Hoe train je een schrikkerig paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HorsePhoto

Hoe train je een schrikkerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 14:03

Zoals de titel al zegt: Hoe train je het beste een schrikkerig paard thuis?

Mijn paard is ondertussen 6 en een echte broekschijter. Thuis heeft hij af en toe wel schrik van bepaalde dingen in de bak maar zijn reactie valt dan nog mee en kan na een tijd wel weer gewoon normaal doorrijden. Maar het is vooral op wedstrijd dat hij het meeste schrik heeft. Hij vlucht niet, hij springt enkel opzij of wilt er totaal niet langs gaan (met een grote boog erlangs gaan)
Hij heeft voornamelijk schrik van de jury (zitten aan een tafeltje aan de ring), mensen die in een hoekje staan, dingen die aan de muur hangen. Noem maar op, echt alles.
Hoe kan je dit het beste trainen zodat we een rustige nette proef kunnen afleggen?
Op de grond is het vaak geen probleem. Zolang hij iemand kan volgen vanop de grond blijft hij rustig. Het is voornamelijk als ik erop zit.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:13

Door het op te zoeken, de schrikreactie te negeren en gewoon door te rijden. Op een moment gaattie snappen dat het niet eng is en wegspringen zinloze enrrgie is. Lekker veel op wedstrijd dus. En zelf wegkijken van mogelijke engr dingen. Als jij niet op de buitenhand gericht bent maar op de binnenkant van de ring zal jouw paard dat waarschijnlijk volgen.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:20

Vaker op onbekend terrein gaan rijden? bijvoorbeeld vragen of je bij een stal in de buurt is een paar rondjes door de bak mag hobbelen, of als er een wedstrijd wordt georganiseerd vragen of je tussendoor even in de bak mag rijden. Aangezien je paard pas 6 is denk ik dat het echt te maken heeft met meer ervaring op doen! En inderdaad doen alsof je neus bloed. Juist niet naar het enge object laten kijken helpt ook nog wel is.

Leuk beessie trouwens :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:39

piezze schreef:
Door het op te zoeken, de schrikreactie te negeren en gewoon door te rijden. Op een moment gaattie snappen dat het niet eng is en wegspringen zinloze enrrgie is. Lekker veel op wedstrijd dus. En zelf wegkijken van mogelijke engr dingen. Als jij niet op de buitenhand gericht bent maar op de binnenkant van de ring zal jouw paard dat waarschijnlijk volgen.

Idd dit, mijn paard was ook zo'n miepert, maar op een gegeven moment kon ik eigenlijk overal wel langs rijden. Veeeel kilometers maken en ook de 'enge' wedstrijden juist opzoeken. Schrikken negeren, doorrijden en de enge plekken niet mijden.. Wat ook heel belangrijk is is dat het paard ten alle tijde de aandacht bij jou houdt.. Bij mijn paard merkte ik op een bepaald moment dat ie meer afwachtend werd voor ie schrok (hij draaide altijd om of schoot weg) In dat moment van twijfel kon ik been geven, was de aandacht bij mij en schrok hij niet meer zo. Tempowisselingen op de enge plekken werkten ook heel goed. Het liefst rende hij er zo snel mogelijk langs en ik reed dan juist terug in tempo of maakte daar een overgang terug oid.

dresjoepie

Re: Hoe train je een schrikkerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:45

Schriktraining doen Dit is het paard zijn karakter maar door de schriktraining leer je ermee om te gaan En het al eerder op te lossen Zoek voor een goede instructie in de buurt weet niet welke regio je zit ??

vaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:52

Op 'enge' en nieuwe dingen afstappen. zowel erop als ernaast. zoek het inderdaad op, laat hem maar eens goed dichtbij komen. Ik moest dat vaak doen 'want dan zou hij het later ook gaan doen' waar ik geen bal van geloofde. Ik zei altijd maar ja en amen. Maar hij doet het nu echt zelf. :') als er iets nieuw of eng is, dan moet dat eerst van dichtbij onderzocht worden.

met uitzondering van kabouters in de bak natuurlijk -O-

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:05

Ik heb dit probleem ook (gehad), het gaat nu een stuk beter. Iedereen kan zeggen gewoon doorrijden en problemen opzoeken, veel op ander terrein rijden en zelf rustig en stabiel blijven. Dit hielp bij ook niet, soms wel en soms niet, maar dit was per dag anders. Ik heb ook nog een tijdje gelongeerd van tevoren. Ze kon dan iig de ergste energie en dus spanning kwijt. Dit hielp al een stuk.
Mijn paard gaat wekelijks mee naar dressuur en springles, ook gaat ze sinds kort mee op wedstrijd en rijd ik elke week wel een keer buiten. Ze ziet dus genoeg.
Het gaat elke week beter, de aanhouder wint, samen komen we er wel.
Ze is nu 4,5. Ik laat haar als ze in het begin veel spanning heeft even galopperen, dan is ze haar eigen spanning kwijt en kan ik normaal rijden. Ik ga als ze op bepaalt stuk spanning heeft steeds een stukje dichterbij, zo hebben we geen ruzie en kom ik er ook. Ik heb wel een merrie, scheelt misschien iets.

Zelf niet proberen mee te gaan in de spanning, rustig en duidelijk blijven en er niet voor straffen. Belonen als het goed gaat. Bij mij werkt het als ik haar in het begin wat ronder hou, dan kan ze niet zo loeren. Hoe langer je elkaar kent hoe eerder je hem doorhebt (weet wanneer hij het doet), hoe beter het gaat. Veel succes en hou ons op de hoogte :D

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:06

Gooi thuis eens een hoop rare dingen in de bak: een paraplu, een tafeltje, een klapstoeltje, een zeiltje, vlaggetjes, witte hekjes. Verzin het maar.

nienkes96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:08

vooral heel veel geduld hebben, ik heb 2 snel angstige paarden en deze reageren er beide heel anders op. Gewoon even uitproberen wat voor jou werkt. Bij de ene moet ik nl rustig aan doen en de andere push ik meer. Ga in ieder geval veel vreemde dingen opzoeken als hij nooit iets ziet leert hij ook niets.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:10

Simpel: Zorgen dat je paard beter aan de hulpen komt, jou vertrouwt en de focus op het werk ligt en niet de omgeving.

Je paard is dus bezig met alles om hem heen, behalve met jou.... zorg dus dat hij van jou is!

Beter aan je hulpen is daar het toverwoord voor, verder in de africhting wordt de kijkerigheid ook een stuk minder ;)

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 21:25

Dankje voor alle reacties :D Ga dinsdag eens aan de slag met schriktraining en enge dingen in de piste gooien als ik aan het rijden ben

Bambolina schreef:
Vaker op onbekend terrein gaan rijden? bijvoorbeeld vragen of je bij een stal in de buurt is een paar rondjes door de bak mag hobbelen, of als er een wedstrijd wordt georganiseerd vragen of je tussendoor even in de bak mag rijden. Aangezien je paard pas 6 is denk ik dat het echt te maken heeft met meer ervaring op doen! En inderdaad doen alsof je neus bloed. Juist niet naar het enge object laten kijken helpt ook nog wel is.

Leuk beessie trouwens :)

In de zomer gaan we ieder weekend op wedstrijd maar nu is het winterseizoen dus maar 1 keer in de maand.
Jammer genoeg heb ik geen trailer nog rijbewijs om zelf op pad te gaan met mijn paard. Dus vaker op vreemd terrein rijden lukt niet echt.
En hij heeft idd weinig ervaring. Is al veel beter dan 1 jaar geleden want toen kende hij echt niks. Dus er is gelukkig wel iets van verbetering.

Relaxed schreef:
Idd dit, mijn paard was ook zo'n miepert, maar op een gegeven moment kon ik eigenlijk overal wel langs rijden. Veeeel kilometers maken en ook de 'enge' wedstrijden juist opzoeken. Schrikken negeren, doorrijden en de enge plekken niet mijden.. Wat ook heel belangrijk is is dat het paard ten alle tijde de aandacht bij jou houdt.. Bij mijn paard merkte ik op een bepaald moment dat ie meer afwachtend werd voor ie schrok (hij draaide altijd om of schoot weg) In dat moment van twijfel kon ik been geven, was de aandacht bij mij en schrok hij niet meer zo. Tempowisselingen op de enge plekken werkten ook heel goed. Het liefst rende hij er zo snel mogelijk langs en ik reed dan juist terug in tempo of maakte daar een overgang terug oid.

Ok, dankje voor de tip :)

vaxie schreef:
Op 'enge' en nieuwe dingen afstappen. zowel erop als ernaast. zoek het inderdaad op, laat hem maar eens goed dichtbij komen. Ik moest dat vaak doen 'want dan zou hij het later ook gaan doen' waar ik geen bal van geloofde. Ik zei altijd maar ja en amen. Maar hij doet het nu echt zelf. :') als er iets nieuw of eng is, dan moet dat eerst van dichtbij onderzocht worden.

met uitzondering van kabouters in de bak natuurlijk -O-

Meestal als ik Dundee ernaar laat kijken en op zijn gemak het laat besnuffelen is het ineens niet eng meer. Maar op wedstrijd als ik de ring inkom gaat dat natuurlijk niet :/

Tiahastrona schreef:
Ik heb dit probleem ook (gehad), het gaat nu een stuk beter. Iedereen kan zeggen gewoon doorrijden en problemen opzoeken, veel op ander terrein rijden en zelf rustig en stabiel blijven. Dit hielp bij ook niet, soms wel en soms niet, maar dit was per dag anders. Ik heb ook nog een tijdje gelongeerd van tevoren. Ze kon dan iig de ergste energie en dus spanning kwijt. Dit hielp al een stuk.
Mijn paard gaat wekelijks mee naar dressuur en springles, ook gaat ze sinds kort mee op wedstrijd en rijd ik elke week wel een keer buiten. Ze ziet dus genoeg.
Het gaat elke week beter, de aanhouder wint, samen komen we er wel.
Ze is nu 4,5. Ik laat haar als ze in het begin veel spanning heeft even galopperen, dan is ze haar eigen spanning kwijt en kan ik normaal rijden. Ik ga als ze op bepaalt stuk spanning heeft steeds een stukje dichterbij, zo hebben we geen ruzie en kom ik er ook. Ik heb wel een merrie, scheelt misschien iets.

Zelf niet proberen mee te gaan in de spanning, rustig en duidelijk blijven en er niet voor straffen. Belonen als het goed gaat. Bij mij werkt het als ik haar in het begin wat ronder hou, dan kan ze niet zo loeren. Hoe langer je elkaar kent hoe eerder je hem doorhebt (weet wanneer hij het doet), hoe beter het gaat. Veel succes en hou ons op de hoogte :D

Super bedankt voor de tips :)

listiglistje schreef:
Simpel: Zorgen dat je paard beter aan de hulpen komt, jou vertrouwt en de focus op het werk ligt en niet de omgeving.

Je paard is dus bezig met alles om hem heen, behalve met jou.... zorg dus dat hij van jou is!

Beter aan je hulpen is daar het toverwoord voor, verder in de africhting wordt de kijkerigheid ook een stuk minder ;)

Ok, dankje :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:31

Niet met schriktraining beginnen, maar lekker gaan trainen met dingen in de bak. Totaal geen aandacht aan schenken, niet gaan belonen, niet op af sturen. Contrastelling vragen, voltes rijden en steeds kleiner maken, geen tijd geven om te laten kijken. Hou hierbij het orenspel goed in de gaten, laat de oren constant op jou letten.

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 21:37

Ok, dankje :)

Wat zou ik eigenlijk allemaal in de piste kunnen leggen? Ik dacht al aan een paraplu, een zeil en een tafel met stoelen aan (en als er iemand op de stal is, dan zit er iemand aan de tafel :P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:39

Ik zou beginnen met 1 ding en dan rustig uitbreiden, je wil ook niet dat het paard overprikkeld raakt en compleet over de zeik gaat.

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 21:41

Haha, ok :)

xMistyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:02

Wat ik altijd bij mij verzorgpony doe is (tijdens buitenritten) aan de overkant van de straat de de bakstenen tellen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:15

Wapperende deken of jas over de bakrand? En blijven rijden tot ze er braaf langsgaat. Wat emmers en er om heen slalommen. Een deken op de grond waar je overheen gaat rijden.
Je kunt ook ernaast lopen een paar rondjes. Maar idd de aandacht bij jou houden. Niet bij de omgeving.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:25

Ik heb ook zo'n zeurpiet, soms zijn we al een half uur in de bak bezig als hij verzint dat hij echt niet meer in een hoek kan komen...
Schriktraining is hartstikke leuk, maar daarmee leg je juist de nadruk erop dat het 'vreemde' dingen zijn. Dan krijg je je paard zover dat ze braaf naar iets toeloopt en dan wordt ze beloont, waardoor je haar dus aanleerd dat het inderdaad rare, enge dingen waren.
Zoals listiglistje en joolien al zeiden, flink bezighouden en doorrijden alsof er niks aan de hand is. Zo kan ik prima rijden in de bak als er hindernissen staan, want dan is hij daar op gefocust en dan vergeet hij dat hij zich druk moet maken om de tijgers in de bosjes. Zou leuk zijn als hij zonder hindernissen ook zijn aandacht erbij kon houden, maar dat is toch iets wat je kunt trainen, door zelf consequenter te rijden en het paard beter aan de hulpen te zetten. Wat natuurlijk makkelijker gezegd is dan gedaan :D succes

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 07:47

Die van mij is ook zo'n zeurmiep :D
Een deken over de bakrand, een krukje in het hoekje, de loodsdeuren open in de binnenbak, een zandkorrel die verkeerd ligt, een donkere plek op de wand, zonnestralen op de bodem, bakkabouters etc etc.
In het begin ging ik alles uit de weg en ik maakte er zelf een issue van :o

Tot een jaar geleden ik van instructrice ben veranderd en ik gewoon door moet rijden zonder aandacht eraan te besteden. Brutaler rijden en er niet op letten roept ze dan en het werpt zijn vruchten af.
Zorgen dat je paard bij jouw les blijft. En natuurlijk probeert ze het nog weleens om opzij te springen of ineens vol aan in d'r ankers te gaan, maar ik blijf doorrijden en moet er echt lak aan hebben dat zij dit doet ;)
Het is makkelijker gezegd dan gedaan, want dat heb ik echt moeten leren, maar daardoor rij ik nu wel een stuk prettiger :)