ligt maar net aan je paard en jou rijstijl wat beter werkt. Er zijn inderdaad paarden die fijner lopen zonder bit, maar je ziet vaak ook dat dit komt doordat er van een zwaar gewoon bit, overgegaan wordt op een stal-halstertje of een kaakgekruist systeem. Ik vind het logisch dat het paard dan lekkerder loopt: het wordt minder gestoord in de mond en omdat er geen gigantisch zware teugelhulp meer door kan komen gaan de ruiters vaak ook beter met zit, been en stem rijden waardoor het dus ook weer prettiger wordt voor het paard.
Als je uiteindelijke doel een neckrope is zou je het volgende kunnen proberen:
Je begint met een "standaard" optoming met bit. Je gaat daarbij je teugelhulp steeds lichter maken door veel op been/zit/stem te rijden en je zou ervoor kunnen kiezen ook al wat neck-reining erin te bouwen (later handig voor de transfer neckrope). Als dat er goed in zit en je merkt dat je in feite op een losse teugel kunt rijden, ga je over op een bitloos systeem, waarbij je zit/been/stem hetzelfde houd en ook weer de teugel aanlegt op de hals om de andere kant op te gaan.
Als dat goed erin zit kun je dan over gaan op de neckrope, zit, been en stem zitten erin, paard snapt dat hij weg moet van de druk van de rope, het enige nieuwe is het halthouden waarbij je evt druk geeft op de borst ipv de neus/bit bij de vorige vormen.
Zo heb ik het mijn trekpaard aangeleerd. Ik heb daarbij buiten gebruik gemaakt van een dubbele optoming, zowel mijn standaard optoming met stangbit als een stalhalster met touwtjes eraan. Ik reed in principe op het halster, tenzij hij wilde bepalen waar het heen ging, dan pakte ik even de directe teugel met het bit erbij, waardoor hij zijn "oja, dat was de bedoeling" momentje had. dit hebben we steeds verder af kunnen bouwen omdat het steeds minder nodig was. Uiteindelijk heb ik met kleine rondjes buiten echt op alleen een stal halster gereden en in de rijbak ook met neckrope.