Mijn verzorgpaard heeft de streek om nog wel is weg te rennen tijdens het rijden. Hij schrikt niet en doet dit puur als streek om mij te laten schrikken. Wat kan ik hier het beste tegen doen?
Shenavallie
Geplaatst: 02-01-15 22:54
Een paard doet nooit iets om iemand te laten schrikken of dwars te zitten. Hij geeft duidelijk aan ergens last van te hebben. Dit kan van alles zijn: onbalans van jou, zadel dat niet lekker zit, singel die niet goed zit of zelfs diepgaander, namelijk een pijnlijke plek in de rug. Straf het paard niet, maar laat het eerst goed onderzoeken door een VA. En laat het zadel even controleren door een zadelpasser. Ook kun je een TA laten komen om het gebit te controleren: misschien heeft hij last van haken, die prikken bij contact met de mond of ligt het bit op een gevoelige plek.
Vaak is het ook een gevolg van een onzekere ruiter en een onzeker paard. Als dat het geval is moet je ferm zijn, dat betekent soms dat je een korte periode erg ferm moet zijn voor het gewenste gedrag duidelijk is en het paard leert om op jou te vertrouwen. Als hij weg rent dan draai je om en ga je in de tegenovergestelde richting stappen. Op jou initiatief draai je ergens weer om en vervolgt je weg. Dat omdraaien klinkt makkelijk maar is het niet. Je moet heel goed leren aanvoelen wanneer je beest gaat wegrennen, hoe eerder je ingrijpt hoe makkelijker. Veel oefenen leert je het aan te zien komen zodat je het voor kunt zijn. Ik zie mijn paard soms gewoon denken dat hij iets van plan is. Een keer nee zeggen daar heeft hij inmiddels genoeg aan. En dan heft hij het nog niet eens gedaan..(daar heb ik wel lang over gedaan hoor)
Als lichamelijke problemen uitgesloten zijn, zal het een kwestie zijn van 'wie is de baas'. Ga veel overgangen rijden en als hij ervandoor gaat zet je hem op een volte of je gaat in de tegenovergestelde richting rijden. Doet hij het in de bak of buiten of allebei? Hou hem goed bezig en leid hem af zodat hij geen kans krijgt om er vandoor te gaan. Jij bent de baas, dus jij moet het tempo bepalen
Doubtless
Geplaatst: 03-01-15 11:51
Yaralisa schreef:
Jij bent de baas, dus jij moet het tempo bepalen
Dit betekent echter niet dat dat alleen terug in tempo kan. Wat gebeurt er wanneer je het tempo opvoert als 'ie wegrent?
TesssaaaM
Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-15 17:57
Alleen in de bak. Hij gaat elke week naar de osteopaat. Lichamelijke problemen zijn uitgesloten! Op het moment dat ie het doet, spoor ik hem juist aan in de hoop dat ie reageert. Vaak lukt dit. Maarja dat is niet de oplossing aangezien hij rustig aan moet doen
Anoniem
Geplaatst: 04-01-15 18:00
Elke week naar de osteopaat, is daar een reden voor? Ik kan me haast niet voorstellen dat ze naar de osteopaat moet wekelijks als er geen lichamelijke ongemakken zijn.. Ik denk dat als het inderdaad niks lichamelijks is, het meer een hele lange 'jolige bui' is..
Help je les of helpt de eigenaresse je ermee? Doet ie het bij de eigenaresse ook?
Hij heb last van zn rug gehad, vandaar wekelijks de osteopaat gewoon voor de zekerheid. Rennen doet ie bij iedereen. Vandaag deed hij het niet. Hij heeft nu ook een mexicaanse neusriem en dat helpt ontzettend. Ik ben niet onzeker en paard is niet bang
de osteopaat wordt nu wel afgebouwd, de eigenaresse is heel bang dat de blessure terug komt. Hij is heel lang door een andere bijrijder verkeerd gereden en dat heeft de problemen verergerd. Ik ben vooral bezig met het voorwaarts rijden en het ontspannen tijdens het rijden. Ik vind het belangrijk dat hij ontspant tijdens het rijden. Ik wil donderdag balkjes gaan stappen en draven, dit is op advies van de osteopaat. Hij moet zijn achterhand er meer onder gaan zetten. Maar tijdens het rijden is meneer gewoon te gespannen omdat hij door de toenmalige bijrijder flink is gemept met de zweep om hem voorwaartser te krijgen. Ik ben minimaal 20 minuten bezig met het ontspannen. Gister had hij tijdens het stappen zn neusje op de grond van het ontspannen. Dit is een hele grote stap. Daarna ben ik ook gestopt, hij heeft weinig conditie omdat hij stil heeft gestaan. Dus 20 minuten gestapt en omdat ie zo ontspannen liep ben ik eraf gegaan. Ik stop op het moment dat ie het heel goed heeft gedaan zodat ik het goed afsluit en daarna beloon ik hem uitbundig! Dit heeft bij hem heel veel effect. Deze week ga ik donderdag en het hele weekend. Kijken wat hij doet en of hij weer zo relaxt kan lopen.