Bitloos starten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lady24

Bitloos starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 00:42

Beste bokkers...

Ik zit met een probleem. Sinds ruim een half jaar rijd ik een 5 jarig paard bij, gaat allemaal heel erg goed, maar een paar maanden geleden bleek dat hij door het luchtzuigen (zonder zich vast te zetten) een verdikking in zijn mond heeft bij de eerste kies op de bovenkaak. Ik merkte met het rijden al dat hij met zijn hoofd erg naar een kant ging trekken en niet meer fijn wou loslaten. De tandarts heeft aangeraden om bitloos te gaan rijden in de bak, hier zijn wij ook meteen mee begonnen. Eigenaresse heeft tips gehad van een persoon die ervaring heeft met bitloos.
Op het moment heb ik geen les met hem, we rijden vooral nog buiten maar binnenkort wil ik wel weer gaan lessen met hem.

Hier dus mijn probleem: hij is níet te sturen in draf en galop, in stap gaat dit redelijk. Maar als ik met losse teugel rijd is hij wel erg goed te sturen (een beetje op de Western manier om het zo te zeggen). Maar ik wil natuurlijk ook graag dat ik hem met contact kan gaan rijden, aangezien we niet meer met bit kunnen rijden (alleen buiten wel, dan kan ik ingrijpen mits nodig).
Hebben jullie tips om te gaan oefenen zodat hij wat beter te sturen wordt?
Als er nog iets mist in mijn verhaal, hoor ik het graag :)

Liefs

TurdusMerula

Re: Bitloos starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 00:43

Met wat voor een hoofdstel rijd je nu?

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 00:53

Kingekruisd hoofdstel met een harde neusriem die terugveert als je geen druk op de teugels hebt. Dus dat de druk ook van de neus af is en er niet strak omheen blijft zitten bij geen druk. (Snap je het nog? :p)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 01:08

Misschien vind hij kingekruist verwarrend? Ik vind harde neusriem overigens vreemd klinken, het is dus geen leren neusriem?

Ik zou sowieso eens een sidepull proberen, deze is imo het meest duidelijke wat betreft het 'sturen'.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 01:13

Ik ben zelf gestart met bitloos rijden bij een cursus natural horsemanship. Ging allemaal erg goed, maar ook fijn om tips te krijgen en antwoord op vragen van iemand die er erg veel ervaring mee heeft ) adam shareston) . Ik rij haar nu met een side pull.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 01:25

Het is wel een leren neusriem, maar er zit een hard stuk in waardoor hij terugveert als de druk van de teugels af is, wat dus duidelijker voor het paard moet zijn. We hebben advies gehad van iemand die toen in de winkel was wat betreft welk hoofdstel het beste zou zijn voor dit paard.
Moet ik er wel bij zetten dat we pas 5 keer gereden hebben met dit hoofdstel en het misschien een kwestie van wennen is aangezien hij het in stap nu wel aardig begint te snappen?
Ik zal het voorstellen om eventueel een Side pull te proberen, misschien gaat dat inderdaad wel beter :)

Ik heb het opgezocht en als het goed is is dat een merotische neusriem wat wij gebruiken. Ik kan alleen geen foto vinden van welke wij gebruiken.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 01:48

Een merothisch hoofdstel? :)

Edit: lezen Merel, ja dus. :)
Release is daarvan vaak juist heel goed, dus dat is alvast fijn!

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 01:51

Ik heb wel het idee dat hij dit fijn vindt inderdaad, in stap wordt hij na een poosje rijden (20 min) in stap lekker los. Alleen het probleem ligt in draf en galop, een volte is dan al teveel gevraagd...
Misschien wil ik wel teveel natuurlijk, maar het gekke is dat met losse teugel hij veel beter te sturen is.
Zou dit gewoon een kwestie van wennen zijn voor hem? Hij is nog jong natuurlijk. En heeft al een behoorlijk verleden achter de rug..

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 02:41

Ik zou dan inderdaad eens overgaan op sidepull ofzo...
Want opzich als t voor t paard goed voelt, reageren ze vanaf t begineigenlijk goed...
Mijn PRE rij k megt een touwhoofdstel vanFRA kingekruist, en dat gaat top!
Ik had juist de problemen met een hackamore, en een kaakgekruist hoofdstel..
Daarmee was hij in draf en vooral galop niet nauwelijks te corrigeren en zelfs nauweljks stop te zetten..

Dus kan goed zijn dat jouw paardje kingekruist gewoon verwarrend vind omdat de druk anders is, en bij een sitepull is het meer gelijk als dat met bit rijd....

bitloos of zelfs zonder iets is vooral proberen en vertrouwen!!
Succes!!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 09:41

Als hij al heel goed stuurt op de teugel ben je eigenlijk al best verder dan de meeste ruiters,
Je kan dan zeker met contact rijden en juist het stuur op de indirecte teugelhulp houden zoals het immers hoort, contact is geen druk contact is je paard aanvoelen met je zit en een hulp kunnen geven waar nodig , maar er mag nooit druk op staan, waarschijnlijk geeft jou paard aan wat voor hem te veel druk is.
Het dier is ook nog maar 5 snapt waarschijnlijk nog niet alle hulpen en is niet meer te sturen als je harder gaat omdat hij uit balans loopt , je het kan uitbouwen vanuit stap met stuur naar draf, dan b.v een paar meter aandraven en als jij merkt dat je weer stuurloos word weer gaan stappen en gelijk het sturen oppakt zonder druk , echt op je teugel en zit , dus goed kijken en de buiten teugel tegen de schouder en de binnen teugel openen , echt kijken en wijze en drijven, neem de tijd en doe het stap voor stap en de galop is gewoon nog te moeilijk voor jullie beide

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 12:00

Midgie, ik begrijp wat je zegt maar hij is met bit wel in balans en goed rond te sturen, komt dit dan puur door het verwarrende dat hij uit balans raakt? En met losse teugel het allemaal wel goed kan.
Zoals je het beschrijft heb ik het de laatste keer ook zo aangepakt, duurde even maar in stap is het nu wel redelijk voor elkaar.
Sidepull ga ik voorstellen om te proberen :)
Bedankt voor de tips alvast!