Jong paard, galoperen onder zadel, recht uit of op volte?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dala8

Jong paard, galoperen onder zadel, recht uit of op volte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 17:20

Wanneer jullie een jong paard beleren en toe zijn aan de galop. Hoe pakken jullie dit dan aan?

Wanneer je aanspringt ga je dan daarna rechtuit of zet je je paard op de volte? Wat is makkelijker voor het paard?

Amaris

Re: Jong paard, galoperen onder zadel, recht uit of op volte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:22

Ik zou zeggen (maar wie ben ik) laat het dier eerst eens wennen aan de galop met mens en rij gewoon de bak rond. Dan heb je rechte stukken en gebogen stukken (korte zijdes)

Daarna kun je steeds kleinere rondes maken tot je een volte hebt.

Of je galopt de bak rond, pakt eens een volte en stuurt dan weer recht. Ze moeten toch eerst kracht opdoen en balans vinden en dan is een volte een stapje moeilijker.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:23

Rechtuit is makkelijker. Ik weet dat veel mensen zelfs eerst lekker op buitenrit rechtuit galopperen. Dit zodat ze eerst hun balans gemakkelijker leren recht te houden met een ruiter op hun rug en kracht ontwikkelen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:24

Rechtuit en de korte zijde zo vloeiend mogelijk afronden. Dat is vaak al moeilijk genoeg. Op een volte krijg je al snel dat paarden te weinig sprong ontwikkelen. Het lijkt dan alsof je meer controle hebt en het paard minder hard gaat, maar daarbij lever je vreselijk in op de kwaliteit van de galop.

Kayouty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:27

Ik ga altijd rechtuit met jonge paarden. Zodra je een hoek van de bak nadert vanaf de lange zijde maak je ze klaar en dan in de hoek lekker laten aangalloperen. Zodra ze het ritme te pakken hebben probeer je een keer af te wenden. Dit vinden ze vaak al moeilijk genoeg. En als dat steeds beter gaat vloei je de wending af in een volte. Maak het jezelf niet te moelijk ;)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:31

rechtuit! Gaat je echt niet lukken om gelijk een volte te sturen

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:36

Lang geleden dat ik op jonge paarden heb gezeten maar goed: rechtuit en de hoeken iets af laten snijden en zo snel mogelijk mee naar buiten om daar langere stukken rechtuit te galopperen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:42

0000 schreef:
Rechtuit en de korte zijde zo vloeiend mogelijk afronden. Dat is vaak al moeilijk genoeg. Op een volte krijg je al snel dat paarden te weinig sprong ontwikkelen. Het lijkt dan alsof je meer controle hebt en het paard minder hard gaat, maar daarbij lever je vreselijk in op de kwaliteit van de galop.

Ik dacht juist meer sprong? Rechtuit lijkt mij moeilijker omdat ze dan langer zijn dan op de volte, en afhankelijk van het paard (bij een draver is het erger dan bijvoorbeeld ern sportpaard), is het dan moeilijker in galop te blijven: minder sprong, meer viertakt achtig, echt in twee delen. Ze moeten dan ook meer snelheid hebben. Althans, dat is mijn ervaring?

Maar rechtuit is wel wat ik doe. Goed voor de balans enz. Liefst buiten, op een recht en rustig stuk, laat ze maar galoperen. Vaak in een lekker actief tempo omdat ze dat makkelijker vinden. Word vanzelf wel beter.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:44

Rechtuit in het bos, zo min mogelijk in de bak de eerste maanden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:03

Geryon schreef:
0000 schreef:

Ik dacht juist meer sprong? Rechtuit lijkt mij moeilijker omdat ze dan langer zijn dan op de volte, en afhankelijk van het paard (bij een draver is het erger dan bijvoorbeeld ern sportpaard), is het dan moeilijker in galop te blijven: minder sprong, meer viertakt achtig, echt in twee delen. Ze moeten dan ook meer snelheid hebben. Althans, dat is mijn ervaring?

Maar rechtuit is wel wat ik doe. Goed voor de balans enz. Liefst buiten, op een recht en rustig stuk, laat ze maar galoperen. Vaak in een lekker actief tempo omdat ze dat makkelijker vinden. Word vanzelf wel beter.

Die snelheid is inderdaad precies het punt. Rechtuit is pas moeilijker, op het moment dat het gecontroleerd en verzameld moet. Daar gaan veel ruiters de mist in met jonge paarden, ze willen direct controle over tempo en houding. Veruit de meeste jonge paarden moeten echter vrij veel snelheid maken om sprong te kunnen maken. Ze moeten eerst leren de rug los te laten, de beweging door het lijf durven laten vloeien en het achterbeen naar voren laten bewegen. Langzaam maar zeker komen ze dan in aanleuning en balans en dan kan je eens een volte gaan sturen. Waarbij het voorwaarts blijven denken eigenlijk het allerbelangrijkste is. Die viertakt ontstaat juist door te weinig door het lichaam galopperen, ingehouden galopperen, het compenseren van balansverlies. Dat kan gebeuren als een paard te weinig naar voren durft te galopperen maar ook als de ruiter te snel te netjes wil, gaat sturen met een paard dat toch al te weinig doorkomt vanachter. Paard komt heus wel door die volte heen uiteindelijk, het voelt misschien zelfs beter dan op de rechte lijn omdat men denkt dat lager tempo = beter. Problemen ontstaan dan als je vanuit die volte weer rechtuit gaat (te weinig balans en sprong, paard wordt scheef op de rechte lijn of valt in draf) en als je gaat schakelen (balansproblemen, in draf vallen omdat je deze manier van galopperen niet kunt sluiten). Enkel voorbeelden natuurlijk.