slecht weer of slecht karakter?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eroslaris

slecht weer of slecht karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 21:32

Hallo bokkertjes!

Ik heb sinds een dikke week een paard op proef, een prachtig beest die we volgende week vrijdag of zaterdag laten keuren. Nu vandaag ging mijn lesgever er eens op rijden zodat ik hem ook eens zag lopen (heb er enkel nog maar opgezeten, had zijn gangen nog nooit gezien).

Toen hij met het paard de piste in ging begon het te trippelen en mijn lesgever is er uiteindelijk opgeraakt, maar na enkele stappen weer afgestapt, hij begon weer te dansen en zette heel zijn rug bol. We hebben de longe uitgehaald & hebben hem proberen te longeren.

Op de linkerhand reageerde hij niet aan de longe, hij ging enkel achteruit... Dan zijn we maar van kant veranderd en op rechts is hij ontploft, bokken en kattensprongen langs alle kanten.

Voor ik hem op proef had heeft hij een week meegelopen in de manege, hij heeft er toen ook 3 of 4 mensen afgebokt (wel in manegelessen => druk en mensen die hws niet stil zitten), ik heb er al 6 keer mee gereden (bij verschillende lesgevers, dressuur en springen) en hij heeft nog geen stap verkeerd gezet!

Nu heb ik schrik dat hij inderdaad een slecht karakter heeft en er regelmatig eens iemand afbokt, aan de andere kant is het de eerste dag dat het zo koud is in West-Vlaanderen. Mama kwam dan weer met de optie dat hij gewoon liever vrouwen op z'n rug heeft dan mannen (heb er nog nooit mannen zien opzitten, was de eeste keer) maar daar geloof ik niet echt in...

wat denken jullie? Is het vreemd dat hij zich zo gedraagd of maak ik me weer te veel zorgen. Ik heb pech gehad met mijn eerste paard en ik wil deze keer echt zeker zijn dat ik een goeie te pakken heb. :j

Info paard: hij is 6 jaar, geschoren en 2 jaar gecastreerd (dus redelijk lang hengst geweest en toont nog af en toe hengstetrekjes)
Laatst bijgewerkt door Eroslaris op 28-12-14 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 21:38

Gun een dier ook even de tijd om te wennen! En dan, als hij er mensen met succes af heeft weten te krijgen, dan zal hij misschien hebben geleerd dat dit werkt, dus dit aanpakken valt onder de noemer corrigeren en als dit je een van je eerste paarden wordt denk ik niet dat jij de aangewezen persoon bent om dit aan te pakken.

Ik geloof zeer zeker in slechte characters bij paarden maar die heb je echt niet zo vaak. Merendeel van de problemen komen voort uit de ruimte die een paard krijgt en mensen die met hem omgaan die dit niet weten aan te pakken.

En vlak lichamelijke problemen en slecht zittend harnachement niet uit.

De vraag is, wat wil je met dit dier? Wil je een dier waar je als enige op kunt rijden of wil je een dier die je ook een keer uit handen kunt geven mocht je zelf niet kunnen rijden? Aangezien je twijfelt: ik zou je iig willen adviseren om hier niet verder mee door te gaan. Genoeg leuke paarden die makkelijk genoeg zijn, waar je na een periode van gewenning zo op kunt stappen en mee weg kunt rijden.

Eroslaris

Re: slecht weer of slecht karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 21:45

Het is niet mijn eerste paard, ik heb mijn eerste paard moeten doen inslapen & wil nu gewoon zeker zijn van m'n stuk.
Bij mij heeft hij ook nog nooit gebokt... Het was mijn lesgever die het voelde aankomen en aan de longe is hij beginnen bokken. Daarna ben ik er ook niet meer opgekropen, omdat ik niet mocht van m'n lesgever.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 21:48

Ik geef hem groot gelijk. En helemaal met een verleden van bokken en mensen eraf werken, vind ik dat zelf niet zo'n aardige charactertrek. Paard mag gerust fris zijn maar bokken onder het zadel zie ik liever niet. Mensen er niet oplaten ook niet.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 23:34

Niet te snel beslissen maar gewoon morgen weer proberen.
Aan de longe kunnen ze heel anders zijn dan onder het zadel. En het is inderdaad nu fris. Als hij ook nog binnen staat is het niet raar hoor al die bokkensprongen. Maar na een poosje wordt dat wel beter.
Ik denk dat je daar nu nog niks van kunt zeggen of het karakter slecht is (ik geloof daar niet in trouwens)
Staat hij overdag buiten of binnen.
Jij moet zelf voelen of je er vertrouwen in durft te hebben en dat van niemand anders af laten hangen.
Wanneer jij je safe voelt dan komt het goed, als jij gespannen bent dan komt het (voorlopig) niet goed.

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 23:50

Ik vind het erg summier om iets te kunnen zeggen! Wat is het verschil tussen jou en je instructeur? Zet hij druk of is zijn/haar energie gewoon anders. Ik zou een paard absoluut niet als vals beantwoorden als hij jou er al 6 keer op laar zitten. Als jij hem leuk vindt en hij reageert goed op jou zou het ook heel veel moois op kunnen leveren. Mocht je tips willen, neem eens een les van iemand in het grondwerk. Kun je heel veel te weten komen over lichaamstaal en hoe hij reageert. Misschien ben jij wel niet zo dwingend of dominant in je lichaamstaal waar dit paardje goed op reageert??? Ik zou wel vragen of je de proeftijd kunt verlengen om voor jezelf een veiligheidje in te bouwen. Veel succes en hopelijk heel veel plezier!!!

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 00:01

Waarom moest het paard meteen in manege lessen mee lopen dan? Of is dat het doel van het paard?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 05:14

Eerst van al denk ik dat het paardje gewoon fris was jong nieuwe omgeving etc Maar als je hem toch laat keuren Zou ik ook paard zijn rug na laten kijken En daar vanuit te overleggen met de DA of je daar verder onderzoek naar moet doen zoals foto s

Laat je paard alleen klinisch keuren of ook op de foto ?

En misschien is dit ook wel niet het paard voor je Als je een braaf makkelijk paardje wilt Moet je misschien een wat ouder meer ervaren paard kopen Als je toch besluit dat je dit paardje wilt Zou ik je aan raden er de komende 2 mnd extra begeleiding te nemen In de vorm van extra lessen of bij laten rijden door instructie En zou dat longeren ook zeker even door oefenen onder begeleiding Dit is namelijk wel goede training voor een paard

Eroslaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 10:05

Het paard staat al de hele tijd op stal omdat de weides anders "kapot" gereden zijn.. Ik ga dinsdag sws terug en kruip er deze keer gewoon op, ik zie wel hoe hij reageert.

Hij liep een week manegelessen omdat hij in een manege te koop aangeboden stond, de eigenaresse van die manege moet hem verkopen in naam van de echte eigenaar en als er wat mensen op rijden heb je sneller potentiele kopers dachten ze...

Ik laat hem keuren klinisch en met foto's en ook naar de rug zal zeker gekeken worden! Hij is 3 jaar geleden wel goedgekeurd als dekhengst dus heeft al eens een strenge controle gehad, maar in 3 jaar kan ook al veel gebeurd zijn he.

Alvast bedankt voor jullie reacties :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 10:22

Let me get this straight: paard is door jou enkele keren zonder problemen gereden. Nu komt paard fris van stal, doet onder je instructeur niets noemenswaardigs maar is druk, wordt aan de longe gezet en bokt daar uit en dan wordt de koop afgeblazen want hij heeft een slecht karakter?

Ik zie het als superbraaf dat hij zich netjes heeft ingehouden onder het zadel? !

Als dit al een slecht karakter is, heeft een flink deel van de Bokkers een staatsgevaarlijk paard staan, waaronder ik.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 10:26

Dekhengst? Van welk ras dan?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 10:27

Begrijp ik het goed dat je paard nu de hele dag op stal staat en op het rijden na geen beweging krijgt?

Als dat zo is wat een geweldig lief paard dat hij alleen aan de longeerlijn even uitraast.

En je titel slecht weer of slecht karakter? Vul dat aan met slechte huisvesting.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 10:42

Geef hem even de tijd.

Paar dagen geleden liep ik met wat manegepaarden aan de hand die door me heen vlogen. Terwijl je er normaal een beginner op kan zetten. Het is ineens wat kouder, zoals ik begrijp uit je verhaal komt hij voorderest niet los?

Dan vindt ik het niet gek hoor dat hij wat druk is. Nieuwe omgeving, jong paard, niet los komen en het koude weer. Dat is een beetje vragen om problemen.

Als je er van de week weer opgaat, laat hem zelf even de benen strekken of gooi hem eerst even aan de longe.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 10:43

kohtje schreef:
Dekhengst? Van welk ras dan?

Ja dat vraag ik me ook af?

Dynte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 10:53

6jaar is nog redelijk jong he, het is winter dus koud buiten , hij is geschoren => extra koud !! dus hij is ook veel energierijker om het warm te krijgen. ik zelf heb ook een 6jarig paard ( pas halfjaar onder het zadel) en ik heb hem expres niet geschoren, omdat het van haar eigen al een fris paardje is. en ik niet extra frisheid wilde door het scheren. misschien is het bij jouw wel die combinatie die niet goed zit. Een vriend van mij heeft een stal waar hij springpaarden doorrijd en verkoopt. en de paarden die in oktober super braaf te rijden waren, zijn nu ook frisser, of bokken al eens een keertje. ( al zijn paarden zijn geschoren ).
Misschien is het een idee , dat je voor je hem rijd, hem eerst 10min aan longe pakt? laat hem maar bokken . ma op deze manier is hij al een groot deel van zijn frisheid kwijt. en het hoeft niet perse te zijn dat als het paard aan de longe bokt, dat hij ook gaat bokken als je erop zit. Niet opgeven dus en zorgen dat je paard genoeg beweegt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 10:56

Ik zou hem terugdoen en een half dooie kopen. Dit is gewoon een braaf paard met wat temperament,. als je dat niet aankunt doe je het dier tekort.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 10:58

Ik denk dat dit allemaal wel meevalt. 80%van de paarden bokt aan de longe als ze alleen maar op stal staan! Wat urielle ook al zegt, dat paard is nog netjes dat ie dat niet doet onder de man.
Helemaal als jij hem 6 x gereden hebt zonder problemen zou ik me niet zo'n zorgen maken. Overigens, als hij dekhengst goedgekeurd was zal er toch ook wel wat info te vinden zijn m.b.t. zijn karakter?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:01

Jij had toch ook dat topic over die fijne 11 jarige? Heb je dat niet gedaan toen?

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:02

Ik ben het helemaal niet eens dat er paarden zijn die een slecht karakter hebben. Sommige paarden zijn hooguit sensibeler dan anderen maar een paard doet alleen maar. Hij reageert op de omgeving om zich heen. Als hij inderdaad een paar dagen vanwege het weer niet het land op kan is het logisch dat hij fris is.

Mijn advies, als je twijfels hebt over zijn gedrag ga dan eens zoeken naar een medisch/lichamelijk probleem. Veel paarden worden afgestempeld als 'slecht karakter' omdat wij mensen te blind zijn om verder te kijken en hebben een te klein zadel, of zitten we zelf niet in balans of nog erger, het paard heeft rugproblemen. Probeer hierbij alle opties te bekeken, zoals het bit, kou op de spieren ect. ect.

Als je dit uitgesloten hebt, kijk dan naar de manier waarop je een training start. Als een paard hele dag op stal staat begin dan eerst eens met een paar rondjes stappen aan de hand, zo kun je een met je paard worden en goed voelen hoe de energie is. Is de energie hoog, laat hem dan maar even aan de longe lekker zijn ding doen. Het is hem goed recht na 24 uur stal/stilstaan.

Ik wens je heel veel succes! En laten we eerlijk wezen, met het weer van afgelopen week, met al die wind e.d. is natuurlijk wel de moeilijkste weersomstandigheden om een paard echt te leren kennen! Alles waait en beweegt en is dus eng.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:03

Of het nou door het stilstaan komt (wat ik me heel erg goed kan voorstellen (!), die van mij staat 24/7 buiten in een kudde en was van de week ook aan het rennen en bokken (nog wel een koudbloed) of dat het komt door iets anders, bij twijfel niet doen !!
De reden maakt niet uit, als je twijfelt moet je het gewoon niet doen. Eigenlijk simpel.
Meestal hebben je onderbuik kriebels gelijk. Dan is het gewoon niet het paard voor jou.
Dat is geen schande, als je niet luistert naar je intuïtie, krijg je er vroeg of laat spijt van !

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:04

WendyLotte schreef:
Of het nou door het stilstaan komt (wat ik me heel erg goed kan voorstellen (!), die van mij staat 24/7 buiten in een kudde en was van de week ook aan het rennen en bokken (nog wel een koudbloed) of dat het komt door iets anders, bij twijfel niet doen !!
De reden maakt niet uit, als je twijfelt moet je het gewoon niet doen. Eigenlijk simpel.
Meestal hebben je onderbuik kriebels gelijk. Dan is het gewoon niet het paard voor jou.
Dat is geen schande, als je niet luistert naar je intuïtie, krijg je er vroeg of laat spijt van !

HELEMAAL mee eens!

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:12

Het is niet zo raar dat het paard fris is, een paard dat hele dagen binnen staat barst van de energie, staat hij echt hele dagen binnen? Als ik dat bij mijn paarden zou doen krijg ik ook rot knollen . Geef het paard groot gelijk.. Naar buiten met dat paard , paard hoort niet hele dag op stal. :(

Eroslaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 11:38

Bedankt voor de reacties! Eventjes ter verduidelijking: de titel was inderdaad heel slecht gekozen.

Ik twijfelde zeker niet over het paard, al sinds dag 1 vind ik hem super! Maar het is mijn lesgever en alle andere mensen op stal die me hem afraden omdat hij zo "stout" is...

Ik weet ook zeker dat het slecht is dat hij niet buiten kan, maar ik ken hier in de buurt geen enkele stal waar ze op dit moment nog buiten mogen, ook mag ik het paard zolang hij niet van mij is niet verplaatsen ; dus dat kan ik voorlopig niet oplossen. Longeren is ook enkel maar een optie als het nog niet donker is, want wij kregen gisteren dan te horen dat we hem niet mogen logeren in de binnenpiste omdat er anders te veel putten inkomen :(

@billy: Die 11jarige van men vorig topic heb ik toen niet gekocht wegens medische redenen

Hij is trouwens gekeurd door Zangersheide. V. Canadian river

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:55

Urielle schreef:
Let me get this straight: paard is door jou enkele keren zonder problemen gereden. Nu komt paard fris van stal, doet onder je instructeur niets noemenswaardigs maar is druk, wordt aan de longe gezet en bokt daar uit en dan wordt de koop afgeblazen want hij heeft een slecht karakter?

Ik zie het als superbraaf dat hij zich netjes heeft ingehouden onder het zadel? !

Als dit al een slecht karakter is, heeft een flink deel van de Bokkers een staatsgevaarlijk paard staan, waaronder ik.

Dit dus. Laat dat paard alsjeblieft gewoon een keer lekker gaan aan de longe, wat maakt het uit. Beter dan als jij erop zit.

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 12:06

Nicolle89 schreef:
WendyLotte schreef:

HELEMAAL mee eens!

En ik ook!
Wat de rest ook al heeft gezegd, het is logisch dat een paard gek gaat doen als hij op dit moment erg weinig beweging krijgt en het ook nog eens heel koud weer is. Het is sowieso moeilijk te oordelen vanaf bokt wat het 'probleem' is en hoe je dit moet oplossen.

Succes met je beslissing!