Probleem met de linkergalop

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EdkingEnzo

Probleem met de linkergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 21:14

Hoi Bokkers,

Aangezien dit probleem al speelt sinds mijn grote vriend ohz is, ga ik nu maar is hier de vraag/het probleem stellen. Natuurlijk met een jong paard kan het gebeuren dat je in het begin nog wat moeite hebt met het aanspringen. Af en toe in de verkeerde galop. Eigenlijk heel snel was dit rechtsom geen probleem meer, ook heb ik op deze hand hem veel meer voor elkaar, hij was al snel heel gecontroleerd en rustig. Linksom ging ik tot 2 maand geleden ook nog best wel hard, hier heeft/had hij gewoon wat minder balans.

Maar nu het probleem, hij blijft maar steeds verkeerd aanspringen. De ene dag heb ik nergens last van en gaat het gewoon goed en zoals vandaag (met les) lukt het na 20 x nog steeds niet! Ook wordt hij dan heel erg sterk en drukt hij zich op. We hebben al vanalles geprobeerd maar eigenlijk niks helpt. Ja, de ene dag heb ik nergens last van en springt ie keurig aan (ook meerdere keren) en de andere dag doe ik het 20 keer en nog wil het niet.

Verder gaat het met rijden super, ik heb elke week prive les waar ik super begeleid word.

Zou het kunnen zijn dat hij toch ergens last van heeft, vast zit of pijn heeft? Moet ik een osteopaat er bij halen?
Of hebben jullie nog goede tips? :)

Bedankt voor het lezen van mijn verhaal!

Anoniem

Re: Probleem met de linkergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:26

Poeh dat is een lastige. Natuurlijk is ieder paard scheef, alleen dat ie t de ene keer wel goed doet en de andere keer niet is apart. Kan het ook door jou komen? Dat je wat wisselend in je vel zit? Een osteopaat kan nooit kwaad overigens.

xMistyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:30

Hebben een aantal paarden bij mij op de manege ook. Moeten altijd overdreven stelling vragen (volte) en zorgen dat hij/zij niet op de binnenbeen hangt.
Denk niet dat hij ergens last van heeft als er dagen zijn waarop hij het braaf doet.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 00:05

Wat weleens wil helpen, is op een volte op het verkeerde been lichtrijden, je paard steeds harder laten draven, en in de galop laten vallen.
Zo heb ik pas geleden mijn merrie het goed aangeleerd, die kon werkelijk de eerste maanden alleen maar de rechtergalop, en liet werkelijk geen pas linksom zien, niet aan de longe, niet op buitenrit en niet dressuurmatig...
TOT ik dit als tip kreeg, en sindsdien gaat het prima :j

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 08:50

Bedankt!

Ja het kan misschien wel aan m'n zit liggen, maar ik let er eigenlijk nooit op en soms gaat het dus wel goed en soms niet..

Wat wij vaak doen is contrastelling vragen, dan gaat het meestal wel goed. Maar dat is soms nog best lastig als hij zich zo sterk maakt..

Ik denk niet dat dat voor mij gaat werken.. Hij springt namelijk aan de longe wel altijd goed aan (heel af en toe een keer niet) en dit ook op stemhulp.

Ik probeer dus ook wel is rustig "galop" te zeggen of te klikken, maar vaak is hij dan te enthousiast dat hij dat dan hoort en niet meer oplet/nadenkt en nog steeds verkeerd aanspringt..

Hebben mensen nog goede ervaringen met een osteopaat in de buurt van Zwolle, Overijssel?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 08:58

Heb je het al eens geprobeert met een balkje vlak voor de hoek waar je gaat aanspringen?

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 09:04

Nee! Zou je dat wat meer willen uitleggen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:34

Proibeer dan eens op je zit te letten, zit je wel recht of ga je onbewust naast je paard hangen?

Osteopaat rondom Zwolle weet ik niet, ken wel Mascha Veltboer, maar die zit wat verder weg.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:42

Ik ben behoorlijk scheef. Linker galop is bij mij op mijn dochters pony lastig. Met mijn dochter erop geen enkel probleem. Ik rijd dan ook niet meer dan 1 a 2 keer per week op het dier om hem niet te vaak scheef te belasten. Dus het kan wel degelijk aan de ruiter liggen (niet om kwetsend te zijn), het ligt eigenlijk wel gewoon heel vaak aan de ruiter. Bewust, onbewust, lichamelijk (zoals bij mij), geestelijk (ongeduldige ruiter), onkunde, onervarenheid.... noem maar op. Ben je zelf wel eens naar een osteopaat geweest? Met mijn paard deed ik het altijd zo: hij naar de osteopaat, dezelfde dag ik naar de osteopaat. Dan twee dagen alleen losgooien en longeren. Dan een privé les om echt zeer gefocussed te zijn op het recht zitten, recht blijven. En dan weer "gewoon" aan de slag.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:49

EdkingEnzo schreef:
Bedankt!

Ja het kan misschien wel aan m'n zit liggen, maar ik let er eigenlijk nooit op en soms gaat het dus wel goed en soms niet..

Ga daar eerst maar eens op letten dan.. ;)
En dan bedoel ik dat je ook gaat voelen wat je doet met je zit.

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:56

Geef je paard juist stelling naar buiten, in plaats van naar binnen. Zo kun je het gewicht zoveel mogelijk van het binnen voorbeen houden en geef je je paard de ruimte om zijn galop in te zetten met dat been. Zodra je paard in de juiste galop aanspringt ga je weer terug naar je normale stelling.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:41

EdkingEnzo schreef:
Nee! Zou je dat wat meer willen uitleggen? :)

Je legt een balkje neer in de hoek waar je wil aanspringen in galop. Eerst even een paar keer overheen draven om te kijken wat je paard doet ( hij moet niet ineens in de ankers gaan :P )

Dan ga je draven en op het moment dat je bij dat balkje bent spring je aan in galop. Paard moet extra opletten en heeft daardoor veel meer de neiging om ( wat wij vinden) goed aan te springen.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 19:08

Bedankt voor jullie reacties!

Osteopaat ga ik even naar op zoek.
En ook ga ik dus nu heel erg letten op mijn zit. Eerder zat ik linksom ook heel erg scheef maar dit is er eigenlijk wel uit. Ik let daar al heel erg op. Dus het zou zomaar kunnen dat ik daardoor hem wat meer in de weg zit met het aangalopperen.

Dat met het balkje ga ik ook proberen!

@laraluhr; dat zei ik al, daar zijn we al veel mee bezig ;)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 09:02

Ik heb ooit de tip gekregen bij een jong paard wat ook snel verkeerd aansprong in om te blijven lichtrijden op het verkeerde been. Je kan in je sta moment dan de galophulp geven. Hielp bij dat paard enorm. Neemt niet weg dat het ook verstandig is om naar je zit te kijken. Success!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 20:04

Vandaag ging het goed! Eerste paar keer vanuit lichtrijden en daarna met doorzitten en elke keer sprong hij goed aan! :D we hadden een goede dag :j

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 09:23

Dat contra stelling aanspringen begrijp ik niet helemaal Aan de longe galopeerd die wel goed aan Dan heeft die stelling naar binnen neem ik aan ?? Of ook contra ???

Mis het opzij gaan voor het binnen been Hangt je paard met rijden ook door je binnen been ( linkerbeen ) ?? Als hij namelijk opzij gaat voor je been en daar ook loslaat op die linkerkant Komt het binnen achterbeen en voorbeen vrij Waardoor die goed kan aanspringen

Als die idd tegen je linkerbeen hangt Ga dan veel wijken voor het linkerbeen In stap en draf beginnen uiteraard Volte openen sluiten dat die echt opzij gaat voor je binnen been Voel je dat die mooi opzij gaat en los van je been is op die linkerkant galopeer je pas aan

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 09:49

Dresjoepie, klopt. Maar ik denk dat het bij hem meer is dat als ik de hulp geef voor het aangalopperen dat hij meteen uit enthousiasme denkt; YES! GALOP. En niet meer nadenkt hoe het precies moet. Dit gebeurt heel vaak namelijk.

Ook van uit het op zij gaan hebben we heel veel gebruikt, maar dan ging het een paar keer goed en een paar keer niet..

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:35

edan gaat die nog niet goed genoeg op zij voor dat binnenbeen die x ren dat het niet lukt vooral vol blijven houden Rome is ook niet in een dag gebouwd Laat je paard wel wachten dus zodra je voelt dat die zelf in galop wil ga je stappen nog in die buiging en opzij voor het linkerbeen Paard probeert onder die buiging uit te komen en loopt dan onder je vandaan Veel oefenen en geduld ECHT alleen aan galopperen op een fijn moment en anders blijf je of draven of even naar de stap Maar houd hem van die linkerkant af

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:24

Gewoon even een osteopaat er naar laten kijken. Het kan heel goed zijn dat hij vast zit, vooral omdat hij nog jong is. Dan weet je in ieder geval zeker dat het daar aan ligt. Van daaruit krijg je ook weer oefeningen en tips mee waar je aan kunt werken.