Femke, van hand veranderen en veel druk op het hoofd, galop

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EsmeeArrow

Femke, van hand veranderen en veel druk op het hoofd, galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 11:25

Ik beleer een pony Femke ONDER BEGELEIDING,,

Femke doet het al best goed, de stap, de draf, het halt houden en het sturen heeft zij al aardig onder de hand. Nu zijn we al een tijdje bezig en ze heeft nog geen stap verkeerd gezet.. Laatst gingen wij de galop proberen maar toen werd ze opeens heel sterk en veranderde zij steeds van hand.. Wat is hier tegen te doen? Ze moet ingezet worden op een manege dus het liefst word dit uiteraard wel opgelost, hier staat geen tijdsdruk onder :j

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 673e2c9ed5

Mij op Femke met haar veulentje ^

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:26

EsmeeArrow schreef:

Femke doet het al best goed, de stap, de draf, het halt houden en het sturen heeft zij al aardig onder de hand. Nu zijn we al een tijdje bezig en ze heeft nog geen stap verkeerd gezet.. Laatst gingen wij de galop proberen maar toen werd ze opeens heel sterk en veranderde zij steeds van hand.. Wat is hier tegen te doen? Ze moet ingezet worden op een manege dus het liefst word dit uiteraard wel opgelost, hier staat geen tijdsdruk onder :j

Dat van hand veranderen is toch echt jouw fout. En niet de fout van Femke. Galop is een moeilijke gang voor paarden die net onder het zadel zijn. Zou er eerst voor zorgen dat ze gewoon sterker wordt.

EsmeeArrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 11:28

FriesWytske schreef:
EsmeeArrow schreef:

Dat van hand veranderen is toch echt jouw fout. En niet de fout van Femke. Galop is een moeilijke gang voor paarden die net onder het zadel zijn. Zou er eerst voor zorgen dat ze gewoon sterker wordt.

Het probleem is dat ze juist te sterk word en wanneer ik er wat tegen in wil brengen begint ze te met haar hoofd te slaan.

FriesWytske

Re: Femke, van hand veranderen en veel druk op het hoofd, galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:30

Dat sterk worden komt, omdat ze de galop moeilijk vind. Dat geeft ze aan bij jouw door deze tekens te geven. Eerst zorgen dat ze echt sterker is in de draf. En als je al gaat galoperen, kleine stukjes doen. En ook niet te vaak gaan galoperen.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:33

Je moet eerst goed de basis met Femke oefenen. Stap en draf. Als ze in de galop steeds van hand veranderd ligt dit bij jou en niet bij het paard. Ze geeft aan dat ze het moeilijk vind, misschien aan de longe laten galopperen zonder iemand erop.

EsmeeArrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 11:34

FriesWytske schreef:
Dat sterk worden komt, omdat ze de galop moeilijk vind. Dat geeft ze aan bij jouw door deze tekens te geven. Eerst zorgen dat ze echt sterker is in de draf. En als je al gaat galoperen, kleine stukjes doen. En ook niet te vaak gaan galoperen.

Oke, ze komt van een handelaar en weet niet wat haar wel en niet is aangeleerd, ik denk dat ik haar zondag even ga longeren, misschien krijgt ze hierdoor de galop ook al wat beter onder de hand, bedankt voor jouw tips!

EsmeeArrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 11:35

Heimdallr schreef:
Je moet eerst goed de basis met Femke oefenen. Stap en draf. Als ze in de galop steeds van hand veranderd ligt dit bij jou en niet bij het paard. Ze geeft aan dat ze het moeilijk vind, misschien aan de longe laten galopperen zonder iemand erop.

Ja, ik ben er zondag weer en als ik de kans krijg longeer ik haar even, haha hoe zou haar veulen reageren? :D

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:36

Frieswytske bedoelt niet sterker in de mond/hand maar in haar lichaam. Dus ze moet eerst meer spieren krijgen om de galop aan te kunnen.

Ik vind hand veranderen een gekke manier om aan te geven dat ze nog niet sterk genoeg zou zijn. Elk paard kan galopperen onder het zadel, hoe dat zeg ik er niet bij. Maar je zou wel de galop kunnen trainen met longeren. Hoe gaat dat?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:37

Inderdaad, ik bedoel sterker worden in haar lichaam. En dat heeft tijd nodig.

EsmeeArrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 11:38

lisannee93 schreef:
Frieswytske bedoelt niet sterker in de mond/hand maar in haar lichaam. Dus ze moet eerst meer spieren krijgen om de galop aan te kunnen.

Ik vind hand veranderen een gekke manier om aan te geven dat ze nog niet sterk genoeg zou zijn. Elk paard kan galopperen onder het zadel, hoe dat zeg ik er niet bij. Maar je zou wel de galop kunnen trainen met longeren. Hoe gaat dat?

Dit doet een ander meisje op de dagen dat ik er niet ben omdat ze soms een vurig paardje kan zijn, ik denk dat ik haar voortaan zelf maar longeer op de woensdag, zaterdag en zondag

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:39

Hoe oud is het veulen? Misschien is mams ook nog niet genoeg weer in conditie om de galop aan te kunnen?

Btw: Het is 'iets onder de knie krijgen' niet onder de hand :)

Edit: Je geeft geen antwoord op mijn vraag. Hoe doet ze de galop aan de longeerlijn?

Edit2: Wat zegt je instructie/begeleiding ervan?
Laatst bijgewerkt door L_isanne op 06-11-14 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:41

Ik zou lekker de galop gaan oefen aan de longe. Misschien is mama nog niet sterk genoeg om te galopperen omdat ze het veulen heeft gehad? Ik zou het rustig aan doen, niets overhaasten sowieso.

EsmeeArrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 11:44

lisannee93 schreef:
Hoe oud is het veulen? Misschien is mams ook nog niet genoeg weer in conditie om de galop aan te kunnen?

Btw: Het is 'iets onder de knie krijgen' niet onder de hand :)

Edit: Je geeft geen antwoord op mijn vraag. Hoe doet ze de galop aan de longeerlijn?

Edit2: Wat zegt je instructie/begeleiding ervan?

Het veulen is 4/5 maanden, ze doet het wel aardig aan de longe in galop en de begeleiding denkt dat ze het nog een beetje lastig vind..

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:46

/3 :j lekker gaan vrijspringen met Femke is goed voor haar spieren. Hierdoor traint ze haar achterhand waarmee ze zich ook afzet in de galop. Bovendien kan het veulen ook meedoen met springen.

EsmeeArrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 11:47

LotteIsabel schreef:
/3 :j lekker gaan vrijspringen met Femke is goed voor haar spieren. Hierdoor traint ze haar achterhand waarmee ze zich ook afzet in de galop. Bovendien kan het veulen ook meedoen met springen.

Tja, ik weet niet hoe het veulen het gaat doen met het vrijspringen maar over een tijdje is hij onafhankelijk en ga ik het ook wel een keertje proberen.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:51

LotteIsabel schreef:

Ik denk niet dat het handig is om zo de achterhand te trainen...
Maar dat is mijn mening.

Ik zou in de stap en draf het paard naar de ontspanning rijden, dan zet het paard zelf de achterhand er al onder en loopt hij over de rug.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:52

NIET gaan springen met een veulen!!!!!
Die gewrichten zijn nog niet volgroeid en dan doet het meer kwaad dan goed!

Ik denk dat als het veulen eraf is en je rustig aan de longeerlijn de galop gaat trainen dat het dan vanzelf beter gaat. Mits de reactie niet komt door lichamelijke klachten.
Probeer heen lange stukken te galopperen maar veel de overgang draf-galop. Dit kost ze namelijk kracht en dan maak je haar sterker.

Nogmaals, wat zegt je instructie ervan?

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:07

OPG -> RT-V

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 20:30

Veel paarden zijn zo net onder het zadel nog helemaal niet toe aan galop onder de man. Zorg eerst dat ze sterk worden in de achterhand door veel overgangen stap-draf, en daarnaast regelmatig galop overgangen aan de longe (zonder ruiter). Als ze over een paar maanden sterker is, probeer het dan nog eens.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 06:07

Ik denk dat Mandy je hier prima mee kan helpen ipv het op bokt te vragen :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:12

@ TS ik vind jouw wel steeds uitvluchten geven. Denk dat jij niet geschikt bent om een jong paard te beleren. Want dat is voor 99% kijken naar wat voor tekens het paard/pony geeft. En jij luistert daar duidelijk niet naar. Je laatste uitvlucht nu is dat hij bij een handelaar vandaan komt. Dat heeft HELEMAAL NIKS met het beleren te maken.