oude pony weer onder het zadel: wat gaat er mis?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KPet

oude pony weer onder het zadel: wat gaat er mis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 00:40

Ik weet niet goed waar ik moet beginnen, maar ik heb tips/hulp nodig. Sorry voor de lange uitleg.

Mijn oude wedstrijdpony is inmiddels bijna 23. Ik rijd hem al sinds zijn 8e en op zijn top liep hij echt heel erg goed. Een pony kan je in wedstrijden natuurlijk niet zo ver krijgen, maar thuis liep hij GP oefeningen. De eerste drie jaar dat ik hem reed liep hij erg op de voorhand, met een holle rug en achter de teugel, maar dat veranderde en zo'n 6 jaar later ging hij voor het eerst 'zitten' in de piaffe. Dat gevoel vergeet ik nooit meer, fantastisch!

Vanaf zijn 17e heeft hij een bijrijder gekregen. Het meisje in kwestie kon niet echt goed rijden, maar ik had een goed getrainde pony dus dacht dat het wel kon. Een jaar later is kissing spine geconstateerd. Onder mij liep hij nog wel goed, maar onder haar wilde hij niet echt meer. Hij drukte de rug weg. We besloten haar met een bijzetje wat te helpen en toen ging het steeds beter. Achteraf denk ik dat er daar al iets mis is gegaan.

In het voorjaar van 2013 ging Meneer hoesten. Hij is vrijwel de hele zomer aan het kwakkelen geweest en toen hij eindelijk beter was, was er niet veel meer van over. Ik besloot hem, voorlopig, met pensioen te doen. Afgelopen voorjaar ging het weer steeds beter, maar zijn rug was enorm aan het inzakken. Ivm zijn KS adviseerde de da hem weer op te pakken. In de zomer ben ik aan zijn conditie gaan werken, want die was belabberd. In September begon ik weer met rijden. Qua conditie hield hij dit vol, maar zijn rug ging niet beter.

Nu heeft hij zo'n 6 weken aan de dubbele longe gewerkt. Dit doet hij super. Hij beweegt weer ruim, geen korte pasjes meer. Hij krijgt ook weer een beetje bovenlijn. Vandaag probeerde ik weer 20min onder het zadel. In zijn bovenlijn loopt hij echt veel beter, maar hij loopt volledig onder me uit, echt een heel hoog tempo in de draf en behoorlijk op de voorhand. Hij probeert zijn rug te gebruiken, maar hij krijgt zijn achterhand er niet goed onder. Zijgangen gaan weer super, maar galopwissels bijvoorbeeld echt niet. Nu klinkt dit misschien ingewikkeld, maar ik hou het vrij basis en voorwaarts. Geen verzameling of dergelijke.

Aan het einde merkte ik wat verzet bij hem, vooral een soort moeite. Wel willen, niet kunnen. Na het afstijgen stond hij ineens met een heel hoge kont. Echt volledig weggedrukte rug en bekken naar voren gekanteld. Ook erg stijf in de achterbenen. Zo liep hij tijdens de training echt niet.

Ik weet op dit moment niet meer hoe ik verder moet. Hij heeft pijn.... spierpijn of rugpijn, geen idee. Maar hij moest van de da weer onder het zadel. Moet ik langer wachten, langer spieren kweken, of toch proberen er doorheen te rijden? Hij wil overigens wel echt nog werken. Hij is wat de betreft geen oude pony en zijn longen klinken niet meer als copd longen (volgens da). Qua conditie kan hij het aan en de bespiering is echt aan het verbeteren. Maar die rug..... zonder training heeft hij pijn en wordt het zeker erger, maar de belaste training doet ook pijn...

Wat moet ik doen?

kraakte

Re: oude pony weer onder het zadel: wat gaat er mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 00:45

Ik zou het rijden laten en enkel trainen vanaf de grond. Geen belasting op zijn rug maar wel de training en opbouw van goede spieren op de juiste plekken.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 00:46

Ik zou het veel rustiger opbouwen. Eerst eens kijken wat stappen doet, draven, galopje, op de lange rechte lijnen. Nu doe je zijgangen, wissels en wat al niet meer en daarna staat hij stijf. Ik denk dat je teveel hebt gewild.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 00:51

Weet je zeker dat je zadel nog past?
En wellicht eens een ander soort zadel proberen?
Ik ben recent overgestapt door mijn eigen beperking op een semi boomloos zadel van Trekker en ik heb dus een heel ander paard onder mijn kont. Ik heb de Luxus die is vrij smal nog qua zit voor (semi)boomloos.
Ze is nu echt ontzettend voorwaarts en dat is ze nog nooit zo geweest, erg fijn.
Wie weet is dit voor jou de oplossing ook of geeft het in ieder geval verlichting waardoor je er mee verder kunt.

Misschien niet de tip waar je naar zoekt, maar wel het overwegen waard, je kunt testzadels aanvragen van dit merk als je wil.
De osteo die hier was had qua boomloos geen betere of slechtere ervaringen qua vast zitten in het lichaam als met boomzadels.
Ik heb dit zadel, ik heb er een via marktplaats gekocht.
http://www.skyriding.be/producten/trekker-luxus

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 00:58

Pauline schreef:
Ik zou het veel rustiger opbouwen. Eerst eens kijken wat stappen doet, draven, galopje, op de lange rechte lijnen. Nu doe je zijgangen, wissels en wat al niet meer en daarna staat hij stijf. Ik denk dat je teveel hebt gewild.

Hier ben ik het mee eens. Daarnaast, hij stond met pensioen, dat ging best op het 'doorzakken' na, en toen je weer begon met rijden ging het mis. Dan is rijden in mijn ogen dus geen optie meer. Kies er dan voor om dat niet meer te doen, en zeker geen pittige oefeningen meer. Lekker wat aan de longe voor zolang het goed gaat, en als ook dat niet meer werkt, gewoon helemaal niets meer doen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 01:06

Gewoon niet meer rijden? Doe je het dier een groot plezier mee. Gewoon lekker trainen vanaf de grond. :j

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 01:26

Paard is reeds vrij oud.
Paard heeft Kissing spine zeg je zelf, op zo'n paard kan en mag je echt niet meer rijden.
Bovendien is het levensgevaarlijk, dit kan onverwachts een hevige pijnsituatie opleveren en daardoor kan jouw veiligheid op zo'n moment heel erg bedreigd worden.
Niet meer op rijden dus.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 02:05

Ik snap een aantal reacties, maar het doorzakken is een wezenlijk probleem. De werzels komen juist door goed ruggebruik van elkaar en maken hem daarmee pijnloos. De dierenarts geeft aan dat training essentieel is en ook de osteopaat geeft aan dat het probleem ligt in gebrek aan spieren.

Zijgangen doe ik voor flexibiliteit en correcte buiging, zowel verticaal als horizontaal. Zijgangen kosten hem totaal geen moeite en een wissel in arbeidsgalop doe ik om te testen of hij zijn achterhand kan onderbrengen. Nu nog niet, prima, dan gaan weer verder.

Hij is sinds het begin van de training echt veel beter gaan lopen, dus deze pony nu al opgeven vind ik geen optie. Leeftijd is niet het probleem, hij heeft door dat jaar stilstaan niet de juiste spieren meer om zijn ks te compenseren. Die moeten worden opgebouwd, niet nog verder afgebroken.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 02:07

Ik snap een aantal reacties, maar het doorzakken is een wezenlijk probleem. De werzels komen juist door goed ruggebruik van elkaar en maken hem daarmee pijnloos. De dierenarts geeft aan dat training essentieel is en ook de osteopaat geeft aan dat het probleem ligt in gebrek aan spieren.

Zijgangen doe ik voor flexibiliteit en correcte buiging, zowel verticaal als horizontaal. Zijgangen kosten hem totaal geen moeite en een wissel in arbeidsgalop doe ik om te testen of hij zijn achterhand kan onderbrengen. Nu nog niet, prima, dan gaan weer verder.

Hij is sinds het begin van de training echt veel beter gaan lopen, dus deze pony nu al opgeven vind ik geen optie. Leeftijd is niet het probleem, hij heeft door dat jaar stilstaan niet de juiste spieren meer om zijn ks te compenseren. Die moeten worden opgebouwd, niet nog verder afgebroken.

De vraag is alleen hoe....

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 02:55

Ik snap niet zo goed waarom 'ie van de DA per se OHZ moet, rugspieren kan je toch (juist) vanaf de grond ook prima trainen? of voor een wagentje? Maar goed, ik ben totaal geen expert op dit gebied, ben wel benieuwd naar de beweegredenen van de DA. Ik snap wel dat de rug trainen positieve effecten heeft, maar je zou toch zeggen dat je de rug van een (ouder) paard met KS niet met extra gewicht wil belasten.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 03:18

Bambolina schreef:
Ik snap niet zo goed waarom 'ie van de DA per se OHZ moet, rugspieren kan je toch (juist) vanaf de grond ook prima trainen? of voor een wagentje? Maar goed, ik ben totaal geen expert op dit gebied, ben wel benieuwd naar de beweegredenen van de DA. Ik snap wel dat de rug trainen positieve effecten heeft, maar je zou toch zeggen dat je de rug van een (ouder) paard met KS niet met extra gewicht wil belasten.

Als ik de da goed begrijp zou het extra gewicht ervoor zorgen dat hij moet gaan dragen. Vanaf de grond gebruikt hij de juiste bewegingsspieren - vooral de lange rugspieren en buikspieren dan natuurlijk - wel, maar hij moet zijn rug echt weer omhoog gaan duwen. Die spieren die dat moeten gaan doen kunnen van de grond wel getraind worden, maar eigenlijk niet genoeg. De rug moet stomweg minder hol worden en daarvoor moet de bekken natuurlijk kantelen. Dus achterhand erbij trainen.

Ik vind het alleen heel lastig te bepalen wanneer hij genoeg spieren heeft. Het rijden vanavond toonde niet genoeg achterhand, maar de rug kwam er wel bij en hij liep niet met een hoog kruis. Daarna was het alsof hij eindelijk weer kon ontspannen na dat werk en dus weer helemaal terugzakte in die houding die hij spierloos had gekregen. Het leek ook meer spierpijn dan last van de ks, hoewel die rug weer omlaag ongetwijfeld ks-pijnen moet hebben veroorzaakt. Toen liep hij ook direct weer kort achter. Tijdens het rijden was dat nog niet goed, maar veeeel beter dan een half jaar geleden in de wei.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 08:53

Waarom zou je op de grond niet genoeg spieren kunnen trainen?
Met goed longeren train je dezelfde spieren als met rijden, alleen belast je de rug met extra gewicht niet. Mocht je extra willen kun je nog altijd met lange lijnen of werken aan de hand andere oefeningen meenemen zoals zijgangen ed.
Mijn voorkeur zou het niet hebben om op een paard met kissingspines te gaan zitten, zeker niet zo'n ongetraind paard die zo'n heftige reactie na het rijden geeft.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 09:11

Ben je zelf inmiddels niet groter en zwaarder ? Is het geen idee om een jonger kind onder jouw begeleiding er op te laten rijden dus echt met les zodat ze leert wat ze moet doen ? En dan ook echt met mate want een ouder paard kan minder volhouden en het klopt dat als ze te veel gewerkt hebben echt in elkaar kunnen zakken en in elkaar hangen als het ware . Ligt je pony wel voldoende of eigenlijk nooit?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:29

Ik snap je dilemma, ik snap ook het advies van de DA en de osteopaat. Hoe lang geleden is dit advies gegeven?
Als ik het goed lees begin dit jaar? Is het misschien een idee om de DA of osteopaat nu nog eens te vragen?

Is hij pijnvrij in de wei? Als hij in zijn gewone houding met holle rug loopt denk ik niet dat dit verandert door het trainen van zijn rugspieren want die train je vooral om jou onder het zadel te dragen.

Je moet echt weten wat je doet dus een ander zou ik er zeker niet opzetten.

Misschien moet je het bij dubbele lijnen longeren houden en dit probleem aan je DA voorleggen.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 15:16

Het advies van de da is van het voorjaar en werd begin oktober nog weer met klem herhaald. De osteo heeft hem deze zomer een keer behandeld. Hij had een kleine blokkade in de voorbenen en hield zijn rug vast rond de ks. Dit heeft ze verholpen en dat bracht de rug weer wat omhoog.

twinducklin schreef:
Waarom zou je op de grond niet genoeg spieren kunnen trainen?
Met goed longeren train je dezelfde spieren als met rijden, alleen belast je de rug met extra gewicht niet. Mocht je extra willen kun je nog altijd met lange lijnen of werken aan de hand andere oefeningen meenemen zoals zijgangen ed.
Mijn voorkeur zou het niet hebben om op een paard met kissingspines te gaan zitten, zeker niet zo'n ongetraind paard die zo'n heftige reactie na het rijden geeft.

Dit snap ik, maar dat werk doe ik al.

justkid schreef:
Ik snap je dilemma, ik snap ook het advies van de DA en de osteopaat. Hoe lang geleden is dit advies gegeven?
Als ik het goed lees begin dit jaar? Is het misschien een idee om de DA of osteopaat nu nog eens te vragen?

Is hij pijnvrij in de wei? Als hij in zijn gewone houding met holle rug loopt denk ik niet dat dit verandert door het trainen van zijn rugspieren want die train je vooral om jou onder het zadel te dragen.

Je moet echt weten wat je doet dus een ander zou ik er zeker niet opzetten.

Misschien moet je het bij dubbele lijnen longeren houden en dit probleem aan je DA voorleggen.

De osteo komt over twee weken nog een keer. Hij heeft ks op twee plekken in zijn onderrug, bijna achter het zadel. In de wei lijkt hij pijnvrij, maar hij is een stugge en laat pijn niet snel zien. Hij is in dat jaar pauze voor heel kort achter gaan lopen. In de wei draven met van die minipasjes. Aan de lange lijnen loopt hij voor het eerst weer echt ruim. Dit zorgt er voor dat hij in rust ook weer beter loopt. Onder het zadel is het beter dan in rust, maar nog niet zo goed als onbelast.

Nog een laatste ding: ik ben vanuit verschillende hoeken (oa da) gewaarschuwt hem niet te veel te behandelen als een oude pony, maar als pony met een verkeerde houding die gecorrigeerd moet worden. Qua conditie moet hij het werk nog makkelijk aankunnen. Ik warm langer op en gun hem tussendoor iets meer pauze, maar verder beschouw ik hem als ongetraind met extra aandacht voor de rug. Het kost hem alleen erg veel moeite om die spieren weer te gebruiken.

Qua liggen.... Dat heeft hij nooit veel gedaan, alleen snachts af en toe een uurtje. In de wei rolt hij elke dag, maar blijft nooit liggen, dat doet hij alleen op stal. Verder is het een notoire wever, ook al zijn hele leven. Vandaar waarschijnlijk ook de blokkade in de voorbenen.

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 15:58

Ik kan me indenken dat het rijden inderdaad zou kunnen helpen, alleen, zou het niet zo kunnen zijn dat twintig minuten (nog) te lang was, gezien zijn hele voorgeschiedenis?

Misschien kun je het rijden de eerste weken tot 10 minuten beperken en hem eerst goed loswerken aan de hand of dubbele longe. In 10 minuten kun je hem uiteraard nauwelijks 'bewerken' maar is dit toch een manier om hem langzaamaan weer iets sterker te maken en het dan heel langzaam op te bouwen, kwa tijd dat je er daadwerkelijk op zit?

Hopelijk lukt het om hem toch weer wat beter in z'n rug te krijgen, dus ik wens je veel succes! :j

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 16:06

Zou je met een ouder paard met pijn dit nog moeten willen? Waarom niet lekker nog even op het land tot je denkt dat hij daarbij ook ongelukkig is en pijn heeft en hem daarna gewoon verlossen? Met 23 jaar en dan opnieuw beginnen met zijn aandoeningen, ben ik de enige die daar afwijzend tegenover staat? Voor wie doe je dit? Niet voor het paard maar voor jezelf lijkt me....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 16:11

dus volgens de dierenarts is je paard beter af met iemand op zijn rug die ingewikkelde dingen met hem doet,omdat hij dat toen hij jong was ook zo goed kon?
Ik geloof dat ik af en toe dingen niet begrijp... :7

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 16:13

DatBenIkNou schreef:
Zou je met een ouder paard met pijn dit nog moeten willen? Waarom niet lekker nog even op het land tot je denkt dat hij daarbij ook ongelukkig is en pijn heeft en hem daarna gewoon verlossen? Met 23 jaar en dan opnieuw beginnen met zijn aandoeningen, ben ik de enige die daar afwijzend tegenover staat? Voor wie doe je dit? Niet voor het paard maar voor jezelf lijkt me....

ben het helemaal met je eens...laat dat dier lekker in de wei lopen.Of ga er naast lopen...

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 16:49

Geerke en DatBenIkNou: de rug van een paard is opgebouwd als een brug, de wervels zitten aan elkaar vast met spieren en pezen, hoe slapper deze worden, hoe meer de rug gaat inzakken, en hoe meer de bovenste werveluitsteeksels dus tegen elkaar zullen komen. Daarom is het dus belangrijk om de buik- en rugspieren goed te trainen, zodat de brug van wervels weer wordt gedragen. Vandaar het advies van DA en osteo. (Bij de mens werkt dit trouwens ook zo, mensen met rugklachten gaan toch ook naar de fysio voor spierversterkende oefeningen hé ;) )

TS: ik denk dat je op de goede weg bent, maar je inderdaad misschien iets trager zal moeten opbouwen met rijden. Eventueel met een zweetdekentje op rijden om de rug warm te houden, al denk ik dat dit niet zoveel zal uitmaken.
Tip van het zadel laten nakijken vond ik ook niet slecht, mogelijks is zijn bespiering momenteel dusdanig anders dan vroeger waardoor het ergens minder prettig ligt?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 16:57

Niet meer rijden, dier heeft genoeg voor je gedaan en geeft nu aan dat het rijden niet meer kan. Waarom dan toch steeds proberen als je pijn constateert?
Lekker vanaf de grond aan de gang gaan, longeren zoals je nu doet om de rugspieren sterk te houden en daarbij lekker met het dier naar buiten gaan wandelen. Maar niet meer rijden, een rug met kissing spines kan dat echt niet meer aan.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 17:14

Ik denk dat je teveel te snel verwacht. Bij opbouwen denk ik toch echt niet aan zijgangen en wissels. Mijn paard heeft in de zomer redelijk in de lappenmand gezeten ivm zijn rug en hals maar bij de opbouw waren zijgangen taboe van de DA/chiropraktor.

Als hij goed op de dubbele longe reageert zou ik dat voortzetten en afwisselen met rijden, goed lang losstappen en grote lijnen rijden. Dus geen volte 10 meter, maar 20 meter. Dat ga je langzaam uitbouwen. Denk in weken en niet in dagen.

Rust roest in veel gevallen dus helemaal stilzetten zou ik ook niet doen, maar wel veel meer tijd nemen om de boel weer op te bouwen. Die spieren hebben echt tijd nodig om weer terug te komen. Mijn 8 jarige heeft er 2 maanden over gedaan. Je kan niet van een 23 jarige verwachten dat hij er met een week weer is.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 18:15

ireika schreef:
Geerke en DatBenIkNou: de rug van een paard is opgebouwd als een brug, de wervels zitten aan elkaar vast met spieren en pezen, hoe slapper deze worden, hoe meer de rug gaat inzakken, en hoe meer de bovenste werveluitsteeksels dus tegen elkaar zullen komen. Daarom is het dus belangrijk om de buik- en rugspieren goed te trainen, zodat de brug van wervels weer wordt gedragen. Vandaar het advies van DA en osteo. (Bij de mens werkt dit trouwens ook zo, mensen met rugklachten gaan toch ook naar de fysio voor spierversterkende oefeningen hé ;) )

TS: ik denk dat je op de goede weg bent, maar je inderdaad misschien iets trager zal moeten opbouwen met rijden. Eventueel met een zweetdekentje op rijden om de rug warm te houden, al denk ik dat dit niet zoveel zal uitmaken.
Tip van het zadel laten nakijken vond ik ook niet slecht, mogelijks is zijn bespiering momenteel dusdanig anders dan vroeger waardoor het ergens minder prettig ligt?

Dit is inderdaad exact wat ik van de DA heb begrepen.

Wat betreft de opbouw. Dat is waarom ik dit topic heb geopend. Ik ben gewend met jonge paarden te werken en dit is voor het eerst dat ik een oude oppak. Ik weet wel goed welke spieren ik moet trainen, maar kom er zwaar achter dat dit anders gaat bij een jonkie dan bij een ouder, ingezakt paard.
Het zadel is trouwens inderdaad weer nagekeken voor ik er weer op ging zitten. Hij is iets aangepast (boller gemaakt) en op advies van de zadelmaker rijd ik met een bontje het zadel wat zachter op de rug te maken. De 20min rijden is wederom op advies van de dierenarts, maar ik merkte gisteren inderdaad dat dit wat lang is. Probleem is dat de pony enorm heet is, altijd geweest en nog steeds. Hij wil heel graag lopen en het is lastig te bepalen wanneer het genoeg is. Ik merkte, achteraf, na 10-15 dat er wat verzet aan de voorhand kwam (hoofd omhoog=rug omlaag), maar dat kon ik wel steeds snel weer corrigeren en dan ging hij zijn rug wel weer gebruiken.

Ik heb het idee dat het verschil tussen uithoudingsvermogen en spierconditie groot is. Misschien is het zoiets als krachttraining bij een mens. Ik heb ooit ivm slechte knieen zware krachttraining van mijn benen moeten doen. Tijdens de training had ik er geen last van, maar als ik dan klaar was had ik het idee dat mijn benen van rubber waren. Als je bezig bent kan je nog wel even door (zoals ook de pony steeds wel weer kon corrigeren), maar bij ontspanning merk je pas hoezeer je niet meer kan.

De pony stond met het afborstelen heel stijf, maar toen ik een kwartiertje later in zijn stal even ging kijken stond hij in een normale houding. Vandaag viel het ook wel mee met de spierpijn, hij kwam normaal de stal uit.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 18:33

Dat je te snel teveel hebt willen doen is denk ik nu wel duidelijk. Een pony die een jaar niks heeft gedaan moet je nooit meteen wissels willen rijden, verzamelen of zijgangen. dat gaat gewoon niet, is veel te zwaar en heeft hij de bespiering niet voor. En helemaal een pony met een lichamelijk gebrek, kan gewoon dit niet doen. Tenminste het lijkt alsof je dit meteen de eerste keer deed, "omdat hij het altijd al zo goed kon".Of had je hem wel al een tijdje weer gereden?

Ook al kon hij dit altijd, eerst heel rustig opbouwen, daar is een oude pony echt niet anders in dan een jonge pony. Terug naar de basis en wanneer hij aangeeft verder te kunnen pas verder gaan. Niet iets uitvoeren omdat je wil testen hoe hij reageert. Nu zorgvuldig opbouwen zorgt er alleen voor dat de opbouw beter verloopt en geen extra klachten zal geven....

Oh en je zegt hij doet het wel en uithoudingsvermogen is goed, pas bij zo'n werkwillige pony goed op dat je dit niet verward met graag voor je willen werken. Je zegt zelf immers al dat hij niet snel aangeeft dat er wat mis is.

Maar goed allerbelangrijkste is dat jij er alert op bent, dus jullie komen er wel!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 20:15

Het koppetje wil soms veel meer dan het lijf eigenlijk kan....