Paard kijkt veel naar links

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fleurjansen

Paard kijkt veel naar links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 08:43

Ik rijd op een paard die bijna altijd naar links kijkt met rijden, en het probleem is nu, ik maak het zelf alleen maar erger!
Ik zet dan namelijk veel spanning op mijn rechterbovenarm en dan word het alleen maar erger.. Ik krijg daardoor ook nog eens veel pijn en al helemaal omdat ik links ben, de meeste rechtshandige ruiters voelen het wel en doen ongeveer het zelfde als ik of negeren het, maar krijgen veel mindet pijn omdat zij gewoon veel sterker zijn in die arm..
Ik heb een instructrice en ga het volgende week aan haar vragen maar ben benieuwd wat jullie er alvast over kunnen zeggen :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 10:52

:) Als je pijn in je arm krijgt ben je niet goed bezig.. Dit paard is duidelijk zo krom als een.hoepel en dit paard zal dus niet van de een op de andere dag de hals ineens naar rechts kunnen buigen, recht houden zal voor nu al moeilijk zat zijn. Misschien lukt rechts zelfs al niet op dit moment, wees tevreden met kleine stukjes.

fleurjansen

Re: Paard kijkt veel naar links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 13:34

Ik weet dat ik slecht bezig ben.. Daarom wil ik dat ook juist veranderen! :)
Verder lukt stelling naar rechts wel gewoon..

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 13:47

Ben jij links of rechts?
Doet het paard het evenveel op de linker en rechterhand?

fleurjansen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 13:51

Ik ben links, op de rechterhand is het erger, maar het verschilt niet heel veel.

Edit:
Het is trouwens de ene dag ook veel erger als de andere, soms merk ik er niks van.
Afgelopen week had ik het gevoel dat het erger was maar dat kwam volgensmij doordat ik de week daarvoor op iemand anders had gezeten, zou dat kunnen?

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 13:55

Dus jij bent links, en het paard kijkt altijd naar links? Snap je me een beetje? :D
Ik denk dat je links gewoon veel makkelijker, sterker en soepeler bent.
Probeer eens een tijdje met rechts je tanden te poetsen, te eten, etc.

fleurjansen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 14:00

Ja klopt, zo is het! En voor het paard is links ook de makkelijke kant dus we zijn ook gewoon geen perfect team volgensmij haha..
Maar maak ik het dan niet erger? Omdat ik nu soms al veel spanning op mijn rechterbovenarm heb, en dan nog meer..
Alvast bedankt voor de tips trouwens! :D

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 14:07

Jazeker, meeste foutjes zijn foutjes van de ruiter.
Maar vaak is de oplossing ook simpel als je eenmaal weet waar het vandaan komt.
De kunst is wel leren rijden met dit paard, probeer eens oefeningen zoals volte's helemaal zonder links te rijden (teugel los of beide teugels met rechts vasthouden), voorlopig de dingen die je in het dagelijks leven normaal met links doet, met rechts te gaan doen.

Paarden zijn scheef, maar mensen ook.
En zo merk je ook hoe moeilijk het is, om oppeens alles te doen met jouw slechte kant.

Maar, oefening baart kunst! En dat zul je ook merken aan het paard.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 14:11

Is het een manege paard ???

Misschien is het wel iets in zijn lijf waar deze last van heeft Maar ja maneges gaan vaak geen fysio of iets laten komen

Maar met rijden kijkt het paard alleen met het hoofd naar links of valt deze ook links naar binnen ?
Dit kun je namelijk oplossen met gebruik van het linkerbeen

Wat het hoofd betreft ga bewust wat stelling wisselen langezijdes op een volte ( is best moeilijk begin maar in stap ) om het paard wat losser te maken in het lijf Dus NIET links rechts links rechts Maar wissel af met recht in de hals en doe bv eens 2 of 3 x naar 1 kant Dat het paard niet denkt O ja nu die kant Houdt steeds je nieuwe binnenbeen aangesloten om de buiging in het lijf te krijgen

Merk je dat het paard het lichamelijk niet kan er niet mee doorgaan dan kan het paard het ook simpelweg gwn niet

P.s. probeer steeds de binnenhand waar deze stelling/buiging geeft te ontspannen evt met klopje op de hals

fleurjansen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 14:13

Oke heel erg bedankt, dat ga ik proberen! :D
Donderdag nog even kijken of mijn instructrice nog extra tips heeft maar alvast bedankt voor de tips :)

fleurjansen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 14:15

Ja het is helaas een manegepaard.
Dat doe ik al heel vaak, wel bedankt voor de tip :)