Ben ik zo goed bezig met mijn ruin ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jansje73

Ben ik zo goed bezig met mijn ruin ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 09:05

Hallo Bokkers,

sinds 1 week ben ik serieus bezig met mijn 4 jarige tinker ruin om hem door te rijden en galop aan te leren aan de longe. Het zadel mak maken ging super alleen kwam er het een en ander tussen en het door rijden lag toen op een laag pitje. Nu heb ik de draad weer op gepakt met het rijden en longeren .

De eerste 3 dagen heb ik hem gereden , toen 1 dag rust en 2 dagen aan de longe laten lopen , gisteren had hij weer een rustdag en vandaag ga ik hem weer rijden.

Als ik hem rijd doe ik veel stappen en ik laat hem 5 minuten draven , dan weer stappen en weer 5 min in draf enzo . Ik rijd hem en klein half uurtje en stap hem heel goed en lang uit. Als ik hem aan de longe heb is dat ook een half uurtje en veel laten stappen tussen door en het aanleren springen in de galop wat heel goed gaat na 2 keer aan de longe en een paar rondjes in galop door te laten lopen , dan wil ik de komende week met hem onder de man in galop gaan.

Vanaf volgende week wil ik 10 minuten langer blijven rijden/longeren met hem om zo rustig zijn conditie op te bouwen. Mijn doel is om met hem naar de Drunense en Loonse duinen te gaan rijden. Helaas beschik ik niet over een all wearther rijbak en longeercirkel , ik moet dus rijden op een weiland.

Nu is mijn vraag aan jullie ben ik zo goed bezig met mijn ruin ? Of hebben jullie een betere tip voor mij ? Dan hor ik het graag.

Ik ga pas met mijn ruin naar de duinen als ik hem met in galop kan en dat zijn conditie goed is voor een buitenrit !

Leotie

Re: Ben ik zo goed bezig met mijn ruin ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 09:52

Zo doorgaan zou ik zeggen! :D Ik zou wel eerst hem laten wennen aan buiten rijden :(:)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 09:53

Je doet niets verkeerds maar wat je doet is volkomen oninteressant voor je paard.
Je ontneemt hem zo de moraal omdat er voor hem geen enkele zin in het gevraagde zit.

Ga buiten wandelen met af en toe een drafje.
Een paard is een looppdier dat van origine per dag tussen de 40 en 80 Km loopt, dat "snapt" hij.
Je bouwt zo aan gehoorzaamheid, vertrouwen en conditie.
Je leert je paard omgaan met "gevaren" en jij leert je paard kennen.

Vroeger noemde men dat de Campagneschool, deze duurt minstens een jaar en gaat vooraf aan het "dressuren".

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 10:24

Het is ook de bedoeling dat ik met hem eerst aan de hand ga wandelen op straat en de bossen en als dat goed gaat dan pas met een andere brave paard erbij dat ik op hem een buitenrit ga maken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:34

Ik vind je behoorlijk fanatiek, eigenlijk. Zoals ik het begrijp heeft je paard tot een week geleden heel erg weinig gedaan, dan is meteen 5 van de 6 dagen werken imo vragen om problemen. Ik werk met een jong paard met weinig conditie of om de dag, of ik doe één dag rijden, één dag longeren, één dag vrij en dan weer rijden etc. Ik wil namelijk niet dat mijn paarden nare ervaringen krijgen door spierpijn of verzuring en als ze het werk niet gewend zijn hebben ze bijna altijd wel wat spierpijntjes de eerste tijd. Daar meteen de volgende dag weer doorheen drukken vind ik niet eerlijk en niet nodig.
Naarmate de conditie beter wordt en ik merk dat ze het wat makkelijker gaan vinden, gaan ze bijvoorbeeld twee dagen aan het werk en dan een dag vrij. Drie dagen achter elkaar rijden doe ik met een vierjarige alleen als ze dit fysiek of mentaal echt nodig hebben, dus bijvoorbeeld een paard dat zeer angstig is en ritme nodig heeft, of dat zodanig brutaal en fris is dat hij echt niet braaf is als je hem meer stil laat staan. Maar dat zijn uitzonderingen.

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:41

Ik vindt het best een heftig schema voor een jong paard... 3x rijden, 1x rust, 2x longeren, 1x rijden in 1 week! Zou het eerder anders indelen: met max 3x rijden en dan niet achterelkaar, maar mooi verdeeld in de week en 2x longeren.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 22:00

Ik zou terug gaan naar 4 keer in de week werk, en dat kan rijden of longeren zijn, eventueel kort longeren voor het rijden. Per keer zo'n 40 minuten in totaal. Dat is echt genoeg voor zo'n jong paard. Doe ook niet alles achter elkaar, maar met een rustdag ertussen, of een keer longeren en rijden achter elkaar.

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:20

Ik heb persoonlijk geen enkel probleem met het 5 keer rijden van een jong paard per week... maar ik zou het dan bij 20 min houden incl uitstappen en losrijden ;)

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 20:32

Ik ga met mijn ruin 4 keer per week aan de gang, dit kan rijden , aan de longe , buitenrit of een flink eind met hem wandelen aan de hand. Als ik hem rijd op de weide heb ik niet echt een bak , dus rijd ik hem door heel de weiland. De meeste tijd ben ik aan het stappen.

Only_Horses1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 10:47

Dit is een druk schema voor een paard maar het is opzich te doen als je het goed opbouwd.

fem_noekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 17:18

zo doorgaan!!!!!!!!!!!!!!!

fem_noekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 17:18

zo doorgaan!!!!!!!!!!!!!!!