Als je paard flipt....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KPet

Als je paard flipt....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 00:23

De afgelopen maanden ben ik bezig geweest om een ouder paard opnieuw in te rijden. Hij is 10, op zijn 6e voor het eerst ingereden en sindsdien onhandelbaar. Hij is het grootste deel van de tijd echt heel lief, maar hij erg lang erg boos/bang geweest op/van het zadel.

Twee jaar lang heb ik er over gedaan om zijn vertrouwen te winnen. Dat is uiteindelijk gelukt en hij werd een ander paard. Vriendelijk, meegaand en af en toe een tikje koppig. Hij is loperig, maar zeker niet angstig. Er was alleen een soort spanning bij hem. Meestal kreeg ik dat weg, maar soms niet.

Nu is hij de afgelopen maanden een voorbeeldig paard geweest. Hij is behandeld vanwege een harde en pijnlijke rug en daarmee leek de zadeldwang ook voorbij. Ik heb mijn tijd genomen, veel grondwerk en uiteindelijk 3 weken geleden voor het eerst weer onder de man. Hij gedroeg zich voorbeeldig. Had wat moeite met balans, maar geweldig contact met hem. Het probleem was dat hij zich afsloot. In de afgelopen twee jaar is hij niet meer geflipt. Af en toe sprong hij weg aan de lange lijnen, maar niet meer flippen.

Vanavond ging ik weer rijden. Ik had wel in de gaten dat er om de 1 of andere reden iets meer spanning in zat dan de vorige paar keer, maar besloot toch op te stappen. 10 min stappen ging vrij goed en hij werd iets relaxter, maar nog steeds wat korte pasjes. Toen schrok hij een beetje, ging een paar pasjes draven, ik wilde hem terug halen en had direct in de gaten dat dat de foute keuze was. Hij ging de lucht in, volgens toeschouwers een meter of 2 van de grond. Absoluut onbereikbaar heb ik 3 sprongen uitgezeten en me toen laten vallen. Van 4 meter is dat pijnlijk, maar buiten een beurs been ben ik ongedeerd.

Toch wil ik weten wat dit is. Dit komt altijd zo vreselijk extreem uit de hoek. Het is meer dan een beetje bokken. Het is echt compleet flippen, als een rodeopaard. Nu ben ik wel wat gewend, weet hoe ik moet vallen en ben niet bang. Toch is er iets met dit paard. Hij slaat om en is dan onbereikbaar. Dit is niet alleen gevaarlijk voor mij, maar ook voor anderen. Er waren nog twee andere combinaties in de bak. Hij gaat naar de andere paarden toe. Na een rondje rennen kon ik hem weer pakken en opstappen. Hij is niet meer echt ontspannen geworden, maar ik heb nog 5 minuten veilig kunnen stappen.

Ik heb het idee dat hij dit doet als hij zich opgesloten voelt. Hij is ooit, lang geleden, ingereden met elastieken aan het bit en daarmee maar laten rondspringen. Nog steeds pakt hij het bit niet goed aan en ook aan de lange lijnen heb ik moeite om zijn neus naar voren te krijgen. Hij kropt op. Hij wordt niet opgesloten, maar heeft dit idee en daar lijkt hij op te reageren.

Ik twijfel nu of ik nog door moet met dit paard. Ik heb vreselijk veel in hem geinvesteerd aan tijd, blauwe plekken (en een paar breuken) en ook wel wat geld. Hij leek het dit keer te snappen, maar was het ijdele hoop? Wordt dit paard ooit veilig? Het heeft met dat opsluiten te maken, maar hoe krijg ik het er uit? Tips zijn welkom. Als hij zich de komende tijd weer vaker zo gaat gedragen vrees ik dat het ergens voor hem ophoudt.

Pijn is overigens eigenlijk uitgesloten. Hij is veelvuldig overgekeken door DA en behandeld door de ostheo. Voor pijn is het gedrag ook te onregelmatig. Dit paard is 99% van de tijd een schatje, maar die laatste procent maakt hem, nu, gewoon erg gevaarlijk.

keshia

Re: Als je paard flipt....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 00:35

ik zou toch denken aan iets van wolfstanden, of wellicht zelf een (oude) kaakbreuk.. waarschijnlijk heb je tijdens de schrikreactie net wat meer druk dan normaal aangenomen op het bit, en daardoor een reactie uitgelokt... Ik ben geen pro-bitloos typetje, maar heb je dat al eens geprobeerd? hoe hij daarop reageert? daarmee valt een eventueel kaakprobleem al wat meer uit te sluiten.. ik zou eens een GOEDE! tandarts erbij halen, of eens een foto van de kaak laten maken op de kliniek... zou niet gek staan te kijken als het daaraan ligt..

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 00:36

Nee niet doorgaan met dit paard, het is niet je leven waard en zo onberekenbaar lijkt me erg gevaarlijk.
In ieder geval niet erop stappen misschien kun je hem voor de kar beleren maar ik vraag me af of dat wel vertrouwd is.
Je zou zijn rug nog op de foto kunnen zetten maar als je zelf pijn uitsluit zou ik een beslissing maken hoe moeilijk ook.

Wat Kesha hierboven zegt is een heel goede tip _/-\o_

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 00:42

Lijkt wel een beetje op mijn paard. Die had pijn aan de hele rechterkant van z'n lijf, had een trauma aan z'n schedel en kon ook ineens "vanuit het niets" zomaar ontploffen. Die van mij bokt dan niet, die zet het gewoon op een rennen (vlak langs paaltjes/bomen heen, alles doet hij om je kwijt te raken) Hij was ten einde raad door het niet-begrepen zijn.

Bij hem werkt het om de dingen met hééééle kleine stapjes te doen. Geen doel of plannen te hebben wanneer je rijdt behalve dan de samenwerking. Ervoor zorgen dat hij geen spanning kan opbouwen door 'm voordat hij gespannen raakt de spanning al te laten afvloeien.
Hij is jarenlang bezig geweest met wil ik niet, kan ik niet. Hij kón ook niet wat je van 'm vroeg. En nu vraag ik niet meer dan wat hij kan. Keer op keer. De truc is om 'm niet te overvragen, zonder dat hij het saai gaat vinden. Hij is slim. En daar word je als ruiter inventief van ;)
Laatst bijgewerkt door Koper op 09-12-14 00:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 00:42

Of er zit iets grandioos mis ergens, of dat bit is de crux.
Mijn ruin was niet remmen met bit, ook hield hij de bovenlijn altijd krampachtig vast.
Het is een ander paard geworden zonder bit. Ik heb het later nog wel eens geprobeerd met bit; geen succes.
Heb je het al eens zonder bit geprobeerd?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 00:45

Ps: hoe word hij gehouden? Loopt hij buiten met andere paarden? Wat eet hij? Zo'n gespannen tiep kan ook een maagklantje zijn...
Ofwel: hoe zijn de randvoorwaarden?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 00:46

Interessant topic. Niet echt advies helaas, al heb ik persoonlijk wel goede ervaringen met Pavo Nerve Control voor paarden die enorm veel spanning opbouwen/moeilijk spanning af kunnen vloeien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 00:47

justkid schreef:
Nee niet doorgaan met dit paard, het is niet je leven waard en zo onberekenbaar lijkt me erg gevaarlijk.
In ieder geval niet erop stappen misschien kun je hem voor de kar beleren maar ik vraag me af of dat wel vertrouwd is.
Je zou zijn rug nog op de foto kunnen zetten maar als je zelf pijn uitsluit zou ik een beslissing maken hoe moeilijk ook.

Wat Kesha hierboven zegt is een heel goede tip _/-\o_

Ik zou er ook niet mee doorgaan (mits lichamelijke oorzaken uitgesloten).
Sommige paarden komen nooit over een slechte ervaring heen en blijven gevaarlijk. Zeker na de leeftijd van 8 jaar is gedrag nog maar moeilijk om te buigen. Weet je goed de achtergrond van dit paard?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 00:47

Heb je allerlei situaties vergeleken? Longeren met/zonder hoofdstel? Rijden met/zonder hoofdstel? Eventueel rijden met/zonder zadel? Dit soort gedrag is wel erg extreem voor een gedragsprobleem, dus ik ga uit van pijnreacties bij specifieke prikkels. En wanneer die prikkels optreden... is een lastige zoektocht.

Edit. En inderdaad: heb je alle randvoorwaarden bekeken? Staat hij in een kudde? Hoe vaak komt hij buiten? Wat voor krachtvoer stop je erin?

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 00:51

Het paard is op zijn 6e ingereden. Waarom toen pas? Had dat misschien ook een reden?
Ken je de geschiedenis van 3 tot 6 jaar? ;) Misschien heeft het paard toen wel een nare ervaring gehad met bit, druk o.i.d. En verder ga ik met de rest mee wat het medische gebied betreft (tandarts).

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 01:02

Je beschreef net in je vorige topic een vrij oud paard dat onvoldoende conditie had, en geen goede bespiering, en die bovendien kissing-spine had. ?????????
Kreeg je niet de antwoorden die je graag had gehoord misschien ?
Als een paard niet doet wat je van hem vraagt, dan zijn maar maar 3 mogelijke oorzaken
1e je stelt de verkeerde vraag
2e je stelt de juiste vraag maar het paard begrijpt het niet, dus moet je je meer en beter verstaanbaar maken.
3e je paard kan het gevraagde niet, of nog niet uitvoeren, dit kan dit kan door een medisch probleem zijn of gewoon door zijn bouw, of door onvoldoende training.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 01:16

Of een combinatie daarvan ;)

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 01:17

aeolusnr1 schreef:
Je beschreef net in je vorige topic een vrij oud paard dat onvoldoende conditie had, en geen goede bespiering, en die bovendien kissing-spine had. ?????????
Kreeg je niet de antwoorden die je graag had gehoord misschien ?
Als een paard niet doet wat je van hem vraagt, dan zijn maar maar 3 mogelijke oorzaken
1e je stelt de verkeerde vraag
2e je stelt de juiste vraag maar het paard begrijpt het niet, dus moet je je meer en beter verstaanbaar maken.
3e je paard kan het gevraagde niet, of nog niet uitvoeren, dit kan dit kan door een medisch probleem zijn of gewoon door zijn bouw, of door onvoldoende training.

Ja klopt, maar dat is een andere. Dat is een pony van 23. Dit is een paard van 10. Zijn beste vriendjes, maar wel verschillende dieren dus :)

Verder snap ik je drie mogelijkheden en ben ik het daar grondig mee eens. Ik weet dat het antwoord in optie 2 ligt. Hij snapt niet wat ik vraag. Het probleem ligt wat mij betreft ook niet in het reageren, maar in de heftigheid ervan. Hij voelt zich - denk ik - opgesloten en daardoor ontstaat kortsluiting in zijn hoofd. Op dat moment is er geen contact meer mogelijk. Ik houd het echt heeel, heeel simpel nu. Het is stappen, balans laten zoeken, dat moet hij zelf doen. Ik heb echt maar heeeeel licht contact met de mond. Minimaal is genoeg nu. Ik rijd echt met lange teugels. Waar je optie 2 denk ik geen rekening mee houdt, zijn herinneringen bij het paard. Hij mag reageren, maar de heftigheid ervan is het probleem.
Laatst bijgewerkt door KPet op 09-12-14 01:55, in het totaal 1 keer bewerkt

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 01:44

Lisaapee schreef:
Het paard is op zijn 6e ingereden. Waarom toen pas? Had dat misschien ook een reden?
Ken je de geschiedenis van 3 tot 6 jaar? ;) Misschien heeft het paard toen wel een nare ervaring gehad met bit, druk o.i.d. En verder ga ik met de rest mee wat het medische gebied betreft (tandarts).

Ik heb hem direct bij de fokker vandaan dus ken inderdaad zijn voorgeschiedenis. Hij was op zijn 3e nog wat klein, dus ze hebben hem laten uitgroeien. Op zijn 5e zijn ze langzaam met hem gestart en op zijn 6e is hij echt ingereden, dat hebben ze uitgebesteed. Daar op stal heb ik hem ook gereden (toen 4 weken onder het zadel en al over hindernissen gejaagd) en was het een jong paard met spanning dat achter het bit liep. Hij had, en heeft, wel een erg goed karakter. Verder zag ik, behalve een gebrek aan ervaring, weinig problemen. Had een goed karakter verder.

Bij mij komt er standaard minstens eens per jaar een tandarts alle paarden checken. Dit paard heeft geen geweldige tanden, maar het is niet vreselijk. Volgens de tandarts geen probleem met bit.

demo_love schreef:
Heb je allerlei situaties vergeleken? Longeren met/zonder hoofdstel? Rijden met/zonder hoofdstel? Eventueel rijden met/zonder zadel? Dit soort gedrag is wel erg extreem voor een gedragsprobleem, dus ik ga uit van pijnreacties bij specifieke prikkels. En wanneer die prikkels optreden... is een lastige zoektocht.

Edit. En inderdaad: heb je alle randvoorwaarden bekeken? Staat hij in een kudde? Hoe vaak komt hij buiten? Wat voor krachtvoer stop je erin?

Even als antwoord op meer vragen deze quote. Ik heb, omdat hij het bit niet aannam, jarenlang gewerkt zonder bit. Met een dual halter van monty roberts. Hier is hij mee opgeleid. Uiteindelijk reageert hij echter niet goed genoeg op de neus. Ook wilde ik dat het bit weer een mogelijkheid zou worden dus hebben we het bit weer geïntroduceerd. Hij pakt het nu veel beter aan, maar hij heeft een hele zachte mond. Ik gelukkig ook een hele zachte hand, dus we werken wel aardig samen. Onder het zadel heb ik er in het begin helemaal niet aan gezeten, echt lange teugel. Vanuit daar zijn we gaan oefenen met sturen, wederom lange teugel, maar gewoon links-rechts en ben ik hem lang en laag gaan instellen. De lange lijnen vind hij moeilijker. Alleen al van het gewicht van de lijnen zet hij heel diep in. Hij lijkt niet te snappen dat zijn neus ook naar voren kan. We werken daar hard aan om de neus er uit te krijgen en dat gaat steeds beter. Onder het zadel vraag ik vanzelfsprekend veel minder. Zodra hij dreigt op te kroppen laat ik los (als in, helemaal weg die teugel). Ik ging ook altijd uit van pijn, maar ik denk niet dat het dat is. Het heeft iets met opsluiten te maken. Het gebeurt als ik hem terug probeer te rijden. En ja, als hij eenmaal aan het springen is, neem ik ongetwijfeld te veel in de hand, maar dan is hij al bezig. Dus waarom begint hij?

Tot nu toe is hij heel erg ontspannen geweest. Spanning was wel een issue, maar dat is er echt wel uit. Het viel nu op omdat hij iets minder bereikbaar was, en met een iets strakkere bovenlijn liep. Hij heeft tot nu toe steeds netjes stilgestaan bij opstijgen en daarna rustig weggestapt. Nu bleef hij staan en moest ik hem echt overtuigen om naar voren te gaan. Het is niet echt spanning, als in heetheid, maar een gebrek aan totale ontspanning.

De randvoorwaarden: hij is een paar maand geleden verhuisd van een kleine stal (4 paarden/pony's) naar een kleine pensionstal (25/30 paarden). Hij ging altijd overdag op de wei, snachts binnen. Nu nog, maar minder lang op de wei (± 5 uur nu). Hij is samen met zijn vriendje verhuisd en staat daar nog steeds mee op de wei. De weides nu zijn wel een stuk kleiner. Verder merk ik dat hij geen sprintjes meer trekt, is ook niet echt plek voor. Hij is van sportbrok naar basisbrok gegaan. Daarnaast krijgt hij nog steeds een beetje muesli erbij. Op deze stal lijkt hij zich best goed te voelen. Er is veel rust op stal en hij heeft het daar tot vandaag echt heel goed gedaan.
Lisaapee schreef:

Ik heb hier wel een beetje moeite meer trouwens. Hoezo 'pas' 6 jaar. Waarom zou een paard al op 3 jarige leeftijd moet worden ingereden? Hoewel ik de timing niet heb bepaald, heb ik meer schade gezien van paarden die te jong (3/4) worden ingereden dan van paarden die lekker hebben mogen uitgroeien. Ik ga er zelf absoluut nooit voor het 5e jaar op zitten. Maar dit is persoonlijke overtuiging, niet echt relevant voor dit verhaal. En zoals al eerder gesteld. De inrij-ervaring was geen geweldige voor hem. Hij is met elastieken tussen het bit en de singel vast gezet en rondgejaagd.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 02:39

Oh! Ik vergeet nog een belangrijke randvoorwaarde: het paard had 8 dagen geleden voor het eerst ever 4 dikke stalbenen. Sindsdien gaat het steeds weg, maar heeft hij bijna elke dag in de ochtend dikke achterbenen. Vooral na een dag rust (=6u op stal en savonds nog even los in cirkel, waar hij weinig doet is het erg). Gisteren was het ook rustdag. Verder zijn ze vrijdag bekapt. Ik heb het idee dat ze met die kou minder actief zin op de wei.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 08:11

Die van mij gaan nu met de kou van vorige week juist als gekken in het rond :D Whiiiiieeee :):)

Wat doe je met uit de wei halen, poetsen, opzadelen? Krijgt je paard dan gelegenheid om aan te geven wat hij daarvan vindt en hoe reageer je daarop? Wat doe je nog meer met 'm behalve rijden?

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 08:25

Mooi om te lezen dat ie idd "pas" met 6 is ingereden en dat je naar alle factoren wil kijken. Ik hoop dat je er samen uitkomt!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 08:34

Ik verwacht echt een medisch probleem.
En dat kan een gecompliceerd probleem zijn. Hij is al jaren moeilijk en dat kan een opstapeling betekenen door het compenseren en dus steeds nieuwe problemen komen.

Met de kou zijn ze juist vaak drukker, dikke benen na slechts 6 uurtjes stal is ook niet normaal.

Heb helaas zelf ook een paard met medische problemen. Je ziet er nauwelijks wat aan.pasrd swingt lekker los in bak. Dierenartsen hebben hem behoorlijk doorgelicht met foto's en onderzoeken en de bevindingen zijn klein. Wel weet ik dat mijn paard erg werkwillig is en van daaruit neem ik zijn signalen heel serieus.
Iemand die hem nu zou "kopen", zal eerder verwachten dat hij niet wil ipv niet kan.
Verkopen ga ik natuurlijk niet ;-)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 08:38

5 uur buiten op een klein perceel is voor dit paard veel te weinig. Geef hem de ruimte om lekker paard te zijn in een stabiele groep, daar worden ze zelf verzekerd van. Dat is ook veel beter voor zijn stalbenen.

Wij hebben een paard op stal gehad die kwam van het jaar rond 24/7 buiten en ging bij ons naar zomers 24/7 buiten en s winters s nachts op stal bij daglicht buiten.
Is op 3 jarige leeftijd zadelmak gemaakt en daarna alleen als fokmerrie ingezet bij ons op 9 jarige leeftijd weer bereden en ook voor de fokkerij ingezet. Dit paard kon ook op onverwachte momenten totaal flippen. Zo erg dat niemand er meer op durfde en de eigenaar de merrie naar de slager wilde brengen.
Gelukkig was er (een voor ons goede bekende en erg betrouwbaar) persoon die graag nog met deze merrie wilde fokken. Nakomelingen waren allemaal fijne betrouwbare paarden.
Merrie staat daar weer het jaar rond 24/7buiten en wordt ook weer bereden zonder problemen.
Ook dat heeft iets met opsluiten te maken.

Je geeft zelf al aan dat je paard meer gespannen was dan de vorige keren, wat ik persoonlijk zou doen met zo'n paard is even een stap terug doen, die dag er niet op gaan zitten maar iets doen wat hij makkelijk af kan. Dat maakt de kans op een positieve ervaring voor beide veel groter.
Je paard gaf dus zelf al aan dat er iets niet oké was, kijk, luister en begrijp. Ook jouw eigen onderbuikgevoel.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 08:52

Lastig probleem. Ik snap dat je meer controle wilt dan met bitloos, maar ik zou me kunnen voorstellen dat het gebruikte bit misschien niet geschikt is. Mijn paard had heel veel moeite met een gebroken bit; enkel of dubbel maakte niet uit. Als je de teugels maar even oppakte ging hij er vandoor. Toen zijn we overgestapt op een ongebroken trens en nooit meer problemen gehad.

Mogelijk is het probleem bij jouw paard ontstaan bij het inrijden. Misschien te hardhandig geweest.

Zo moeilijk om te oefenen om zijn neus eruit te krijgen en ontspanning te krijgen. Ik heb mijn paard tijdens het longeren het stemcommando 'ontspan' geleerd. Dan deed hij zijn hoofd omlaag, zoals bij halsstrekken.

Onze pony was o.m. claustrofobisch en trailers, maar ook stallen en hekken waren een probleem. We zijn met haar gaan oefenen om tussen dingen door te lopen, eerst een van ons op 5 meter van het hek en heel langzaam de afstand kleiner maken. Als dat na een poos goed ging en bleef gaan, de volgende stap: een autoband en een persoon. En dan een balkje op de grond en dat steeds hoger houden... enz, enz. Het heeft lang geduurd, maar het is wel overgegaan.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 08:57

Is hij ook al rondom op de foto geweest? Dat je hem hebt laten checken lees ik wel hoor en volgens mij ben je erg grondig met hem, maar dit heb ik nog niet specifiek gelezen. Longeer je hem voor je opstapt?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 09:02

Eerst alle lichamelijke oorzaken uitsluiten. Ik ken paarden met KS die dit ook deden.
Tanden na laten kijken, hele bovenlijn laten nakijken (liefst op de foto) incl. SI gewricht.
Klinkt rigoreus maar zo kan je ook niet door natuurlijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 09:16

Eens met Suzanne F.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 09:20

Heb je het bit ansich al eens na gekeken. Ik heb vroeger een pony gehad (nooit geen problemen gehad) die van het een op het andere moment begon te flippen. Na een aantal weken en heel veel vallen gemaakt te hebben hebben mijn ouders toendertijd mijn pony weg gebracht om te "corrigeren".
Na een paar dagen moesten wij maar eens komen kijken want zij hadden totaal geen problemen, moest mijn eigen tuig meenemen. Uiteindelijk met mijn eigen hoofdstel en bit moeten rijden en toen begon het flippen weer. Uiteindelijk is er een heel klein membraampje op het bit gevonden wat deze reactie veroorzaakte..

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 10:47

KPet schreef:
Ik heb hier wel een beetje moeite meer trouwens. Hoezo 'pas' 6 jaar. Waarom zou een paard al op 3 jarige leeftijd moet worden ingereden? Hoewel ik de timing niet heb bepaald, heb ik meer schade gezien van paarden die te jong (3/4) worden ingereden dan van paarden die lekker hebben mogen uitgroeien. Ik ga er zelf absoluut nooit voor het 5e jaar op zitten. Maar dit is persoonlijke overtuiging, niet echt relevant voor dit verhaal. En zoals al eerder gesteld. De inrij-ervaring was geen geweldige voor hem. Hij is met elastieken tussen het bit en de singel vast gezet en rondgejaagd.

maatje31 schreef:
Mooi om te lezen dat ie idd "pas" met 6 is ingereden en dat je naar alle factoren wil kijken. Ik hoop dat je er samen uitkomt!

Tja, het is maar net hoe jullie de 'pas' zelf willen opvatten en kennelijk raak ik daar toch een gevoelig puntje. De meeste paarden worden op hun 3e, 3,5 jarige beleerd omdat ze dan mentaal ook erg snel groeien en dingen dus snel oppakken. Ik heb mijn paard ook op haar 4e beleerd omdat ik haar bij 3 nog te pril vond. Het is gewoon niet gebruikelijk om een paard op zijn 6e te beleren. (Lees: gebruikelijk, andere meningen dus niet uitgesloten) Vandaar mijn vraag. Er kon toch inderdaad iets mis zijn gegaan op eerdere leeftijd? En dat is er, met elastieken rondjagen is geen goede beleringsmanier. Volgens mij stel ik dus geen rare vraag :)

Dan nog over het flippen. Heel soms kom je gewoon een paard tegen die een knop heeft die je niet om wilt zien gaan. Wat het precies triggered dat die knop omgaat is onduidelijk en kan vanuit het niets soms gebeuren, maar levensgevaarlijk is het wel. Is het een idee om naast de nadruk op medisch ook naar het gedrag met een gedragstherapeut / paardenfluisteraar te kijken ? Natuurlijk ken jij je eigen paard het best maar zulke mensen prikken er soms net even doorheen.