Hoi, ik heb namelijk een paard die redelijk sterk is in haar mond als ze geen goesting heeft om een oefening te doen. Dan gaat ze haar kop in de lucht steken en af en toe wel eens haar tong over haar bit (dit is wel al geminderd) maar dan heb ik redelijk weinig te zeggen tenzij ik enorm veel druk op haar bit zet maar dat wil ik nu niet het hele uur doen. Dus dit is misschien een domme vraag, maar kan je je paard minder sterk maken in de mond?
Ja, met heel veel geduld en goede training. Met een instructrice die je leert niet alleen aan het hoofd te zitten, maar het hele lijf aan te spreken. Als het paard los in het lijf wordt, zal het ook zacht in de mond worden en niet andersom.
als een paard tong over het bit gooit zou ik je bit misschien de eerste tijden een gaatje strakker doen. Daar bedoel ik niet mee om het helemaal naar boven te snoeren Ook een optie is om naar je neusriem te kijken, vaak omdat de meeste de neusriem vrij los hebben zitten kunnen ze de kaken vast zetten waardoor ze ook erg sterk kunnen worden.
Daarbij wat Joolien ook al aan geef, les kan veel baat hebben. En doordat jij veel met je handen wilt regelen word het een soort van touwtrek gevecht waardoor jij uiteindelijk het toch verliest van je paard. Vaak maken paarden zich ook sterk omdat ze nog geen balans hebben, dus nog niet op eigen benen kunnen lopen waardoor ze dus ook zo'n gedrag vertonen.
Als je pony trekt inplaats van terug te hangen om los te laten en rustig te blijven, stuur dan rustig op een grote volte bijvoorbeeld.
Neusriem strakker en bit hoger is alleen maar symptoombestrijding, weest blij dat je paard op deze manier aangeeft dat ze het moeilijk vind of niet snapt.