te vrolijk/gevaarlijk paard tijdens training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RHCP18

te vrolijk/gevaarlijk paard tijdens training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 10:55

Hoi iedereen,
Nu had ik hier een vraagje voor jullie,
Ik heb ik sinds 2maanden een 2de paard gekocht( geadopteerd)
Hij heeft artrose maar mag nog wel licht werken, tijdens het longeren is hij nogal enthousiast en zeer onstuimig ... Bokken slaan met de voorbenen steigeren weglopen enz... Ik vind dit nogal gevaarlijk uiteraard is hij nog heel erg jong (8 jaar) maar hij heeft zijn basis al gekregen en meer ook. De vorige eigenaar had al wel gezegt dat hij enorm speels is en een zeer speciaal karaktertje heeft ;p dus hier was ik ook op voorbereid ikzelf heb ook geen bang voor mezelf maar meer voor hem omdat hij in zijn gekke buien nogal vaak struikeld , een echte vrolijke klungel is het :) nu zou ik graag willen weten wat ik hieraan zoal kan doen, ik wil hem niet straffen omdat hij gewoon jong en speels is. En hij in de omgang echt een knuffelbeertje is.
Ook tijdens het rijden is hij zo en zou graag weten hoe ik hem wat kan kalmeren. Het is een Arabische volbloed en hij is 8jaar jong

Groetjes en alvast bedankt Fury en mezelf

MarlindeRooz

Re: te vrolijk/gevaarlijk paard tijdens training

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 10:57

Wat voor voer krijgt hij en hoeveel staat hij buiten?

Je zou vrijheidsdressuur doen, dan moet hij met zijn koppie aan het werk. :j

RHCP18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 10:57

Het is ook absoluut niet gemeen bedoeld meer speels volgens mij denkt hij echt dat werken = speeltijd is

RHCP18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 10:58

MarlindeRooz schreef:
Wat voor voer krijgt hij en hoeveel staat hij buiten?

Je zou vrijheidsdressuur doen, dan moet hij met zijn koppie aan het werk. :j

Vrijheidsdressuur doen we al en dit vind tij leuk dus houd hij zijn aandacht er redelijk goed bij :) hij krijgt gewoon onderhoudsbrok en slobber en hij staat 24/24 buiten

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 11:14

hoeveel brok? en hoeveel slobber?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 11:16

En staat hij alleen buiten of met andere (spelende) paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 11:23

Weet jd zeker dat het joligheid is? En geen pijn? Paarden kunnen raar reageren door pijn, het zal je verbazen. En dat struikelen is een typisch artrose dingetje.
Wat je kunt doen is m een tijdje op buut zetten, dan kun je duidelijk zien of het gedrag veranderd.

RHCP18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 11:26

Angela schreef:
hoeveel brok? en hoeveel slobber?

In totaal krijgt hij een half schepje van beidde omdat hij nogal snel dik word ( eigenlijk is hij nu al te dik)

RianneH schreef:
En staat hij alleen buiten of met andere (spelende) paarden?

Hij staat buiten met andere spelende paarden

Joolien schreef:
Weet jd zeker dat het joligheid is? En geen pijn? Paarden kunnen raar reageren door pijn, het zal je verbazen. En dat struikelen is een typisch artrose dingetje.
Wat je kunt doen is m een tijdje op buut zetten, dan kun je duidelijk zien of het gedrag veranderd.

Zeker en vast jolligheid want als hij gewoon loopt op de wei doet ie net hetzelfde ams hij speelt met mijn merrie :)
Laatst bijgewerkt door Urielle op 18-12-14 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reacties samengevoegd

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 11:28

Hoeveel brok en hoeveel slobber krijgt je paard?

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 11:29

RHCP18 schreef:
Hoi iedereen,
Nu had ik hier een vraagje voor jullie,
Ik heb ik sinds 2maanden een 2de paard gekocht( geadopteerd)
Hij heeft artrose maar mag nog wel licht werken, tijdens het longeren is hij nogal enthousiast en zeer onstuimig ... Bokken slaan met de voorbenen steigeren weglopen enz... Ik vind dit nogal gevaarlijk uiteraard is hij nog heel erg jong (8 jaar) maar hij heeft zijn basis al gekregen en meer ook. De vorige eigenaar had al wel gezegt dat hij enorm speels is en een zeer speciaal karaktertje heeft ;p dus hier was ik ook op voorbereid ikzelf heb ook geen bang voor mezelf maar meer voor hem omdat hij in zijn gekke buien nogal vaak struikeld , een echte vrolijke klungel is het :) nu zou ik graag willen weten wat ik hieraan zoal kan doen, ik wil hem niet straffen omdat hij gewoon jong en speels is. En hij in de omgang echt een knuffelbeertje is.
Ook tijdens het rijden is hij zo en zou graag weten hoe ik hem wat kan kalmeren. Het is een Arabische volbloed en hij is 8jaar jong

Groetjes en alvast bedankt Fury en mezelf

Toch zou ik consequent laten merken dat je dit niet accepteert en vooral veel afwisselen. Het hoeft niet fysiek zwaar te zijn, maar denkwerk (grondwerk) kan voor een paard al heel vermoeiend zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:53

RHCP18 schreef:
Joolien schreef:

Zeker en vast jolligheid want als hij gewoon loopt op de wei doet ie net hetzelfde ams hij speelt met mijn merrie :)

Ok alleen dat struikelen zou ik wel heel goed in de gaten houden, wnat dat laat wel zien dat je paard toch pijn heeft. Hij kan zich op dat moment gewoon niet goed opvangen.
Verder is het gewoon consequent zijn, minimaal in het voer zetten, gewoon een handje ofzo.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:26

Wat doe je aan de longe? Gewoon losgooien of aan het werk zetten?

Mijn paard staat momenteel heel hevig. Mijn bijrijster heeft hem een paar keer gelongeerd en gisteren longeerde ik hem. Ik merkte dat hij de longe momenteel echt als speeltijd zag. Rennen en bokken. Veel te veel energie. Omdat mijn bijrijdster dit onbewust heeft toegelaten. Van mij mag hij 5min onozel doen maar erna moet hij toch echt aan het werk. Hij mag energie hebben, maar ik bepaal het tempo en de gang. Hiermee wil ik gewoon duidelijk maken dat jouw paard de longe misschien ook echt als spelen/losgooien ziet. Hij niet begrijpt dat er ook hier gewerkt moet worden.

Het struikelen zou ik toch mee oppassen. Volgens mij wijst dit op onbalans en/of niet voldoende bespiering. Kan onvoldoende bespiering zijn maar ook oververmoeide spieren. Zo ging mijn paard gisteren na 3 intensieve dagen ineens struikelen. Ben dan ook meteen gestopt en uitgestapt.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:49

Als hij op de wei staat mag hij spelen,niet als jij met hem werkt.
Mbt het struikelen zou ik ook eens naar zijn hoeven kijken.
Misschien is de teen te lang waardoor hij struikelt.