Sinds kort wil het paard wat ik rij niet meer achterwaarts. Ze doet soms nog een paar stapjes, maar blijft vaak helemaal stokstijf stil staan.
Ik nam het een tijdje geleden wel eens mee tijdens het rijden, toen deed ze het netjes zo als het moet. Ook aan de hand (met en zonder zadel) gaat ze gewoon achterwaarts met een beetje druk en stemhulp. Normaal denk ik komt van zelf wel goed, echter heb ik volgend weekend mijn L2 debuut gepland staan.
Paard waar het over gaat heeft 2 jaar geleden voor het laatst Z1 gestart, is 11 jaar, ik rij haar nu 3 maanden (ze is niet van mij). Verder heb ik maandag weer les, maar ik dacht misschien dat iemand dit herkent?
Doet ze het aan de hand nog wel gewoon? Gezien het niveau wat dit paard heeft gehad en het je eerder ook wel lukte neem ik aan dat ze de hulp prima snapt. Kan het zijn dat ze wat spieren vast houd of wat stijf is nu het weer afkoelt. Misschien kan een goede massage of bezoekje van fysiotherapeut wonderen doen. Misschien heeft ze pijn en weigert ze het daarom?
Vraag iemand om even met een zweepje een paar x zachtjes tegen der borst te tikken terijl je je hulpen geeft net als anders Gaat die achterwaarts gelijk belonen Deze week paar x oefenen Dan zou het knopje er weer op moeten zitten
Komt het paard in verzet als je dit doet Bedoel echt verzet dan stoppen En eens kijken of er lichamelijk iets is waardoor deze het niet kan Kan met je instructie
Vionaa
Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-14 21:58
Aan de hand stapt ze gewoon achterwaarts! Het kan inderdaad aan mijn hulp kunnen liggen, maar toch vind ik het vreemd omdat aan deze hulp niks veranderd is (met toen ze wel achterwaarts ging).
Zweepje kan ze niet hebben, dan gaat ze steigeren.
Heb t ook gehad. Belangrijk is om van voor ruimte te geven en goede hulpen te geven. Je bedenkt van te voren hoeveel passen je achteruit wilt. Doe bvb de ene keer 1 pas en de andere keer 7 passen... zo gaat je paard niet zelf nadenken. Mijne stopte namelijk automatisch na 5 passen. Soms werkt met een zweepje tegen borst tikken ook even om duidelijkheid aan het paard te geven. Denk eraan dat je wel pas achterwaarts gaat als je paard goed warm is en zijn rug loslaat. Te strakke rug geeft verzet leer ik uit eigen ervaring. Soms is een osteopaat nodig , mijn paard zat bvb vast op de lendenen waardoor het ook erg moeilijk ging. Na de behandeling deed ze het echt voor een dikke 10. Dus een osteo/fysio doet ook wonderen en het is alleen maar goed voor je paard om eens lekker los gemaakt te worden, fout hoeft niet bij jou te liggen. Dit kan natuurlijk wel maar overleg met je instructeur en maak je niet druk over je l2 debuut .. dan maar een 2 voor het achterwaarts en een dikke 8 voor je overgangen ! Succes ermee !
Ik zou als ik jou was met een vriend/vriendin/ouder eens samen naar je paardje gaan, het persoon naast het paard geeft het commando van achteruit(dus het commando die jij normaal geeft als je er niet op zit) en jij zit erop, ondertussen geef jij het commando van achteruit dat jij normaal geeft als je erop zit. Beloon elk kleine stapje
aeolusnr1
Wij kennen jou en je paard niet natuurlijk, we zien ook niet echt wat er allemaal gebeurt maar wat je beschrijft is duidelijk, het paard heeft het ooit in het verleden dus wel goed gedaan, en nu dus niet meer. Er zijn dus 2 mogelijkheden; 1e. ofwel kan je paard het niet of niet meer goed uitvoeren door knellend zadel of ander hinderend harnachement, of het kan ook echt een medische reden hebben, stijve spieren of pijn door ...... 2e. of het is een soort verzet tegen jouw hulpen, dus eigenlijk een verzet tegen jou, een soort van ik wil liever dit niet uitvoeren of .... dit gaat dus om een dominantie probleem, en zeer zeker ook om een respect probleem. Het kan dus enkel één van deze redenen zijn of mssn beiden samen. Naar mijn ervaring kan ik zeggen dat het bijna altijd dat 2e zal zijn, dus eigenlijk jouw probleem en niet het paard. Zoek de fout dus als eerste bij jezelf en niet bij het paard. Neem goed les, en werk gericht aan dit probleem. (En let op, met gericht werken bedoel ik dus niet het paard naar achter dwingen, zeker dat dus niet) zoek goede hulp. Ieder gezond paard kan dit zonder enig probleem uitvoeren, je moet hem enkel uitnodigen tot ... en dan zal je verbaast staan hoe snel jouw paard dit weer probleemloos zal uitvoeren.