M1 en zonder zweep; niet voorwaarts en slecht voor het been

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ChelseaII

M1 en zonder zweep; niet voorwaarts en slecht voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 14:05

Ik ben nu 2 keer M1 gestart met mijn 7-jarige merrie. Poeh, dat was even afzien zeg! Zodra ik de ring in kwam, leek het wel of ze in zichzelf keerde en ze gaf niks om mijn been en mijn hulpen kwamen totaal niet binnen! Wonder boven wonder heb ik beide wedstrijden een winstpunt gescoord, maar vraag me niet hoe!

Thuis rijdt ik wisselend met zweep (voor bepaalde oefeningen pakte ik hem erbij) en van de B tot L2 altijd met zweep gereden. Nooit last van gehad dat ze niet voorwaarts genoeg was en normaal is ze ook looplustig genoeg! De zweep had ik er puur bij, omdat mevrouw af en toe echt spoken ziet en dan overtuigde mijn zweep haar ervan dat het niet zo was (dit klinkt zo trouwens heel cru, maar is niet zo :+ )

Ik heb nu een maand lang zonder zweep gereden thuis en nu is er ook niks aan de hand. Uiteraard ben ik me ervan bewust dat op wedstrijd mijn spanning enorm mee telt, maar met zweep deed ze het wel!

Tijdens het inrijden bij mijn laatste wedstrijd, heb ik bewust de zweep niet gepakt en liep ze super fijn! Ook op het voorterrein bij de ring ging het goed. Echter zodra ik binnen de hekjes kom, gaat het mis...

Ik heb thuis elke week les en 1 x in de zoveel tijd les van de instructrice van mijn instructrice. Deze laatste zegt dus dat mijn paard meer respect voor mij moet krijgen. Dus als ik aan wil draven en mijn kuit aanleg, moet ze weg draven. Doet ze dit niet, dan flink been. Dan nog niet, dan mag ik haar wel even flink de bak doorjagen. En man, dan loopt mijn paard ook als een trein!! Maar goed, mijn paard is dan ook stiekem wat bang voor deze vouw, haha. Ze hoeft maar te wijzen naar haar en weg is ze, haha!

Nu heb ik hier dus flink aangewerkt, ook samen met mijn vaste instructrice, en ik hoop dat dit op wedstrijd ook gaat helpen...

Wie herkent dit en heeft misschien nog meer tips? :o

Anoniem

Re: M1 en zonder zweep; niet voorwaarts en slecht voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 14:11

Het is imo niet juist als een paard bang voor je wordt, je paard moet je respecteren en voor je willen werken. Ik denk dat dit toch spanning is vanuit jou. Ga maar eens hc starten zonder de druk erop.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 14:12

Ja, daar zat ik ook al aan te denken om een x HC te starten.

Nee, ik wil ook niet dat ze bang voor mij word, maar ze mag inderdaad wel wat meer respect voor mij hebben. Ik ben af en toe niet duidelijk genoeg en moet meer consequent zijn.

Dank je wel voor je tip!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 14:28

Keer hc starten met zweep om te zien of dat echt het probleem is? Heb je de zweep er met losrijden wel bij? Zo niet kun je dat ook nog eens proberen en dan net voor je de ring in gaat "stiekum" laten vallen op een manier dat je paard er geen erg in heeft dat je de zweep niet meer bij je hebt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:02

Maar thuis gaat het zonder zweep ook goed... Is het dan niet een idee om het te zoeken in wedstrijdspanning? Het oplossen op een andere manier dan rijtechnisch?

Ik heb de blogs nog niet gelezen, maar kwam ze deze week meerdere keren tegen op FB, Sanne Beijermans voor Paard & Lifestyle... Wie weet heb je daar iets aan?

Korte termijn oplossing is misschien iets om de adrenalinestoot wat te beperken? Magnesium van Liquihorse bijvoorbeeld?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:08

Ik heb hetzelfde probleem en bij mij is de oorzaak dat ik anders ga ademen (hoog, vastgehouden) vanaf het binnenkomen. Ondertussen weet mijn paard dat en gaat op de rem als we de hal van de ring binnen komen. Dat krijg ik zonder zweep niet opgelost en dan zit je in een vicieuze cirkel hè.
Kijk dus ook eens naar dat soort kleine dingen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:12

Ik heb daar ook last van gehad en bij mij kwam het doordat mijn paard dacht klaar te zijn na het halthouden en groeten. In de B en de L is dat immers ook zo. Ik ben dus heel veel gaan oefenen op het voorwaarts wegrijden na het groeten, ook bij het afgroeten. Daarna ging het een heel stuk beter.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:14

mijn eigen ervaring is dat je zelf toch stiekem anders gaat rijden in de proef :D

Ik heb er ook last van gehad, op dat moment MOET het goed gaan en gaat mijn lichaam/hulpen
toch een ander leven lijden + het paard wat de onbewuste spanning op pikt!
Ik gaf dan zelf meer been, ging zitten knijpen/klemmen of teveel mee zitten rijden (onrustig lichaam) of ik vergat eraan te rijden
en mijn ademhaling veranderde inderdaad door bovenstaande....

Bij mij hielp de proeven heel goed voorbreiden, uit het hoofd rijden en iedere hoek zeggen,
lang maken, ontspan en ademhaling letten, adem in, adem uit , de rust pakken en denken niet teveel hulpen geven.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 21-12-14 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:19

Precies, want je eerste reactie is stik hij doet het niet meer, en maar gaan duwen en trappen en dat paard steeds minder doen. .

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:26

Lees dit artikel eens :
Het is in mijn ogen introvert gedrag (door angst) dan komen de hulpen niet door omdat ze in de freeze modus zijn, meer tijd, meer oefening, meer vertrouwen en dan gaat het beter.

Citaat:
Van dressuurnatuurlijk.nl
Heb jij een jong paard dat nog wat traag reageert op de hulpgeving of nog wat flegmatiek lijkt? Misschien dat dit stuk jouw kan helpen om te begrijpen waarom jouw paard zo reageert.

Paarden kunnen op 4 manieren omgaan met een situatie die voor hun spannend is: de flight (vlucht), de fight (vechten), freeze (bevriezen) en de faint (verlies controle ledematen).

De flight en de fight zijn vaak duidelijk te herkennen , omdat deze reactie voor de ruiter vaak de grootste problemen geeft. De freeze wordt echter vaak over het hoofd gezien " hij lijkt zo braaf ". Deze situatie kan ook langere periode aanhouden zonder dat het escaleert. Mits je de druk niet verder opvoert.

Hoe kan je de freeze herkennen?

* je paard lijkt wel erg braaf
* traag in beweging
* zijn ogen knipperen minder en hij lijkt wat te "staren"
* trage reactie op de hulpgeving

Hoe om te gaan met de freeze? Realiseer je dat alle nieuwe dingen die je je paard leert, indrukken zijn die je paard moet verwerken. Geef hem die tijd! Hoeveel? Dat is verschillend per paard. Blijf rustig in hetzelfde onderdeel werken en ga tussendoor weer een stapje terug naar een oefening of onderdeel waar je paard comfortabel in is.

Werk in het onderdeel tot je merkt dat je paard weer 'wakker" word. Dan pas is je paard klaar om (bewust) verder te gaan met de volgende stap. Soms kan dit tijdens dezelfde training nog, soms duurt het een aantal dagen en soms enkele weken.

Hoe merk je dat je paard wakker is en klaar is met het verwerken van het voorgaande? Er zijn een aantal signalen die je in de gaten kunt houden:

* zijn ogen worden meer levendig
* zijn mond word levendiger en hij kan wat kauwen en likken
* hij krijgt meer interesse in de omgeving en de wereld om hem heen
* zijn bewegingen worden actiever en hij lijkt meer "vanzelf" te gaan lopen

Wat is niet handig om te doen?

* door blijven gaan met nieuwe dingen aanbieden. De kans bestaat dat zijn emmer "vol" loopt en dat hij vandaar uit in een ander reactie geforceerd word. Bv vluchten of vechten. Dit levert veel meer gevaar op voor jouw als ruiter en beschaamt het vertrouwen van je paard
* blijven drijven om hem meer voorwaarts te vragen. Bij jonge paarden vraag je enkel voorwaarts om te gaan stappen of draven en je laat ze lopen in het tempo wat op dat moment hun initiatief is. Enkel wanneer ze terug zakken naar een lagere gang of stil komen te staan vraag je opnieuw om voorwaarts.

Deze laatste is misschien wel het grootste geheim om bij jonge paarden niet te verzanden in iedere pas drijven.

Echt, zodra ze uit de freeze komen gaan ze uit zichzelf! in een normaal arbeidstempo lopen. Zonder dat je ze hoeft bij te drijven. En het fijne is, je hoeft je paard en jezelf dan later ook geen vervelende gewoonten (iedere pas moeten aandrijven) af te leren. Hoe gaaf is dat!

Wil je toch graag wat extra energie? Zet het hek van de bak open en rij een rondje erf en weer terug de rijbak in. Dit kan enorm helpen om wat extra energie te verkrijgen zonder dat je hier voor hoeft te drijven. En het is nog leuk en afwisselend ook

Weet jij welke F ( flight, fight, freeze of faint ) jouw paard als voorkeur heeft? Schrijf hieronder welke reactie jij denk dat jouw paard als eerste kiest. Ik ben benieuwd!

Wodan198021

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:34

Je hebt winstpunten gereden,dus zo slecht kan het niet zijn.
Laat je wedstrijd eens filmen,soms voelt het door je spanning heel anders dan het in werkelijkheid is.
Mijn paard was nooit echt lekker voorwaarts zonder zweep,en toch ging de M1 zonder zweep best goed,terwijl het voor mijn gevoel soms net slowmotion was,zag ik het later terug op de video dan zag ik dat het helemaal niet zo traag was.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:59

Het is je eerste x zonder zweep zou er niet te veel over inzitten Je rijdt zelf misschien ook net wat onzekerder zonder de hulp van het zweepje Zou er thuis dan voorlopig ook helemaal NIET meer mee rijden En echt focussen op het been rijden

En juist gaan op wedstrijd jullie zullen hier allebei doorheen moeten Dan maar even paar x geen winst om uiteindelijk je doel te bereiken

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 21:58

Bedankt iedereen voor de tips. Ik had dit topic geopend omdat ik vanavond mijn 3e M1 wedstrijd had en misschien wat aan jullie tips en adviezen zou hebben.
Ben er nu zeker achter dat het aan mij ligt! Heb met het inrijden wel mijn zweep erbij gehouden en haar door middel van veel overgangen wat fel gemaakt. Toen de 1e proef in een vlak voor ik moest beginnen stiekem mijn zweep weggegooid.
Ik was echt enorm bang dat ze zich in zou houden, maar ze was goed voorwaarts! Ik had hier 172 punten en terecht, want ik was zelf erg strak door de zenuwen... Maar wat was ik opgelucht!
2e proef was ik dus veel meer ontspannen en liep ze erg fijn! Resultaat 186 én een 6e prijs! Ik ben dus zeer tevreden! Dit is voor mij absoluut een goede reden om hier de volgende wedstrijd niet zo bang voor te zijn en lekker te gaan rijden!
Nu moet de boel nog veel flitsender en hopelijk in 2015 mooie winstpunten rijden!

Ik ga sowieso thuis zo min mogelijk met zweep rijden!

Bedankt voor jullie tips!!!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:07

Ik heb dit ook jaren gehad alleen bij mij ging het nog een stapje verder.
Ik sloot mezelf af en ging hoog en kort ademen... Resultaat... Hyperventilatie. En zelfs 1x out gegaan bij het afgroeten.

Wat mij geholpen heeft is adem therapie. Op de juiste manier ademen en mijn paard blijft fijn doorlopen in de proef. En pilletjes tegen de stress ;)

Ga aan de slag met je eigen spanning en dan komt het goed.

Succes ;)

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 22:21

Don_Zhivago schreef:
Ik sloot mezelf af en ging hoog en kort ademen... Resultaat... Hyperventilatie. En zelfs 1x out gegaan bij het afgroeten.

Wat mij geholpen heeft is adem therapie. Op de juiste manier ademen en mijn paard blijft fijn doorlopen in de proef. En pilletjes tegen de stress ;)

Succes ;)

Wow,dat klinkt heftig zeg! Ik heb vandaag niet zo op mijn ademhaling gelet, maar ga ik zeker doen de volgende keer!

Ik ga inderdaad ook meer knijpen en daar moet ik ook meer op gaan letten. Lastig hoor dat paardrijden :-).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:22

Mijn paard liet het in de ring ook wel eens afweten en als hij dat in de eerste proef deed, ging ik de 2e proef met een heel andere instelling de ring in (als in: de punten interesseren me nu niet, maar been is been) En wonderbaarlijk genoeg hoefde ik dan niet eens moeite te doen en was ie wel genoeg aan de hulpen. Voor mij dus de bevestiging dat het wel degelijk deels bij mij weg kwam.

Voor jou helpt het misschien om er toch een keer een proef voor 'te verknallen' en haar duidelijk te maken dat ze wél op jou been moet blijven reageren.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:23

ChelseaII schreef:
Don_Zhivago schreef:

Succes ;)

Wow,dat klinkt heftig zeg! Ik heb vandaag niet zo op mijn ademhaling gelet, maar ga ik zeker doen de volgende keer!

Ik ga inderdaad ook meer knijpen en daar moet ik ook meer op gaan letten. Lastig hoor dat paardrijden :-).

Doordat jij gaat knijpen gaat je paard langzamer lopen doordat je hem onbewust terug rijdt met je zit.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 22:58

Relaxed schreef:
Mijn paard liet het in de ring ook wel eens afweten en als hij dat in de eerste proef deed, ging ik de 2e proef met een heel andere instelling de ring in (als in: de punten interesseren me nu niet, maar been is been) En wonderbaarlijk genoeg hoefde ik dan niet eens moeite te doen en was ie wel genoeg aan de hulpen. Voor mij dus de bevestiging dat het wel degelijk deels bij mij weg kwam.

Voor jou helpt het misschien om er toch een keer een proef voor 'te verknallen' en haar duidelijk te maken dat ze wél op jou been moet blijven reageren.

Ja, dit is zeker een goede tip! Want zo haal ik ook geen dikke winstpunten, dus ik heb toch niks te verknallen...

Klemmen remt mijn paard zeker af! Dus moet ik ook echt om denken!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 23:38

Het ligt niet aan het wel of geen reactie op t been.
Paard remt af door de spanning van de ruiter. Daar kan het paard niks aan doen.
Vind het niet eerlijk naar het paard om hem dan vooruit te schoppen.

Ts geeft zelf aan dat ze gaat knijpen, wen hulp voor het paard om af te remmen. Hoe oneerlijk en tegenstrijdig is het dan om haar vooruit te schoppen? Zeker gezien het feit dat het paard zonder spanning van ts (thuis in training) keurig aan het been is.

Ts moet gaan werken aan haar spanning.
Paard kan hier niks aan doen...

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 23:52

Ahh dit topic is zo fijn! Heb heel veel aan jullie tips! Ik heb het zelfde probleem en weet inmiddels dat het aan mezelf ligt. Zal de volgende keer met een nuchtere instelling mn proef in gaan.. Ik was de L1&2 in 10 proeven door dus had een soort prestatiedrang en daardoor was ik stikzenuwachtig in mn eerste M proef (gevalletje faalangst & alleen maar denken wat andere mensen van je vinden...) en daardoor mn paardje enorm dwarsgezeten waardoor ze niet voorwaarts was en veel impulsverlies had.. Heb 10januari de volgende en dan eens kijken hoe t gaat als ik geen verwachtingen heb ;) :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 19:44

Don_Zhivago schreef:
Het ligt niet aan het wel of geen reactie op t been.
Paard remt af door de spanning van de ruiter. Daar kan het paard niks aan doen.
Vind het niet eerlijk naar het paard om hem dan vooruit te schoppen.

Ts geeft zelf aan dat ze gaat knijpen, wen hulp voor het paard om af te remmen. Hoe oneerlijk en tegenstrijdig is het dan om haar vooruit te schoppen? Zeker gezien het feit dat het paard zonder spanning van ts (thuis in training) keurig aan het been is.

Ts moet gaan werken aan haar spanning.
Paard kan hier niks aan doen...

Klopt, maar het heeft wel met je eigen instelling te maken en als jij bewust met een andere instelling (punten interesseren me nu even niet instelling) de ring in gaat, zul je meteen verandering merken en hier kan je verder mee.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:00

Ben ik met je eens... Maar je hoeft het paard niks duidelijk te maken vind ik.
Die is normaal keurig aan het been. Maar door belemmering van de ruiter verliest het paard impuls.

Ts moet de instelling veranderen, daar ben ik het mee eens.
Stress moet weg. Relaxed rijden dan gaat het steeds Beter

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 23:09

Don_Zhivago schreef:
Ben ik met je eens... Maar je hoeft het paard niks duidelijk te maken vind ik.
Die is normaal keurig aan het been. Maar door belemmering van de ruiter verliest het paard impuls.

Ts moet de instelling veranderen, daar ben ik het mee eens.
Stress moet weg. Relaxed rijden dan gaat het steeds Beter

Precies! En daarom is het misschien wel verstandig om een keer HC te starten en te kijken wat er gebeurd als er geen druk achter zit. Proberen te ontspannen.

Gisteren was ik na de 1e proef zo opgelucht omdat ze nu wel voor mijn been was en lekker liep, dat ik de tweede proef veel relaxter in ging en toen ging het stukken beter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:10

Goedzo *\o/*

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 23:26

Dank u! Was echt enorm blij! Had zelf nog een 6e prijs van de 25, haha :o *D