Paard moeilijk sluiten in draf

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VEGASS

Paard moeilijk sluiten in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 20:54

Hai daar, ik heb een vlug paard wat duidelijk liever hard gaat als dat hij wil verzamelen. Been is ...zo hard en vlug mogelijk weg. Hij wil dus heel moeilijk sluiten, wordt dan heel sterk. Heeft iemand tips voor me? Ik rijd nu z1 en het is een probleem waar ik al lang mee kamp.

max66

Re: Paard moeilijk sluiten in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:57

is het een jong paard? Balansprobleem? Misschien nog te moeilijk voor het paard?

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 21:28

Hij is twaalf b l en m door gevlogen nooit zonder winst thuis gekomen m2 heeft meer tijd gekost. Overgang naar voren hoef ik alleen mijn bekken tekantelen en hij is weg ..maar terug is veel moeilijker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:51

Kan hij wel sluiten? Hoe doe je dat? Wat voor oefeningen doe je om dit te trainen?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:56

Stapje terug doen een paard wat ik de Z1 loopt en nog niet eens gehoorzaam is hoort daar imo helemaal niet. Sowieso niet te snel willen gaan, elk stapje in de goede richting belonen, het kan namelijk gewoon zijn dat hij het niet snapt en daar gefrustreerd of angstig van wordt en ervoor wilt vluchten. Komt hij wel helemaal terug op je zit? Zonder dat je wilt verzamelen bedoel ik dan.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 06:47

Iets schoudervoor rijden en hele korte stukjes terugschakelen, waarna je weer vooruit rijdt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 07:34

De oefening waar ik momenteel veel mee bezig ben is op het einde van de lange zijde een keertwending stappen, uitgestrekte draf, op het einde weer stap en direct de keertwending weer in.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 07:51

Hoeveel drafpassen doe je over de lange zijde?
Probeer dan 2 passen meer te rijden en dan weer 2 minder. Dan 3 passen meer etc
het wil helpen dat jij door te tellen en ritme te houden je paard meer helpt.

wat ook een oefening kan zijn is cavaletti draven en de balken dichter bijelkaar waardoor hij mooi terug moet komen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:44

Wanner je begint waar het hoort, met losgelatenheid en tact dan zal je paard zijn hals laten vallen en aanleuning nemen.
Op deze manier moet hij zijn achterbenen en lendenen meer intensief gebruiken om in evenwicht te blijven.
Het duurt dan zeker een jaar voordat er voldoende spieropbouw is om in andere gangen dan de arbeidsdraf in evenwicht te kunnen blijven.
Pas dan kun je naar middendraf en galop op een volte enz..

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:03

Wat vaak ook helpt om een paard sterker te maken is steeds een pasje achterwaarts zetten en dan weer wegdraven. Gaat natuurlijk alleen als je paard correct achterwaarts gaat.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:15

ik volg ook even want ook mijn paard vind sluiten erg moeilijk.

Ik krijg vaak de opdracht van mn lesgever om veel overgangen te rijden zodat het achterbeen wat sterker wordt. In galop had ik van iemand de tip voor mezelf om te denken dat ik op haar achterwerk zou zitten, heel raar maar het hielp wel.
Mijn paard moet ook moeten leren wachten op mij zodat ze niet weer naar voren draaft voordat ze van mij been krijgt. Ze werd ook altijd erg loperig. Maar dat zijn basisdingen die ik elke keer meeneem in het losrijden.

Ik denk dat er ind veel tijd overheen gaat voor ze er de juiste spieren voor ontwikkelen.

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 20:10

Bedankt iedereen voor de tips. Ik doe geen gerichte oefeningen hoopte die hier te krijgen en er staan ook idd een paar dingen bij die ik zeker ga proberen. Ik vond het wel een beetje kort door de bocht om te zeggen dat een ongehoorzaam paard niet in het z thuis hoort. Ik zie genoeg paarden in het z die gereden worden met scherpe sporen, zie dan constant schoppende bewegende benen, zijn ook niet echt gehoorzaam toch. Ieder paard heeft gewoon ergens anders moeite mee toch. Maar het aantal passen tellen op de lange zijde ga ik zeker mee aan de gang. Ik wil dan idd ook iets te snel en dat kan ook niet als die spieren er nog niet zitten. Ook is het een paard wat niet super bergop gebouwd is, dus is het voor hem ook lastiger als de modern gefokte paarden. Bedankt voor jullie tips

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:08

VEGASS schreef:
Ik vond het wel een beetje kort door de bocht om te zeggen dat een ongehoorzaam paard niet in het z thuis hoort. Ik zie genoeg paarden in het z die gereden worden met scherpe sporen, zie dan constant schoppende bewegende benen, zijn ook niet echt gehoorzaam toch. Ieder paard heeft gewoon ergens anders moeite mee toch.

Ik zeg ook niet dat die paarden daar wel thuis horen toch? :) Ieder paard heeft inderdaad ergens anders moeite mee en daar is ook niks mis mee, maar zoals ik het lees staat je paard niet open voor je hulpen en probeert ervoor weg te vluchten en dat hoort toch echt bij gehoorzaamheid en gehoorzaamheid is de basis en het eerste wat naar mijn idee goed moet zitten in de dressuur.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:14

Als ze er een m2 proef winstwaardig mee doorgefietst is, is eea natuurlijk wel in relatie tot het opleidingsniveau te bekijken ;)

Als je paard slecht aan de hulpen staat kom je simpelweg niet de proef door.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:26

VEGASS schreef:
Bedankt iedereen voor de tips. Ik doe geen gerichte oefeningen hoopte die hier te krijgen en er staan ook idd een paar dingen bij die ik zeker ga proberen. Ik vond het wel een beetje kort door de bocht om te zeggen dat een ongehoorzaam paard niet in het z thuis hoort. Ik zie genoeg paarden in het z die gereden worden met scherpe sporen, zie dan constant schoppende bewegende benen, zijn ook niet echt gehoorzaam toch. Ieder paard heeft gewoon ergens anders moeite mee toch. Maar het aantal passen tellen op de lange zijde ga ik zeker mee aan de gang. Ik wil dan idd ook iets te snel en dat kan ook niet als die spieren er nog niet zitten. Ook is het een paard wat niet super bergop gebouwd is, dus is het voor hem ook lastiger als de modern gefokte paarden. Bedankt voor jullie tips

Gerichte oefening.. op welke momenten schakel je? Ook in schouderbinnenwaarts en travers?

Kan je bijvoorbeeld de volte in de galop in travershouding sluiten? richting arbeidspirouette.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:36

Hier ook een bijrijdpaard die zich erg sterk kan maken omdat ze sluiten heel moeilijk vindt. Mijn instructrice zegt mij altijd niet alleen veel tussen gangen te schakelen maar ook binnen de gang. Dus zowel overgangen stap-draf-stap etc maar ook bv arbeidsdraf-verzamelde draf-arbeidsdraf of uitgestrekte galop-verzamelde galop-uitgestrekte galop etc. Na een paar van dit soort schakelingen wordt ze bij mij in ieder geval een stuk minder sterk.

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 21:22

Hoi of ik in het z hoor of niet vind ik niet de discussie waard. Ik zit er, inmiddels met 16 punten, en wil graag verder komen en daarom hoop ik op gerichte tips en adviezen. Ik schakel in alles, gangen, oefeningen en maak ook overgangen van stap naar de andere gangen. Maar het blijft een vlug, sensibel paard, wat duidelijk meer moeite heeft met overgangen terug. Hiervoor had ik echt een super mooi paard......maar zo vreselijk flechmatiek. Hij sloot uit zichzelf, reed ook in het Z met hem, maar als ik hoorde dat ik een diagonaal overmoest in uitgestrekte draf. pffffffffffffffffffffffffffft wat een opgave. Ik kon ook maar 1 proef rijden, daarna moest ik hyperventilerend aan het zuurstof. Ik moest hem bovenhands slaan, deed hij drie passen harder en dan hield het weer op. Dat was ik zo beu, dat toen ik op mijn huidige paard stapte en been gaf.....lag ik er gelijk naast...Eindelijik had ik een gaspedaal, helaas heeft deze weer rem problemen. Ik moet van mijn instructeur in ieder geval los blijven laten. Ik heb de neiging om te blijven hangen aan die teugel, dan gaat hij natuurlijk weer lekker op mijn handen hangen, soort neergaande spiraal. En moet de horizontale balans zien te herstellen, van op de voorhand hangend op mijn handen, het gewicht over zien te krijgen naar achteren, door been te geven en dan zijn achterhand eronder te rijden.....maar dan voelt hij been, jippie de pippie, gaan we weer hard voorwaarts. Maar ik ga een hoop overgangen rijden, ook passenop de lange zijde tellen. Inderdaad een arbeidspirouette gaat linksom makkelijk, is zijn makkelijke kant, rechtsom moeilijker, maar is idd ook een goeie oefening denk ik, kan die niet weg. Moet ik ook van mijn instructeur oefenen, dit ter verbetering van mijn appuyement, dan wil hij natuurlijk ook op de druk van mijn duwende buitenbeen, weg spurten. Hihi, vroeger op school was zoiets wel een "consequente fout"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 23:27

Gebruik je je zit ook?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 09:13

Als je een sensibel paard hebt dat van naturen niet opwaarts beweegt en je blijft in de overgang terug een beetje plakken met je hand dan remt ie op de voorhand.
ik zou het wat simpeler houden. Probeer vanuit die arbeidsdraf eens 3 pasjes op te vangen en daarna weer toerijden. Let er op dat je tact houdt. Je paard mag niet traag worden. Je wilt enkel de passen iets verkorten met behoud van tact.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:50

Je hebt duidelijk geen controle Ga aan de gang met tempo wisselingen overgangen Echt even terug naar af ( Is ook net een spelletje paardrijden )

Leer je paard wachten dus geen snelle overgangen maar lange overgangen Desnoods 4 rondjes stappen Pas als die wacht Maak je weer overgang naar draf

Varier in het tempo laat hem heel klein draven maar zelf loslaten Niet vasthouden Paard moet wachten Pas op jou been mag die voorwaarts Niet omdat je je hand ontspant

Echt even mnd of 2 / 3 je daar op focussen desnoods even wedstrijd stop

Kijk eens op you tube naar clinics van ANKY en EDWARD dan hoor je niet anders als tempocontrole

Zou ook eens verder kijken naar andere instructie aangezien je nu al even vastloopt

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:56

Ik maak veel gebruik van schouder voor, travers en renvers op een volte (varieren van 15 tot 10 m). Vooral in de travers en renvers kun je heel makkelijk wat sluiten op zo'n volte.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:08

dresjoepie schreef:
Je hebt duidelijk geen controle Ga aan de gang met tempo wisselingen overgangen Echt even terug naar af ( Is ook net een spelletje paardrijden )

Leer je paard wachten dus geen snelle overgangen maar lange overgangen Desnoods 4 rondjes stappen Pas als die wacht Maak je weer overgang naar draf

Varier in het tempo laat hem heel klein draven maar zelf loslaten Niet vasthouden Paard moet wachten Pas op jou been mag die voorwaarts Niet omdat je je hand ontspant

Echt even mnd of 2 / 3 je daar op focussen desnoods even wedstrijd stop

Kijk eens op you tube naar clinics van ANKY en EDWARD dan hoor je niet anders als tempocontrole

Zou ook eens verder kijken naar andere instructie aangezien je nu al even vastloopt

Ze heeft 16 punten in het Z1, lijkt mij dat ze echt wel controle heeft. Alleen volgens TS moet het beter moet. Mooi toch als iemand kritisch over de eigen verrichtingen is.

TS, Je zegt dat je paard niet modern gefokt is met een opwaarts model. Als we kijken naar de Negro kinderen zien we zeer veelvuldig een kort voorbeen en een ouderwets exterieur,...dat hoeft niet noodzakelijkerwijs een oorzaak te zijn. Een exterieur kan wel op punten een paard wat in de weg zitten,...het hoeft niet altijd.

Bij een overgang terug zou een paard achter meer moeten overnemen. Wellicht is hij achter nog niet sterk genoeg waardoor hij liever niet de overgang terug maakt?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:13

Die 16 pnt hebben absoluut niets met controle te maken Sturen en echte controle over elke pas die jou paard zet Is heel wat anders Emmelie Scholtens komt ook met haar Apache bij Edward aan En krijgt direct te horen ga maar terug naar af je hebt niet genoeg tempo controle