Tips ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AukeWilma

Tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 22:57

Ik ben in het bezit van een mooie Fries van 10 jaar oud. Ik heb hem nu een jaar. Hij is ontzettend lief maar is soms angstig. Enkele voorbeelden. In de binnenbak hangt een spiegel aan de kant. Ik rijd er 8 x langs niks aan de hand en de 9 x schrikt hij ervan. Met een buitenrit als ik alleen ga wil hij soms terug naar huis en soms gaat het goed maar dan kan hij opeens van een graspol schrikken.
Wandelen gaat wel goed. Iemand tips!

Gitana

Re: Tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 22:59

Ik denk oefenen

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 23:01

Paarden zijn nu eenmaal vluchtdieren, dus dat gedrag zit er nu eenmaal in...

Wil je een paard wat helemaal niet schrikt, dan zeg ik: hobbelpaard aaschaffen :D

schrikken kun je wel beinvloeden, door de focus en aandacht op jou te houden.
Houdt het paard bezig, aan het werk, dan let het paard op jou en niet op de omgeving :)

AukeWilma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 10:03

Bedankt voor je reactie. Hobbelpaard aanschaffen viel even verkeerd. Ik ben 52 jaar 3x er al af gevallen mijn dochter een ernstig ongeval gehad. Ik dacht vraag Bokt om advies of tips.

Christeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:13

Probeer ervoor te zorgen dat je paard bezig blijft. Zodat hij geen tijd heeft om om zich heen te kijken. Ik weet dat mijn paard overal van "schrikt" als ik haar niet bezig houd. Misschien geld dit voor jouw paard ook.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 12:16

Nou ja opmerking kan misschien niet leuk zijn Denk dat het vooral niet persoonlijk bedoeld is maar algemeen Zei dat ook altijd tegen de les kinderen Ik durf niet op die die beweegt met zijn hoofd Ja dat doen paarden nu wel eens ja Het is geen pony uit de draai molen he Alleen om duidelijk te maken dat het om levende wezens gaat

Maar nu weer on topic Heb je al wel eens aan schriktraining gedacht ??? Hierdoor wordt je ook wat zekerder met het oplossen Helemaal weg gaat het niet Maar je moet er mee om kunnen gaan Weten hoe op te lossen En vooral je zeker voelen Dit neemt je paard over waardoor deze ook wat zekerder en minder schrikerig zou zijn

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 12:25

Bezig houden inderdaad, veel figuren rijden en de aandacht vast houden. Dit werkte bij mij ook heel goed. En vooral op plekken waar hij schrikt, veel langs rijden en juist op dat punt figuren rijden, een voltetje ofzo of een slangen volte. Ik heb het er zo uit gereden.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 13:24

Misschien is een schrik cursus iets voor jullie?
Dat wil niet zeggen dat je paard niet meer zal schrikken in de toekomst want een schrik cursus is bedoeld om te leren omgaan met het schrik moment van het paard en alles er om heen. Ook word je bewust gemaakt van je eigen lichaams-houding/positie en leer je het herkennen van spanningen voor je paard schrikt.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 13:48

Band met je paard bouwen, aan de hand veel wandelen. Samen vertrouwen opbouwen. Mijn paard schoot vroeger ook altijd onder me weg, nu heeft hij vertrouwen in mij en kunnen we samen de wereld aan. Als hij iets eng vind voel ik zijn rug al spannen, hij mag dan rustig van mij kijken en eventueel snuffelen totdat hij voldoende vertrouwen heeft om er rustig langs te gaan. Daar neem ik echt de tijd voor. Is er iets plotseling, zoals het opvliegen van een eend, dan schiet hij nog wel eens een pas of wat weg, maar dat zit je makkelijk uit. Zaak is dan dat ik de rust en het vertrouwen terug breng, anders blijft hij wel gaan. Ik blijf dan rustig, adem even flink uit, neem hem rustig terug en doe vervolgens alsof er niks gebeurd is. Wat best lastig is want wij mensen hebben de neiging spanning vast te houden.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:23

RT-D --> RT-V