In mei zijn we begonnen met mijn 4-jarige pony inrijden. We hebben haar hier voor naar 2 zeer ervaren meiden gedaan. Dit ging allemaal prima en de pony pakte het goed op.
Helaas kreeg ze na ongeveer 3 maanden een ernstige hoefzweer en toen hebben wij besloten haar weer terug naar huis te brengen. Nadat de hoefzweer weg was zijn we weer rustig begonnen met opbouwen van het rijden en dit ging allemaal prima.
Echter wordt ze de laatste tijd erg lui en reageert niet voldoende op het been.
Hebben jullie tips waardoor we haar wat actiever krijgen?
Alvast bedankt!
Equilibria
Geplaatst: 09-11-14 14:19
Misschien heeft ze hoofdpijn..
Spontane pijn in de onderrug...
purkie
Geplaatst: 09-11-14 14:20
Eerst heel lief vragen... en als dat niet tot een actief marcherende pony leidt dan.... even wakker schudden.
Een pony moet je leren op het been te reageren en hier consequent in zijn. Als je constant aan het drijven bent, wordt ze doof voor het been. Reactie=reactie. Dus drijven, geen reactie, grotere beenhulp/schopje, geen reactie, tik achter het been. En hier heel consequent in blijven. Het is ook de bedoeling dat je een goed basistempo hanteert wat actief en voorwaarts is. Je moet je pony gaan leren om voorwaarts te blijven denken zodat je pony straks uit zichzelf actief blijft stappen. Dus je zoekt het actieve tempo op, been eraf, zodra je pony terugvalt in tempo, been er weer aan, weer in actieve tempo, been eraf. En verder, maak het vooral niet te ingewikkeld. Grote lijnen rijden, enkel voltes en diagonalen. Veel gaan schakelen, vooral in draf pasjes wegrijden en ook duidelijk terugrijden.
Maar het allerbelangrijkste, blijf consequent. Les is hierbij een aanrader.
Zo min mogelijk been geven. Als het nodig is 1x duidelijk je kuit aandrukken, geen reaktie meteen tik achter je been. Dus geen kleverige beenhulp maar kort en duidelijk zijn. Onthou dat het geen luiheid of dwarsheid is maar dat jouw communicatie niet duidelijk was.
Misschien in het rustig opbouwen niet consequent genoeg geweest. Zou er gewoon iemand bij halen die verstand heeft van paarden inrijden en/of doorrijden kost ff wat, maar goed denk dat je daar het meeste aan zal hebben.
Ik ook zeggen, veel afwisselen, schakelen. Ik heb ook iets vergelijkbaars gehad, maar ik deed kuit + woord van de gang: stappen, drrrraf geen reactie: tik (met een lange zweep zodat je niet 1 hand los hoeft te laten). nu hoef k mn kuit maar aan te leggen en ze draaft al weg. En daar heel consequent in zijn!