linkerhand moeilijk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amado7

linkerhand moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 22:26

Hoi.

Sinds een klein poosje is hier een nieuwe pony.
Al best vaak gereden, zo lekker rustig aan doen, niet met de voorkant bezig zijn.

Hij liep bij de vorige eigenaars L2. Hij is nog heel erg jong en loopt dus nog maar iets minder dan een jaar onder het zadel.

Nu ga ik over paar maandjes lessen, maar tot die tijd moet ik het zelf redden.
Momenteel rij ik nog in een weiland, waar ook een sloot zit.

Wanneer ik rechtsom ga, is alles erg fijn, pony loopt ontspannen. Met nageeflijkheid verder nog niet echt bezig, wanneer het lukt allemaal goed, maar ben vooral veel overgangen aan het maken met hem, dat vind ik veel belangrijker. En dat de basis en alles er in komt te zitten voor we verder gaan.

Wanneer we linksom gaan komen er echter wat probleempjes.
In draf gooit hij zijn hoofd naar rechts terwijl ik links wat stelling probeer te vragen. Wanneer ik dan naar links (bijv op volte wil) gaat hij er tegen in, stopt hij soms, enz. De ene keer lukt het weer erg goed, de andere keer loopt hij alleen maar naar buiten en is linksom rijden zo'n gepruts. Ik krijg zijn hoofd gewoon niet naar binnen en ga niet zomaar aan de teugels zitten te frunniken.

Nu weet ik dat ik dit met les waarschijnlijk op kan lossen, maar dat duurt nog zeker een maand.
Dus ik dacht, misschien hebben bokkers een oplossing? :)

Zadel past (Aangepast zadel sinds paar weken ) en is verder medisch in orde!

amukela

Re: linkerhand moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:04

Denk toch dat het probleem in z'n lijf zit, zeker als je pony verzet toont. dat doet ie niet voor niks.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 21:06

amukela schreef:
Denk toch dat het probleem in z'n lijf zit, zeker als je pony verzet toont. dat doet ie niet voor niks.

Maar zou hij het dan ook niet aan de longeerlijn doen? :)

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:09

Hoe bedoel je?

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:10

Past het zadel goed? Dit zou namelijk een oorzaak voor het verzet onder het zadel kunnen zijn aangezien hij dit niet aan de longeerlijn laat zien.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 21:12

Wanneer ik rij toont hij verzet om linksom te gaan, loopt met zijn hoofd naar buiten, maar dit doet hij met het longeren niet. Hier loopt hij wel ontspannen en met zijn hoofd naar binnen zeg maar.

Longeren met zadel en zonder zadel gaat allebei goed.
Zadel is maand geleden op maat gemaakt! Hij is eerst op maat gemaakt en daarna zijn we weer met hem opnieuw teruggeweest en is hij aangepast op de rug nog extra.

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:17

Ik zit op het moment met een te vergelijken probleem met mijn verzorgpaard.

Alleen ben ik er achtergekomen dat de oorzaak helemaal niet bij het paard ligt, maar bij mij. Door mijn eigen scheefstand zit ik 80% van de tijd tegen de buiging in, en dus zal mijn paard ook nooit die buiging kunnen maken.
Misschien voor jou ook iets om over te denken?

lievepicasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:22

Huh??? dit kan ik totaal niet met elkaar rijmen: Hij liep bij de vorige eigenaars dus L2, is heel jong en nog maar minder dan een jaar onder het zadel... Gaat dat niet wat snel allemaal. En als ie idd bij vorig eigenaars L2 liep, moet hij daar toch tenminste wel op de linkerhand soepel zijn, zonder verzet en ook nageefelijk hebben gelopen... Klopt die L2 wel?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 21:25

Dat is wel wat om over na te denken ja!

Links vind ik ook altijd moeilijker, merk ook altijd dat links minder goed gaat ook bij andere paarden, terwijl vele andere daarmee helemaal geen problemen mee hebben.
Hij doet het trouwens ook bij andere vrouw. Zij krijgen zaterdag weer les en ze zouden de instructrice er ook nog een keer op zetten dus ga ook kijken, dan leer ik ook nog wat! En kijken wat er gebeurd als zij er op zit :) Dan kan ik kijken of het bij me zelf ligt of dat er iets aan de hand is of gewoon uit proberen, zoals dat stoppen. Gister even doorgezet dat hij door moet lopen omdat ik het idee had dat dat heel duidelijk uitproberen was en daarna geen problemen meer mee gehad. Vandaag liep hij trouwens ook erg ontspannen en lukte het in stap heel erg goed, en paar keer in draf ook. Hoorde ook van iemand vandaag dat het oefenen oefenen is aan mijn eigen zit en aan hem omdat hij het moet leren.

L2 klopt wel, maar snap sommige dingen ook niet helemaal. Zo zijn er een paar dingen gezegd die ook niet helemaal waar bleken te zijn.

Ik ben zelf nog niet super ver en moet heel veel aan mijn eigen houding werken. Pas een vriendin er op gezet die het wat beter kan en hij liep wel correct nageeflijk, en liep eerst ook erg naar buiten, maar na een kwartiertje ging het beter en liep toen ontspannen en goed.

Zit dus toch het meeste aan mezelf te denken omdat mijn houding nog verre van perfect is.