Ex renpaard in de dressuurles

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Ex renpaard in de dressuurles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 17:51

Hallo,

Vandaag ben ik in de rijlessen begonnen om met The Jay Factor (Engels volbloed) mee te rijden in een gevorderd dressuurlesje.
Jay heeft vorig jaar maart nog op de renbaan gestaan in Baden Baden en heeft daar ook zijn prijsjes gewonnen. *\o/*
Hij is 10 jaar.
Sinds vorig jaar juli is hij bij ons. Hij wordt vooral gebruikt als bospaard/crosspaard.
Je kan met hem in de bak rijden. Zelf onze dochter van 9 rijdt er mee. Hij is erg braaf.
Nu het probleem, hij is niet gewend om rustig te galoperen en al helemaal niet gewend om in de volte in galop aan te springen.
Ik krijg hem uiteraard wel in galop in de les, met de nodige ruimte voor hem (op het rechte stuk) maar dan zit ik op een racepaard. Als ik hem tegenhoud, dan gaat hij over in een flinke ren draf.
Kortom, hoe los ik dit probleem op?
Hij kan namelijk in het bos echt wel rustig galoperen.
Zou dit probleem opgelost worden door geduld?
Passen paarden zich vanzelf aan?
Zijn er nog tips and tricks?
Ik zou graag vooral anderen willen horen die zelf ook een ex renpaard hebben....
Thanks!

Irma_Maandag

Re: Ex renpaard in de dressuurles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 17:59

Ik vermoed een balansprobleem.....
Rechte stukken bieden voldoende ruimte om normaal te galopperen, maar met om de zoveel meter een bocht (in de bak), is het voor het dier veel moeilijker om èn rustig, èn in balans te blijven galopperen. De hem bekende oplossing is: hard rennen!
Ik zou denk ik véél overgangen maken van draf naar galop, om na enkele passen terug naar draf te gaan. Is de draf rustig genoeg? Dan opnieuw een klein stukje galop, en weer terug naar draf. Zo zal hij sterker worden, en daarmee rustiger.

Daarnaast is het niet verkeerd om gewoon in het bos te doen wat je nu ook al doet. Als het je daar lukt om hem kleine stukjes op te vangen en weer weg te rijden, dan is dat helemaal een top-training. Komt wel goed.... Succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:55

Er zijn hier heel veel verschillende factoren die elk apart een deel van het probleem in actie houden.
Het betreft een hier een Engels volbloed, in principe is dit een paard dat specifiek gefokt wordt om als renpaard ingezet te kunnen worden.
Het paard is ook echt getraind geweest, en specifiek om dus snel te starten en eens vertrokken alle gas open en vooruit met de banaan, een paard in de buurt betekend altijd nog even een tandje erbij steken.
Het is niet enkel bij die training gebleven, het paard bleek getalenteerd en dus ook geselecteerd voor het echte werk, hij heeft dus jaren en jaren echt koers gelopen, eigenlijk kent het paard niets anders dan dit, eens de gas erop gaat is dit doorgaan om te winnen.
Nu zijn carrière afgelopen is, heb jij dit paard overgenomen, jij wil niet echt de rennen in, en eigenlijk wil je je meer richten op dressuurmatig rijden, en ook recreatief buiten tochten , dagtochten of mssn zelfs meerdaagse tochten gaan rijden.
Tjaaa, dat wordt bijna een onmogelijke opdracht, stel je wil met een F16 gevechtsvliegtuig zo af en toe een recreatief en rustig tochtje door de lucht maken, ... ?????
Met een Lamborchini of een grote Ferrari een rustig autotochtje maken, ...?????
Het één zal al makkelijker zijn dan het ander maar het blijft wel zo dat wanneer de gas even een beetje open gaat het ding ineens voorwaarts vliegt.
Hier spreken we niet over een ding, het betreft geen machine, maar het is hier een paard , een levend wezen dat dus zelf ook nog eens initiatieven kan nemen, heel zijn belering , heel zijn brein , heel zijn wezen is getraind en voorgeprogrammeerd om vooruit te gaan en om te winnen.
Het is duidelijk dat jij zeker al wel wat rijervaring hebt, het is duidelijk dat jij niet zo erg bang aangelegd bent, je hebt zeker een flinke dosis lef, anders zou je het idd niet aandurven met zo'n paard te gaan rijden, je lukt er toch ook in om in het zadel te blijven zitten, allemaal erg knap, Maaaaaaar.
Het aangeleerde wegvegen dat kan echt nooit, je kan nieuwe en andere dingen aanleren maar het geleerde blijft er voor eeuwig inzitten.
Het zal met aangepaste training, veel oefenen en uiteraard ook door de jaren steeds iets beter worden, maar het zal altijd een snelheidsduivel blijven, er een soort dressuurpaard van maken dat is een onmogelijke opdracht.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:22

Dit kun je zeker wel leren. Ook een ex renpaard kan prima rustig in galop. Ze worden echt niet altijd voluit getraind. De meeste renstallen rijden ook weleens 'normale' ritten. Alleen is dit vooral buiten in het bos, op de baan of in sommige gevallen op het strand. In een bak wordt eigenlijk nooit getraind.
Het is dus niet dat je paard iets 'fout' doet maar je vraagt iets wat hij nog niet kent en wellicht wat moeilijk vindt.
Probeer buiten eens te kijken met welke hulpen hij goed te rijden en en bouw dat uit binnen in de bak. Gewoon aan de longe kun je ook beginnen. Straf niet voor snelheid maar beloon het goede.
Het komt echt wel goed! Voordeel is dat je paardje veel gezien heeft en ook niet snel onder de indruk zou zijn van iets.
Ik heb zelf ervaring op de baan en met het dressurmatig rijden van ex en renpaarden. Zelfs paarden in training waren goed dressurmatig te rijden. Het is dus echt wat je ze leert.
Succes!!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:10

Dat kan hij vast leren, zeker als hij het in het bos al kan :j Dat is een kwestie van heel rustig uitleggen wat je wilt, zonder te schrikken van zijn reactie (als dat veilig kan.) Dus aangalopperen, rustig blijven zitten, en dan een heel klein beetje terugnemen - precies op het punt dat hij bijna over wil in draf maar nog net niet. En belonen met rust en je stem als het goed gaat. Idem met de voltes - beginnen met een halve volte na B/E, niet in de weg zitten, en hem rustig laten uitvinden dat je ook gecontroleerd door bochten kunt galopperen. Goed begeleiden ook met de buitenteugel, paarden die hard gaan lopen vaak makkelijk over de buitenschouder weg.

Wel denk ik dat het handiger is om dit te doen zonder anderen in de bak, omdat ruimte in het begin wel fijn is. Wat je moet voorkomen is dat hij gaat racen, dat jij uit balans raakt, overreageert door hem te ver terug te nemen, waardoor hij weer uit de galop valt, en zeker als je met andere ruiters te maken hebt kan dat lastiger zijn.

(Overigens, op een vorige manege hebben we een ex-draver gehad - die heeft heel beschaafd leren meelopen en ook galopperen. De enige momenten dat je het wel eens voelde was als hij in de hoek werd ingesloten door een ander paard, dan had hij wel even de neiging om zijn neus ervoor te steken. Dat was deels raceinstinct en deels onzekerheid door het insluiten, maar door de ruiter goed te corrigeren. )

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:18

Wij hebben ook een ex-ren paard sinds februari dit jaar, en dit paard kan keurig rustig aan de teugel galopperen. Inderdaad tijdens de training gaan ze ook niet voluit. Wij hebben dit aangeleerd door eerst alleen te longeren, zonder ruiter. Eest kon hij maar half rondje, maar nu kan hij wel 10 rondje achter elkaar.
Ze moeten leren hun lijf anders te gebruiken, vooral de bochten zijn ze gewend om in contra-stelling te nemen, gewoon rustig beginnen met rechtrichten. Succes!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 22:42

Ik heb 8,5 jaar een draver :-) Heb wel enige ervaring :-) De draver galopeert tegenwoordig redelijk, maar ook hij heeft hetzelfde probleem als ons renpaard.
Hij is in het bos getraind, en idd, niet voluit. Dat doen ze enkel op de renbaan.
Ik ga de longe proberen. Stom dat ik daar zelf niet aan dacht :-)
Verder rijden we gewoon lekker in de lesjes mee, misschien snapt hij het vanzelf :-)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 22:53

Bizarre conclusies komen er voorbij. Ook renpaarden moeten in rust kunnen werken. Zou een mooi verhaal zijn als je ze nooit op conditie kan werken zonder voluit te gaan. Dan train je je paard binnen een jaar stuk :)

Ik zou stoppen met de lessen als je daar niet verder mee komt, ze gaan het niet vanzelf snappen :) . Ga een instructeur zoeken die je hiermee kan helpen.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 22:00

Als het niet lukt, dan blijft het lekker een braaf bos paardje. Het is geen must.
En ik kan nog niet zeggen dat het niet lukt. Zie over een jaartje wel hoe ver ik gevorderd ben met hem.
Komt goed. Hij gaat er niet dood van :-)

meganxzandu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:30

Hoi,
Ik ben nog niet zo bekend met bokt maar wat leuk om alle verhalen van andere met hun dravers te lezen!
Ik heb zelf ook een draver en veel uit de topics komt mij erg bekend voor!
Mijn paard heeft ook regelmatig dat hij zijn balans verliest zo dra ik op een volte zit, dit lost hij op door heel hard te gaan rennen. Dit is al een stuk minder geworden door dat ik dat heel veel getraind heb. en probeer zelf goed duidelijk te zijn met de hulpen en hem goed terug proberen te houden. Zo is het bij mij ook beter gegaan :) en veel overgangen rijden. super veel succes ! :)

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:00

Hier ook een eigenaar van een ex-renpaard. Passion4Horses Black Bearl is eind dit jaar 2 jaar bij ons en we hebben heel veel werk gehad en nog steeds om het aangeleerde zoals hierboven beschreven bij haar te veranderen. Nu zijn we sinds dit jaar met haar endurance wedstrijden aan het rijden en ze doet het goed..

Om haar terug te leren zijn we gestaard met op beginnersniveau - ook voor de ruiter - alles opnieuw aan te leren. Dit vergt eenmaal tijd en geduld, heel veel geduld..

Nu zijn we met haar zover dat ze moeilijkere dressuur oefeningen aan kan en ze maakt regelmatig een sprongetje. Dit om haar afwisseling te bieden..

Dus het is mogelijk een ex-renpaard om te scholen, maar wel met veel geduld en rust..

meganxzandu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 15:49

Het kost inderdaad erg veel geduld maar uiteindelijk heb je dan ook wat!
En een sprongetje op zijn tijd is ook niet verkeerd.
Ik ga misschien volgende maand naar oefenparcours, eens kijken hoe hij dit doet iemand nog tips voor het springen met een draver?
Een aantal maanden geleden voor het eerst een oefendressuur wedstrijd gedaan en dit was een leuke ervaring,beiden veel van geleerd en toch met een redelijk protocol met 180 punten.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 22:39