Met lange teugel rijden slecht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Niina

Met lange teugel rijden slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 22:26

Iemand zei laatst tegen me dat het slecht is om met lange/losse teugel te rijden, vooral in draf en galop, omdat het bit dan heel erg in de mond beweegt. Klopt dit?

Celine_Famke

Re: Met lange teugel rijden slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:27

Het lijkt mij juist dat er minder druk op het bit staat dan en het bit juist niet beweegt... Maar goed haha.

Lijkt mij niet echt een correcte opmerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:28

>;)

Nee dat kan geen kwaad! Een stangteugel die te los wordt gelaten kan volgens mij inderdaad wel gaan klapperen, maar een normaal bit niet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 09:36

Ook een stangbit gaat niet klapperen in de mond, het is onzin dat het slecht is, als je paard goed draagt en op zit en hele kleine hulpen gereden kan worden dan zie ik het probleem niet.

Idd hoe meer je van het bit afblijft hoe beter ,

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 09:37

Lange teugel is helemaal niet slecht! Als je lange teugel geeft strekt het paard de hals wat goed is voor de rug.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 09:44

een stangbit gaat echt niet klapperen als je met lange teugel rijdt. in de meeste paardenmonden drukt het bit zacht tegen de tong wanneer de teugel los is omdat de tong in rust eigenlijk de hele mondholte in beslag neemt.

Het enige dat ik me kan voorstellen is inderdaad het dragen, wanneer je een paard hebt dat echt geneigd is op de ruggengraat te dragen is het misschien goed eerst daaraan te werken voordat je veelvuldig aan een lange teugel gaat rijden, paarden die van nature naar onder geneigd zijn (dat strekken dus) hebben daar veel minder last van omdat dan inderdaad die rugspieren wat beter gebruikt worden.

Ik heb mijn trekpaard altijd op een lange teugel gereden op een stangbit. Hij was heel gevoelig voor druk in de mond, ik denk dat die echt hevig protest had gemaakt wanneer er iets in de mond zou klapperen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 09:50

Lange teugel of losse teugel? Dat is namelijk niet hetzelfde.
Een wapperende losse teugel kan wel degelijk irriteren, vooral als er klipjes aanzitten ipv leren sluitingen.
Dat een losse stangteugel voor sommige paarden irritant is bewees ook mijn eerste paard. Zolang je licht contact had was er niets aan de hand, maar als je hem helemaal los liet dan werd ze onrustig en klapte dan uiteindelijk de tong erover.
Maar niet elk paard is even gevoelig voor dat soort dingen dus bij een ander paard is dat wellicht geen enkel probleem.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 09:54

Das wel een goede inderdaad Sizzle. Ik heb in stap over de losse teugel. Echt met grote doorhangende bogen erin.
In de draf en galop reed ik met lange teugel, inderdaad voor het wapperen van (in mijn geval) de teugel zelf, ik had een zware leren teugel die graag heen en weer zwiepte, dus die pakte ik dan een stuk korter zodat er net aansluiting was.