zeer sterk tijdens galop

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Golden_Angel

zeer sterk tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 19:11

Hoihoi :D

ik heb sinds een maand een nieuw rijpaardje, een andalusier hengst.
Een geweldig braaf beestje van 6 jaar ik kan er eigenlijk zo opstappen, stappen gaan perfect, draven gaat perfect longeren gaat perfect en het standaard troetelen en borstelen ook geen probleem.
Maar o god wat is ie pittig in de galop... Dan is het een streep wieeewwww :') :') .

Heb hem vandaag vooraf flink moe gelongeerd gewoonweg in een poging of het zou helpen. Dus 20 flinke minuten gelongeerd, nog even erop gestapt en gedraafd en toen een poging gedaan tot een rondje maar geen ander resultaat :') .

Hij word gewoon heel sterk en snel en maakt er een wedstrijdje van zegmaar...

Ik rij met een normaal gebroken trensje maar ik ben niet echt een voorstander van een scherp bit in doen en de eigenaren ook niet echt...

dus iemand tips trics? :* :*

Ann_moi

Re: zeer sterk tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:17

Hoe is zijn balans? :) Door een moeilijke balans kan het zijn dat ie in galop vooral hard gaat. Rechtrichten en op eigen benen leren lopen kan dan weleens helpen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:22

Idd op eigen benen leren lopen. Kleine stukjes galop doen. Heb je les?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:23

Idd zoals Joolien ook zegt: paar passen galop, en terug naar stap/draf, en zo telkens opnieuw.

Heb ook ooit nog 8en moeten galopperen, en telkens bij X stoppen (soms zelfs paar passen achteruit als paard te hevig is), daarna weer vertrekken en op de hoefslag weer in galop. Na een tijd krijgt het paard door dat ie toch na een rondje weer moet stoppen, en gaat ie zo fel niet meer crossen. Wel heel lastig voor de coördinatie van de ruiter: constant van gang veranderen, van hand veranderen... had het er wel moeilijk mee.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:27

Ik zou ook denken dat zijn balans nog niet goed genoeg is en dat hij daarom rennerig wordt. Zou voorlopig eerst meer concentreren op de stap en draf en daarin mooi (schijn)overgangen rijden.
Zorgen dat hij daarin goed ontspant en mooi over de rug gaat. En dan over enkele weken weer eens galop proberen. Eerst op volte rustig aanspringen en na stukje weer terug rijden en zorgen dat hij ontspannen blijft.

Misschien ook vragen aan je instructrice of je nog wat andere oefeningen in stap en draf kan doen voor verbeteren van balans voordat je aan de galop gaat werken.

Paard wat ik rijd kan ook wat paniekerig worden in de galop en daarom neem ik het ook niet in elke training mee. Ook bij haar moet werk ik vooral aan balans en rechtrichten in de andere gangen en dan als ik merk dat dat goed gaat neem ik wat galop mee... dat werkt beter dan steeds maar weer die rennerige galop proberen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:48

Ik denk ook dat het een balans en kracht probleem is. Kracht en balans zijn te verbeteren door middel van goed longeren (en met goed bedoel ik niet hard en lang, maar juist). Laat hem aan de longe veel overgangen draf galop en terug maken. Het gaat niet om lang galloperen, maar om de overgang. Want daarin wordt het paard sterker. Als dat aan de longe goed gaat (paard blijft nageeflijk in de overgang), dan ga je hetzelfde doen onder de man, liefst eerst ook met longe er nog aan. Als het paard de overgang goed en netjes kan maken, dan kun je de lengte van de galop gaan uitbreiden.

Golden_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 20:05

Nee ik heb geen les
helaas zit het niet in mijn budget om prive les te gaan nemen en mijn ouders kunnen geen van beide met een trailer rijden.
ik krijg vanuit de eigenaresse zelf zoveel mogelijk hulp waar nodig ook nu :)

veel overgangen zijn we al mee bezig in de stap en de draf :)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 20:06

Denk eerder dat jij je hand te strak houd Jij wilt het paard natuurlijk afremmen Maar probeer die losheid in je bovenarmen te houden en mee te gaan in zijn beweging van de galop Paard moet zijn balans nog vinden Deze zal nog niet verzameld kunnen galopperen Houd juist die sprong En ga mee in de beweging Als deze wat verder is in je training Kun je op een volte wending of hoek eens proberen wat meer te verzamelen Zeker die anduliesiers houden niet van een strakke hand

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 20:09

Eh - in het Spaanse rijden wordt niet voor niets vrij lang met de galop gewacht, dat is niet voor niets. Hij is zes, jij rijdt hem een maand, het is gewoon heel erg vroeg!

En idd: zou iemand nog eens tegen jou beginnen over een scherper bit: groot gelijk dat je dat niet wil!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 20:13

Aan welke kant van Almelo zit je met je verzorgpaard?
Ik wil best een keertje (gratis) langs komen om je op weg te helpen als ik een keer naar Hengelo rijd.

Ervaring met jonge paarden is aanwezig en ben gedipl. zit houding coach.

Stuur maar een pbtje als je interesse hebt.

Golden_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 20:49

ik vind gewoon niet dat een scherper bit een oplossing is...
Ik weet dat die mening met vele verschilt en dat er absoluut mensen zijn die het gebruiken, no hard feeling, maar nee ik heb niet het gevoel dat een scherper bit een oplossing moet zijn....