Met bit = gevecht, zonder niet.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Met bit = gevecht, zonder niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:17

Hallo,

Ik vraag het me toch best af..
Als ik met bit rijd heb ik een gevecht met meneer, ontspanning en het aannemen van het bit is een no go.

Rijd ik bitloos dan doet meneer alles voor me.. Loopt zonder dat ik het vraag netjes rond en ontspannen, neemt stelling aan en doet alles.

Zijn gebit word 1-2x per jaar nagekeken en is altijd goedgekeurd.

Iemand die een suggestie heeft? Ben toch wel niruwschierig.

MilesNF

Re: Met bit = gevecht, zonder niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:21

Misschien eens laten kijken of zijn bit goed past? Niet elk paard heeft dezelfde mond, dus de kans is groot dat het bit hem toch pijn doet. Sommige paarden hebben een kleine mond, waardoor het bit gewoon niet goed past.
Als dat ook niet werkt, dan gewoon bitloos blijven rijden vermoed ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:24

Ik heb dat al gevraagd welk bit nou handig was, en hij had gewoon een standaard mond om het zo te zeggen.

Maar op enkel- en dubbel gebroken of ongebroken loopt die gewoon hetzelfde.

Ik vind het geen probleem het bitloos rijden, doe het al 3 jaar, maar blijft me toch apart :+

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:25

Bitloos gaan rijden zou ik zeggen.... als hij daar zoveel beter op reageert.
Wel is het lastig als je dresuurwedstrijden rijd, dan mag het geloof ik vanaf de m1 (?) niet meer.
Heb je al verschillende soorten bitten geprobeerd? Kan zijn dat gebroken (dubbel of enkel) niets voor je paard is en een ongebroken trens juist weer wel.
Ook kan je eens een bitfitter overwegen. Zelf geen ervaringen mee maar wat ik zo lees op bokt kan dat een uitkomst bieden.
Succes!

Zie nu dat gebroken/ongebroken niets uitmaakt, heb je ook verschillende diktes geprobeerd?

Edit, of andere materialen?
Laatst bijgewerkt door Bernoe op 03-12-14 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:25

Het kan zijn dat het bit wat je nu hebt niet goed past bij je paard: qua maat, qua dikte of qua type. Sommige paarden hebben een klein mondje, een dikke tong of een laag verhemelte, dus dan kan een bit pijnlijk zijn als het wordt aangenomen en dus zal je paard nooit makkelijk nageven op zo'n bit. Het feit dat je je paard wel makkelijk kunt narijden op een bitloos hoofdstelletje geeft eigenlijk het antwoord al.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:26

En soms vind je gewoon geen passend bit. Is er een reden waarom je niet bitloos zou willen rijden?
IK heb er zo een, die vind een bit een no-go, tot aan steigeren aan toe, ik heb wel 25 bitten geprobeerd, het ene gaat wat beter als het ander, maar het blijft een probleem. wat de precieze reden is, geen idee, er is lichamelijk eigenlijk niets aan te wijzen.
Bitloos gaat het prima, dus heb ik me erbij neergelegd, en loopt hij zonder bit (wedstrijdgericht springen, eventen en af en toe een dressuurwedstrijdje)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:28

Ik heb zoveel geprobeerd aan bitten. Vandaar.

Ook bv als ik ga springen kan die ineens wel ontspannen en rond lopen, misschien handig om erbij te vermelden. Dan maakt het bit wat jee erin hangt geen eens uit. Ook erg eigenlijk :+

Ga ik dan dressuur doen in de bak kan het ineens alleen bitloos :+

Bitfitter zat ik ook aan te denken maar vond het zo duur. Aangezien niemand op stal mee wou doen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:30

Doet hij het ook met longeren? Misschien dat het aan jou teugelvoering ligt?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:32

Sommige paarden hebben een hekel aan druk op de lagen, die zijn extreem gevoelig, dan is het een idee om op een bit met een lichte hevelwerking te rijden; dan krijg je nl minder druk op de lagen maar meer achter de oren en in de kingroeve. In ieder geval een bit zonder tongboog maar misschien wel met een tonglepel; het paard kan dat laatste bit nl. op de tong "dragen" en zo zelf de lagen ontlasten.
Maar een dergelijk bit vraagt wel een geoefende, rustige, hand en dressuurwedstrijden mag je er niet op rijden.
Mijn paard is ook niet te rijden op een trens ( gebroken/ ongebroken) maar bitloos ( op bosal, ik rijd western) of op een ongebroken stang zonder tongboog ( mullen mouth) loopt hij wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:34

Longeren ontspant hij uit zichzelf aan halster, en doe ik met Pessoa zet ik hem ook laag.

Hoe kan het aan mijn teugelvoering liggen als die het bitloos wel doet en met niet, die snap ik niet :+

Bit met tonglepel proberen dus zeg jij? Wedstrijden rijd ik niet dus dat zal geen probleem zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:37

Heb je echt alle varianten geprobeert ook wisselen in materialen? Onze tinker flipt als hij iets van metaal of iets gebrokens in zijn mond krijgt. Ook heeft hij een lastige mond, erg breed maar een dikke tong, diepe lagen, korte mondspleet. Er past dus heel weinig in en er is ook weinig te koop in de maar idioot groot.

Wij wisselden rijden af met een kunststof bit met tongvrijheid, een dun flexibel rubber bit en een menbit omwikkeld met latex af. Allemaal ongebroken uiteraard. Ook een hackemore soms gebruikt.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:45

Zij gebit wordt elke keer goedgekeurd? Betekent dat dat hij niet daadwerkelijk behandeld wordt? Geen idee of dat ook nodig is natuurlijk, maar ik zou toch gewoon een keertje een andere goede paardentandarts laten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:00

Ik heb er al 3 bij gehad. Door allen word hij goedgekeurd. Lijkt mij dan dat het geen onkunde van alle artsen is. Hij word geveild en thats it.

Materialen ook, ik vind het zo raar dat die bitloos wel dressuur wil doen, met springen ook en dan normaal dressuur met bit niet :+

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:25

Beloven schreef:
Hoe kan het aan mijn teugelvoering liggen als die het bitloos wel doet en met niet, die snap ik niet :+

Omdat het met springen met bit wel goed gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:41

Waarom zou mijn teugelvoering anders zijn met springen? :+

Of je bedoelt de teugel zelf? Gebruik aan elk hoofdstel zelfde teugels namelijk? :+

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:44

Misschien zet je met het dressuur rijden teveel druk op de teugel en mond? Vandaar de teugelvoering.

Het kan best zo zijn dat je hem met springen van voren meer durft los te laten dan met de dressuur..

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:48

Waarom wil je perse met bit dressuur rijden als je paard bitloos super goed loopt zoals jezelf aangeeft?

Mijn paard wilt absoluut geen bit aannemen en ik heb geen zin om hem toch te dwingen met alle gevolgen van dien.

En dressuur mag tegenwoordig toch ook bitloos gereden worden dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. En bij het springen is het al jaren toegelaten. Kijk maar eens naar onze wereldkampioenen..

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:56

Mijn paard is ook blijer zonder bit. Hij was al heel gevoelig en ik had echt een bit speciaal voor hem uitgezocht, maar hij bleef ermee "klooien" op een niet fijne manier. Tot aan de ruiter afwerpen toe. Het bleek, dat hij zeer weinig ruimte in de mond heeft, een dikke tong... heb nog een bit met tongboog van Myler overwogen. Ben na wat proberen aan de lijnen en oefenen en observeren tot een andere conclusie gekomen. Ben ervan overtuigd dat het bit hem pijn bezorgde, ondanks zachte hand en rustige teugelvoering.
Ik rij hem nu met een sidepull en het gaat super. Mijn trainer ziet ook, dat hij het werk nu goed oppakt en fijn te rijden is.
Ik rij met zeer zachte hand en veel rust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:15

Met springen vraag ik niks want dan loopt die uit zichzelf ontspannen. Ga ik dressuur doen dan loopt die na een uur nog niet uit zichzelf ontspannen.

Omdat ik met een hackamore rijd en dit niet officieel een dressuur optoming is. Alleen hiermee loopt die wel uit zichzelf ontspannen, ook zonder teugeldruk. :+

Hoef ook niet perse met bit te rijden maar leek me voor de afwisseling wel goed. Ook met lonngeren bv.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:16

Een hackamore mag je in het springen ook niet mee starten, pas vanaf het Z meen ik..

Hoe doet hij als andere mensen erop rijden? Het lijkt wel alsof je zelf spanning oid geeft waardoor hij niet kan ontspannen in de dressuur.

Hoe rijd jij anders met springen dan als de dressuur? Je warmrijden/loswerken is wel hetzelfde dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:19

Andere vertikt die het ook met bit. Maar ik laat eigk nooit andere hem aan het werk zetten want daar is het geen paard voor.

Ik rijd juist heel ontspannen.. Dus dat vind ik raar.

Met springen is mijn opwarming hetzelfde alleen ik maak natuurlijk wat sprongetjes.

Zal van de week is wat foto's laten maken voor het verschil.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:32

Beloven schreef:
Longeren ontspant hij uit zichzelf aan halster, en doe ik met Pessoa zet ik hem ook laag.

Bit met tonglepel proberen dus zeg jij? Wedstrijden rijd ik niet dus dat zal geen probleem zijn.

In 1e instantie kan je eens kijken of je een Mullen Mouth met korte scharen kan gebruiken ( als je in de buurt woont, ik heb er nog 1 liggen) http://paardenbitten.nl/1/wp-content/ga ... nks/80.jpg
Is vrij dik, heel zacht maar het paard kan het bit wel van de lagen af "tillen", als je een bit met tonglepel of dichte tongboog neemt ligt er nog meer op de tong en kan hij het nog beter dragen. http://www.jtsilversmiths.com/scart/pub ... mgsize=big ( deze gebruik ik bij mijn paard), maar het mooiste is als je er dus ergens een kan lenen, zijn meestal vrij prijzige bitten.
Een bit met zgn. tongvrijheid werkt hier averechts omdat het paard het bit dan niet kan optillen, als je dan ook nog een rolletje ( cricket) in de tongboog hebt zitten gaan de meeste paarden daarmee spelen. Die van mij is altijd met zijn "cricket' aan het rollen ;) en dit zijn de enige mondstukken waar hij happy mee is en dus met de bosal.
Kan goed zijn dat hij met springen beter op het bit loopt omdat hij het springen "leuker" vind dan de dressuur, sommige paarden gaan als ze zich vervelen, anders reageren op het bit. Springen is meer afwisseling en dan krijgt hij waarschijnlijk niet de tijd om met het bit bezig te zijn :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:42

En omdat die dus geen bit in zijn mond heb gaat die maar ontspannen zonder bit :+?

Ik zal is informeren naar die bitten. Eentje lenen is altijd fijn.

Springen vind die zowiezo geweldig maar doe ik tegenwoordig ook met een hackamore. Loopt die toch fijnste op. Thanks voor de tips.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 01:19

Ik vermoed dat je dus al heel wat hebt uitgeprobeerd, je hebt er ook al vele soorten bitten in gedaan, je hebt al naar zijn tanden laten kijken, je hebt al de vraag gesteld aan de dierenarts, wat schiet er dan nog over ?????? Inderdaat jij zelf dus.
Ik vermoed ook dat jij zelf het probleem bent, zoek dus bij jezelf en tracht het dus zo op te lossen.
Ik ga er van uit dat ieder paard dus ook het jouwe dit probleemloos moet kunnen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 01:38

Ts
Bij mij is het net anders om
Fijn toch dat je een manier hebt waar je paard goed op loopt?
Niet iedereen houdt van het zelfde type schoenen om in te lopen, dus lijkt me niet zo vreemd dat je paard een voorkeur heeft.
Goed dat je een manier hebt om leuk met elkaar te communiceren zonder gevecht.