Betere houding voor manegeruiters.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Interupted

Betere houding voor manegeruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 21:28

Omdat ik maar 1 keer per week (misschien soms 2) rijd, en dus niet de beste houding heb wil ik graag wat tips hebben om het wel kunnen verbeteren

Deze foto's zijn minstens 2 maanden oud, mijn vader filmt mijn houding helaas niet meer.

Afbeelding
Galop (ik zat ontzettend naar achter, ik moest toen terug naar draf :o )

Afbeelding
draf (ik was aan het aansporen, daarom mijn voet zo gedraaid := )

Ik heb een holle rug, zit bij mij in de familie en zelfs als ik als een zak aardappels zit is die nog hol :o dus daar kan ik weinig aan doen. Ook zit ik met stress/spanning/stijve spieren op het paard (familie dingen, ik heb nooit ontspanning behalve bij paardrijden, wat ook soms niet het geval is.) dus dit beïnvloed heel erg mijn houding.

Hoe kan ik mijn houding verbeteren? Ik kan geen privélessen nemen omdat deze hartstikke duur zijn en ik ze zelf niet kan betalen (en mijn ouders willen niet extra bijleggen)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:25

Lees het boek "Basis Rijkunst, wat beweegt de ruiter" van Anne Muller eens. Staat boordevol goede (en simpele) zit/houding tips, ook voor de meer beginnende ruiter :j

xxdomiixx

Re: Betere houding voor manegeruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:53

Het komt op mij over alsof je denkt dat je niks kan of wil doen aan je houding: holle rug zit in de familie, kan ik weinig aan doen, stress/spanning-> familie, achterover om terug te gaan in draf (dit kan ook zonder zo ver achter over te leunen). Wat ik bedoel is, je weet eigenlijk zelf heel goed wat je anders moet doen namelijk: ontspannen, niet achterover gaan zittten, rug recht maken. En ja dat kun je echt wel, oefening baart kunst!

Interupted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 15:19

xxdomiixx schreef:
Het komt op mij over alsof je denkt dat je niks kan of wil doen aan je houding: holle rug zit in de familie, kan ik weinig aan doen, stress/spanning-> familie, achterover om terug te gaan in draf (dit kan ook zonder zo ver achter over te leunen). Wat ik bedoel is, je weet eigenlijk zelf heel goed wat je anders moet doen namelijk: ontspannen, niet achterover gaan zittten, rug recht maken. En ja dat kun je echt wel, oefening baart kunst!

Dat is dus het probleem : ik kan dus niet ontspannen, ik probeer het dus maar als ik het doe ga ik alleen stijver zitten. Ik wil heel graag mijn houding verbeteren alleen lukt het maar niet. Ik zou zelf heel graag gewoon een keer een zitles volgen maar dat komt niet uit hoeveel ik verdien (ik heb 4 euro over aan het einde van de maand. Wat ik vaak besteed aan kleine spullen)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 15:28

Waar komt die spanning vandaan?

Interupted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 16:23

xxdomiixx schreef:
Waar komt die spanning vandaan?

Ik heb soms geen idee, omdat ik op het paard ontspannen zit, tenminste als ik de 'aardappel' zit doe. maar op film/foto's lijkt alsof ik een stijve plank ben ;c

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:25

Hier hoef je toch niet per se prive les voor te nemen? Je kunt ook aangeven in de les dat je hier wat meer tips over zou willen krijgen, ik neem aan dat je instructrice wel af en toe mensen apart neemt om tips te geven?

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:39

Toch zul je die ontspanning moeten vinden. Pas als je dat doet kun je aan je houding werken. Mijn tip is vooral dat je niet je houding moet forceren voor t plaatje maar liever stap voor stap je houding verder brengen. Het mag nooit de bedoeling zijn om je lijf vast te zetten door spanning want dan kan je namelijk niet goed mee bewegen.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:47

wat in ieder geval al helpt tegen de holle en gespannen rug: buikspiertraining. want als je buikspieren niet sterk genoeg zijn ga je in je rugspieren hangen en dat versterkt de holle rug.

Interupted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 17:18

Rintah schreef:
wat in ieder geval al helpt tegen de holle en gespannen rug: buikspiertraining. want als je buikspieren niet sterk genoeg zijn ga je in je rugspieren hangen en dat versterkt de holle rug.

Heel erg bedankt! Ik ga dit zeker proberen :)

slagchoco_91 schreef:
Toch zul je die ontspanning moeten vinden. Pas als je dat doet kun je aan je houding werken. Mijn tip is vooral dat je niet je houding moet forceren voor t plaatje maar liever stap voor stap je houding verder brengen. Het mag nooit de bedoeling zijn om je lijf vast te zetten door spanning want dan kan je namelijk niet goed mee bewegen.

Ik ga het proberen, ik ga meer ontspannen zitten (ik weet niet hoe ik dit ga doen, maar ik ga het proberen) dan proberen om mijn houding te verbeteren.

ZeSteigert schreef:
Hier hoef je toch niet per se prive les voor te nemen? Je kunt ook aangeven in de les dat je hier wat meer tips over zou willen krijgen, ik neem aan dat je instructrice wel af en toe mensen apart neemt om tips te geven?

Soms, niet altijd. Ik vraag wel eens om tips maar dan krijg ik weer dat ik meer moet ontspannen. :o

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:19

Flexchair een idee?
Die geeft aan welke knelpunten je hebt.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:22

Dan vraag ze of je jouw rug 'goed' wil zetten als je stilstaat zodat jij ook voelt waar je naartoe wilt. Dan kan ze in stap een stukje meekijken en jouw corrigeren als je weer verkeerd gaat zitten. Kijk anders je ouders een keer lief aan want één prive les van een halfuurtje kan echt al heel veel verschil maken. Desnoods vraag je het voor je verjaardag :)*

Interupted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 17:43

ZeSteigert schreef:
Dan vraag ze of je jouw rug 'goed' wil zetten als je stilstaat zodat jij ook voelt waar je naartoe wilt. Dan kan ze in stap een stukje meekijken en jouw corrigeren als je weer verkeerd gaat zitten. Kijk anders je ouders een keer lief aan want één prive les van een halfuurtje kan echt al heel veel verschil maken. Desnoods vraag je het voor je verjaardag :)*

Tja voor de les (zo'n beetje 5 minuten als we de bak inkomen en los gaan stappen) geeft ze een privéles, en als we klaar zijn met los stappen dan begint de les eigenlijk, en wij stappen zonder hulp op (nouja, alleen vragen of de beugels wel op maat zijn aan de moeder van de instructrice :')), ze let niet ontzettend veel op me omdat ik meer 'op mezelf' rij. Ze zegt wel eens dat ik mijn teugels te lang zijn of dat ik te ver naar voor/achter zit. :)

Mijn verjaardag is over 6 maanden, lang dus _O- . Denk dat ik het dan wel vergeten ben of mijn zit al een beetje verbeterd is. Privéles kan inderdaad wel wat uitmaken (voor deze manege reed ik 1x in 2 weken een privéles en elke week een groepsles. Maar goed dit was omdat ik paardrijden slecht/verkeerd had aangeleerd dus moest ik 'opnieuw' beginnen)

Ess_Ramona schreef:
Flexchair een idee?
Die geeft aan welke knelpunten je hebt.

Van die prijzen val ik bijna flauw :o

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:49

Misschien een andere manege zoeken?
Het klinkt niet alsof jouw instructrice heel erg haar best doet om jou te helpen.
Als je een nieuwe manege gaat zoeken kun je een proefles nemen en kijken wat je daarvan leert.
Of je vraagt je ouders of je om de week mag rijden maar dan wel een privé les. Kun je wel wat minder rijden maar is wel beter voor je leren :j

Interupted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 18:22

ZeSteigert schreef:
Misschien een andere manege zoeken?
Het klinkt niet alsof jouw instructrice heel erg haar best doet om jou te helpen.
Als je een nieuwe manege gaat zoeken kun je een proefles nemen en kijken wat je daarvan leert.
Of je vraagt je ouders of je om de week mag rijden maar dan wel een privé les. Kun je wel wat minder rijden maar is wel beter voor je leren :j

Een andere manege zoeken gaat niet, ik heb al op 3 verschillende maneges gereden, en als ik naar een andere manege zou gaan is deze ontzettend duur (privéles is 35 euro, inschrijfgeld is 25, proefles is 30, per maand is het bijna 70, dat zou ik sowieso niet redden met mijn loon van 60 per maand)

Ze wil me graag helpen, alleen ben ik bang om iets te vragen. :o Een privéles (hopelijk) kan ik misschien wel als ik niks uitgeef in 4 maanden tijd (mijn ouders leggen dan wel 2 euro bij, dat vinden ze nog te doen)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 18:33

Waar geef je die 60 euro dan allemaal aan uit? Je kunt vast wel ergens op besparen toch? Niet bang zijn om te vragen, daarvoor staat er een instructrice in de bak!

Interupted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 18:45

ZeSteigert schreef:
Waar geef je die 60 euro dan allemaal aan uit? Je kunt vast wel ergens op besparen toch? Niet bang zijn om te vragen, daarvoor staat er een instructrice in de bak!

56 is per maand voor les en 4 euro houd ik over voor sparen / iets anders.
Tja, makkelijker gezegd dan gedaan, tenminste voor mij dan. Ik ben al bang / onder druk als ik iets moet beantwoorden op school, en vragen gaat al helemaal mis ;c

Anders dan maar alle moed inzamelen en vragen. :)

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 19:56

ooit eraan gedacht om eens goed te zoeken op bv. marktplaats? soms kom je mensen tegen die op hun eigen paarden privé-les geven. Voor 56 euro zo je best eens 1 x in de twee week les kunnen krijgen. Natuurlijk is dat minder vaak maar ik denk dat als je goede aandacht krijgt je er veel meer van leert.

Je ontspanning vinden is soms lastig inderdaad. Beeld je in dat je lekker op de bank zit in je huispak (om maar een voorbeeld te noemen ) Je focus hoeft alleen te liggen op het paard, de instructie en ontwijken van de andere les paarden. Doe je andere zorgen/bezigheden in een denkbeeldig doosje, dat komt na het rijden wel weer. Als je dat eenmaal lukt zul je ook merken dat paardrijden heel therapeutisch werkt , probeer ook je paard te voelen , laat zijn loopbewegingen soepel door je lichaam heen gaan :)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:02

Er zijn oefeningen die je thuis kunt doen voor een betere houding/betere balans. Zoek daar maar eens op ;) Een aantal voorbeelden vind je ook in dit filmpje, al gaat het hier meer om warming up. Maar de oefening met de bal is wel erg goed:

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:09

Gewoon zonder beugels rijden! Dan moet je wel recht zitten. En zo train je je buik en rugspieren ook nog eens.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 00:23

Ik ga helemaal mee met wat "xxdomiixx" al zei.
Je verschuilt jezelf en praat jezelf goed op basis van tjaaa het is nu eenmaal zo , nee dat is niet zo, daar kan je zelf heel veel aan veranderen.
plus er zijn nog heel wat andere fouten zichtbaar, op de eerste foto waar je zogezegd het paard vraagt terug te komen, daar zit gaat jouw bovenlichaam idd heel veel overdreven naar achter maar jouw zit staat nog steeds heel duidelijk in de vooruit, heel dikke fout die het paard zal doen twijfelen wat wordt er hier nu juist gevraagd.
Het boek dat aangeprezen werd is idd een heel goed boek.
Maar dit in de praktijk brengen kan alleen onder goede begeleiding, dat kan je echt niet leren door een enkel boek te lezen, om hier echt aan te werken is privé les de enige goede keuze.
kan of wil je dit niet, tjaaaa ofwel blijf je dan verder op dit niveau verder rijden , kan ook best leuk zijn, maar om echt te verbeteren, en dat kan uiteraard altijd, dan kan dit enkel door echt les, en heel veel oefening, en dan spreken we over jaren oefening.

Interupted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 12:16

slagchoco_91 schreef:
ooit eraan gedacht om eens goed te zoeken op bv. marktplaats? soms kom je mensen tegen die op hun eigen paarden privé-les geven. Voor 56 euro zo je best eens 1 x in de twee week les kunnen krijgen. Natuurlijk is dat minder vaak maar ik denk dat als je goede aandacht krijgt je er veel meer van leert.

Je ontspanning vinden is soms lastig inderdaad. Beeld je in dat je lekker op de bank zit in je huispak (om maar een voorbeeld te noemen ) Je focus hoeft alleen te liggen op het paard, de instructie en ontwijken van de andere les paarden. Doe je andere zorgen/bezigheden in een denkbeeldig doosje, dat komt na het rijden wel weer. Als je dat eenmaal lukt zul je ook merken dat paardrijden heel therapeutisch werkt , probeer ook je paard te voelen , laat zijn loopbewegingen soepel door je lichaam heen gaan :)

Ik woon in het 'onbewoonde' paardwereld. Ik heb net gekeken en de dichtstbijzijnde die ik heb gevonden was 12 KM en €10 per uur, ze heeft 6 jaar rij ervaring (wat ik best weinig vind, en ze zit zo'n beetje net als ik op de foto :o ) maar goed mijn ouders gaan me sowieso me niet brengen en ik heb eigenlijk liever om bij een gediplomeerde instructrice te rijden, omdat ze een opleiding hebben gedaan.

Dan maar mijn resten van mijn spaargeld gebruiken om de privéles te volgen. :)

aeolusnr1 schreef:
Ik ga helemaal mee met wat "xxdomiixx" al zei.
Je verschuilt jezelf en praat jezelf goed op basis van tjaaa het is nu eenmaal zo , nee dat is niet zo, daar kan je zelf heel veel aan veranderen.
plus er zijn nog heel wat andere fouten zichtbaar, op de eerste foto waar je zogezegd het paard vraagt terug te komen, daar zit gaat jouw bovenlichaam idd heel veel overdreven naar achter maar jouw zit staat nog steeds heel duidelijk in de vooruit, heel dikke fout die het paard zal doen twijfelen wat wordt er hier nu juist gevraagd.
Het boek dat aangeprezen werd is idd een heel goed boek.
Maar dit in de praktijk brengen kan alleen onder goede begeleiding, dat kan je echt niet leren door een enkel boek te lezen, om hier echt aan te werken is privé les de enige goede keuze.
kan of wil je dit niet, tjaaaa ofwel blijf je dan verder op dit niveau verder rijden , kan ook best leuk zijn, maar om echt te verbeteren, en dat kan uiteraard altijd, dan kan dit enkel door echt les, en heel veel oefening, en dan spreken we over jaren oefening.

Ik weet nu ook denk ik het probleem, ik heb net een film(pje) gezien van 3 jaar geleden. Ik zat daar heel erg naar voren en mijn instructrice zei dat ik meer met mijn bovenlijf naar achteren moet.

Verder, na dit filmpje heb ik eentje van 1,5 jaar geleden gekeken, hier kon ik niet lichtrijden (moet je voorstellen, ik reed toen 1,5 jaar en ik kon niet lichtrijden.) dus ik werd aan een longe gezet zonder beugels en dat deed ik prima, ik heb (bijna) altijd zonder beugels de 'correcte' zit (ik zat/zit dan niet in 'de holle stoeltjeszit'), heel erg jammer dat het niet gefilmd is door mijn vader, vorige week hebben we een zonder beugels les gehad : Mijn instructrice zei toen dat mijn houding verbeterd was; nou week erna weer met beugels gereden en ik zat hoe ik zat die week ervoor.

Ik denk dus dat ik ben aangeleerd om naar achter te gaan zitten met mijn rug, die dan hol maken en mijn voeten gaan dan automatisch een stuk naar voren x3

Heel erg bedankt, ik voel zelf wel als ik die filmpjes zie van mezelf heel erg onzeker (Tja dan dacht ik op het paard dat ik meer ontspannen zat, maar als ik het zie is het nog erger)

Poeh, dat boek gaat me wel wat kosten. €40 :')

Starbreeze schreef:
Gewoon zonder beugels rijden! Dan moet je wel recht zitten. En zo train je je buik en rugspieren ook nog eens.

Ik zit dus wel 'rechter' zonder beugels, maar als ik weer met beugels rijd is er geen verschil :')

Ingrid_92 schreef:
Er zijn oefeningen die je thuis kunt doen voor een betere houding/betere balans. Zoek daar maar eens op ;) Een aantal voorbeelden vind je ook in dit filmpje, al gaat het hier meer om warming up. Maar de oefening met de bal is wel erg goed:

[ Video ]

Met de bal hebben we met lo gedaan deze week _O- , het werkt wel een beetje (nog steeds erge spierpijn ervan :') )

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:57

Zonder beugels moet je ook heel vaak oefenen. Uiteindelijk zit je dan met beugels ook een stuk rechter. Voor nu ook de goedkoopste oplossing :)