Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
justkid schreef:Nee niet doorgaan met dit paard, het is niet je leven waard en zo onberekenbaar lijkt me erg gevaarlijk.
In ieder geval niet erop stappen misschien kun je hem voor de kar beleren maar ik vraag me af of dat wel vertrouwd is.
Je zou zijn rug nog op de foto kunnen zetten maar als je zelf pijn uitsluit zou ik een beslissing maken hoe moeilijk ook.
Wat Kesha hierboven zegt is een heel goede tip
aeolusnr1 schreef:Je beschreef net in je vorige topic een vrij oud paard dat onvoldoende conditie had, en geen goede bespiering, en die bovendien kissing-spine had. ?????????
Kreeg je niet de antwoorden die je graag had gehoord misschien ?
Als een paard niet doet wat je van hem vraagt, dan zijn maar maar 3 mogelijke oorzaken
1e je stelt de verkeerde vraag
2e je stelt de juiste vraag maar het paard begrijpt het niet, dus moet je je meer en beter verstaanbaar maken.
3e je paard kan het gevraagde niet, of nog niet uitvoeren, dit kan dit kan door een medisch probleem zijn of gewoon door zijn bouw, of door onvoldoende training.
Lisaapee schreef:Het paard is op zijn 6e ingereden. Waarom toen pas? Had dat misschien ook een reden?
Ken je de geschiedenis van 3 tot 6 jaar?Misschien heeft het paard toen wel een nare ervaring gehad met bit, druk o.i.d. En verder ga ik met de rest mee wat het medische gebied betreft (tandarts).
demo_love schreef:Heb je allerlei situaties vergeleken? Longeren met/zonder hoofdstel? Rijden met/zonder hoofdstel? Eventueel rijden met/zonder zadel? Dit soort gedrag is wel erg extreem voor een gedragsprobleem, dus ik ga uit van pijnreacties bij specifieke prikkels. En wanneer die prikkels optreden... is een lastige zoektocht.
Edit. En inderdaad: heb je alle randvoorwaarden bekeken? Staat hij in een kudde? Hoe vaak komt hij buiten? Wat voor krachtvoer stop je erin?
Lisaapee schreef:Het paard is op zijn 6e ingereden. Waarom toen pas? Had dat misschien ook een reden?
Ken je de geschiedenis van 3 tot 6 jaar?Misschien heeft het paard toen wel een nare ervaring gehad met bit, druk o.i.d. En verder ga ik met de rest mee wat het medische gebied betreft (tandarts).
KPet schreef:Ik heb hier wel een beetje moeite meer trouwens. Hoezo 'pas' 6 jaar. Waarom zou een paard al op 3 jarige leeftijd moet worden ingereden? Hoewel ik de timing niet heb bepaald, heb ik meer schade gezien van paarden die te jong (3/4) worden ingereden dan van paarden die lekker hebben mogen uitgroeien. Ik ga er zelf absoluut nooit voor het 5e jaar op zitten. Maar dit is persoonlijke overtuiging, niet echt relevant voor dit verhaal. En zoals al eerder gesteld. De inrij-ervaring was geen geweldige voor hem. Hij is met elastieken tussen het bit en de singel vast gezet en rondgejaagd.
maatje31 schreef:Mooi om te lezen dat ie idd "pas" met 6 is ingereden en dat je naar alle factoren wil kijken. Ik hoop dat je er samen uitkomt!