Ijslander sloom in bak

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_spirit

Ijslander sloom in bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 20:44

Hoi,
Wat zou ik kunnen doen als een IJslander het niet leuk vind om in de bak te rijden? Buiten rijden vind hij super leuk. Maar ik wil ook graag in de bak rijden als het donker is. Wat kan ik doen om het rijden in de bak leuk voor hem te maken?
Hij is ook absoluut niet voorwaarts in de bak. Ieder rondje stopt hij weer bij het hek. Ideeën wat ik kan doen om het wel leuk voor hem te maken? Zodat hij wel wil werken.
Hij is 14 jaar en heeft weinig in de bak gereden afgelopen 4 jaar. Daarvoor weten we het niet.
Groet, Joyce

Heleenzz2

Re: Ijslander sloom in bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:17

Vindt hij springen leuk? Als dat zo is kun je dat misschien af en toe doen voor de afwisseling zodat hij rijden in de bak niet met iets 'saais' associeert. Wat verder een leuke oefening is, is om hem over balkjes te laten lopen. Dit is tegelijkertijd ook een hele goede oefenening, worden ze los van en worden ze zich bewuster van hun voeten/benen. Verder zou ik wel aanraden om consequent te zijn, anders wil hij straks helemaal niet meer lopen. Jij zorgt ervoor dat het werk interessanter en afwisselender is, maar dan moet je als je wel serieus gaat rijden ook heel consequent zijn en duidelijk maken dat wat hij zelf ook wil, het wel echt moet gebeuren. Succes! Oh en verder ook gewoon lekker blijven buiten rijden, want dat is dan ook een hartstikke goede afwisseling en beloning voor hem.

Joyce_spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 22:41

Springen heb ik nog niet met hem geprobeerd.. Balkjes wel maar hij tilt z'n benen wel hoog op maar niet enthousiast.. Vrijheidsdressuur vind ie wel leuk in de bak. Probleem zit hem in het gewoon dressuur rijden. Dat vind hij echt niet leuk.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 22:48

Dat had ik ook wel met mijne
Gisteren een buitenrit gemaakt en vandaag was ze weer een stuk enthousiaster
Beetje te enthousiast met naar de bak gaan
In de bak toch wel even een zweepje erbij gehad ter ondersteuning maar ze was een stuk fijner te rijden en nog niet eens kwa voorwaarts maar ze liep een stuk minder te klieren
Probeer zodra t kan een buitenritje te maken
En wat je ook kunt doen lekker dressuren en af en toe balkjes lopen of een sprongetje maken
Probeer te ontdekken wat ze leuk vind om te doen

Joyce_spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 09:32

Okee bedankt! Ik ga Idd gewoon van alles proberen en dan hopen dat ie het dan leuker gaat vinden in de bak

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:41

Ik herken het. Mijn IJslander is ook niet bepaald enthousiast in de bak. Wel merk ik dat als er iemand bij in de bak rijd dat ze wat actiever is en inderdaad zo als hier boven al aangegeven is springen ook een goede optie. Mijn pony vind springen echt geweldig maar lage hindernissen zijn niet bepaald interessant en waardig genoeg om daar enthousiast over te worden. Ze is dan zelfs te beroerd om haar benen op te tillen en walst dan nog liever door de hindernis dan dat ze een poging doet. Dus ik zou wat meer in de hoogte gaan werken met springen misschien word je paard daar ook wat vrolijker van :D

En je kan er een zweep bij houden? Of spoortjes. Ja, ik weet zowat iedereen hier op bokt heeft commentaar op sporen bij een IJslander. Maar voor mij werkt dit echt. Pony reageert beter aan het been, voert beter mijn been hulpen uit en is meer voorwaarts.

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:23

als je elke keer als je in de bak rijd heel iets verbetering ziet meteen stoppen met in de bak rijden en dan naar buiten gaan. dat elke keer herhalen als je verbetering ziet.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:30

paardizan schreef:
Je moet gwn lang laag gaan. Met het liedje how low can you go.

Niet bij alles is de oplossing lang laag te juiste. Zeker in dit geval niet, aangezien het paard er niets aan vindt in de bak.

TS, probeer het 'spannend' te maken voor je paard. Leg anders eens balkjes neer, daar kan je zoveel mee doen en het kan je paard veel actiever maken! Ga eens halthouden houden, 2 benen over de balk en 2 benen achter de balk. Of zet eens pionnen neer en ga slalommen. Ik zou eerst proberen te zorgen dat ze wat meer het gevoel heeft dat de bak ook 'leuk' kan zijn, daarna kan je eventueel ook dressuurmatiger gaan rijden.
Zorg er in ieder geval voor dat hij niet steeds terugvalt in stap of gaat stilstaan bij het hek, houd hem bij de les en gebruik eventueel een zweepje en/of sporen.

Joyce_spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 13:12

Okee! Ik ga gwn in de bak verschillende oefeningen proberen! Alvast heel erg bedankt allemaal!