Pony zadelmak maken/inrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hannah_J

Pony zadelmak maken/inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 22:22

Ik wil mijn pony zadelmak maken en inrijden als ze dalijk 3 of 3 en een half jaar oud is, ze is nu 2 en een half. Ik ben wel van plan natuurlijk om iemand te vragen die wat meer ervaring heeft met inrijden en zadelmak maken of hij/zij wil helpen. Ze loopt al aangespannen voor de koets dus ze is al gewend aan een bit en singel maar nu vraag ik me af; is het dan nog net zoveel werk als met een paard dat niet voor de koets loopt of is het wat makkelijker? Ik dacht zelf dat, omdat ze gewend is aan een hoofdstel met bit, singel, etc dat het dan wat gemakkelijker zal gaan om haar dadelijk ook zadelmak te maken.
Verbeter me als ik het mis heb

Ketly

Re: Pony zadelmak maken/inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:23

Het voordeel dat je hebt is dat ze het sturen en de druk van de singel al kent. De hulpen onder het zadel zijn anders dan voor het aangespannen rijden, maar je hebt al wel een streepje voor.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:24

Ze is 2,5 en loopt al voor de koets......

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:34

RenWaBl schreef:

Lichamelijk schijnen ze het aan te kunnen. Omdat het paard heel andere spieren gebruikt dan wanneer je er op zit.
Persoonlijk vind ik 2,5 ook vrij jong. Gezien ze er geestelijk ook aan toe moeten zijn..

Ben zelf ook bezig met een 2,5 jarige shet aan het beleren. Maar verder dan hoofdstel in en met hoofdstel in wandelen zijn we nog niet gekomen. En doe ik ook pas als ze echt 3 is. :)

Hannah_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 22:46

Mikkiej schreef:
RenWaBl schreef:

Lichamelijk schijnen ze het aan te kunnen. Omdat het paard heel andere spieren gebruikt dan wanneer je er op zit.
Persoonlijk vind ik 2,5 ook vrij jong. Gezien ze er geestelijk ook aan toe moeten zijn..

Ben zelf ook bezig met een 2,5 jarige shet aan het beleren. Maar verder dan hoofdstel in en met hoofdstel in wandelen zijn we nog niet gekomen. En doe ik ook pas als ze echt 3 is. :)

Ik dacht zelf ook al van, 'nou.... Of dat zo'n goed idee is weet ik ook niet', toen mijn vader zei dat we haar naar de manege zouden brengen om te laten beleren maar eigenlijk viel het best mee

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:59

Nouja lichamelijk gezien kunnen ze het in theorie aan.
Ik weet zelf niet hoe het uiteindelijk afloopt als je een paard te jong beleerd, heb hier geen ervaring mee dus kan hier ook geen uitspraken over doen.
Maar wat ik wel weet/vind is dat paarden/pony's van 2,5 nog best puppy achtig kunnen zijn en dat de meesten er geestelijk nog niet aan toe zijn om dit te kunnen.
Hoe vaak per week wordt ze ingespannen? Haar koppie moet namelijk ook de tijd krijgen om dit alles te verwerken.
Dit geldt uiteraard ook als je haar gaat beleren onder het zadel. Veel dingen als stemcommando's kent ze al. Maar geef haar wel te tijd alles te verwerken. :)

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:01

Je hebt een streepje voor , omdat je zo makkelijker de stemhulp aan een beenhulp kan koppelen.

Hannah_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 23:07

Mikkiej schreef:
Nouja lichamelijk gezien kunnen ze het in theorie aan.
Ik weet zelf niet hoe het uiteindelijk afloopt als je een paard te jong beleerd, heb hier geen ervaring mee dus kan hier ook geen uitspraken over doen.
Maar wat ik wel weet/vind is dat paarden/pony's van 2,5 nog best puppy achtig kunnen zijn en dat de meesten er geestelijk nog niet aan toe zijn om dit te kunnen.
Hoe vaak per week wordt ze ingespannen? Haar koppie moet namelijk ook de tijd krijgen om dit alles te verwerken.
Dit geldt uiteraard ook als je haar gaat beleren onder het zadel. Veel dingen als stemcommando's kent ze al. Maar geef haar wel te tijd alles te verwerken. :)

Ze loopt nu sinds november 2 of 3 keer in de week voor de koets en de rest van de week longeren we haar. Ze kan namelijk echt geen dag stilstaan of ze heeft meteen haar achterbenen op slot staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:16

Oeh zoveel lichamelijk werk voor zo'n jong dier is echt funest. Ik zou een andere oplossing zoeken voor die knieën. Anders kun je je pony snel wegbrengen.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:21

Idd, 7 dagen per week is echt heel veel. Ze zet haar achterbenen niet voor niets op slot, ik zal dat dus even laten nakijken.
Ik deed m'n verzorgshet ongeveer 2x per week in de zomermaanden. Ze heeft net 2-3 maanden rust gehad ivm slecht weer en veel werken. Vanaf maandag wordt ze weer opgepakt. Ook nog steeds 2x per week.
Longeren zal ik nog niet doen. Dit is lichamelijk erg zwaar. En zeker voor een jonge pony.

Hannah_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 23:32

Mikkiej schreef:
Idd, 7 dagen per week is echt heel veel. Ze zet haar achterbenen niet voor niets op slot, ik zal dat dus even laten nakijken.
Ik deed m'n verzorgshet ongeveer 2x per week in de zomermaanden. Ze heeft net 2-3 maanden rust gehad ivm slecht weer en veel werken. Vanaf maandag wordt ze weer opgepakt. Ook nog steeds 2x per week.
Longeren zal ik nog niet doen. Dit is lichamelijk erg zwaar. En zeker voor een jonge pony.

Sinds we zo met haar werken gaat het veel beter met haar. Ze vindt het ook hartstikke leuk om te werken. Met het longeren laten we haar ook niet zo hard werken. Gewoon puur dat ze beweging krijgt, even stap en draf. Want bij de stal waar ze nu staat, staat ze maar kort in de wei

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:36

Zoek maar eens op internet hoeveel inspanning het simpele stappen en draven aan de longe kost. ;)
Uiteraard is het niet erg om te doen. Maar ik zal het beperken tot 1, hooguit 2x per week.
Enneh, als ze kort buiten staat... Persoonlijk zal ik dan opzoek gaan naar een andere stal. :o

Hannah_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 23:41

Mikkiej schreef:
Zoek maar eens op internet hoeveel inspanning het simpele stappen en draven aan de longe kost. ;)
Uiteraard is het niet erg om te doen. Maar ik zal het beperken tot 1, hooguit 2x per week.
Enneh, als ze kort buiten staat... Persoonlijk zal ik dan opzoek gaan naar een andere stal. :o

De dierenarts zei tegen ons dat we haar veel beweging moesten geven. Dat betekend niet meteen dat ze iedere dag echt hard moet werken. We gaan namelijk ook weleens in plaats van longeren een eindje met haar door het bos wandelen. Want om haar knieën zo vaak op slot te laten gaan is niet fijn voor haar en ook niet fijn voor ons want zo'n bezoekje aan de dierenarts kost natuurlijk niet niks

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 01:19

Tjaaaaa
zo jong en meer uren en dagen aan het werk zetten om een probleem met de mobiliteit te gaan bestrijden, en dit op een leeftijd van 2,5j
Nee dit is zeer zeker geen goed plan.
Ik ben zelf een voorstander een paard jong te beleren, maar niet op deze manier, dit lijkt mij eerder gekkenwerk, sorry voor deze uitspraak.
ik hoop voor jullie dat dit goed afloopt en vele jaren goed blijft, ik heb mijn twijfels.

Hannah_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 01:39

aeolusnr1 schreef:
Tjaaaaa
zo jong en meer uren en dagen aan het werk zetten om een probleem met de mobiliteit te gaan bestrijden, en dit op een leeftijd van 2,5j
Nee dit is zeer zeker geen goed plan.
Ik ben zelf een voorstander een paard jong te beleren, maar niet op deze manier, dit lijkt mij eerder gekkenwerk, sorry voor deze uitspraak.
ik hoop voor jullie dat dit goed afloopt en vele jaren goed blijft, ik heb mijn twijfels.

We zouden denk ik wel een dag in de week niks kunnen doen maar dat we tegen de eigenaar van de stalling zeggen dat wij onze pony zelf 's ochtends naar buiten doen (wat we sowieso al doen) en zelf ook weer naar binnen brengen zodat ze in ieder geval in de wei zelf kan bewegen en een dagje in de week rust heeft. Zou ook goed kunnen dat we dat nu al doen, aangezien mijn vader op doordeweekse dagen met haar werkt omdat ik anders weer in tijdsnood kom te zitten met school. Hij verteld mij er namelijk weinig over, wat ik enorm irritant vind

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 14:51

Hannah_J schreef:
Mikkiej schreef:

De dierenarts zei tegen ons dat we haar veel beweging moesten geven. Dat betekend niet meteen dat ze iedere dag echt hard moet werken. We gaan namelijk ook weleens in plaats van longeren een eindje met haar door het bos wandelen. Want om haar knieën zo vaak op slot te laten gaan is niet fijn voor haar en ook niet fijn voor ons want zo'n bezoekje aan de dierenarts kost natuurlijk niet niks

Dan zal ik toch opzoek naar een andere dierenarts.
Maar ik heb het idee dat ik tegen een muur praat. Hopelijk blijft het goed gaan en heb je nog jaren plezier van je paardje.
Geloof me, 2,5 jaar is TE jong, zowel geestelijk als lichamelijk, om dagelijks te werken (en dan is 1 dag per week rust dus niet voldoende!) 2, 3 dagen per week is zat voor haar.
En als het om medische redenen niet anders kan? Los dit dan eerst op een normale manier op, dus door een goede dierenarts te zoeken.
Succes....