Actief maken van je paard ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sterrexxx11

Actief maken van je paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 15:23

heehee

ik heb een paard echt superlief beestje, waar ik in de lessen vaak op rijd en soms uurtjes alleen.
Vroeger hoog gesprongen met manege-eigenaar en nu rijd ik er dus op. Kan al best wel wat (wijken, nageeflijk etc.)
Nu wil ik deze week gaan kijken naar het schouderbinnenwaarts, alleen merk ik vaak dat tijdens het nageeflijk rijden hij wat terugzakt in tempo. Hij loopt wel op de achterhand en op de loodlijn en dan rijd ik vaak tempowisselingen etc. maar heeft vaak niet heel veel nut. Tikje met zweep helpt ook wel, maar niet dat hij super actief wordt.

wat ik kan ik doen behalve veel tempowisselingen etc om hem heel actief te maken? Dat als ik maar een hulp geef hij er meteen op reageert. Dan bedoel ik bijvoorbeeld middendraf of middengalop. Verzamelde draf en galop gaat prima!

liefss Sterre

hier wat foto's over wat voor een pony etc. (dit was bij het springen dus hier geen nageeflijkheid)
ik weet dat ik mijn handen hoger en rechtop moet zetten ;) (en mijn hakken uitdrukken)

Dit was wel even nageeflijk:

Afbeelding

& (omg mijn handen!)

Afbeelding

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 17:01

Consequent zijn, wanneer jij een hulp heeft moet je paard meteen reageren en niet pas 10 passen later bedenken dat jij een hulp hebt gegeven en daarbij iets wilt van hem.
Daarnaast overgangen rijden en tempowisselingen maken maar ook daarbij consequent zijn, dat is het grootste probleem denk ik bij paarden die lui zijn dat de ruiter niet consequent genoeg is en het paard ermee weg kan komen. Eerst letten op het actief krijgen en houden van je paard, daarna komt het nageeflijk rijden vanzelf.

sterrexxx11

Re: Actief maken van je paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 14:48

Iemand anders nog tips?

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:51

Ik denk dat je eerst het tempo en de achterhand op orde moet hebben, en daarna pas het Hoofd. Laat nagefelijkheid even voor wat het is en ga werken aan de motor, dan komt de nagefelijkheid vanzelf

Juultje_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:19

je kunt sporen en zweep gebruiken of met longeren hem extra actief houden

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 18:22

Sporen gebruiken lijkt mij niet verstandig, sporen horen voor de verfijning te zijn niet om je paard actiever te krijgen want daardoor worden ze er ongevoelig voor.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 18:27

Nou dus geen sporen aan want dat is niet om je paard actief te maken maar om verfijning van je hulp!!
Inderdaad gewoon conseqent zijn en been is vooruit reageert je paard niet tik met de zweep tot hij op je been wel vooruit gaat

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 18:41

Sporen kun je prima gebruiken om je paard voorwaarts en actief mee te maken maar daar moet je erg goed mee kunnen rijden. Zou het jou ook niet aanraden, is niet stom bedoeld.

Zorg dat hij lekker aan je been wordt door veel tempowisselingen te rijden en (schijn) overgangen. Leg af en toe balkjes neer. En een beetje afwisseling om het leuk te houden dus niet iedere dag in de bak rondjes lopen. Als jij een gemotiveerd paard hebt en hem actief aan het lopen hebt gaat dat hoofd vanzelf naar beneden.

En rijd wat trotser, tieten vooruit en kin omhoog en draag je handen :D. Je houding is onwijs belangrijk, een paard doet in principe hetzelfde met zijn lichaam als jij. Als jij naar beneden gaat zitten kijken doen je rug en schouders mee, een paard gaat dat ook doen en valt op zijn voorhand. Dat is precies wat je niet wilt.

Klassie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:05

Het is belangrijk dat je paard "luistert" naar je been. Je hoeft inderdaad geen sporen te gaan gebruiken om het paard actief te maken.
Zorg ervoor dat je veel afwisselt in de gangen en tempo. Eigenlijk zou je op 1 lange zijde wel 3 of 4 (schijn) overgangen moeten rijden. Dus blijf niet constant in hetzelfde tempo rijden. Probeer het "spannend" te houden voor je paard. Het paard zal dan niet afstompen op je been.
Denk er daarnaast ook aan dat je niet constant blijft drijven, liever een keer flink aansporen dan constant kleine schopjes, ook hierdoor kan je paard afstompen.

Er zijn zoveel verschillende methoden om je paard voorwaarts te krijgen. Goede hulp vanaf de kant is dan altijd gewenst :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:12

Doe ook wat afwisselende dingen. Probeer eens vanuit het hslthouden weg te draven of uit de stap in galop aan te springen.

wat ze vaak ook wel leuk vinden en wat ze wat actiever en alerter te krijgen is een makkelijk hindernisje te zetten en tussen het dressuren eens onverwacht op het sprongetje aan te sturen. Of wat tonnen en lekker slalommen. Gewoon veel afwisseling en nog t belangrijkste. Stop als hij het goed doet. Maak hem scherp op je beenhulp en als hij dat is. Beloon door te stoppen of ga ff grondwerken oid.

BobbyMF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:29

Als jij je been er duidelijk aanlegt, hoort die gelijk onmiddelijk harder te gaan.Reageert die niet bij een klein schopje, geef dan gelijk een wat hardere hulp. En indd wat eerder is gezegt ietsie aan je houding werken. Maar bovenal, blijf genieten, en probeer het beste uit jezelf en je paardje te halen!