Antoine de bodt "methode", huh ? ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jaime_

Antoine de bodt "methode", huh ? ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 16:35

Ik ben me de laatste tijd wat aan het verdiepen in de diverse stromingen en rijkunsten, puur uit interesse en misschien kan ik van alle stromingen de interessante dingen meepakken voor mijzelf :)

Nu heb ik op youtube ook een tal van filmpjes gekeken van mensen die trainen volgens de "adb methode" m.a.w. de manier antoine de both (ja ik weet dat het nu naar hem vernoemd wordt maar dat zijn methode in principe al eeuwenoud is).

En ik snap de methode niet.. Kan iemand mij het uitleggen hoe het nou echt zit? Uiteraard heb ik de zoekfunctie al gebruikt, maar ik zie nergens duidelijk de theorie achter de Adb-methode, wat ik lees zijn vooral heel veel meningen over de methode. Wie kan deze methode voor mij theoretisch uiteenzetten?

Dit is wat ik o.a. waar heb genomen:
- Er worden veel slingerlijnen "slangenlijnen" gereden op de 2e hoefslag. Paarden worden alle kanten op geslingerd.
- Er worden vierkanten en rechthoeken gereden.
- Voorwaarts tempo is doorgaans redelijk hoog
- Ruiter/amazone heeft een hoge handhouding, waarbij vaak de binnenhand hoger wordt gehouden dan de buitenhand.
- Op fora, waaronder bokt wordt gesproken over kwartlijnen? (nooit tegen gekomen in een proef, vertel me meer!)

Ik vraag niet zo zeer naar meningen maar meer naar HOE te rijden volgens adb, en wat de toegevoegde waarde is van deze methode/oefeningen en de methode nader uitgelegd.

Cemlys

Re: Antoine de bodt "methode", huh ? ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:41

De both was erom bekend destijds om hoefkatrolpaarden weer recht te krijgen, ging hem vooral om het rechtrichten van het paard, paard laten reageren op druk in de mondhoek en niet op de lagen,...
tempo doorgaans om de achterhand te activeren en het op de voorhand lopen te voorkomen...
Ik heb er destijds ook geweten die hierop super liep (van kreupel, naar niet kreupel en weer in de wedstrijden winnend)

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:52

Het gaat inderdaad vooral om het rechtrichten en het op de eigen benen laten lopen (dus geen steun zoeken aan wanden of aan je hand). Eigenlijk is dat het doel van alle oefeningen.

Ik heb vrij lang zo gereden en voor mij heeft het echt ontzettend goed geholpen (pony weigerde aanvankelijk elke hoek door te gaan, probeerde om te draaien en als dat niet lukte ging ze steigeren, brak uit, wilde geen normale volte lopen etc etc etc. Toen ik een tijdje volgens deze methode les had gehad, waaronder een aantal keer van Antoine zelf liep pony de sterren van de hemel!). Het was wellicht met een andere methode ook wel goed gekomen hoor, en ik vond destijds dat veel mensen er ook wel weer in doorsloegen, maar het heeft mij toch wel echt geholpen :) Heb het na een tijdje een beetje zelf aangepast, erin gehouden wat voor mij werkte en verder weer een beetje gaan rijden zoals ik daarvoor gewend was.

Je handen zo hoog en dat tempo is trouwens echt behoorlijk wennen in het begin :')
Laatst bijgewerkt door Eulogy op 21-11-14 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:53

De slingerlijnen hebben te maken met gewichtsverplaatsing. Ik rij ze ook nog wel eens. Ik weet niet zeker of het precies AdB is, maar waarom ik ze moest rijden was het volgende. Een paard kan pas een goede wending rijden als hij niet met het gewicht naar binnen valt, dus je vraagt eerst het gewicht op buiten en dan pas vraag je de wending. Bij hele scheve paarden maak je grote slingers, want duurt het lang voordat het gewicht omgezet is. Steeds rechter wordende paarden kunnen makkelijker hun gewicht verplaatsen en hoef je uiteindelijk ook geen slingers meer te maken.

Verder ga ik met Cemlys mee :)

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 17:23

Nou dat is al wat duidelijker, thanks! :) Dat hij vooral de "hoefkatrol-goeroe" was en dat het echt een trend was zo'n jaar of 5 geleden wist ik, maar het hoe en waarom was me redelijk onduidelijk, dat wordt nu steeds iets duidelijker, ik hoop op meer reacties! Zoals bijv. het waarom die handen zo hoog houden? Of is dat omdat je dan inwerkt op de mondhoeken en niet op de lagen?

Wanneer besluit je met dat geslinger naar links te sturen en wanneer naar rechts?

Om even te visualiseren, voor een beter beeld: stel, als de ruiter op de linkerhand rijd, en het paard valt op de buitenschouder dan neem ik contrastelling aan? Dus stuur je naar rechts, zodat het gewicht op de binnenschouder komt. En dan stuur je daarna weer naar links om terug te komen op de juiste lijn?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:25

Ik denk dat het er vooral op neerkomt dat het paard niet teveel op een kant mag blijven hangen, dat je hem op beide kanten los maakt.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:29

Soms probeer je je paard juist meer te laten vallen, zodat hij zichzelf rechtop zet. Bijvoorbeeld op een kleine volte. Ik weet het niet helemaal zeker meer (ik rij inmiddels ook niet echt meer, pony staat bij m'n ouders en ik woon niet meer in Nederland :+ ) maar volgens mij doe je dat alleen als je paard echt heel erg valt. Dus juist laten vallen, want als jij hem rechtop houdt dan gaat ie tegen je hand/de teugel leunen en hou jij hem als het ware rechtop.
Ik weet in ieder geval nog dat ik nooit teveel aan de 'harde' teugel mocht komen, en vooral stelling moest vragen aan de 'zachte' kant (dus de teugel waar het paard zelf minder druk op neemt), totdat hij dat accepteert en zelf ook druk op die kant zet, dan ontspan je.