Voltes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bmamavan2

Voltes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 13:04

De grote volte lukt me inmiddels aardig maar die voltes 15 en 10 meter blijven hopeloos :+
Soms begin ik nog best goed maar dan valt daarna het paard te veel naar binnen of buiten waardoor ik een half ei/vierkant of wat dan ook rijdt.
Daarbij vindt ik het bij die voltes gewoon heel moeilijk inschatten waar ik moet beginnen, maar vooral hoe ik moet eindigen zodat het een rondje blijft en geen andere rare vorm.
Iemand tips om fatsoenlijk een volte te rijden?

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:13

Pionnen neerzetten. Dan heb je een middelpunt in je volte. Zet ze bij een letter neer en dan heb je ook een duidelijk begin- en eindpunt. Desnoods neem je een meetlint mee en zet je 4 pionnen neer waar je binnen kunt blijven of net buiten omheen kunt rijden.

Ook moet je leren aanvoelen wat je fout doet. Naar buiten wil zeggen dat je je buitenbeen en buitenteugel niet genoeg laat begrenzen. Naar binnen wil zeggen dat je binnenbeen het laat afweten of té heftig aan de buitenkant hebt gecorrigeerd.

Iedere stap die je paard zet, behoort onder jouw controle te zijn, of dit nu tempo of richting is. Een paard moet altijd tussen je hulpen zijn. Hoe kleiner de volte, des te harder je moet werken om dit voor elkaar te krijgen ;). Duidelijk begrenzen aan de buitenkant en héél goed je binnenbeen lang maken en eraan, zodat je paard daar omheen kan lopen en ook zijn stelling en buiging kan aannemen (stelling gebeurd voor 80% door je binnenbeen, buiging is een combinatie van je binnen- en buitenbeen en buitenhand, heel klein beetje je binnenhand).

Bedenk je ook dat sommige paarden een kleine(re) volte simpelweg moeilijk vinden en dus alles gaan proberen om dit niet te hoeven doen. Merk je dat dit bij jouw paard het geval is, dan is hij nog niet warm en los genoeg om kleinere voltes te gaan rijden. Of misschien zelfs nog de balans mist om dit te doen.

Bmamavan2

Re: Voltes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 13:51

Pionnen vindt ik een goed idee. Zal dat de volgende keer eens uitproberen.
Ik zie dus zelf gewoon niet goed hoe een volte mooi rond loopt dus dat maakt het heel moeilijk.
Stelling en buiging ben ik hard op aan het oefenen, vind het paard waar ik veel op rijdt ook nog heel moeilijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:55

Heeft grotendeels met controle te maken. Controle over het paard. In principe moet jij precies kunnen bepalen waar het paard zijn voeten neerzet. Jij moet kunnen sturen op tientallen centimeters.
Dus als jij je paard goed opgesloten hebt tussen been en hand moet een volte 10 of 15 meter totaal geen probleem zijn. Wel als het paard door het buitenbeen loopt, de schouder wegdrukt, uitzwaait of door het binnenbeen valt etc.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:15

Maar als ik het goed begrijp is het probleem van de TS vooral dat ze zelf moeite heeft om een volte mooi rond te krijgen. Ook zonder paard. En dat snap ik echt wel want dat probleem heb ik nu ook. Dat is - in dit geval - minder een stuurprobleem dan één van slecht ruimtelijk inzicht.

TS: mij helpen pionnen ook en sinds mijn lesgeefster me de tip gegeven heeft dat ik per 1/4 volte moet denken (dus van letter naar letter) lukt het me beter.

B2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:16

pionnen, zoals hierboven vermeld.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:38

Maar als je paard gebogen is dan is je volte toch altijd rond?
En je hebt toch ogen dus je ziet toch waar je heen stuurt? Je kijkt toch waar je heen rijdt?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:45

Suzanne F. schreef:
Maar als je paard gebogen is dan is je volte toch altijd rond?
En je hebt toch ogen dus je ziet toch waar je heen stuurt? Je kijkt toch waar je heen rijdt?

Ja. Daarom heb ik persoonlijk minder problemen met de kleinere voltes. Maar bij de grotere schort het wel eens aan de orientatie. Dan weet ik wel waar ik heen wil maar omdat het om een gebogen lijn gaat weet ik dan niet meer zo goed hoe groot die boog moet zijn.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:46

Ik denk dat daar juist (een deel van) het probleem zit. TS kijkt wel waar ze heen rijdt maar ze weet niet precies naar welk punt ze moet kijken. Als je volte bij B rijdt, zijn E en B duidelijk maar de andere twee kwarten niet. Hierbij helpen inderdaad pionnen, zet die op de andere kwartpunten zodat je de volte in vier delen rijdt. Dan is het zaak je paard niet recht van punt tot punt te sturen maar daar een mooie gebogen lijn van te maken.
Start je de volte bij A, dan is je volgende raakpunt net na de volgende letter (bv. F) omdat je immers niet meer de hoefslag volgt vanaf A maar een beetje 'afsnijdt' in een gebogen lijn, dan over de X (kan pion staan), dan weer de hoefslag raken net voor de letter en mooi rond terug naar A.
Als je dat gevoel voor de lijnen genoeg ontwikkeld heb, zet je de pionnen voor de volte 15 meter, net zolang tot je die zonder kan rijden, idem de 10m.

Suzanne F. heeft wel gelijk dat als je de volte begint met precies de juist hoeveelheid buiging en je dan niets veranderd, je via een constant gebogen lijn weer terug komt op je uitgangspunt maar is wel wat ervaring voor nodig om die buiging dan ook precies goed in te zetten.
Laatst bijgewerkt door Martie op 07-01-15 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:50

Loopt je paard überhaupt voldoende aan elkaar voor de kleinere voltes? Je kan namelijk nog zo mooi met de juiste buiging beginnen, als je paard niet sterk genoeg is om dit vol te houden, uit elkaar valt of balans verliest wordt die volte natuurlijk nooit rond. Ik lees dat je paard stelling en buiging nog moeilijk vind, voor een volte 10 meter heb je al best een graad van verzameling nodig en voor de volte 15 meter zal je paard al heel netjes in balans over vier benen moeten kunnen lopen. Over het algemeen komt dat in de opleiding pas na het correct stelling en buiging kunnen aannemen. Ik denk dat je sturen niet zozeer het probleem is, wel de overige voorwaarden.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 19:52

Denk dat het tweeledig is.
Bij de grote voltes tussen A-X-A en C-X-C en B-E-B heb ik orientatiepunten om naar toe te rijden maar bij de volte 15 meter en zeker bij de volte 5 meter zijn die er (voor mijn gevoel) niet. Ik begin dan maar ongeveer ergens en eindig helemaal rampzalig |( . Ik zie het dus gewoon niet. Nu heb ik wel een belabberd ruimtelijk inzicht en mijn inschattingsvermogen is erg slecht dus ik denk dat dat wel meespeelt.
Het paard wat ik nu rijdt vindt het dan ook nog eens moeilijk om een nette buiging te rijden dus ja dan ziet het er helmaal niet uit. Wordt hard werken dekomende tijd :)
Ga vragen of ze eens pionnen in de bak wil zetten als orientatiepunt voor mezelf. Denk dat ik het paard beter kan helpen als ik zelf weet waar ik naar toe moet.
Bedankt voor alle tips zo ver!

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:56

Ik trok zelf altijd met mijn voet een ronde volte in het zand. Als ik daar dan overheen reed, voelde ik het formaat beter en kon ik ook mijn paard fijner sturen, omdat ik toch wel wist waar ik langs moest voor een mooie ronde volte :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:57

Bmamavan2 schreef:
Bij de grote voltes tussen A-X-A en C-X-C en B-E-B heb ik orientatiepunten om naar toe te rijden maar bij de volte 15 meter en zeker bij de volte 5 meter zijn die er (voor mijn gevoel) niet. Ik begin dan maar ongeveer ergens en eindig helemaal rampzalig |( . Ik zie het dus gewoon niet.

Volte 5 meter is er niet hoor. Dat is bijna onmogelijk voor een paard. 8 meter is het kleinst.

Je orientatiepunten voor een volte 10 meter is de A-C lijn. Het is namelijk de helft van de rijbaan dus je moet over de middellijn. Je kijkt dus naar de A of naar de C.
15 meter is precies op de helft ertussen dus je rijdt door en orienteert je tussen de A of C en de lange zijde wand.
Ik geef toe het op X moeilijker is. Maar het scheelt: De jury kan dan ook niet precies bepalen of hij wel de juiste grootte heeft dus de kwaliteit van uitvoering is belangrijker dan de exacte grootte.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 23:44

dus zelf die orientatiepunten uitmeten in je bak thuis. Voor de 10 meter volte bij B en E (de AC lijn heb je al, de andere zijn dus vijf meter links en rechts vanaf de BE lijn op de lijn tussen AC en de hoefslag. Zet dat eerst te voet uit en kijk dan welk richtpunt je kunt zien op de tegenoverliggende lange zijde (of maak er zelf eentje met een stuk gekleurd papier). Voor de volte 15 meter kun je hetzelfde doen, richtpunten op de korte zijde halverwege de hoek en A of C, en 7,5 meter vanaf BE (links en rechts. En dan eindeloos veel voltes rijden, net zo lang tot je dat gevoel in je lijf hebt, zodat je ook op een grote wei zonder enig richtpunt een perfect ronde volte 10 meter kunt rijden.

In de dressuurring kun je vaak gebruik maken van de tussenruimte tussen de spanten (binnen) of de planken, die normaal 5 respectievelijk 3 meter lang zijn.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 09:07

Suzanne F. schreef:
Bmamavan2 schreef:
Bij de grote voltes tussen A-X-A en C-X-C en B-E-B heb ik orientatiepunten om naar toe te rijden maar bij de volte 15 meter en zeker bij de volte 5 meter zijn die er (voor mijn gevoel) niet. Ik begin dan maar ongeveer ergens en eindig helemaal rampzalig |( . Ik zie het dus gewoon niet.

Volte 5 meter is er niet hoor. Dat is bijna onmogelijk voor een paard. 8 meter is het kleinst.

Whahaha typfout, 15 meter of 10 meter natuurlijk :o