Paard wil laatste knikje niet maken en mist lengtebuiging

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

claucarlien

Paard wil laatste knikje niet maken en mist lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 13:37

Hallo,
Allereerst leuk dat je de moeite neemt om dit door te lezen.
Ik sta open voor tips.
Graag zelfs maar hou het wel netjes.

Rijdt op dit moment M2 met mijn haflinger.
En loop er heel erg tegen aan dat vooral in de galop mijn paard zich eruit drukt.
In de draf is de houding al heel erg veranderd maar in de overgangen drukt ze zich altijd 1 a 2 passen tegen mijn hand.
Vindt dit een erg moeilijk stukje.
Heb zelf ook last van mijn linker schouder en moet dan blijven vragen maar soms wordt het dan alleen maar strak.
De lengtebuiging is ook een moeilijk stuk. Vooral in de oefeningen.
En op wedstrijd kost het ons ook gewoon heel veel punten omdat als we alles achter mekaar aan moeten rijden met wat spanning erbij het er niet beter op wordt.

Dus als jullie tips hebben hoor ik ze graag.
plaats hieronder nog wat foto's.
In de draf is het best goed in de galop dus moeilijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ireika

Re: Paard wil laatste knikje niet maken en mist lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 13:44

Aan de foto's te zien, heb ik de indruk dat ze niet vanuit de schoft nageeft. Heb je ook foto's van het inrijden met een lagere voorwaarts-neerwaartse halshouding?

Verder is het moeilijk om aan de hand van foto's meer tips te geven, eventueel kan je wel een filmpje plaatsen en duidelijke voorbeelden geven waaraan je merkt dat ze bv lengtebuiging mist.

Welke oefeningen doe je nu zelf om er aan te werken?

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 13:46

Leuke haf! en die manen wauw <3
Wat mij als eerste opvalt meteen aan foto 1 is dat de kaakspieren erg bol/vast uitzien. En vind ik jou erg terugwerken in je handen.
Haffies hebben als zo'n korte hals, die wil je juist graag met lengte in het frame hebben. Zet je hand een stukje naar voren en iets hoger. Dan kan je ook beter je schouders, elleboog en pols los kan laten. Dit zijn allemaal scharnierpunten en er hoeft er maar 1 vast te staan en de rest staat automatisch ook vast.
Het zal heel lastig zijn in het begin, dat is altijd zo met dingen afleren.
En met je hand op die plek heel veel schakelen en niks met je hand daarin willen doen, even terug naar de basis, zodat ze zelf weer naar je hand durft toe te komen (dus weer naar je horizontaal evenwicht willen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 13:51

Ik zit even te kijken naar de bouw, maar het lijkt wel of ze wat te dik is waardoor ze het lijf niet genoeg kan gebruiken en achtet niet voldoende kan ondertreden.
Als ze wat dunner wordt kan ze de buikspieren beter gebruiken, het bekken beter kantelen en in het lijf gaan nageven. Nu mis ik eigenlijk nageeflijkheid in het hele lijf. Rijd je haar wel eens lang laag? Wat doet ze dan? Hoe is haar lengtebuiging?

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 13:56

Ze heeft eigenlijk altijd dikke klieren gehad en de dierenarts zegt dat dat ook wel door het gras kan komen en er weinig aan te doen is.

Heb zo even geen foto's van het losrijden.
Maar heb het idee dat als ik haar helemaal los laat ze zich er alleen maar verder uit drukt zeg maar.
probeer haar nu heel veel te buigen zodat ze het stukje bij de kaak nog losser laat en schakelen.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:02

Je topictitel is eigenlijk al niet wat je zoekt, je zoekt nageeflijkheid, die zoals Jolien al zegt over het hele plaatje mist. Je zoekt dus niet 'het laatste knikje' , je wil geen knik, of liever die moet je niet willen. Buiging en nageeflijkheid vanuit ontspanning en actieve achterhand is wat je zoekt.
Ook vind ik je wat streng tonen in je handen, alsof je probeert het van voren op te lossen, terwijl het probleem zich meer zit in het hele plaatje.

Dan is er je zadel, ik weet dat het lastig is, korte rug en dergelijke, maar ik heb het idee dat dit zadel te klein is voor jou, waardoor je teveel op de lepel zit.

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 14:03

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 14:05

Het beeld vertekend het ook een beetje want mijn zadel voelt niet te klein. Vandaar dat we deze keuzevak hebben gemaakt. Ook voor haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:06

Het oogt misschien niet te klein maar ik heb het idee dat er teveel gewicht op de achterkant komt en niet fijn is verdeeld.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:09

Zelfs ik als westernruiter kan meteen zien dat je zadel te klein is, helaas.
Verder ga ik met Joolien mee, de hele nageeflijkheid ontbreekt. De ontspanning ook, en uiteindelijk zonder ontspanning geen nageeflijkheid :n

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 14:14

Het zadel hoef ik nu verder geen opmerkingen meer over graag. Vroeg naar tips kwa rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:15

claucarlien schreef:
Het zadel hoef ik nu verder geen opmerkingen meer over graag. Vroeg naar tips kwa rijden.

Het is heel simpel, als het zadel niet lekker ligt, kan het paard niet correct nageven.

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 14:17

Het zadel ligt wel goed. Het wil niet beter. Ben er al een jaar mee bezig geweest.
Vandaar dat ik het de ook niet meer over wil hebben.
Heb samen met mijn zadelmaker het zo goed mogelijk geprobeerd te maken.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:18

Wat het filmpje betreft, ik kan me echt helemaal niet vinden in je instructrice, die het heeft over 'behouden van actief achterbeen' terwijl ik helemaal geen activiteit zie.
Vind juist dat de achterkant helemaal niet meekomt, en ik kan mijn vinger er niet op leggen nu maar vind dat ze enorme korte pasjes maakt van achteren op bepaalde momenten, en tegen het terugvallen naar draf zit.
Zit iets niet lekker, en het is niet leuk om te horen maar je zadel kan daar onder andere een rol in spelen, op het moment dat jij teveel op de lepel zit, is de druk voor jouw paard ook op de verkeerde plek op haar rug.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:22

Ts, dit wil je denk ik niet horen, maar zowel jij als je paard mogen wel wat afvallen. Dit zadel is te klein voor jou en belemmerd je paard in zijn hele houding..

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:22

Als je niks over het zadel wil horen , dan misschien over je zelf dat je dus te zwaar bent voor je zadel en dus ook voor je paard? Misschien snap je het dan zo beter! Je moet helemaal terug naar de basis, laag en rond waardoor ze dus de schoft aanspant en vanuit daar kan je langzaamaan verder gaan werken, als de basis goed is kan je alles met je paard doen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:24

Op je filmpje vind ik je paard kort lopen, strak in de rug en mis deining in de achterhand, je paard loopt niet lekker van achter naar voren. Hoe loopt je paard op buitenrit als je lekker ontspannen bezig bent? Loopt die dan wel ruimer, stapt deze dan wel over?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:24

Hij mist niet 'het laatste knikje', hij is volledig niet nageeflijk. Ook niet op de draffoto's. In draf loopt ie weliswaar op de loodlijn, maar geeft hij niet na, gebruikt hij de onderhals teveel en de rest van het lijf niet correct. Dat dit in galop duidelijker naar voren komt is niet meer dan logisch, in galop maak je sprong en om dit te doen moet het paard het lijf meer gebruiken, meer loslaten en meer rekken dan in draf.
Het komt er dus weliswaar voor het plaatje (en misschien voor jouw gevoel) aan de voorkant uit, maar het probleem is ten eerste veel groter dan dat en ten tweede komt het van veel eerder al weg waarschijnlijk.

Tips, terug naar de basis. Tact, ontspanning en aanleuning en van daaruit werken aan je losgelatenheid. Ik weet niet precies hoeveel verschil er zit tussen het plaatje en jouw gevoel, als je zelf het idee had dat bovenstaande drafmomenten wel in orde waren, zoek heel veel begeleiding. Je moet gaan leren de correcte momenten te herkennen (en belonen uiteraard) en dat is soms lastig van bovenaf. Het kan zomaar zijn dat het in eerste instantie bijvoorbeeld helemaal niet fijner voelt (simpel dingetje kan al zijn dat als hij de rug meer los gaat laten, je in eerste instantie vaak het gevoel hebt dat je paard wat wiebeliger wordt, je minder fijn zit, hij minder stil in de aanleuning lijkt etc...Wat tot gevolg kan hebben dat je dit niet stimuleert maar afbreekt en dan kom je er nooit). Instructie en leren voelen is in deze denk ik wel heel erg belangrijk.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:25

Eens met de voorgangers. Een goed passend zadel is erg belangrijk. Met name als jij hoger de sport in wil is dit toch een onderdeel waar je naar zult moeten kijken.

En ondanks dat ik zelf ook niet de slankste ben, gooi ik hem er toch in...........een paar kilo minder bij jouzelf als je paard zal het geheel ook ten goede komen. (en nee dit is niet aanvallend bedoeld, maar als tip)

Succes!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:26

Dit ga je denk ik niet leuk vinden maar.. ben het eens met de anderen over het zadel. Denk dat je die niet groter kan hebben ivm lengte rug van je pony. Maar als jij zo op de lepel zit moet je daar toch wat mee. Dus of zelf aanpassen (afvallen) of nog eens kijken voor een ander zadel. Ik ben zelf ook niet de slankste maar doe er wel alles aan om het voor mijn paard fijn te houden en te maken.

rijtechnisch je paard is niet actief van achter naar voor en maakt geen verbinding bij de schoft. Daardoor heb je een paard dat niet nageeflijk is maar duwerig in de hand en op de voorhand. Dus eerst het voorwaarde voor je been er in en van daaruit gaan ze vanzelf nageven dan pas weer naar verzameling toe. Succes!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:26

claucarlien schreef:
In de draf is de houding al heel erg veranderd maar in de overgangen drukt ze zich altijd 1 a 2 passen tegen mijn hand.
Vindt dit een erg moeilijk stukje.
Heb zelf ook last van mijn linker schouder en moet dan blijven vragen maar soms wordt het dan alleen maar strak.

Ik rij bij lange na geen M dressuur maar deze zin viel me meteen op. Als ik dit zo lees zou ik denken dat het paard niet goed op het achterbeen is en de overgangen niet voorwaarts met een actief achterbeen worden gereden. Ik zou kijken wat hier de reden van is, mist ze kracht, blokkeert iets haar, kan ze haar bekken niet goed kantelen enz.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:28

Drifter schreef:
Wat het filmpje betreft, ik kan me echt helemaal niet vinden in je instructrice, die het heeft over 'behouden van actief achterbeen' terwijl ik helemaal geen activiteit zie.
Vind juist dat de achterkant helemaal niet meekomt, en ik kan mijn vinger er niet op leggen nu maar vind dat ze enorme korte pasjes maakt van achteren op bepaalde momenten, en tegen het terugvallen naar draf zit.

Dat zie ik ook, herken het beeld vanuit de pleasure waarbij ze soms het tempo zo laag leggen dat het paard bijna terugvalt naar draf. Gecombineerd met een paard wat op de voorhand loopt (en dus niet meekomt aan de achterhand) geeft een dergelijk beeld :j
Wat ik verder zie is veel spanning bij de ruiter, schouders vastgezet, armen strak langs het lijf, heupen vast... de ruiter belemmert het paard hiermee. Op het moment dat de instructrice zegt dat ze mooi los laat, zie ik juist niets los, behalve een wat langere teugel.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:32

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:33

Bedankt voor het filmpje, dit geeft al een beter beeld!
Op het eerste zicht, heb ik de indruk dat je zelf nog wat moeite hebt met je eigen balans en soepelheid in je eigen lichaam. Je zit héél stil, een beetje te stil eigenlijk waardoor ik de indruk heb dat je je paard niet volledig volgt in haar beweging. Probeer te werken aan soepelheid en core stability, en ga tijdens het rijden eens heel bewust nadenken over je eigen zit (bv: zit ik nog goed op beide zitbeenknobbels? zijn mijn schouders nog goed ontspannen en geven ze de juiste richting aan voor de schouders van mijn paard? Volg ik de mond nog goed met mijn handen?)
Wat bij mij helpt is om regelmatig (vooral bij het instappen en uitstappen, maar soms ook tussendoor) lenigheids- en evenwichtsoefeningen te doen op mijn paard, af en toe me eens goed uit te rekken, armen en benen stretchen en dan weer zoeken naar de juiste balans tussen aanspanning-ontspanning.

Voor je paard zelf zou ik oefenen op het vergroten en verkleinen van de cirkel, en correcte tempowisselingen (liefst zelfs nog met lengtebuiging). (Maar altijd goed op letten dat jij juist in evenwicht zit en niet naar binnen of buiten helt).

Hoe is ze trouwens aan de longe? Heeft ze er dan ook zoveel moeite mee?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:35

Achter komt ook niet voldoende mee in draf. (edit: dit nav bericht van Nobel01)

Om de galop te verbeteren denk ik dat lange stukken galopperen in de verlichte zit niet verkeerd zou zijn. Lekker tempo, paard de teugel uit je hand laten kauwen naar voren. Telkens een paar rondjes (over de hoefslag, bij voorkeur in een grote bak en nog liever buiten) en dan even rust geven, zal niet meevallen voor hem. Soort intervaltraining van maken.