wel of niet iets mee doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RianneBo

wel of niet iets mee doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 17:22

hallo,

Mijn verzorgpaard (8 jaar) heeft al een poosje last van gewrichten in de knie, waardoor de knieën op slot slaan , DA bij geweest die zei dat ze elke dag beweging moest hebben (geen weidegang). Dus sinds dien elke dag beweging gegeven, sinds afgelopen week loopt het paard kreupel. Ik zelf heb haar maar op rust gezet, in de hoop dat ze geen last krijgt van haar knie, maar wat mijn vraag is: wat zouden jullie doen? is het verstandig om haar wel beweging te geven zodat ze geen last van de knie krijgt, of op rust zetten omdat ze kreupel is?.

Sorry voor als dit verkeerd staat.

Noukie123

Re: wel of niet iets mee doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 17:24

Ik weet eigenlijk niet veel medisch over paarden maar misschien een beetje in de wei wandelen ofzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 17:27

Ik zou eerlijk gezegd de DA bellen en die om advies vragen. Die zal t het beste weten neem ik aan..

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 17:28

Ik zou ook de da bellen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:05

Uiteraard de dierenarts om raad vragen bij twijfel, een dierenarts heeft jaren en jaren gestudeerd om medische oorzaken te kunnen beoordelen.
Persoonlijk zou ik denken zet dat paard op de weide en laat het daar een dikke maand staan, niks mee doen en gewoon hetpaard even paard laten zijn.
uiteraard bijvoederen met hooi en eventueel ook een beetje krachtvoer (hoeveel ???? tjaaa dat hangt ook erg van het type paard af)
Maar wat alvast zeker is, met een kreupel paard ga je echt nooit mee aan het werk, afwachten en hopen dat het weer goed komt.
Geef het even de tijd, kan soms verschillende maanden in beslag nemen, wees dus een deel toch wel geduldig.
succes

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:10

Als het probleem ook in de knieën zit waardoor ze kreupel loopt dan zeker niks meer mee doen en een dierenarts laten beoordelen wat het exact is en die je een schema mee geeft.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 08:14

soms kan een hoefsmid ook helpen door de stand van de hoef aan te passen waardoor de knie minder snel op slot zal schieten.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:53

friesiszwart schreef:
soms kan een hoefsmid ook helpen door de stand van de hoef aan te passen waardoor de knie minder snel op slot zal schieten.

Idd deze kan het paard wat binnendoor zetten zodat deze minder snel op slot schiet

Snap het advies van de Da wel dat juist door te trainen de banden en spieren sterker worden zodat het beter opgevangen kan worden Maar kreupel is nooit goed Da bellen en gelijk vragen of die advies kan geven voor de hoefsmid ivm evt binnendoor kappen

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:36

Ik ze haar juist beweging geven. Ik heb er ook een staan waarvan de knieen vanzelf op slot springen. Hij moet juist meer beweging hebben omdat de gewrichtendat soepeler blijven en dan heeft hijj er minder last van.

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:40

Misschien inderdaad een idee om de dierenarts er nog een keer naar te laten kijken. Heel veel succes en beterschap voor je paard.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:56

Kozbi schreef:
Ik ze haar juist beweging geven. Ik heb er ook een staan waarvan de knieen vanzelf op slot springen. Hij moet juist meer beweging hebben omdat de gewrichtendat soepeler blijven en dan heeft hijj er minder last van.

Niet doen voor je weet wat het is. Indien het verrekte banden zijn is beweging geven echt ontzettend slecht. Een paard wat kreupel loopt is niet goed en moet eerst gekeken worden naar wat het probleem nu exact is.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 18:36

Somebitch schreef:
Kozbi schreef:

Niet doen voor je weet wat het is. Indien het verrekte banden zijn is beweging geven echt ontzettend slecht. Een paard wat kreupel loopt is niet goed en moet eerst gekeken worden naar wat het probleem nu exact is.

Ik heb niet gezegd dat ze dat moet doen als er banden opgerekt zijn. Ik weet alleen dat als je een paard hebt waar bijv. Nachts de knieen van op slot springen waardoor die sochtens een beetje stijf en soms kreupel loopt juist beweging moet geven. Dit is mij door de DA verteld.. Maarja ik denk dat je het idd beter even kunt laten checken voordat ze dadelijk spat ofzoiets engs heeft!!! Super veel succes!

RianneBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 16:31

Dankjewel allemaal!, paard wordt al een poosje binnendoor beslagen. DA er weer bij gehaald, doordat ze de week daarvoor naar de hoefsmid is geweest en de hoeven anders zijn gedaan dan normaal, loopt ze daarom waarschijnlijk kreupel had de DA gezegd. Heb dr niks mee gedaan op advies van de DA, wel in de wei waardoor ze wel kan bewegen. Nu is ze gelukkig weer helemaal de oude!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 16:37

Met de gewrichten is niet mis. Laat gewoon de banden inspuiten. Kost 45 euro per kant en je bent er vanaf.