''hupje''

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

charissa134

''hupje''

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 16:12

hallo! :D

ik loop tegen iets aan met rijden, en misschien heeft een van jullie er wat tips voor,

met aandraven en aangalopperen maakt mijn paard eerst een soort ''hupje'' voor hij ook echt weg is.
met aandraven gaat het een stuk beter door hem echt rond te houden, nu met aangalopperen doet hij dit ook.
hij komt eerst best terug en dan via een hupje galoppeert hij aan. nu heb ik van mijn instructrice de tip meegekregen om vanuit het voorwaartse ronde aan te springen en dit gewoon veel te herhalen.

maar wanneer ik 2 of 3 keer ben aangesprongen kan ik geen normaal rondje meer draven, hij begint met zijn tong te mieren, gooit zijn kont naar binnen en is alleen nog maar gefocust op dat aanspringen.

mijn vraag was of jullie misschien wat tips hebben voor het daadwerkelijke aanspringen, maar misschien ook hoe ik hem als ik dat een aantal keer geoefend heb gewoon bij de les kan houden zonder dat hij alleen maar daar mee bezig is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 16:12

Heb je niet gewoon een razend enthousiast en blij paardje? :')
Of heeft hij misschien gewoon te weinig kracht en getrainde spieren waardoor hij moeite heeft met aanspringen?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 16:14

Op het moment dat 'ie aan het mieren gaat zijn ze toch juist op z'n fijnst :D ? Hulpen leren doseren & oefeningen mateloos afwisselen. Met de overgang je hand sluiten & dus van voor naar achter de overgang rijden, van je hand naar je been!

Hij moet de connectie maken tussen hulpen voor de overgang = voorwaarts. De eerste paar keer groot (grote reactie op het been, desnoods met groot been) en dat steeds meer verkleinen en verplaatsen naar het achterbeen, maar nog steeds vóórwaarts.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 16:15

Sowieso pas opnieuw aanspringen als je draf weer helemaal in orde en gecontroleerd is. Zolang hij aan het mieren en draaien is, je het tempo niet voldoende kan controleren, niet opnieuw aangalopperen. Hoe lang het ook duurt. Hoe consequenter je daarin bent, hoe sneller je paard doorheeft dat het geen zin heeft om zich druk te maken en hoe rustiger hij zal worden.

Verder is mijn ervaring dat die hupjes vaak betekenen dat het paard onvoldoende van achteruit op je been reageert en/of onvoldoende los in het lijf is. Het is vaak een soort tegen de teugel aan springen. Kun je zelf in de overgang je hand gewoon ontspannen? Geef je ruimte om naar voren te vertrekken? Vertrekt je paard echt van achteruit of draaft hij eigenlijk eerst aan met het voorbeen?

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 16:16

Die van mij wil dit ook wel eens doen.
Bij hem is het dan voornamelijk dat ik hem aan de voorkant iets teveel begrens.
Probeer je teugels ietsjes losser te laten bij aandraven en aangaloperen, maar wel duidelijke verbinding.
Blijf er ook niet te lang op door oefenen. Ga tussendoor eerst iets anders doen als je al weet dat hij na een paar keer gaat vervelen.
Daarna doe je het weer en zo ga je elke keer een stapje verder. Maar blijf niet te lang hangen.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 16:19

pony van een vriendin had dit ook.
Deze bleek uiteindelijk een blessure te hebben aan haar knieen (pony dan he!) en weinig spieren dus ik zou eerst veel overgangen gaan rijden en spieren opbouwen en als het dan niet weggaat toch even een bezoekje aan de DA doen. zal voor de zekerheid nog ff navragen aan haar waar het precies door kwam ;)

charissa134

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 16:26

bedankt al voor de reacties!

eigenlijk denk ik zelf niet dat het ligt aan geen kracht/spieren hebben, het is de laatste tijd echt veranderd in een bodybuilder, ik heb iig elke week wel les dus het is niet dat ik maar wat aanklooi oid.
ontzettend veel overgangen rijden en dan is hij ook gewoon bam, weg. vanuit halt naar draf, draf halt, stappen en weer weg. wanneer ik dat veel doe lijkt hij het ook een beetje vergeten om te doen als wanneer ik een tijdje gestapt heb en dan aandraaf.

maar jullie hebben ook wel gelijk hoor :o het blijft een lekker mannetje, ook als ie allerlei trucjes verzint :D

Weggebokt

Re: ''hupje''

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 16:32

Ik denk dat ik weet wat je bedoelt, mijn vz Kaya doet dat ook wel is. Ik denk dat het haar enthousiasme is omdat ze mag aandraven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 16:53

Het is idd een aanleuningsprobleem, je paard mist nog de kracht om van achteren nar voren over de rug te blijven galopperen. Ik zou het juist niet te vaak achter elkaar gaan oefenen, want dat werkt jezelf alleen maar tegen. Je kunt het bijv tussen je andere oefeningen door oppakken. Idd goed rond maken en niet teveel terugwerken. Dan komt het vanzelf.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 19:17

Je paard is nog te zwak.
Eerst een jaar voorwaarts neerwaarts rijden anders ga je je paard vernielen.
Zoek op wat VN werkelijk betekent in de Klassieke Dressuur.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 19:25

Te zwak, balansgebrek, maar kan (en zal) ook fiks scheef zijn. recht richten en dus VW-NW is de aangewezen weg inderdaad. Beste is als je hier goed klassiek onderricht in neemt.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 20:15

Mijn paard doet dit ook, maar alleen van stap naar draf. En idd puur omdat hij te slap is/niet wil werken met de achterhand. Gewoon lekker lomp vanuit de voorhand aandraven, en dan het liefst ook nog het opdrukken van de hals erbij! :Y) De ene dag wel en de andere dag niet. Hij doet dit eigenlijk al vanaf het begin, mijn instructrice vind het ook maar een raar geval, hij is een beetje hardleers zegt ze. Hij weet en kan het best op de goede manier.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 20:18

Een beetje hardleers? Je paard beweegt gewoon niet correct door z'n lijf. Hij doet dat al vanaf het begin?

Zou ik toch maar eens andere instructie nemen.

En daar heb je de L mee gehaald?

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 20:21

Ronder / dieper instellen vlak voor de overgang en probeer de overgangen die je maakt zo netjes mogelijk te maken, blijf je goed concentreren. Succes.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 20:23

Nou dat klinkt niet zo vriendelijk :( Hij doet het verder hartstikke goed, alleen dus af en toe zo'n hupje
(dus ook lang niet altijd!). We zijn er altijd zo goed mogelijk mee bezig, en ik ga echt geen andere instructrice hiervoor nemen, wil toch niet meteen zeggen dat ze niet goed is??

Shellebel93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 20:26

ik heb precies hetzelfde! Wanneer ik drie keer heb aangesprongen dan kan ik niet normaal mijn been meer aanleggen of m'n paard springt alweer aan! Ook elke x voor het wegdraven en en aangaloperen doet ze een hupje. Dit komt omdat ze te weinig kracht heeft in de achterhand. Dit kun je verbeteren door veel overgangen te maken en juist balkjes lopen of draven. En ik heb vooral wanneer ik drie keer heb aangesprongen in galop ga ik even heel wat anders doen. Even een stukje stappen en vooral veel slangevoltes maken dat ze zich heel erg op mij moet concentreren. Hierdoor kan ze niet doen wat ze zelf wil. Of ik doe even een lange teugel zodat alle spanning verdwijnt. Want bij die van mij komt het puur door de spanning dat ze dan elke keer weer wil aanspringen. Maar jijzelf moet vooral rustig blijven. Wanneer je merkt dat je paard erg gespannen is na de eerste keer aanspringen moet je even wat anders gaan doen, even weer die spanning eraf. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:42

Ik heb niet alles gelezen, alleen de OP.
Ik zie vaker paarden die dit doen, en meestal komt dit omdat de ruiter de hand niet voldoende ontspant, waardoor het paard niet voldoende ruimte krijgt om voorwaarts te gaan, en dus omhoog komt.

Doet het paard het ook als je hem aan een lange teugel laag rijdt?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:55

Het hele paard is in dit geval niet voldoende ontspannen.

Ruiter zou een aardig aantal stappen terug moeten doen en zien dat het paard eerst en vooral goed door z'n lijf loopt. Zowel ruiter als instructie hebben kennelijk geen idee waar het "hupje" aan zou kunnen liggen, aangzien het steeds weer gebeurt en niemand eens nadenkt over een rijtechnisch gegeven.

Dat laatste komt wel vaker vor.

IK zeg echter met zekerheid dat het niet aan het paard ligt, maar aan de rijtechnische ondersteuning.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:45

Meestal komt een hupje bij het aandraven doordat ze niet vanuit achter maar met voor vertrekken. Dat betekent dat ie niet actief genoeg is of teveel wordt tegengehouden aan de voorkant. Als ie ook terug komt met aanspringen is ie daar niet vlug genoeg op dat moment en loopt ie van het achterbeen af. Op het moment dat je er dan wat meer aan gaat zitten wordt ie scheef en strak en lukt het nog veel minder. Denk echt een stukje basis. Beter aan het been en van achter naar voren rijden. Niet te hard en te rond want dan gaat hij alleen maar meer van het achterbeen af. Succes in elk geval!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 08:00

Mijn paard maakt zo'n hupsje als ik het contact met de mond niet goed heb. Ik verbreek dan net wat teveel het contact en dan maakt zij een hupsje.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 10:09

Paarden maken dat soort hupsjes wanneer ze ergens tussen "het goed en verkeerd gereden zitten" en nog niet sterk genoeg zijn.
Voor het vergroten van de pas, (=voorwaarts gaan) moet het de buikspieren aanspannen, het bekken onderkantelen, in de knieën buigen en de rug losgelaten hebben om hem tijdens de pas afrollend aan te kunnen spannen.
Dit is de beweging van een rijpaard.

Het ontwikkelen van de noodzakelijke bespiering die dit mogelijk maakt, onder de extra belasting van het ruitergewicht, gebeurt tijdens het voorwaarts neerwaarts rijden.
Dit deel neemt omstreeks één jaar van de africhting.

Voordat, zal een zwak paard op het moment van het voorwaarts gaan ontdekken dat het in de achterhand en lendenen nog niet sterk genoeg is om bovenstaande beweging te kunnen maken en het zal zich dan bij de eerste pas helpen naar voren te bewegen met hulp van een "hupsje" van de voorhand.

Bij een paard dat in de krul gezet is is het ruggedeelte per definitie geblokkeerd en dit paard zal geen hupsje meer kunnen gebuiken, het gaat zich bewegen als een tuigpaard, het duwt de massa naar voren over 4 benen.
Het op deze manier instellen van een paard geeft dus als resultaat de illusie dat het nu goed gaat.
We noemen dat een schenkelganger, heel veel paarden worden zo gereden.

De enige manier om een paard tot een juist bewegend rijpaard te ontwikkelen is door het het eerste jaar voorwaarts neerwaarts te rijden.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 10:26

Mijn paard doet dit ook in draf......alleen zij doet dit tijdens het draven en niet specifiek tijdens het maken van een overgang.
Ze doet dit al jaren en ben er tot nu toe niet achter gekomen waarom zij dit doet. Uiteraard van alles opgezocht en uitgezocht..... :?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 10:31

Lijkt op een pijn reactie.
Het zou kunnen zijn dat je je paard korter en hoger in stelt dan dat hij aankan, daarmee krijg je verstijving van bepaalde delen van het lichaam.
Kijk nog eens goed naar het videootje van Will Faerber hierboven, er zijn er nog veel meer van te vinden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 10:34

Mijn pony maakte vroeger ook een hupje
Bij hem kwam het van een te krap zadel.
Zou daar naar laten kijken en ligt je zadel niet te ver naar voren?

charissa134

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 12:12

ik vind het eerlijk gezegd een beetje jammer dat er gelijk reacties gegooit worden over slechte instuctrice, een slap paard, onkundige ruiter en geen basis.
want we zijn dus wel een jaar bezig deze winter met de basis, ik heb hem ruim 3/4 jaar alleen maar vw/nw gereden. en ja dat doen we nu nog steeds.

ik rijd hem nu zo'n 7 jaar en geen van jullie weet waar we vandaan komen, kun je nagaan wat voor een reacties ik dan gehad zou hebben.
ik heb zonder dollen ongeveer 15 verschillende instructeurs gehad, en dit is de eerste waar het gewoon mee klikt, ze begrijpt mij en mijn paard en heeft ons al 10x beter gekregen dan welke andere instructeur die ik ooit heb gehad.

ik zeg niet dat jullie per definitie ongelijk hebben, want er zijn inderdaad nog 100.000 dingen die beter kunnen.
maar in ieder geval bedankt, we oefenen saampjes gewoon door +:)+