Elastiek tijdens rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Interupted

Elastiek tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 12:19

hoihoi!
ik wist niet waar ik dit moest plaatsen dus besloot ik het hier te plaatsen

Maar goed, momenteel rij ik in een groepsles op de manege, altijd weer leuk. Maar het is me erg opgevallen dat ik haast niet met elastiek rij, twee meiden uit mijn les kwamen gisteren naar me toe en vroegen waarom ik op [paard naam] zonder elastiek heb gereden en dan dat hij zo relaxt was, omdat hun altijd op dat paard met elastiek rijden/reden.

Ik merk dit steeds vaker en heb nog geen kans gehad om mijn instructrice te vragen waarom ik juist zonder elastiek rij en de andere uit de les op hetzelfde paard WEL elastiek moeten rijden.
Mijn volgende les is pas volgende week dinsdag, en ik vergeet dingen best snel dus het kan zo zijn dat ik het weer vergeet

Ligt het aan de houding van de ruiter of..? Tja ik heb erg benieuwd waarom haha.

myk_en_shant

Re: Elastiek tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:25

Zeg dan maar dat jij dan blijkbaar beter rijd en het paard zelf voorwaarts neerwaarts rijd.
Elastiek is een hulpmiddel om het paard de hals gedwongen in een boog te krijgen.

Dwingen is nooit de bedoeling, het dier moet het zelf doen vanuit ontspanning.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:44

Inderdaad, blijkbaar heeft de instructrice genoeg vertrouwen in jouw rijstijl dat jij het zonder kan (waar je dus best trots op kan zijn).

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 17:39

RUI > RT-V

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:33

Je moet inderdaad niet zien dat als je met elastiek rijd juist beter rijd. Met hoe minder hulpteugels jij rijdt hoe meer zelfstandiger je kan rijden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 09:38

Blijkbaar kan jou instructrice niet echt goed les geven en leren een ruiter te rijden zonder al die hulpmiddelen.
Jij hebt waarschijnlijk een beter gevoel en zachtere hulpen dan de andere ruiters en kan jezelf dingen aanleren, ik zou zeker eens gaan lessen bij iemand die wel les kan geven zoals het hoort, dan kom je zelf ook veel verder denk ik, tenminste als je meer wil leren!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 09:57

Niet helemaal mee eens. Wij willen pony's die bij beginners lopen (echte beginners) ook nog weleens aan een elastiekje zetten. Kunnen ze de rug er niet uit drukken. Beter voor de pony en makkelijker voor de ruiter

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 10:25

Je kan een beginner ook eerst leren zitten zonder zadel aan de longe b.v , zo ie zo als ik een beginner les geeft dan zit er ook geen bit in, daar heeft een beginner niks aan te zoeken in het begin.
Helaas leer je op een manege sturen en remmen op het bit en dan ook nog elastiek gebruik, daar gaat het al fout vind ik zelf.

TCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 10:55

Ik ben het met Ladymadonna eens.. In sommige gevallen is het wel beter voor de pony.

En interupted, zie het inderdaad maar als compliment. Jij bent blijkbaar al wat verder in je rijden dan de meiden die met elastiek rijden :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 11:00

LadyMadonna schreef:
Niet helemaal mee eens. Wij willen pony's die bij beginners lopen (echte beginners) ook nog weleens aan een elastiekje zetten. Kunnen ze de rug er niet uit drukken. Beter voor de pony en makkelijker voor de ruiter

Maar dat krulletje wil niet zeggen dat de rug niet weggedrukt wordt. Als de ponies in twee stukken verder sloffen heb je nog niet het gewenste resultaat.

Loveyourself

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 11:03

Ik denk dat ze jou zo goed vind rijden dat jij zonder kan, is iets om trots op te zijn denk ik!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 11:09

waarschijnlijk vind jou instructiese dat jij genoeg ervaring/goed genoeg bent om zonder elastiek op dat paard te rijden

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 14:36

Jotoma schreef:
LadyMadonna schreef:

Maar dat krulletje wil niet zeggen dat de rug niet weggedrukt wordt. Als de ponies in twee stukken verder sloffen heb je nog niet het gewenste resultaat.

De pony's waar het bij toegepast wordt doen dat prima.
Je kan van een kind van 8 dat net 3 lessen heeft gehad toch niet verwachten dat ze zo'n pony keurig aan elkaar rijden?

Interupted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 15:55

Lang niet op bokt geweest, bedankt iedereen voor het antwoorden!
Ik heb het afgelopen dinsdag nog aan mijn instructrice gevraagd, ze zei dat ik goed stil en ontspannen kan zitten in het zadel, en dat de andere meiden in de les er meer op "hobbelen" dan rijden.

Tja ik weet niet over het slecht lesgeven hoor vaak beginnen de meeste zonder elastiek, maar als het paard na 7 minuten loopt met zijn hoofd in de lucht en wil niet ontspannen, dan haalt ze het elastiek er bij, Tja zulke paarden heb je ook.

Alsnog bedankt iedereen, meer antwoorden zijn altijd welkom :)