hoe een nerveus paard uitbrengen op wedstrijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nicaaxo

hoe een nerveus paard uitbrengen op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 14:31

Hallo bokkers,

Mijn paard rijd super fijn in de bak maar is buiten ons terrein erg nerveus. Nou zou ik graag willen weten hoe we dit kunnen verhelpen. Ik wil namelijk mijn paard uitbrengen maar ik weet niet hoe ik dit moet doen zonder dat ze heel erg gestrest raakt.

Ik hoop dat jullie een paar tips hebben :)

Diddykong

Re: hoe een nerveus paard uitbrengen op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:21

Heb je mogelijkheid om in een andere bak te rijden? Ik zou dit eerst oefenen. Ik was hier ook bang voor met mijn volbloed en heb me eerst aangesloten bij een rijvereniging. Daar 1x per week in de les meegereden om te oefenen op vreemd terrein en met andere paarden. Zo kun je namelijk problemen nog oplossen, in een wedstrijd heb je hier geen tijd voor. Les nemen is bijv handig omdat je dan gelijk kunt werken aan het oplossen van problemen. Zodra je weet wat goed werkt bij dit paard kun je dit dan later ook toepassen op de wedstrijden. Als dit goed gaat kun je toewerken naar je eerste oefenwedstrijd. Kies een lokatie waar jij je goed bij voelt en waar je mogelijkheid hebt om al 1 of 2 x ervoor te komen rijden. Dan is het niet zo spannend meer. En daarna gewoon genieten. De eerste wedstrijden zullen waarschijnlijk best moeilijk gaan door spanning, maar door dit veel te oefenen wordt het beter. Al denk ik dat ze misschien altijd een nerveus type blijft. Maar dat zijn de beste paarden ;)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:28

Ik heb met mijn oude pony een clinic gevolgd op vreemd terrein. Erg leerzaam en hij gedroeg zich echt keurig.
Ook is hij een keer meegeweest met mijn toenmalige instructrice op orun cursus als longeerpaard.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:31

Zelfde gehad, ik ben maar gewoon gegaan en aan de longeerlijn losgereden. Proefje rijden voor je zelf, niet voor de punten. Dat komt later vast goed!

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:35

Dittaswart geeft al goede tips. Misschien zou je ook thuis kunnen oefenen met buitenritten. Dit is ook vreemd terrein. Mits dit veilig genoeg is.

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:43

Ik volg dit even, misschien komen er nog goede tips waar ik met mijn jonge paard ook wat mee kan.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:57

Zoals al eerder gezegd oefenen in een andere bak Maar zou dan juist les nemen clinic kan ook maar ben je wel met meerdere in de bak in de proef ben je natuurlijk maar alleen Wrm juist les omdat dat jou en je paard afleid van de spanning In de les moet je ten eerste opletten dus je aandacht is al ergens anders En je krijgt gelijk de goede tips om dingen op te lossen

Kijk voor goede instructie in de buurt En vraag om een paar x proefgericht les te krijgen Omdat je wilt gaan starten

Succes

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:57

Is hij van karakter nerveus of niet? Je zou magnesium kunnen proberen.

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 18:22

Ik heb exact hetzelfde probleem alleen dan alleen met indoor wedstrijden, ik voer wel magnesium bij het lijkt wel wat te helpen om te ontspannen.
Maar het is denk een kwestie van oefenen vorig jaar is mijn laatste wedstrijd binnen pas meteen vanaf begin ontspannen gegaan, dus verwacht dat wij ook nu we weer naar binnen moeten moeten wennen, maar gewoon blijven oefenen en veel weg gaan naar verschillende locaties. Start desnoods hc ?

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 18:45

mijn bijrijdpaardje is erg nerveus zodra er 'nieuwe' paardjes in de buurt zijn... dit is net zoals op vreemd terrein gewoon een kwestie van oefenen. :) probeer zoveel mogelijk naar vreemd terrein te gaan. Ook schriktraining kan een goede basis vormen voor de vertrouwensband tussen jou en het paard^^

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:06

Wees zelfverzekerd, en duidelijk naar je paard toe, als je op vreemd terrein bent. Zorg vooral dat je zelf ontspannen bent, en doortastend. Leid je paard met lichte aanleuning en lage hoofdhouding over het vreemde terrein, zowel aan de hand als onder het zadel. Ze mag best nieuwsgierig rondkijken, maar vraag direct haar aandacht zodra ze wil gaan stressen, want dat is ongewenst gedrag dat je niet van haar mag tolereren. Blijf zelf altijd kalm, ga niet mee-stressen, wordt niet boos.
*schrijft stress-kip die dit jaar voor het eerst alleen met paard in trailer op stap is geweest naar wedstrijd en alles is goed gegaan*

nicaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 19:58

Dankjewel iedereen! Ik ga zeker niet voor de punten maar om ervaring samen op te doen :) bedankt voor de tips! Buitenrijden gaat goed met een ander paard, helemaal relaxt. Maar in haar eentje vind ze het te spannend. Ik heb zelf ook inderdaad als ze zo in paniek raakt dat ik niet meer weet wat te doen en dat ik dan ongewild nerveus raak. Maar met een ander paard of eigen terrein niks aan de hand gelukkig

nicaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 20:01

Van karakter niet heel snel nerveus alleen buiten terrein. Wat doet magnesium precies? Soort van kalmeer middel? Nogmaals dankjullie wel :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:03

Toen ik met mijn nerveuse paard wedstrijd ging rijden wist ik totaal niet wat ik kon verwachten. Dus ik ging de eerste keer extra vroeg. Heb paardje uitgeladen en ben met haar het hele terrein over gelopen. Ze keek haar ogen uit. Af en toe beetje grazen. Toen in de los rij bak met haar aan de hand gelopen en zelfs in de wedstrijd ring gedaan want we waren erg vroeg dus voor de wedstrijden aanwezig.
Half uur voor de wedstrijd rustig los gaan rijden in de toen al voor haar bekende bak. Natuurlijk was ze zenuwachtig maar dat viel zo erg mee. We hebben vanaf de tweede wedstrijd gelijk winst gereden, hetgeen ik totaal niet verwacht had.
Doordat ik echt alle tijd had genomen en daardoor zelf ook zo relaxed was, ging het super. Vanaf dat moment kon ik steeds korter op het nieuwe terrein aanwezig zijn. Heel langzaam heb ik dat afgebouwd. Succes ermee.