Paard wil niet dat je op zijn rug gaat zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Paard wil niet dat je op zijn rug gaat zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 08:03

Weleens zoiets meebeleefd? Ik ken een paard dat als je in het zadel wil zitten, hij steeds een stapje naar links zet. Hup je met hem mee, dan blijft hij stapjes naar links zetten (overbeen?)... Dus als je hem niet door iemand laat vasthouden, maakt hij gewoon een cirkeltje met je en maakt hij het je onmogelijk door in het zadel te gaan zitten...

Dus hoe kan je dan in het zadel gaan zitten zónder hulp?
Laatst bijgewerkt door CoonArt op 11-10-14 08:15, in het totaal 2 keer bewerkt

blieb01

Re: Paard wil niet dat hij op je gaat zitten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:04

Hihi, snel zijn ??

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:04

Topic titel is hilarisch :') :') (Paard wil niet dat hij op je gaat zitten...)

Ik zie een paard dat heel erg zijn best doet om niet op je te gaan zitten :')

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 08:06

NatasjavE schreef:

Was RUG vergeten... Achja, het is nog ochtend hè? :')

MousakaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:06

Door middel van 2 trapjes? Of een keer kijken of je aan de andere kant op kan stappen?

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:06

NatasjavE schreef:

Ik moest ook wel erg hard lachen ;p

Het is nog niet helemaal goed :o
Moet het niet zijn; paard wil niet dat je op zijn rug gaat zitten
Laatst bijgewerkt door Nataschax op 11-10-14 08:08, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:07

Braaf paard dan als hij niet op je wil zitten :+ zal vast ook niet goed voor je rug zijn....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:08

HorseyDude schreef:
NatasjavE schreef:

Was RUG vergeten... Achja, het is nog ochtend hè? :')

Dat wordt bij mij dan Paard wil niet dat HIJ op je rug gaat zitten :D :D :+

Sorry,...ik snap dat het een vertyping is....maar ik vind hem echt zo leuk :') :')

Het paard wil niet dat JIJ op zijn rug gaat zitten :)

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:09

Je paard wil niet op jou rug zitten? Gelukkig maar :')

Nee, snel zijn? Strenger / duidelijker zijn? Met hoofd naar een muur zetten dat hij iig niet meer rechtdoor gaat lopen (maar dan mss achteruit :+)
En je stapt links op dus dan kan je toch juist opstappen als hij naar links stapt? Zodra je voet in de beugel zit maakt het niet meer uit of hij dan naar links stapt lijkt me?

elenaMM77

moest ook drie keer knipperen en hard lachen om het topic inderdaad..

zie dat ook helemaal voor mij..

neeeeeeeeeeeeee neeeeeeeeeeee ik wil niet op de rug van mijn baasje, echt niet..
hiihihihiiiiiiiiiii snuiiiiiiiiiiiiiif snurrrrrrrrrrrk

heerlijk paard, veel beter dan menige paard dat ik in het bos tegenkom en hun ruiters maar door het bos heen laat jakkeren.. de zweep zwiepend en zwaaiend waardoor de ruiter bijna compleet door zijn of haar hoefjes gaat..

You just made my day TS..

geen koffie meer nodig ik ben klaarwakker
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 11-10-14 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

listiglistje schreef:
Braaf paard dan als hij niet op je wil zitten :+ zal vast ook niet goed voor je rug zijn....

Vond de kat van 8 kilo die vanacht op mijn buik sliep al zwaar :+ :D
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 11-10-14 08:10, in het totaal 1 keer bewerkt

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 08:10

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:10

Heel snel opstappen, of gewoon wel stappend opstappen..
Langs het hekwerk zetten zodat hij niet weg kan en met je teugels lichtjes de andere zijkant blokkeren dan vlot opstappen maar wel ontspannen. Misschien kan dit een idee zijn?
Je topictitel is geweldig _/-\o_ wat lief van je paard, dat hij snapt dat het pijn doet als hij op je rug gaat zitten :') :Y)
Laatst bijgewerkt door aishcream op 11-10-14 08:12, in het totaal 1 keer bewerkt

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 08:11

elenaMM77 schreef:
moest ook drie keer knipperen en hard lachen om het topic inderdaad..

zie dat ook helemaal voor mij..

neeeeeeeeeeeeee neeeeeeeeeeee ik wil niet op de rug van mijn baasje, echt niet..
hiihihihiiiiiiiiiii snuiiiiiiiiiiiiiif snurrrrrrrrrrrk

heerlijk paard, veel beter dan menige paard dat ik in het bos tegenkom en hun ruiters maar door het bos heen laat jakkeren.. de zweep zwiepend en zwaaiend waardoor de ruiter bijna compleet door zijn of haar hoefjes gaat..

You just made my day TS..

geen koffie meer nodig ik ben klaarwakker

_O-

Mliiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:12

Elke keer als hij een stapje opzij zet, zet jij hem een paar passen naar achteren. Net zo lang tot hij stil blijft staan. Hier moet je wel heel consequent in blijven en echt de tijd voor nemen.
Het is niet fijn dat ze dit doen maar heb met meerdere paarden gezien dat dit werkt om ze stil te laten staan met opstappen.

NatasjavE

Re: Paard wil niet dat je op zijn rug gaat zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:17

Ik draai het paard zijn hoofd van mij af. Als hij dan naar voren wil lopen draait hij automatisch naar rechts en dan hop zit jij erop.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:18

Door heel snel op te gaan stappen of stappend op te stappen vererger en conditioneer je het huidige probleem alleen maar meer. Dat lijkt mij niet verstandig.

Mijn eerste reactie bij opstapproblemen is; 'Ligt het zadel wel goed'. Veel paarden hebben een niet goed passend zadel koppelen het opstappen aan een schuivend of pijnlijk zadel. Dus ze laten je niet op stappen.

Een andere oorzaak van het ontstaan van opstapproblemen is een ruiter die te lang het gewicht in 1 beugel houdt. Het gewicht verdrievoudigd en dat is voor het paard heel naar. Hij wacht hier dus niet meer op en probeert dit nare gevoel te voorkomen.

Oorzaak nummer 3 kan een gebrek in opleiding zijn. Het paard heeft nooit geleerd dat het EERST stil moet staan, voor men erop gaat zitten. Wij zien vaak paarden, die nog niet eens fatsoenlijk naast een krukje willen staan, maar waar men wel al op gaat zitten. Dat is omgekeerde wereld. Begin bij stap 1. Stilstaan...

Nog een oorzaak kan een stukje geconditioneerde ongehoorzaamheid zijn. Het paard is een keer gaan schuivelen met opstappen (wat niet mag... ongehoorzaam is een groot woord, maar ik moest er even een term aan hangen) en is dat zo blijven doen. Er ontstaat een bepaald gedragspatroon en het paard blijft dit gewoon doen. Krukje = is wegstappen. Baas raakt geirriteerd, dus reactie wordt dat het paard feitelijk alleen maar meer gaat weg stappen.

En zo kan ik nog een paar oorzaken bedenken, waardoor een dergelijk probleem ontstaat, maar dit zijn wel de meest voorkomende. Bepaal voor jezelf eerst wat de oorzaak van het stappen is. Zolang je dat niet weet, wordt het lastig om de juiste weg te bepalen om het te kunnen oplossen. Want je zult de oorzaak weg moeten nemen om het gevolg te kunnen veranderen en het gedrag te kunnen ombuigen.

Koop je weinig voor vrees ik :\ ... maar tis wel hoe het werkt...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:39

PP -> RT-V

shandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 09:43

snel streng zijn, maar je kan ook proberen op een andere kant op te stappen daar is ze niet op berekent
en als je dat afwisseld kan het zijn dat ze het beter gaat doen!

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 11:50

Streng zijn. Niet opstappen voordat hij goed stilstaat! Belonen als hij stilstaat en dan erop. Als hij dan een stap naar links doet weer stil laten staan. Heel veel geduld hebben. Ik heb dit probleem ook gehad. Als ik er dan op zat terwijl ze netjes stilgestaan heeft gaf ik mijn paard een snoepje en dat had ze snel door en bleef voortaan netjes stilstaan. Met snel erop heb je het probleem nog niet opgelost.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 15:13

Normaal gesproken, trainen die hap zoals een aantal mensen aangeven. Maar dit is een manegepaard en training werkt alleen als alle ruiters meewerken en dat lukt bij een manege niet. Dus helaas blijft er niks anders over dan iemand te regelen die hem even vasthoud voor je.