Rennerig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

R00s

Rennerig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 19:09

Help!

Wat moet je nou echt doen bij een paard wat heel snel is?
Mijn paard is in de bak heeel voorwaarts vooral in de draf, ze is dan niet actief maar rent onder mij uit. De ene instructeur zegt steeds terug naar stap, de ander zegt veel figuren etc. gaan rijden. Ik heb zelf heel erg de neiging om constant te gaan inhouden en dit werkt dus totaal niet, en dan word ik veel te sterk in armen en schouders. Mijn paard heeft dit vooral als we met iemand anders in de bak rijden en diegene komt per ongeluk voor ons. In de draf is er dus weinig ontspanning en activiteit van achter...
Heeft iemand de ''gouden'' tip? Of oefeningen voor in de bak/grondwerk?

Groetjes roos

__Horsegirl

Re: Rennerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:12

Veel figuren rijden, en alleen met je buitenteugel opvangen, maar wel been geven zodat ze actief blijft. Met veel figuren, zoals volte verkleinen en vergroten, slangenvolte, gebroken lijn etc zodat ze moet buigen. Weet niet wat voor niveau je rijd?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:14

Inderdaad wat Horsegirl al zei: been er aan houden en opvangen/begrenzen met teugel (niet als een gek trekken), ontspannen en vanuit je zit langzamer rijden. Ook figuren zijn een goed idee, maar ik kan me voorstellen dat je ook op de hoefslag controle wil houden.

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 19:16

Maar als ze zeg maar eenmaal te hard gaat hoe kan ik haar dan het beste terug nemen? Alleen op de buitenteugel of een ophouding met beide? En op de de zit terug rijden hoe doe je dat het beste? Sorry klink echt als een beginner zo maar wil het graag goed doen en heb een beetje uitleg erbij nodig :P
Ik krijg les en rij op B niveau.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:16

uit mijn ervaring: terug naar stap en dan weer aandraven zorgt alleen maar dat ze sneller willen. dan kun je beter versnellen maar niet in galop.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:17

Ga iets meer "achterover zitten", dus meer op je billen/staartbotje. verplaats je gewicht naar achteren, niet naar voren. Oh en maak je zwaar, druk je gewicht in het zadel.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:28

Iets harder laten draven dan zij wilt kun je ook nog proberen. Als zij hard wil, ok, maar dan wel actief. Op een gegeven moment zal ze ervaren dat het ook heus wel iets langzamer kan.. Dit heeft mij in elk geval wel geholpen, al kwam het bij mijn paard voort uit disbalans, dus bovenstaand in combinatie met rechtrichten, gewicht recht boven paard houden etc. En daar zijn we nog steeds hard mee bezig!

Edit: het hangt overigens dus wel af van de oorzaak dat ze zo hard wil, maar bovenstaande omgekeerde psychologie kan je zeker helpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:31

Langzamer lichtrijden, je ritme iets vertragen. Als je paard niet meteen reageert kun je elke keer dat je gaat zitten even een kneepje in de teugels doen, maar zodat het paard in tempo terug komt weer aan de voorkant ontspannen. Vooral zelf been eraan houden is belangrijk, dat kun je met een loperig paard vooral goed doen door veel voltes te rijden, volte verkleinen en weer vergroten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:34

Eigenlijk kan je de opmerkingen van je beide instructeurs gewoon combineren. Het komt er op neer dat je paard op je moet leren wachten. Dus hou je paard vooral heel erg bezig. Maak veel figuren, heel veel figuren. En overgangen. Overgangen kan je ook gewoon maken in de figuren.
Door je paard constant te verrassen met opdrachten, blijft hij vanzelf beter bij jou en heb jij meer controle..

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:36

Geef als je lichtrijdt goed het tempo aan met je zit. Vaak ben je snel geneigd jezelf aan het tempo van het paard aan te passen, dat is een grote valkuil. Je gaat dan versnellen in het ritme van je sta/zit. Geef met je zit aan in welk tempo jij wilt, dus vertraag in je sta/zit ritme dan zal je zien dat je paard uiteindelijk dat tempo aan zal nemen. Daarnaast is het natuurlijk wel heel belangrijk om ontspannen in je hand te blijven, ongemerkt bouw je veel spanning op als je contant aan het remmen bent met je hand. Wat er vaak juist voor zorgt dat je paard er juist doorheen wil trekken.

Bezig houden met figuren kan helpen maar wel op een ontspannen manier! Klinkt heel zweverig maar let zelf ook op je ademhaling, rennen komt heel vaak vanuit spanning bij de ruiter!

divadancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:39

mss eventjes terug op een cirkel houden tot ze terug een trager tempo aanneemt en dan opnieuw verder oefeningen rijden. Versnelt ze terug zou ik ze terug op cirkel zetten.
Inderdaad opnemen met buitenteugel maar nt blijven trekken: opnemen en lossen tot je ze terug onder je hebt.Trager lichtrijden en veel met de stem werken.
groetjes

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 19:43

Zo veel reacties, dankjewel!
Nu jullie het zeggen over het lichtrijden, ik heb zelf vaak de neiging oom heel hoog te gaan lichtrijden, dus te ver uit het zadel te komen. Hier moet ik dus ook echt aan gaan werken! En ik merk ook bij mijzelf dat ik veel spanning opbouw als ze rennerig wordt, ben altijd bang dat ze er vandoor gaat ofzo dus dan verkramp ik in mijn armen en schouders en dan wordt het alleen maar erger.. Ik ga de volgende les maar goed oefenen met het lichtrijden en het bezighouden van haar!

Nog even een vraagje, het is niet mijn paard en wordt gevoerd door de eigenaar. Nu valt het mij op dat ze 3 tot 4 keer per week een volle schep (een gele voerschep) met brokken gemengd met musli krijgt, is dit niet veel teveel voor een paard wat 3 keer per week gereden wordt?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:47

R00s schreef:
Nu jullie het zeggen over het lichtrijden, ik heb zelf vaak de neiging oom heel hoog te gaan lichtrijden, dus te ver uit het zadel te komen. Hier moet ik dus ook echt aan gaan werken! En ik merk ook bij mijzelf dat ik veel spanning opbouw als ze rennerig wordt, ben altijd bang dat ze er vandoor gaat ofzo dus dan verkramp ik in mijn armen en schouders en dan wordt het alleen maar erger.. Ik ga de volgende les maar goed oefenen met het lichtrijden en het bezighouden van haar!

Nog even een vraagje, het is niet mijn paard en wordt gevoerd door de eigenaar. Nu valt het mij op dat ze 3 tot 4 keer per week een volle schep (een gele voerschep) met brokken gemengd met musli krijgt, is dit niet veel teveel voor een paard wat 3 keer per week gereden wordt?

Heel goed dat je je daar van bewust (lichtrijden) bent!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:01

R00s schreef:

Ja, 1 schep per dag is voldoende. ;)