Ik waarschuwde er wel altijd voor, eerst kennismaken en samenwerken dan gaat het goed, anders heb je grote problemen.
Plaats eens fotos van de merrie met haar zadel, geef meer informatie en misschien komen we er met bokt wel uit.
Wdj
Geplaatst: 16-01-15 08:16
ik snap je verhaal niet zo goed. Je vriendin least een paard die onder het zadel niet loopt, tenzij er iemand naast loopt? En daarnaast loopt het paard in een manegeles, waarvan de instructrice het oké vindt dat het paard dan stil staat?
Denisemw
Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-15 16:03
Angela schreef:
Het paard staat dus de hele les stil? of loopt het tijdens de les wel?