vastzetten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

houvanpaard

vastzetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 09:03

hallo bokkers,

Ik heb al zo'n 4 jaar last gehad van mijn rug. en dat gaat dus stukke beter. Ik ben nog vaak duizelig en misselijk. Maar even waarom ik schrijf.
Als ik rijd dan zet mezelf helemaal vast. mijn rug mijn bekken, bovenbenen en mijn nek. Ik vroeg me af of hier een oefening voor is om dat even lekker los te maken terwijl ik op het paard zit want als ik afstap heb ik er helemaal geen last meer van.

Groetjes houvanpaard

XstormX

Re: vastzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 17:29

ik denk dat een goede instructrice jou wel kan helpen met rug problemen.. Zorg vooral dat je ontspannen bent dan gaat alles al een stuk makkelijker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 17:38

YRT --> RT-V

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:49

Heb je zelf een paard of rij je paarden van anderen? Een ander zadel kan namelijk zo veel schelen.. Ik reed eerst op een Kentaur en had veel last van mijn rug (tot meerdere keren therapie in de week aan toe). Nu rijd ik alweer een aantal jaar op een Passier Corona zadel en zo lang ik geen gekke dingen doe heb ik helemaal nergens last van. De dag na springen blijf ik wel iets last houden, maar ook dat is na een ander zadel (Passier Marcus Ehning ipv Stübben) veel minder geworden.

Als je last blijft houden van je rug en zelfs duizelig en misselijk bent kan de instructeur nog zo goed zijn, maar dan ga jij echt niet ontspannen kunnen zitten.

houvanpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 23:47

Nies_ schreef:
Heb je zelf een paard of rij je paarden van anderen? Een ander zadel kan namelijk zo veel schelen.. Ik reed eerst op een Kentaur en had veel last van mijn rug (tot meerdere keren therapie in de week aan toe). Nu rijd ik alweer een aantal jaar op een Passier Corona zadel en zo lang ik geen gekke dingen doe heb ik helemaal nergens last van. De dag na springen blijf ik wel iets last houden, maar ook dat is na een ander zadel (Passier Marcus Ehning ipv Stübben) veel minder geworden.

Als je last blijft houden van je rug en zelfs duizelig en misselijk bent kan de instructeur nog zo goed zijn, maar dan ga jij echt niet ontspannen kunnen zitten.

Ik rijd helaas op de manege en heb geen keus wat zadels betref.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 23:49

Probeer vanuit je heupen mee te bewegen met het paard. En gebruik je buikspieren bewust.

Ik ben erg geholpen met verschillende oefeningen op de gymball. Vooral om mijn core te trainen.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 21:21

Ik herken me in je verhaal.. Erg vervelend maar probeer zelf in de gaten te houden dat je ontspannen blijft, misschien iets vaker stappen dan anderen en een lesgever te vragen om op je houding te letten. Als hij/zij je kan blijven herinneren om te ontspannen helpt dat misschien ook al!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 21:22

Word je nog behandeld voor je rug?

Ik zou eerst eens een fysiotherapeut om raad vragen.

houvanpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 12:21

Kahawa schreef:
Word je nog behandeld voor je rug?

Ik zou eerst eens een fysiotherapeut om raad vragen.

nee, omdat het zo goed ging word ik niet meer behandelt door een fysiotherapeut.

houvanpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 12:25

@sjira: Dankje, die tip had ik nog niet gehad. ik zal er op proberen te letten :)

: dankje, ze let er ook al op, en ik zelf natuurlijk ook. Als ik zelf door heb dat ik het doe ga ik ook altijd kort even stappen.
Laatst bijgewerkt door Coby op 24-01-24 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Gebruikersnaam verwijderd.

RuiterBewust

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:13

Wanneer je jezelf 'Vastzet' kan dit meerdere oorzaken hebben. Vaak (Bijna iedereen) haalt op de verkeerde manier adem tijdens een actieve bezigheid zoals in dit geval paardrijden. Mijn tip zou zijn om op je ademhaling te letten. Ik zal proberen te verwoorden hoe je het beste kunt ademhalen, en waarom een goede ademhaling zo belangrijk is.

Probeer dit eerst 'Droog' te oefenen oftewel op de grond en niet direct op je paard.

1) Adem in door je neus
2) Probeer diep adem te halen en leg 1 hand op je (onder) buik en probeer als het ware naar je hand toe te ademen.
3) Controleer of tijdens het ademhalen je schouders niet omhoog gaan en naar beneden maar dat je buik in en uit zet.
4) Adem rustig uit door je mond.

Bij een verkeerde ademhaling veelal een hoge ademhaling zet je je schouders, en rug vast waardoor je met je bekken niet goed de beweging van je paard kunt volgen. Wanneer je de goede ademhaling onder de knie krijgt kun je je schouders en rug ontspannen houden waardoor je bekken ook weer soepel kunnen mee bewegen met de beweging van je paard.