Rechtstaan voor benen stil te houden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AbleToDream

Rechtstaan voor benen stil te houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 10:16

Ik ben sinds kort van stalling veranderd en heb te horen gekregen dat ik mijn benen moet stil houden, hiervoor krijg ik al enkele weken al rechtstaand in de stijgbeugels les wat tot nu toe al goed geholpen heeft.

Maar elke keer ik afstijg voelt het alsof mijn enkels scheef staan en kan ik precies niet goed meer op mijn benen staan en trillen mijn benen erg.

Heeft iemand tips om dit te voorkomen of kan ik hier niets aan doen?

debravanesch

Re: Rechtstaan voor benen stil te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 17:35

Dit is omdat je beenspieren constant in spanning staan als je staat in de beugels. Naarmate je dit meer doet zal dit afnemen. Je spieren gaan van constante spanning naar ontspanning en dat voelt dan vreemd aan

Evelienvp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:24

Ah zo, dan is het gewoon nog wat oefenen dus :)
Bedankt al voor de uitleg.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:26

Het lijkt me dan geen aanrader. Je kunt je lichaam niet in een houding dwingen, je moet uitzoeken waarom je je benen niet stil kunt houden. Vaak heb je dan al ergens teveel spanning in je lichaam.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:34

Bewegen van benen (of hoofd) is een teken van onbalans, niet van spierslapte.

Je kunt het staan in de beugels wel doen als balans-oefening, maar dan niet een hele les lang. Zo nu en dan een paar minuten is prima.
Doe je het te lang dan verkramp je, wat ook weer onbalans én spanning geeft bij het paard en/of de ruiter.
Wat ook wel een fijne oefening is, is 'lichtrijden op meerdere passen'. dus bijv sta sta zit zit ipv sta-zit-sta.

Evelienvp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:29

Ik denk dat het probleem van mijn benen niet stil te kunnen houden vooral komt door de operatie aan mijn knie van twee jaar geleden, ik heb er altijd al wat minder sterkte in gehad en dat moet langzaam terugkomen maar vergt helaas heel wat tijd. Ik sta niet heel de les recht, meestal is dat 5 min en dan even lichtrijden en dan terug rechtstaan maar het is inderdaad zeer vermoeiend voor mijn benen.

@senna21, lichtrijden op meerdere passen ga ik volgende les eens toepassen, bedankt voor de tip.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:37

Evelien_vp schreef:
Ik ben sinds kort van stalling veranderd en heb te horen gekregen dat ik mijn benen moet stil houden, hiervoor krijg ik al enkele weken al rechtstaand in de stijgbeugels les wat tot nu toe al goed geholpen heeft.

Maar elke keer ik afstijg voelt het alsof mijn enkels scheef staan en kan ik precies niet goed meer op mijn benen staan en trillen mijn benen erg.

Heeft iemand tips om dit te voorkomen of kan ik hier niets aan doen?

TS, zoals ik het lees, sta je dus de hele tijd met volle gewicht op je enkels. Dan is dus niet de bedoeling van paardrijden en mijns inziens ook niet goed voor je lijf.
Alle gewrichten zijn scharnierpunten voor je balans. Je hak moet kunnen veren, evenals knie, heup, etc. Je spieren moet je kunnen blijven ontspannen (tot op zekere hoogte).
Maar goed.... het lijkt mij verstandig om dit te vertellen aan de instructeur. Misschien kan ze uitleggen wat de bedoeling is. Het lijkt mij als een rare spartaanse truc, die niet zoveel met rijgevoel te maken heeft.

ewoudlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 23:46

Phoe. Pittige les heb je dan. Al eens geprobeerd om je bovenbenen los te laten en te ontspannen. Je onderbenen laten afhangen en netjes met de bal van je voet op de beugel te leunen, zodat je enkel een schokbreker kan zijn?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 23:51

Huh stil houden is toch juist een kwestie van goed gericht ontspannen. Je benen recht dwingen alsof het stijve barbiebenen kan toch niet de bedoeling zijn?

Helemaal eens met senna21