hoe te beginnen??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lianne304

hoe te beginnen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 21:38

hallo, bokkers

ik rijd nu al 2,5 jaar op supper liefe verzorg paardjes. <3
ik doe nu veel aan grondwerk en vrijheidsdresuur, ze kent als trucs zo als flemen jambette volgen enz.

ik wil haar nu graag bitloos rijden. ( ik rijd in een weiland/kleine buitenbak)

ik heb haar nu al enkele keren met halster te proberen te rijden en heb ook al eens met een touwhalster gereden maar daar reageart ze allen maar slechter op. :')

ze is gewoon te sterk en gaat er dan snel met mij vandoor wat ik ook doe of probeer ze vind er altijd een slime manier weer op.

wie weet een goede manier hoe ik haar kan leren bitloos rijden? en hoe hebben sommigen van jullie dit gedaan?
later wilt ik dan graag neckrope oppakken maar hoe?

lieft geen comentaar ik wil gewoon tips

Afbeelding

Sammie

Re: hoe te beginnen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 23:00

met halster rijden is leuk als je van en naar de wei wil rijden, maar verder met een stout paard niet echt aan te raden :)

Eerst maar eens kijken welk soort bitloos hoofdstel je zou willen. Niet elk hoofdstel is qua neusriem vriendelijker dan een hoofdstel met een bit.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 08:30

Oké bedankt
Ik Heb ook gelezen dat er veel mensen zijn die zeggen dat een paard beter luister zonder bit klopt dit?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:17

Nee, wat mij betreft zijn dat ondoordachte verkooppraatjes van de bitloze kant.

Je hebt wel kans dat als het bit niet prettig in de mond zit (te klein, te groot) of als er tandproblemen zijn dat paarden daarop reageren. Maar dat moet je niet oplossen met een bitloos hoofdstel. Dan schakel je een tandarts in. Dat moet nooit je motief zijn om bitloos te gaan. Probleem is nl. nog niet weg, dat zit nog gewoon in die mond. En bij een niet passend bit op zoek gaan naar een bit dat wel past. Een zo stil mogelijke hand is ook (altijd) belangrijk.

Maar er zijn en blijven paarden die er vandoor gaan omdat ze er vandoor gaan.. Die houd je met een bitloos hoofdstel ook niet. ‘T zal dus sowieso een kwestie van uitproberen gaan worden wat wel en niet prettig werkt. In welke mate is jouw paard te sterk? Hangt ze in je hand of ben je gewoon aan het rijden en is het opeens hoppa dag baas! Dat eerste is gewoon geen respect voor jou en je hand hebben en ik ben van mening dat je met een bitloos hoofdstel gewoon tegen hetzelfde probleem aan gaat lopen, met een grote kans dat je nóg minder te zeggen hebt. Dat zul je imo eerst op moeten lossen voor je bitloos wil gaan.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:31

ligt maar net aan je paard en jou rijstijl wat beter werkt. Er zijn inderdaad paarden die fijner lopen zonder bit, maar je ziet vaak ook dat dit komt doordat er van een zwaar gewoon bit, overgegaan wordt op een stal-halstertje of een kaakgekruist systeem. Ik vind het logisch dat het paard dan lekkerder loopt: het wordt minder gestoord in de mond en omdat er geen gigantisch zware teugelhulp meer door kan komen gaan de ruiters vaak ook beter met zit, been en stem rijden waardoor het dus ook weer prettiger wordt voor het paard.

Als je uiteindelijke doel een neckrope is zou je het volgende kunnen proberen:
Je begint met een "standaard" optoming met bit. Je gaat daarbij je teugelhulp steeds lichter maken door veel op been/zit/stem te rijden en je zou ervoor kunnen kiezen ook al wat neck-reining erin te bouwen (later handig voor de transfer neckrope). Als dat er goed in zit en je merkt dat je in feite op een losse teugel kunt rijden, ga je over op een bitloos systeem, waarbij je zit/been/stem hetzelfde houd en ook weer de teugel aanlegt op de hals om de andere kant op te gaan.
Als dat goed erin zit kun je dan over gaan op de neckrope, zit, been en stem zitten erin, paard snapt dat hij weg moet van de druk van de rope, het enige nieuwe is het halthouden waarbij je evt druk geeft op de borst ipv de neus/bit bij de vorige vormen.

Zo heb ik het mijn trekpaard aangeleerd. Ik heb daarbij buiten gebruik gemaakt van een dubbele optoming, zowel mijn standaard optoming met stangbit als een stalhalster met touwtjes eraan. Ik reed in principe op het halster, tenzij hij wilde bepalen waar het heen ging, dan pakte ik even de directe teugel met het bit erbij, waardoor hij zijn "oja, dat was de bedoeling" momentje had. dit hebben we steeds verder af kunnen bouwen omdat het steeds minder nodig was. Uiteindelijk heb ik met kleine rondjes buiten echt op alleen een stal halster gereden en in de rijbak ook met neckrope.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 10:59

Oke bedankte :D