Verkeerde galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loesjeex

Verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 21:01

Hallo,
Ik heb een vraagje. Mijn paard is erg scheef. Nu hebben we les en rijden we recht, dus dit gaat nu al erg goed.
Als ze los rent of aan de longeerlijn loopt kan ze rechts(haar slechte kant) zelf goed aanspringen. Maar als we rijden springt ze standaard verkeerd aan op de rechter hand. Nu kan ze wel over springen naar de rechter galop. Dit laat ik haar doen door mijn buitenbeen iets naar achter te leggen en de andere hulpen te geven, dan geef ik een tikje of een schopje dan maakt ze n soort huppel en zit ze goed, ik geef ook stemhulp hierbij(ik zeg altijd rechts, ook tijdens het los lopen). Pas na een stuk of 10 keer het zo te doen springt ze direct van draf goed aan.

Aangezien ze dus eigenlijk alleen als ik rijd verkeerd aanspringt denk ik dat ik iets fout doe in mijn houding. Nu wil ik dus graag weten of jullie nog ideeën en tips hebben qua houding en misschien nog andere tips. En ja, ik snap dat je zo iets niet uit een boekje leert maar ik wil alleen wat tips.

Alvast bedankt!! :j :*

twinducklin

Re: Verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:06

Wat geef je als galophulp?
Ze springt om in de goede galop als je je buitenbeen naar achteren legt zeg je, doe je dit ook met aanspringen?

MissieTjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:11

Probeer eens in een hoek stelling naar binnen te vragen en dan aangalopperen :)

Loesjeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 21:12

twinducklin schreef:
Wat geef je als galophulp?
Ze springt om in de goede galop als je je buitenbeen naar achteren legt zeg je, doe je dit ook met aanspringen?

Ja dit doe ik dan ook. Maar pas als ik een tikje geef waardoor ze n soort bokje geeft(dit lijkt mij niet de ideale manier) springt ze pas over. Aangezien ze dus wel goed aanspringt als ze los loopt denk ik dat het aan mij ligt. Ik weet niet(wij hebben haar niet beleerd) of ze wel de juiste hulpen heeft geleerd. Al denk ik wel want links doet ze het wel netjes

Loesjeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 21:13

MissieTjah schreef:
Probeer eens in een hoek stelling naar binnen te vragen en dan aangalopperen :)

Dit hebben we ook al meerdere keren geprobeerd, ook met een balk in de hoek. zoals ik al zei ik denk dat het meer aan mij ligt.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:23

Mijn paard sprong onder het zadel in begin rechtsom ook altijd fout aan. Echter als hij losloopt is rechtsom zijn favoriete galop. Ook aan de longe sprong hij altijd goed aan.
Uiteindelijk lukte het wel met heel duidelijk de hulp geven en hem iets schoudervoor te zetten voor het aanspringen ( om fout aan te springen moeten ze namelijk de over de schouder naar buiten vallen).
Hoe meer stelling hoe meer het fout ging omdat hij dan nog makkelijker over de buitenschouder kon wegvallen.

Maar elk jong paard is scheef, en de meeste hebben daardoor moeite met 1 galop. Meestal is dit wel op te lossen met kleine "truukjes" zoals in bocht aanspringen voor de lange zijde ( dan zijn ze meestal als iets in de goede stelling ), of juist met iets naar buiten gebogen stelling aanspringen, buitenbeen overdreven naar achter leggen ( daarmee komt jouw gewicht meer op de buitenkant waardoor de binnenschouder meer vrij komt ), juist gewicht meer op binnenkant zetten ( doordat ze evenwicht anders verliezen zullen ze eerst dat been pakken ) Maar dan zul je dus moet kijken wat bij jouw paard werk.

Loopt hij in draf wel netjes met stelling? Anders daar eerst eens oefenen.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:26

Maar welke hulpen gebruik je precies dan?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:27

Laat iemand je paard longeren terwijl jij erop zit. Teugels in knoop en alleen maar goed voelen wat er onder je gebeurt bij het aanspringen. Als je de longeerder het commando laat geven kun jij je mooi concentreren op hoe het voelt en wat je paard doet bij het aanspringen. Zo verder uitbouwen.

Ligt het zadel goed?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:31

Doe je hulpen eens overdreven.
En niet laten overspringen.
terug in de draf en opnieuw.
Je buitenbeen doe je deze achter de singel en wat stelling naar binnen?
Doe je been eens overdreven achter de singel en niet bv op de singel.
Of ga eerst op de volte en daarop in de galop aanspringen.

Loesjeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 21:46

Annemeik schreef:
Maar welke hulpen gebruik je precies dan?

Ik zorg ervoor dat ze dan eerst netjes en ontspannen draaft. Als ze dit doet stuur ik een beetje binnen stelling. Ik leg mijn buitenbeen ongeveer 2 handbreedtes achter de singel en ga doorzitten. dan mijn benen iets aandrukken en dan springt ze aan

Loesjeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 21:47

Iedereen erg bedankt voor de tips ik ga de meeste de volgende keer even proberen. Ik ben er vrij zeker van dat het zadel goed is aangezien het een op maat gemaakt zadel is

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 22:31

Eerste tip is, terugnemen en in de juiste galop aanleren springen. Niet via een vliegende wissel. Paard (en jij) moeten leren juist aan te springen. :)

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 22:36

Bij veel jonge paarden helpt het heel erg goed op juist stelling naar buiten te nemen in de hoek (hoe raar dit ook klinkt) dit is zodat de binnenschouder vrij komt te liggen en dan is het makkelijker aanspringen. Later kun je dit oplossen met beetje bij beetje stelling naar binnen nemen! Ik zou het echt eens proberen!

Loesjeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 22:43

WhiteLogness schreef:
Bij veel jonge paarden helpt het heel erg goed op juist stelling naar buiten te nemen in de hoek (hoe raar dit ook klinkt) dit is zodat de binnenschouder vrij komt te liggen en dan is het makkelijker aanspringen. Later kun je dit oplossen met beetje bij beetje stelling naar binnen nemen! Ik zou het echt eens proberen!

ga dit zeker is proberen!

sylviiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 22:58

Mijn paardje had altijd moeite met de linker galop. Ik heb een paar keet het volgende gedaan.
Over de hoefslag rechtsom, als je iets voor de helft van de lange zijde bent, laat je je paard iets van de hoefslag een keertwending om de voorhand doen, totdat je schuin op de hoefslag kijkt. Dan vraag je een beetje stelling naar links en neem je vanuit stilstand meteen de linker galop. Doordat hij schuin op de hoefslag kijkt en je hem een beetje stelling geeft, neemt hij vrijwel zeker de goede galop.
Ik heb dit een paar keer gedaan en met overdreven beenzetting en flink belonen en nu neemt hij altijd de goede.
Misschiien iets om te proberen, maar voor jouw natuurlijk omgekeerde oefening( aangezien andere galop)

amberxpavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 05:30

Wij hebben een paard op de manege met precies hetzelfde probleem.
Die loopt namelijk scheef en kan daardoor moeilijk goed aangalloperen.
Bij dat paard moet je haar heel erg goed naar binnen laten kijken en dan aangalloperen.

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 07:22

Zou het kunnen zijn dat je zelf op het moment van aanspringen per ongeluk iets naar binnen hangt of inknikt? Hierdoor krijgt je paard meer gewicht op de binnenkant en minder op de buitenkant waardoor hij makkelijker verkeerd aanspringt.
Misschien iets om even bewust op te Letten.

Succes!!