Gedragsveranderingen merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jojoni

Gedragsveranderingen merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 13:06

Ik heb lang getwijfeld of ik een topic zou openen maar ik heb nu zelf alles onderzocht en wil graag jullie meningen over mijn conclusie over de gedragsveranderingen van mijn merrie..

Ik heb dus al 5 jaar een merrie, gekocht toen ze 1.5 jaar was en zelf opgeleerd (voor de kar en onder het zadel). Altijd een super lieve pony geweest waarmee ik alles kon doen. Waar zelfs de kinderen los mee in de wei konden rennen. Omdat ze altijd alleen met geiten en schapen stond (niet mijn keuze!) was ze ook heel erg op mij gericht. Heerlijk te rijden..
Kort gezegd de klik was echt enorm en ik kon alles met haar.

Sinds kort is er ook voor haar veel veranderd: ik heb er een tweede paard (ruin) bij kunnen kopen en een nieuwe weide die niet meer direct achter het huis ligt. We zijn meer in de rijbak gaan rijden dan in het bos en ook zijn we lid geworden van een ponyclub waar we elke week gaan trainen. Daardoor moet ze nu opeens ook in de trailer en worden er soms oefenwedstrijdjes gereden..

Nu hebben er zich een aantal gedragsveranderingen voorgedaan.. De belangrijkste is, is dat ze heel vaak hengstig is. Voor mij is dat niet zo'n heel groot probleem maar op de club heeft ze dus al 2 keer uitgehaald naar paarden en op andere momenten moet ik toch heel goed opletten dat ze niet te dichtbij komen (ook op wedstrijd bv dat andere niet rakelings langs haar af komen als ik aan het stappen ben). Ze heeft nog geen ander paard geraakt (terwijl ze dat makkelijk had kunnen doen), maar je weet maar nooit. De lesgever bestempeld haar direct als pismerrie (die medicatie nodig heeft volgens haar), terwijl ik niet graag conclusies wil trekken en al helemaal niet zo'n type ben die haar paarden vol hormonen spuit...
De tweede gedragsverandering is dat ze ineens is beginnen bokken tijdens het rijden in de bak. Vooral in de bochten, in draf en in galop en verder bij het aanspringen in galop. Mijn lesgever zegt dat het puberteit is maar toch heb ik haar volledig laten nakijken door de DA.. Geen rugklachten en niets in het bloed te vinden. Toch klopte mijn gevoel niet en ben ik naar een zadelmaker geweest.. Haar conclusie was dat het zadel misschien iets te groot was maar dat dit niet zo'n groot probleem moest vormen. Dus een uurtje onder haar begeleiding gereden (met een ander zadel). Toen werd er gezegd dat ze gewoon spierpijn heeft en probeert onder het werk uit te komen. Dat leek me wel redelijk..
De laatste gedragsverandering is tijdens het zadel.. Het zadel komt in zicht en ze begint al boos te kijken, happen, oren in de nek.. Het is meer dreigen dan uitvoeren. Ook bij de singel aanleggen hetzelfde gedrag, zelfs als ik de singel maar alleen pak. Dus ik singel nu ook gaatje per gaatje aan. Als het zadel een beetje stevig ligt wandel ik naar de bak (of de weg als we naar het bos gaan) en singel dan verder aan. Maar dan is er ook geen enkel probleem meer.. Ook als ik naar het rijden het zadel eraf haal en terug erop leg is er geen probleem.. Dus denk ik zelf dat ze de combinatie met het zadel en spierpijn heeft gemaakt maar ik weet het niet echt natuurlijk..

Nu denk ik zelf dat haar gedragsverandering en dan vooral haar hengstigheid kan komen door alle verschillende nieuwe dingen in haar leven: nieuw paard dat ook nog wil knuffelen en de baas is over het eten, trailer, training met andere paarden, wedstrijden, verder van huis af staan,... Ik wil haar dus de tijd geven om te wennen en ondertussen gewoon doorwerken (proberen een ritme aan te houden).

Overigens straf ik haar bijna nooit voor haar gedrag, alleen als ze echt dichtbij komt met happen en als ze aan 1 stuk door hengstig zit te doen tijdens de les. Het bokken wordt wel bestraft door een tik met de zweep als ze 2 bokken naar elkaar doet maar over het algemeen rijdt ik gewoon door.

Handel ik juist? Is het beter om haar de tijd te geven of zou ik toch de veearts moeten laten komen met hormonen... Of is het toch de puberteit, wat de instructrice en nu ook de buurvrouw zegt...

Michellette

Re: Gedragsveranderingen merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 13:17

Wat is sinds kort, heb je het over weken of maanden? Wanneer kun je een eerlijk beeld scheppen, is dat na een paar weken of maanden of een jaar rond? Een paard heeft een half jaar nodig om aan veranderingen te wennen en als het laatste half jaar alleen maar uit veranderingen bestaat, dan zou ik haar het voordeel van de twijfel geven. Houd eens een soort dagboek bij en bekijk na een aantal weken of je veranderingen ten voordeel kunt waarnemen. Zo niet, dan zou ik andere stappen ondernemen, bv mbt haar 'pismerrie gedrag'.

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:26

Hoe lang is dit nou aan de gang? Sinds wanneer ben je naar die andere stal geweest?
Het paard wat ik nu rijd, als die stress krijgt gaat die uitslaan. Merk jij bij haar dat ze stress heeft als je in de bak rijd? Langs andere paarden? Bij het paard wat ik rijd begint hij uit te slaan als die bijvoorbeeld iets eng vind. Weet niet of dit bij jou ook het geval is.

Ook omdat je nu een ander paard hebt krijgt ze misschien minder aandacht volgens je merrie dan. Is ze ook lelijk naar het andere paard toe?

Toen je vroeger reed, deed je toen een stuk minder? Want zoals ik lees lijkt het me best een grote verandering voor de merrie.

Verder doe je het volgens mij wel heel goed. Je blijft er verder ook rustig onder? Ik denk niet dat je verder heel veel aan jezelf kan veranderen, maar let er wel op. Zorg dat je rustig en kalm bent als je bezig bent. Verder wil ik wel graag horen hoe lang het al aan de gang is. Hoop dat ik je een beetje verder heb kunnen helpen. Kijk verder goed naar haar, en zoals hierboven verteld word zou ik het ook houden op een dagboekje waar je alles inzet.

Veel succes!

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 22:22

Bedankt voor je reactie.
Het nieuwe paard is er vanaf juli (om je een beeld te geven). En vanaf augustus staan ze dus een wei verder.
Het bokken is begonnen rond half oktober, de dag voor onze eerste wedstrijd. De proef was hoofdzakelijk op haar slechte kant dus die week heb ik een paar keer extra op haar slechte kant gereden en toen dacht ik al spierpijn..
De hengstigheid begon afgelopen maand (vlak erna is nog bloedonderzoek gedaan). Vanaf toen zijn we ook vaak na de club geweest..
De pony heeft eigenlijk altijd stress in de bak :) behalve bij springen of als ik haar moeilijke oefeningen laat doen (veel overgangen) en max driekwartier rijdt.. het is niet zo'n stilzitter.. tijdens springen ben ik dan trouwens de stresskip en heeft zij nergens last van. Daarom heb ik vrij standaard een laag hindernisje staan om tussendoor wat ontspanning te geven.

Wat je zegt van angst kan ook wel bij het uitslaan.. ik heb gemerkt dat ze het doet bij paarden waarvan mensen zeggen dat ze dominant zijn of zelf bokken en als er een paard recht op haar af komt.. ook vaker bij merries dan ruinen...
Ze is helemaal niet lelijk naar het andere paard toe trouwens. Wij hadden allemaal gedacht dat zij de baas zou worden maar die nieuwe laat zich niet kennen tijdens het eten (helemaal apart hoor) dus misschien vindt ze dat wel erg.. dat ze niet meer de baas is zeg maar.
We doen ongeveer evenveel met haar als hiervoor, alleen gaan we minder in het bos en meer in de bak rijden..

Ikzelf blijf er wel rustig onder en nu ik van jullie hoor dat een half jaar zeker moet kunnen ben ik helemaal gerust. Ik geef niet graag naamkaartjes zoals pismerrie en al helemaal niet graag hormonen.. ook straf ik haar niet voor alles (alleen als het echt erg wordt) en ik blijf ook niet boos.. ik heb ook wel eens last van mijn hormonen ;)

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:52

Ja kan er we een beetje inzitten van dat bokken, bij Wizard (het paard) waar ik dan op rijd heeft dit als die iets dus eng vind en begint te stressen. Jou merrie kan dat dus hebben bij andere paarden, dat ze dus een beetje in de stress schiet. Misschien mist ze het rijden in het bos ook wel, wie weet. Ik wil je verder heel veel succes wensen. Ik hoop voor je dat alles goed komt. Het bijhouden van iets is altijd wel handig, kan je toch zien of er verbetering in komt. Het komt wel goed, zal wel even wennen zijn voor haar dat ze ook niet meer de baas is. Fijn dat je zo rustig bent tegenover haar, zal ze vast fijn vinden! Ik vind dat je haar zoals ik nu hoor ook heel eerlijk tegenover haar. Het is toch een hele verandering. Ik ben benieuwd of het straks beter gaat, ik hoor het graag!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 23:01

Het heeft maar met 1 ding te maken, en dat is de komst van de ruin. Daardoor wordt haar hormoonhuishouding geprikkeld en is ze zo geworden. Daar moet je of mee leren om gaan, of de ruin weg doen.

petje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 23:14

Het vele hengstig zijn komt inderdaad door de komst van de ruin. je zou regumate kunnen proberen bij je merrie. dit zorgt ervoor dat de hormoonhuishouding van je merrie beter wordt geregelt. maar dit vind ik best agressief spul. Op de site van de paardendrogist vindt je ook suplementen om de hormoonhuishouding van je paard te regelen. dit kan vaak langdurig gebruikt worden. misschien het proberen waard voor jou en je merrie.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 10:18

Maar is het niet veel te snel om er vanalles in te pompen? Ik hoorde ook dat je als vrouw zijnde moet opletten met regumate (of zit ik verkeerd?), dan kan dat toch nooit super spul zijn...
Wij hebben gekozen voor een ruin omdat ze zelf zo dominant was en 2 merrie's vonden we geen goed idee. Bovendien heeft mijn vriend en nichtje een grote klik met hem dus die gaan we echt niet weg doen..
Kan het niet zijn dat ze went aan de ruin? Hormonaal zeg maar.. want volgens mij zijn ze nu al onafscheidelijk. ..

petje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 16:04

Ik heb geen ervaring met regumate op de langere termijn. Maar in ieder geval is het wel zeer prijzig. Mijn merrie heb ik 2,5 jaar geleden op een stuk land gezet waarbij ook een ruin stond. Zij was vanaf dat moment 3 maanden onafgebroken hengstig. Ze had ook totaal geen energie meer om wat te kunnen doen. Op aanraden van de DA heb ik haar toen 3 weken op regumate gezet. Dit werkte super. Ik heb haar daarna verhuist naar een andere stal, waar ook een ruin staat. ik had verwacht dat ze weer gelijk zo hengstig zou blijven. maar niet dus. Ze reageert totaal niet op deze ruin. Is toch een bepaalde wisselwerking tussen merrie en ruin, waardoor ze nu wel een gewone hormooncyclus heeft en op de vorige stal niet. Verdiep je eens in puur brons en puur hormoonbalans van de paardendrogist. Het is wellicht te proberen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 16:11

Hoe gaan die twee met elkaar om? Als ze veel hengstig is en de ruin misschien wel wat probeert bij haar kan ze ook gedekt zijn door de ruin of heeft ze hem veel van zich af moeten houden door te bokken/trappen. Wie weet heft ze daardoor rugklachten gekregen en heeft ze daarom last? Ik zou eerder denken aan een rugonderzoek dan een hormoononderzoek als ik alle nieuwe symptomen zo samen zie. Misschien een fysio, osteopaat of zelfs foto's van de rug? Al was het maar om eea uit te sluiten.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 21:13

@petje86 ik wil denk ik toch even afwachten of ze niet went aan de ruin voordat ik haar iets geef maar ik ga je tip wel nakijken en ervaringen daarover opzoeken..

@sallandval, het bokken begon voordat jaar hengstigheid begon op te vallen. Namelijk in een week nadat ik veel op haar slechte kant heb geoefend. Ook heeft de veearts haar rug al nagekeken en hebben hij en de zadelmaker ook nog gekeken naar drukplekken.. ik merk ook dat als ik doorrijdt en veel rechtricht-oefeningen doe dat het bokken ook minder wordt.
De ruin dekt haar niet maar wil wel graag knuffelen. En soms betrap ik hem erop dat hij haar in haar kuiten bijt...

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 11:43

Bij veel merries die hengstig zijn verkrampen de spieren in de lendenpartij, net achter je zadel. Hier kunnen ze dan last van krijgen. Wellicht moet je de rug eens lekker los laten maken door bijv een osteo of een goede masseur

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 18:23

Ik weet dat het al even geleden is dat ik heb gereageerd maar met die sneeuw ( -O- ) heb ik niets kunnen doen met de merrie.

Een paar dagen geleden heb ik voor het eerst weer flink kunnen rijden. Ik moet zeggen dat we toch wat vorderingen hebben gemaakt. Ze liep zo goed als recht en heeft tijdens het draven niet gebokt. Daarom heb ik het laatste kwartier besteedt aan galopperen en vooral het aanspringen (omdat ze de laatste tijd ook vaak verkeerd aansprong). Mijn buurvrouw heeft mij flink aangemoedigd en tips geroepen door de bak. Uiteindelijk heeft ze maar 2 keer gebokt op een kwartier tijd (en dan ook nog maar 1 miezerig bokje ipv een serie achter elkaar). Dus ik was echt heel erg blij!

Ze blijft wat hengstig zijn.. Ik vind het niet vervelend maar om haar toch ook een beetje rust te geven ga ik bij de dierenarts naar regumate informeren. Iemand van de club dacht ook dat als je dat een periode geeft dat ze daarna dan rustiger zou kunnen zijn.. Omdat ze dan aan de hele situatie gewend zou zijn.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:33

R12312 schreef:
Het heeft maar met 1 ding te maken, en dat is de komst van de ruin. Daardoor wordt haar hormoonhuishouding geprikkeld en is ze zo geworden. Daar moet je of mee leren om gaan, of de ruin weg doen.

Ik ga hier deels in mee. Bij mijn dame is het grotendeels veranderd door dat er nu hengsten op stal staan en voorheen toen ze gemengd stond met ruinen in de wei en vertoond zelfde gedrag. Ze ging staken in de bak en sloeg naar andere paarden en plette mij tussen de staldeur. Door consequent te zijn en toch de leiding over te nemen is ze heel handelbaar tijdens haar periodes. Alleen kan ze nog uitproberen bij andere. Ze krijgt van mij echt een lel, maar is na een aantal keer echt niet meer nodig dan weten ze het wel dat haar gedrag onacceptabel is.
Dat bokken kan komen dat ze tijdens haar hengstigheid zich steeds optrekt bij het gedeelte achter haar zadel. Daarna kan ze er spierpijn van hebben.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:34

Ik heb ook regumate een jaar gegeven maar daar vlakte mijn paard van af en kosten een heleboel geld. Geef nu oestress van naf en dat houd het ook rustig

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:04

Ook ik ga mee in het feit dat er verandering is gekomen sinds de komst van de ruin. Voorbeeldje;

Ik heb zelf een merrie.. Ik breng haar uit op Z niveau en staat in training op ZZlicht niveau. Superlief paard, vriendelijk karakter en absoluut niet dominant.

ze staat alleen met haar merrie-vriendinnetje in de paddock/wei en ze staat aan weerskanten naast merries. Echter kan ze ook prima naast ruinen staan hoor, maar dan merk ik wel al veranderingen in haar gedrag. Ze wil dan continue snuffelen, bij de ruin staan dralen als ze naast elkaar in paddock/weide staan en ze zit tegen een beginnende hengstigheid aan.
Nu stond er van de week een hengst op stal (ivm vakantiegangers) Hengst stond 4 stallen verder en mijn merrie kwam er verder niet echt mee in contact. Ze zag de hengst alleen als ik er langsliep en verder nooit laten snuffelen etc. Nu werd mijn merrie opeens bloedje hengstig, 2 weken lang. En als mijn merrie hengstig is dan vertoont ze dezelfde gedragsveranderingen als de jouwe.

Zadel en aansingelen is een ramp, been aanleggen is een bok, langs lopen met een paard is naar achter uithalen en wil ik haar poetsen dan mag dat alleen op haar hoofd/hals. Ja, ik heb een pismerrie. Nee, ik geef haar geen medicijnen/supplimenten. Al ben ik wel voorstander van Regumate.
Wat ik wil zeggen, ik denk dat grotendeels de oorzaak bij de hengstigheid ligt door de nieuwe ruin. En het spierpijnverhaal kan, ook mede door de hengstigheid (verkramping van lendenen/rug) en door de andere training.

Ik zou toch gaan kijken voor een suppliment wat haar helpt om haar hormonen wat beter in balans te houden. Wel super dat je gelijk het zadel heb gecheckt en niet denkt dat het allemaal aan je paard ligt, maar ook verder naar oorzaken zoekt!

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 16:12

Ik ben toch blij dat er meerdere mensen zijn die hetzelfde aan de hand hebben. Ik heb namelijk heel vaak gehoord 'het is maar pubergedrag' terwijl dat mijn intuïtie iets heel anders tegen mij zei..
@donsje, daarom heb ik dus ook eerst mijn zadel en al laten nakijken, ik wou haar zeker niet afstraffen voor iets waar ze niets aan kon doen.

Gelukkig is mijn merrie gedragsmatig (nog, afkloppen op hout) niet zo erg als sommige dingen die ik hier voorbij zie komen.. Ze kijkt alleen lelijk naar het zadel, wil happen naar het zadel en tijdens aansingelen en het bokken dan.. Tijdens de les is het alleen vervelend bij sommige paarden en alle ruiters (allemaal gevorderde) weten dat ze afstand moeten houden.

Ik ga mij eens verdiepen in wat hormoon-stabiliserende middelen die hier voorbij zijn gekomen zoals oestress. En ik zal de veearts bellen wat hij ervan denkt.

De laatste week was ze eigenlijk vrij rustig maar gisteren merkte ik toch weer dat ze hengstig was. Nu was er ook een andere merrie in de les die ook hengstig was dus misschien wordt het ook wel versterkt door de temperatuursveranderingen de laatste dagen..