Ondertreden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

felintje

Ondertreden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 21:32

Hallo iedereen,
Mijn paardje is er het laatste jaar erg op vooruit gegaan.
Hij is soepeler, en de galop is veel verbeterd.
Toen ik hem vorig jaar net had, liep hij met moeite met z'n achterhoeven in het spoor van zijn voorhoeven.
Nu stapt hij vlot 1, tot zelfs bijna 2 hoeven OVER dat spoor.
We zijn begonnen met het geven van glucosamine (horseflex).
Nu vraag ik me af, kan dat deels met die glucosamine te maken hebben dat een paard daar van soepeler wordt en dan gemakkelijker ondertreedt of heeft dat ook puur met training te maken ?
Is het dan ook zo dat als hij zo goed ondertreedt ( als hij actief stapt ) dat hij zijn rug dan ( beter ) gebruikt ?
Groetjes !

PenS

Re: Ondertreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 12:16

Wat fijn dat je paard zo vooruit gegaan is! Glucosamine is ondersteunend bij problemen in kraakbeen en gewrichten. Als dat een oorzaak was van de problemen bij je paard kan dat zeker effect hebben. Je schrijft dat je je paard net had, dus je hebt naast glucosamine geven waarschijnlijk veel meer gedaan in het verzorgen en trainen waardoor hij beter is gaan lopen! Waardoor koos je voor het geven van glucosamine? Weet je de achtergrond van je paard?

Er zijn vele zaken die invloed kunnen hebben op hoe soepel een paard is en hoe hij zich voelt en beweegt. Naast juiste training kunnen bijvoorbeeld ook voer, gebitsproblemen, huisvesting, gemoedstoestand en de ligging van het zadel van invloed zijn.
Wat het ondertreden betreft: Een paard dat zijn rug niet ontspant en niet goed gebruikt kan inderdaad niet goed ondertreden. Probeer zelf maar eens met een holle rug een grote stap naar voren te zetten. Dat gaat veel moeilijker dan wanneer je je rug bolt. Dat geldt ook voor het paard.
Het klinkt alsof je goed bezig bent!

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 15:27

PenS schreef:
Wat fijn dat je paard zo vooruit gegaan is! Glucosamine is ondersteunend bij problemen in kraakbeen en gewrichten. Als dat een oorzaak was van de problemen bij je paard kan dat zeker effect hebben. Je schrijft dat je je paard net had, dus je hebt naast glucosamine geven waarschijnlijk veel meer gedaan in het verzorgen en trainen waardoor hij beter is gaan lopen! Waardoor koos je voor het geven van glucosamine? Weet je de achtergrond van je paard?

Er zijn vele zaken die invloed kunnen hebben op hoe soepel een paard is en hoe hij zich voelt en beweegt. Naast juiste training kunnen bijvoorbeeld ook voer, gebitsproblemen, huisvesting, gemoedstoestand en de ligging van het zadel van invloed zijn.
Wat het ondertreden betreft: Een paard dat zijn rug niet ontspant en niet goed gebruikt kan inderdaad niet goed ondertreden. Probeer zelf maar eens met een holle rug een grote stap naar voren te zetten. Dat gaat veel moeilijker dan wanneer je je rug bolt. Dat geldt ook voor het paard.
Het klinkt alsof je goed bezig bent!

Bedankt voor je reactie ! Ik zal je eens een pb'tje sturen met de volledige achtergrond.
Dat is inderdaad waar, ik ben blij te horen dat z'n rug daar dus voordeel uit zal halen !