Trekken met hoofd tijdens rijden in de bak.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

goudlokje13

Trekken met hoofd tijdens rijden in de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 11:12

Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort mijn eigen paardje, de vierjarige tinkerruin; Rover. Op eerdere posts van mij kun je hem zien.
Ik reed Rover al sinds hij ingereden is, en we kenden elkaar dus al heel goed. Hij staat al een tijd op zijn huidige stalletje, en hij lijkt hier al helemaal gewend te zijn.
Ik rijd hem al een aantal weken 3 a 4 keer per week in de bak. Dit ging de laatste tijd erg goed en hij liep netjes.
Nu ging ik gisteren rijden met hem in de bak, en hij was toen enorm opstandig. Hij wou niet lopen, ging achteruit, probeerde te bokken, en weigerde om recht over de hoefslag te lopen. Terwijl ik hem recht op de hoefslag probeerde te krijgen, ging hij erg sterk met zijn hoofd naar links trekken, en moest ik veel kracht zetten om zijn hoofd recht te krijgen. Hij heeft dit nooit eerder gedaan en ik vraag me af waarom hij dit doet en wat ik er aan kan doen. Heeft iemand hier ervaring mee, en kan iemand mij tips geven hierover?
Dankje!

Imre

Re: Trekken met hoofd tijdens rijden in de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:14

Laat hem eens nakijken door de tandarts. Misschien is hij aan het wisselen en heeft hij last van zijn gebit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:16

Als je paard plotseling gedragsverandering laat zien, zou ik dat zoeken in het medische. Tenzij je voorheen signalen hebt gemist natuurlijk?

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:18

Heb je direct gecontroleerd of zijn harnachement correct zat? Denk aan een vouw in je dekje, velletje tussen de singel oid? Wellicht zat iets niet helemaal goed waar hij last van had.
Laatst bijgewerkt door Ocean_Child op 10-10-14 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

goudlokje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 11:19

Hij is inderdaad aan het wisselen, dit heeft de tandarts laatst bevestigd, maar volgens haar zou hij hier niet heel veel last van moeten hebben tijdens het rijden, wel kauwt hij veel op zijn bit, dus ik moet wellicht nog eens de tandarts laten langskomen inderdaad..

goudlokje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 11:19

Ja, dit heb ik allemaal gecheckt, maar ik kon echt niets ontdekken wat niet goed zat..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:22

Ik zou dan het paard even met en zonder optoming/bijzet gelongeerd hebben om te zien waar het protest vandaan komt. Dan kun je gerichter handelen.
Maar dat klinkt inderdaad als tanden.

goudlokje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 11:25

Oke dankjewel allemaal! Vind het allemaal nog zo moeilijk he, ik rijd al 13 jaar paard, maar ben nu sinds een maandje verantwoordelijk voor mijn eigen paardje, en ik vind het nog erg spannend allemaal, want ik ben erg bang dat ik iets fout doe ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:25

Ik neem aan dat je begeleiding hebt? Anders eens je instructrice laten kijken.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:36

Allereerst medisch uitsluiten tanden en dergelijke Maar wanneer dit oke is

Rijdt het paard meer vanuit je been ipv met de teugels Veel kracht zetten is niet de bedoeling en deze zal hier dan ook tegen in gaan Stuur in zo n geval vanuit je binnenbeen terug naar de hoefslag en begeleid dat met je hand/teugels ( ik ging er van uit dat dit rechtsom was zijn hoofd naar links en zodoende van de hoefslag gaat )

Probeer door overgangen en tempowisselingen het paard gehoorzaam te maken op het been Een goede instructie kan e hier bij begeleiden