Paard tijd geven? ontspanning, nageefelijkheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eroslaris

Paard tijd geven? ontspanning, nageefelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 19:35

Hallo bokkertjes!

Ik heb momenteel een paardje op proef. Zij is nu 7 jaar, is nog maar 2 jaar écht doorgereden en volgens mij op de verkeerde manier. Ze is altijd met slof-teugel gereden met als resultaat dat ze niet door haar rug loopt, dat ze niet ondertreed en ze dus ook niet ontspannend loopt. Ondertussen huppelen we nu al 3 weken rond, werkend aan de actieve achterhand, samen met een lesgever.

Nu, eergisteren heb ik mijn eerste dressuurproefje gereden met haar en het was niet zo geweldig. Ik heb er een actieve achterhand uit gekregen maar in bijna elk hokje staat "niet nageefelijk". In een gewone les krijg ik haar wel al voorwaarts neerwaarts en af en toe eens een mooie knik aan de teugel, maar ik heb de indruk dat ze niet naar haar bit zoekt.

Mijn vraag zul je waarschijnlijk wel al doorhebben... Ik vroeg me dus af of ze nog zal verbeteren? Zijn er manieren om haar naar het bit te laten zoeken? Om haar mooier nageefelijk te krijgen? Tips om een stillere zit en handhouding te krijgen (weer zelfde probleem: niet door de rug = moeilijk om door te zitten). In 3 weken tijd zijn we er super op vooruit gegaan & veel mensen zeggen dat ik haar wat tijd moet geven omdat de methode van rijden 380° gedraaid is (van slappe achterhand en kop tegen borst naar actieve achterhand en iets langer vooraan). Maar ik moet natuurlijk wel een beslissing maken volgende maand of ik haar koop of niet...

ohja, mijn lesgever zegt dat ze net op het randje van "te moeilijk" zit voor mij en dat ik er nog een aantal jaar over zal doen met haar om een deftige dressuurproef te rijden. Er zijn ook een aantal externe factoren die meespelen zoals: tandjes al jaren niet gedaan & ergens een wervel die vastzit want er is altijd een blokkage op links. Maar zolang ze niet van mij is mag ik er geen kosten aan doen & aangezien de eigenaar het probleem niet "ziet"...

over springen praat ik zelf nog niet, we hebben het 1x geprobeerd en ik wéét dat ze het kan, maar zolang ze niet door haar rug loopt wil ik eerst dressuurmatig alles in orde krijgen.

Alvast bedankt aan iedereen die eventjes wil reageren met tips of er hun mening over willen zeggen

xx

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:51

Ik wou zeggen osteopaat, maar dat kan dus niet..

Ik zou zeggen rij veel ivergangen, tempowisselingen en hou m bezig van achter. Succes!

Kiichi

Re: Paard tijd geven? ontspanning, nageefelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:57

Ik kan bijna met zekerheid zeggen dat ze gaat verbeteren en dat je haar netjes ontspannen en nageeflijk kan laten lopen. Op voorwaarde dat ze lichamelijk in orde is en jij daar goede begeleiding mee krijgt. Heb je haar klinisch laten keuren? Altijd verstandig he :) . De echte vraag is: wil jij de tijd (en evt geld, want een osteopaat lijkt me ook verstandig) erin steken om te zorgen dat je haar weer goed krijgt?

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:03

Ik had helemaal hetzelfde als jou. Mijn paard was bij vorige eigenaars ook met slof gereden, en inderdaad met de juiste lesgever en techniek zal ze zeker verbeteren, veeeell verbeteren. :) Het heeft bij mij 8 maanden geduurd. En het resultaat mag er zijn. ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:10

Uiteraard zal het verbeteren en blijven verbeteren, zolang je er maar goed mee bezig bent.
Maar helemaal goed , nee die kans is heel klein, een paard dat fout beleerd is, tjaaa dat is eigenlijk een bijna verloren paard.
Neem dit niet te letterlijk, want zoals ik al zei je kan het dus blijven verbeteren, dat zeer zeker wel.
Geleerde dingen zitten vast op de harde schijf, je kan dit echt niet wissen, je kan wel andere en hopelijk dus betere dingen aanleren, maar het foute blijft dus altijd ergens latent aanwezig.
Net daarom zeg ik altijd zorg voor een goede start, neem at heel serieus, een jong paard beleren daar ligt als het ware zijn mogelijkheid of onmogelijkheid zijn kunnen tot het maximum te benutten.

Eroslaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 20:14

bedankt voor de reacties.

Voor ik ze koop zou ik ze zeker laten keuren, als ze in orde is en ze is van mij komt er sowieso een osteopaat bij. Ik heb wel een zeer goeie klik/band met haar, al vanaf het eerste moment. Ook laat ik me sowieso begeleiden door een lesgever.

Problemen die ik o.a. nog ondervind met haar is vb: evenwicht. Dat heeft ze totaal niet, ze schommelt op een recht stuk in galop van links naar rechts, maar dat is echt wel iets wat ik haar kan leren volgens mij?

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:25

Als je haar mooi op deze manier door kan rijden, zal ze heel veel verbeteren. Maar daar gaat veel tijd en geld in zitten. En je moet je zelf afvragen of je dat wilt en kan? Kan jij dit paard een goed plekje daarin bieden? Evenwicht komt denk ik ook voort uit het beleren met slof. Een paard moet eerst leren op eigen benen lopen voordat hij eigenlijk een beetje leuk en netjes aan de teugel kan, daar schrik ik niet zo van. Ook daarin kan zij nog veel verbeteren.
Zelf denk ik dat juist doordat dit paard "misschien te moeilijk" voor je is, je daarintegen wel weer heel veel zou kunnen leren, als je maar wel goed weet waar je mee bezig bent!
Het zijn allemaal punten die je tegen elkaar uit moet zetten, voor- tegen de nadelen.
Wat wil je een paard waar veel werk aan is? Of een "kant en klaar" paard, wat wel nog wat moet leren, maar in mindere mate dan deze?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:26

Als je echt een klik met haar hebt kan je zeker veel van dit paard leren denk ik! Des te geweldiger als het zometeen allemaal wel lukt!

Eroslaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 20:37

Ja, het is echt een ideaal leerpaard, ik leer echt voelen dat de schouder niet juist staat of dat haar achterhand niet ondertreed, daar heb je helemaal gelijk in!

Het probleem is dat ik voor mezelf niet kan uitmaken wat ik wil... mijn eerste paard is 6 maanden geleden ingeslapen en voor mij was dat paard de perfectie.
Met deze merrie heb ik wel precies dezelfde klik zoals met mijn eerste paard, terwijl ik nogal paarden ben gaan testen waar ik totaal niets mee had. Ze heeft iets waardoor ik het totaal niet erg vind nu dat ze verkeerd loopt of ze fouten maakt. Want ze moet het nog leren, en ik heb er geen probleem mee om er tijd en geld aan uit te geven om haar alles te leren. Het enige "probleem" is dat ik schrik heb dat ze niet zal verbeteren, of dat ik het haar niet kan leren, of ik op de sukkel/dool ga raken enz...

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:45

Ik zou haar laten keuren door een DA die ook osteopaat is, die kan dan ook zeggen of het een tijdelijk of blijvend probleem is. Waarom laat je haar niet nu al keuren? Weet je gelijk of er iets aan de hand is, en blijf je ook niet verder rijden met een paard dat mss ergens last van heeft (kan iets zijn dat heel makkelijk met 1 behandeling op te lossen is), en dan hecht je je ook niet verder aan haar. Met alles wat je hoort over kissing spines, zou ik ook niet aarzelen om rug en hals op de foto te zetten.

Stel jezelf ook de vraag: stel dat het niet lukt voor dressuurwedstrijden, ben je dan bereid om je ambities bij te stellen en haar enkel voor recreatie te houden? Als de klik groot genoeg is, zal je dat helemaal niet zo erg vinden. Kan heel goed zijn dat jullie bijv. ter afwisseling es een bosritje maken, of sprongetje nemen, en dat het erop uitdraait dat jullie endurance, jumping of eventing gaan doen omdat je ziet dat je paard dit leuker vindt. Als het paard zich niet kan aanpassen aan jou, kan jij je dan aanpassen aan het paard?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:47

Je paard wilt je hand niet aannemen en dus niet nageven, en dat is best logisch als ze eerst zo gedwongen is. Dat ze geen goede balans heeft, kan heel goed komen doordat de vorige eigenaar de eerste stappen heeft overgeslagen.

Gewoon opnieuw beginnen met dit paard en dan komt het vast goed hoor. Zorg voor een goed passend en zacht bitje, en voor jezelf een zachte hand (lichte constante verbinding) en lees je eens in in het skala der ausbildung. :)

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:55

Zoek eens iemand die een paar keer per week je paard wil rijden (iemand die echt kan rijden). Dit paard moet gecorrigeerd worden en dat gaat niet zo makkelijk als je zelf blijft "prutsen". Als het paard goed gecorrigeerd is is het rijden voor jou en je paard veel fijner (je paard snapt veel sneller wat de bedoeling is) en zo kom je ook veel makkelijker verder.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 22:51

Ben het eens met Geryon, en totaal oneens met Amaranth7. Paard moet vertrouwen krijgen in de ruiterhand, is niet iets wat zomaar eventjes te corrigeren is. En lijkt me ook moeilijk om zoiets goed te krijgen als er een wervel vast zit.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:03

Amaranth7 schreef:
Zoek eens iemand die een paar keer per week je paard wil rijden (iemand die echt kan rijden). Dit paard moet gecorrigeerd worden en dat gaat niet zo makkelijk als je zelf blijft "prutsen". Als het paard goed gecorrigeerd is is het rijden voor jou en je paard veel fijner (je paard snapt veel sneller wat de bedoeling is) en zo kom je ook veel makkelijker verder.

Hier ben ik het dus totaal niet mee eens. Dan ben je dus op dezelfde manier bezig als dat de huidige eigenaar was.

@ TS Denk dat je juist nu op de juiste manier bezig bent. Geef het de tijd. Als je haar nu al met momenten richting die ontspanning kunt rijden. Dan komt er straks vanzelf een tijd dat je dat de hele tijd en overal kunt.
Als je haar al koopt inderdaad sowieso door een dierenarts na laten kijken.

Eroslaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 06:52

Oke dankjewel allemaal, het paard door een prof laten rijden is sowieso niet mijn oplossing, want dan krijg ik een paard terug die alles kan en ik wel het net samen mét haar leren onder goede begeleiding. Ik ben blij dat vele mensen denken dat ze nog zal verbeteren :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 07:04

Ik zou haar niet kopen, zat paarden die fijner te rijden zijn en minder frustratie op gaan leveren

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 07:14

3 weken is nog vrij kort, zij zal een totaal andere manier van rijden aan moeten leren. Zij zal moeten leren haar eigen lichaam te dragen. Waarschijnlijk heeft ze haar hele leven lekker op de slof mogen hangen. Het gebrek aan achterhand gebruik, maar ook het 'zwalken' in galop komt daar vandaan.
Als er verder medisch niets mis is dan lekker kopen, lekker trainen en in het zomerseizoen weer gaan starten. Dan zul je zien wat voor een sprongen jullie gemaakt hebben :-)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 07:31

Ik zou hem niet kopen. Zoals al eerder gezegd zijn er genoeg paarden te koop en een paard dat met 7 al met zulke probkemen kampt is eigenlijk niet normaal. Dan moet er al minstens drie jaarr mee gekloot zijn en dan moet je echt heel goed ruitergevoel hebben om hem op de juiste momenten te corrigeren. Veel groter is de kans dat je jaren en jaren bezig bent en dat het nog niet wordt wat je hoopt. Ook aangezien je al een wedstrijdje heb gestart doet mij vermoeden dat je beter een wat makkelijker paard kan kopen. Dan nog is een goede proef rijden met aanleuning lastig zat. Daarnaast zit je ook nog met het medische. Als de vorige eigenaar daar niet in heeft geinvesteerd begint het voor jou meteen met kosten. Osteopaat betekent ook vaak verplichte rust en misschien slijtage of aanwezige pijntjes voor je paard. Ik vind het wel sneu voor dit paard zeg. Maar ook is de kans dat zon paard eerder op is of qua karakter zo een deuk op heeft gelopen van zijn lompe manier van aanrijden en beleren dat hij eigenlijk helemaal niet zo geschikt is als dressuurpaard. Waarom is die eerdere eigenaar begonnen met die slof? Niet omdat het zo'n fijn en makkelijk dier was waarschijnlijk. Heel veel succes met je beslissing ts.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 09:01

Zoalng je er geen geld aan uit wilt geven en je weet wel dat er blokkades zijn en misschien gebit problemen zal het zich niet oplossen.
Paard zal zich echt beter voelen als de blokkade weg is.

Stop er dan gewoon mee.
Voor het paard is dit ook geen pretje.
Of geef er wel even geld voor uit en ga daarna lekker met het paard aan het werk.
Je hebt er dan zelf ook plezier aan!
Ga je nu met plezier rijden of zit er al frustratie?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 09:04

linnie050 schreef:
Zoalng je er geen geld aan uit wilt geven en je weet wel dat er blokkades zijn en misschien gebit problemen zal het zich niet oplossen.

Stop er dan gewoon mee.
Of geef er wel even geld voor uit en ga daarna lekker met het paard aan het werk.

TS zegt dat het geld mag kosten, maar dat ze nu in de proeftijd zit en ze van de huidige eigenaar niks mag laten doen. :=

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 09:05

MarlindeRooz schreef:
linnie050 schreef:

Stop er dan gewoon mee.

TS zegt dat het geld mag kosten, maar dat ze nu in de proeftijd zit en ze van de huidige eigenaar niks mag laten doen. :=

Oke dat stond niet in de openingspost. :+ _/-\o_
Niks gezegd dan.
Omdat het een quote al is heeft het geen nut om het bericht weg te halen. :j

Eroslaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 12:29

Nu ga ik zeker met plezier gaan rijden. Inderdaad, zolang ik ze niet koop zal er geen osteo bijkomen. Het paard valt wel binnen een redelijke prijsklasse dus budget voor eventuele onkosten is er wel.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:38

Ts.. niemand kan jou de garantie geven.. ook bij een gezond paard niet.. ;)

En het dier zal pas fijn worden als alles los is.. dus staar je niet blind op een paard wat nu niet nageeft..
Elk gezond paard kan nageven.. als het maar los durft te laten (en los kán laten uiteraard).

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 22:25

FriesWytske schreef:
Amaranth7 schreef:

Hier ben ik het dus totaal niet mee eens. Dan ben je dus op dezelfde manier bezig als dat de huidige eigenaar was.

@ TS Denk dat je juist nu op de juiste manier bezig bent. Geef het de tijd. Als je haar nu al met momenten richting die ontspanning kunt rijden. Dan komt er straks vanzelf een tijd dat je dat de hele tijd en overal kunt.
Als je haar al koopt inderdaad sowieso door een dierenarts na laten kijken.

Corrigeren wil niet meteen een slechte of dwingende manier van rijden impliceren. Dit paard moet terug leren zijn lijf te gebruiken, wat een goede ruiter nu eenmaal een paard makkelijker en duidelijker aan kan leren als iemand die daar nog niet zo handig mee is. Dan zijn de handvaten veel makkelijker op te pakken daarna.

Je zou het eens moeten proberen ts, echtwaar. De ruiter kan je dan ook veel gerichter helpen doordat ze zelf gevoeld heeft waar het probleem zich precies bevind en hoe je het het makkelijkste opgelost krijgt.

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:30

Ik zou haar gewoon de tijd geven. Desnoods doe je een stapje terug tijdens het rijden en ga helemaal terug naar de basis. Doe als of ze alleen nog maar zadelmak is en ga vanuit daar haar helemaal opnieuw doorrijden. Zo kan ze aan de nieuwe rij stijl wennen en uiteindelijk komt het dan heus wel goed met de nageeflijkheid.